لاریجانی: مساله توافق هسته‌ای را به اختلاف درونی تبدیل نکنید

جنجال اقلیت مجلس بر سر ترجمه متن توافق هسته ای
لاریجانی: مساله توافق هسته‌ای را به اختلاف درونی تبدیل نکنید  7 مرداد -94
پاسدار علی لاری جانی طوری آدرس غلط د اده است که انگار یا ختلاف شدید بین مخالفان وموافقان توافق هسته ای وجود ندارد وعربده کشی همراه باتهدیدو یقه گیری ها در بازارمکاره مجلس داعش انجام نمی گیردو وی اعتراف نکرده است که به وی گفته شده است سگ احمدی نژاد ومشایی به تو شرف دارد؟
بخش خبری: اعتراض دو تن از نمایندگان معترض به توافق هسته‌ای به ترجمه متن این توافق، برای دقایقی جلسه علنی دیروز را به تشنج کشید. این دو نماینده عضو جبهه پایداری که مدعی بودند ترجمه ارائه شده ظریف درباره توافق هسته‌ای ناقص بوده است، بر این باور بودند مسئولینی که از توافقنامه تعریف و تمجید می‌کنند این متن ناقص و ترجمه غلط را خواندند که تعریف می‌کنند! چرا که از آنچه که تعریف می‌کنند در متن اصلی برجام وجود ندارد!.
در ابتدا حمید رسایی نماینده تهران و از اعضای مرکزی جبهه پایداری که همواره با عملکرد دولت در تمام زمینه‌ها مخالفت می‌کند در تذکری با انتقاد از ترجمه متن توافقنامه ادعا کرد: ما متن انگلیسی را بررسی کرده‌ایم و از آنچه که تعریف می‌کنند در متن اصلی برجام وجود ندارد.
رسایی افزود: اکنون حدود یک هفته می‌گذرد و آقای ظریف متنی را اینجا تحویل دادند که ترجمه‌اش ناقص بوده است. من سوالم این است مسئولینی که از توافقنامه تعریف و تمجید می‌کنند این متن ناقص و ترجمه غلط را خواندند که تعریف می‌کنند؛ چون ما متن انگلیسی را بررسی کردیم. از آنچه که تعریف می‌کنند در متن اصلی برجام وجود ندارد.
سپس مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران عضو دیگر دلواپس جبهه پایداری هم در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به اظهارات ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را در ساعات ابتدایی دیروز بر عهده داشت، گفت: شما همین چند دقیقه قبل گفتید ترجمه مورد قبول دستگاه دیپلماسی به مجلس واصل شده است.
وی افزود: شان مجلس رسیدگی به خرید و فروش سیب‌زمینی نیست. آیا تضمینی هست که ترجمه‌ای که امروز دادند چون گفتید مورد قبول دستگاه دیپلماسی است، درست باشد؟ مگر رئیس دستگاه دیپلماسی ترجمه‌ای تحویل مجلس نداد؟ ما به همین آسانی گذشتیم و گفتیم ترجمه اشکال داشت و گفتیم ترجمه بهتری ارائه شود. از کجا معلوم یک نفر دیگر نگوید این ترجمه اشکال دارد؟
وی ادامه داد: این برخورد سلطنت مآبانه با مجلس است. چه کسی تضمین می‌کند این ترجمه برگرفته از متن انگلیسی باشد؟ چه مطلبی مهمتر از توافق است؟ دو هفته است معطل کرده‌اید برای این‌که ترجمه مطلوب به دست بیاید. مجلس مسئول است به این موضوع رسیدگی کند.
کوچک‌زاده در واکنش به فریادهای کاظم جلالی نماینده شاهرود برای بیان تذکرش خطاب به وی گفت: آقای جلالی شلوغ نکن بگذار حرفم تمام شود و بعد خودشیرینی کن!
این نماینده مجلس افزود: مردم بدانید مجلس تا به امروز با برخورد سلطنت مآبانه‌ای که صریحاً رهبری منع کرده‌اند از دخالت در این مساله فعلاً کنار گذاشته شده است.
کوچک زاده مجدداً در واکنش به درخواست جلالی برای تذکر، گفت: الان آقای جلالی با هزار و یک ترفند آنچه مورد تایید رئیس و لاریجانی است را حتماً توجیه خواهد کرد!
وی همچنین گفت: گفتید ترجمه هفته پیش مطلوب نیست. کسی تضمین می‌کند که این ترجمه مطلوب است؟ مجلس را سرکار گذاشته‌اید...
محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: از هنگامی که توافق مراحل نهایی‌اش را می‌گذراند بلافاصله از وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دعوت شد به شکل مشروح درباره این موضوع با همکاران صحبت کنند و گزارش بدهند. ضمن اینکه کمیسیون امنیت ملی بررسی این موضوع را در دستور کار دارد و با دعوت از مسئولین جلسات زیادی در این رابطه داشته که برخی همکاران در آن جلسات حضور داشتند.
وی افزود: متن انگلیسی هم در اختیار همکاران است. کسانی که به زبان واردند می‌توانند به این متن استناد کنند و بحث کنند. چرا که بحث ما در مورد برجام متوقف به ترجمه نیست. زبان‌دانان در مجلس حضور دارند و مرکز پژوهش‌ها هم متن را در دستور کار قرار داده است. کمیسیون امنیت هم مباحثاتی در این رابطه داشته است.
نایب رئیس مجلس با اشاره به ارائه متن ترجمه مورد تایید وزارت خارجه نیز گفت: ترجمه‌ای که ارائه شده وحی منزل نیست و ممکن است شما یا همکاران دیگر به این ترجمه ایراد بگیرید و وزارت خارجه آن را بپذیرد. آنچه قابل تغییر نیست متن انگلیسی است. در حال حاضر ترجمه مورد تایید وزارت خارجه دست ما رسیده و تقدیم مجلس شده و متن لاتین هم در دستور کار کمیسیون امنیت قرار گرفته است.
نایب رئیس مجلس همچنین خطاب به کوچک زاده گفت: شما در صحبت‌هایتان به همکارمان آقای جلالی اهانت کردید؛ در حالی که هیچ نماینده‌ای حق اهانت به نماینده دیگر را ندارد.
در ادامه کاظم جلالی نماینده شاهرود نیز در تذکری گفت: آقای کوچک زاده خودشان را عین اسلام و صددرصد تابع ولایت می‌دانند و دیگران را خائن و غیرولایی می‌دانند. شما مشکل اساسی دارید.
وی در واکنش به فریادهای کوچک‌زاده خطاب به وی گفت: هوچی‌گری نکنید!
در ادامه آنقدر سر و صدای نماینده دلواپس در صحن علنی زیاد بود که صدای جلالی شنیده نمی‌شد. لذا بار دیگر ابوترابی فرد تریبون نمایندگان را قطع کرد و گفت: آقای جلالی، بنده به عنوان مدیر جلسه خواهش می‌کنم اخطار ماده 77 را که قبول دارم بیانش حق شماست، را در زمان دیگری بیان کنید.
همچنین محمدرضا تابش نماینده اردکان هم در تذکری که به دلیل تنش در جلسه علنی ناتمام ماند،اظهار داشت: نحوه اداره جلسه از سوی هیات رئیسه و رئیس جلسه با انتقادات زیادی همراه است و بر اساس آیین نامه داخلی ما حق داریم این انتقاد را بیان کنیم.
نماینده اردکان در مجلس گفت: اداره جلسه از سوی آقای ابوترابی باعث ایجاد تشنج شد و ایشان اجازه دادند برخی دوستان هر چه که خواستند بگویند و هر رفتاری را انجام دهند اما اجازه پاسخگویی به این دوستان را نداده‌اند.
در پی اظهارات کوچک‌زاده نماینده دلواپس مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی دیروز و بیان ادعاهایی خطاب به رئیس قوه مقننه و کاظم جلالی نماینده شاهرود و رئیس فراکسیون رهروان ولایت در مورد مواضع منفعلانه و منفعت جویانه‌شان به نفع یکدیگر در مورد مساله هسته‌ای و ایجاد تنش در جلسه علنی مجلس، کاظم جلالی با اجازه هیات رئیسه خواست تا بر اساس اصل 77 آیین نامه داخلی مجلس اظهاراتی را در مورد ادعاهای کوچک زاده بیان کند که ابوترابی فرد رئیس جلسه این اظهارات را به پایان جلسه موکول کرد و در ادامه نیز محمدرضا تابش با انتقاد از این رویه خواست اتهامات و نسبت‌هایی که کوچک زاده به رئیس مجلس و برخی نمایندگان داده است را پاسخ دهد که باز هم ابوترابی‌فرد خواست تا این صحبت‌ها در پایان جلسه مطرح شود و بعد از این ماجرا و با بررسی یک دستور از موضوعات امروز مجلس ابوترابی‌ مدیریت جلسه را به علی لاریجانی رئیس قوه مقننه واگذارکرد.
*
لاریجانی: مساله توافق هسته‌ای را به اختلاف درونی تبدیل نکنید
پس از اینکه لاریجانی ریاست ادامه جلسه را بر عهده گرفت در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان درباره برجام گفت: در بررسی توافق هسته‌ای نمایندگان می‌توانند موافق یا مخالف باشند اما باید توجه داشته باشیم که این موضوع به یک اختلاف درونی تبدیل نشود.
لاریجانی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند در بررسی این موضوع نباید انشقاق در درون ایجاد شود و اظهارنظرها با نهایت احترام بیان شود.
وی ادامه داد: اظهارنظرها در بررسی توافق هسته‌ای خوب است اما باید با رعایت احترام همراه باشد؛ بررسی این موضوع در مجلس نیز حق مجلس است و هیچ اشکالی ندارد و یک نفر می‌تواند موافق یا مخالف باشد و این مساله را نباید به یک اختلاف درونی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: همه نمایندگان با اخلاق و متانت حرف‌های خود را بیان کنند و بی‌جهت سوءظن نسبت به برادر دیگری نداشته باشند؛ متنی که ارایه شد بعضی‌ها تصور می‌کردند که این متن چرا تاخیر شده و ممکن است دست برده شده باشد و این یک سوء ظن است چون ما اصرار کردیم که در اسرع وقت وزیر محترم به مجلس توضیح دهد که در اسرع وقت سه شنبه بود.
رئیس قوه مقننه گفت: این‌ها متن را کاملا منقح نکرده بودند و آوردند اما متن ترجمه ایراداتی ترجمه‌ای داشت که گفتیم این اشکالات را رفع کنید و بدهید که در فاصله این چند روز این کار را انجام دادند و متن را دیروز فرستادند، من هم برای تکثیر ارسال کردم تا در اختیار نمایندگان قرار بگیرد؛ این دلیل نداشت در خصوص آن سوء ظن بوجود بیاید.
لاریجانی اظهارداشت: برخی آقایان نکته‌ای به من می‌گویند که من لزومی نمی‌بینم دفاع کنم و اشکالی ندارد که بگویند؛ اما خواهش می‌کنم که حداقل در فضای فعلی اگر کسی هم حرفی دارد؛ بزند، ایرادی نمی‌بینم آقای کوچک زاده بلند شدند و چیزی گفتند اما من واقعا متوجه نشدم این که فرمودند سلطنت طلبانه یعنی کی این کار را کرده؟ چه ویژگی در این زمینه وجود داشته است؟
وی ادامه داد: یکی از برادران دیگر در جایی گفته بودند که آقای لاریجانی نمی‌گذارد مسایل هسته‌ای در مجلس مطرح شود به دلیل این که آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی، آقای لاریجانی را رئیس مجلس کردند، آیا این توهین به نمایندگان نیست؟
رئیس مجلس اضافه کرد: شما ممکن است رای نداده باشید اما چه دلیلی دارد که این طور حرف بزنید؟ یا فرمودند که سگ آقای احمدی نژاد و مشایی به این‌ها شرف دارد آیا اینجور می‌شود حرف زد؟ حداقل من اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ اِلاَّ‌الله و اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ‌الله گفته ام، چطور ممکن است سگ یک نفر بر یک مسلمان شرف داشته باشد؟ این روش اظهارنظر و گفتن درست نیست.
لاریجانی گفت: من آنچه مصلحت مجلس و باعث شرف مجلس می‌شود، مطرح می‌کنم اما آن چه مجلس تصمیم‌گیری می‌کند موظفم از آن حمایت کنم و به این قایل هستم و موردی بوده که مجلس در موضوعی اظهارنظر کند و من از آن حمایت نکنم؟
وی خاطرنشان کرد: خواهش من این است که در بررسی این مساله مهم و اساسی رعایت کنید هم شکافی در داخل کشور ایجاد نشود و هم اخلاقی عمل کنید و گر نه آزادید صحبت کنید و اشکالی هم ندارد.
*
تابش: برخی شمشیر خود را علیه توافق از رو بسته‌اند
پیش از اظهارات رئیس مجلس، محمدرضا تابش نماینده اردکان در تذکری مستند به مواد 24 و 79 و 113 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: چطور در موضوعی که دستور هفتگی مجلس نیست برخی دوستانی که شمشیر خود را علیه توافق هسته‌ای و تحولاتی که در جامعه در حال رخ دادن است و مردم را امیدوار کرده از رو بسته‌اند، اجازه پیدا می‌کنند در هر جلسه علنی خلاف آیین‌نامه مکنونات قلبی خود را بی‌مهابا اعلام کنند در حالی که رئیس مجلس می‌تواند تذکر بدهد و نطق ناطق را قطع کند. البته ایشان بعد از اتمام صحبت‌های دو نفر از منتقدین توافق توضیحاتی را ارائه داد که به درد نمی‌خورد.
این نماینده مجلس ادامه داد: این اقلیت برای روحیه دادن به طلبکاران خود که آنها هم در جامعه در اقلیت هستند از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا توافق را محکوم و منکوب کنند. در حالی که هر صدا و نوایی که از مجلس به تضعیف روحیه مردم بیانجامد و وحدت و انسجام ملی مورد تاکید رهبری را مخدوش کند محکوم است.
وی اضافه کرد:‌ در حین سخنان یکی از ناطقان به همکار نماینده دیگری توهین شد اما رئیس جلسه اجازه نداد توضیحات ایشان که در واقع توضیح اکثر نمایندگان بود ارائه شود. به حضرتعالی (لاریجانی) اهانت شد که حق خودتان است بخواهید دفاع کنید یا نه. اما هیات رئیسه باید به سوگندی که یاد کرده عمل کند.
تابش در پایان اظهار کرد:‌ در مجلس هفتم زمانی که می‌خواستیم تذکر بدهیم باید از قبل با رئیس مجلس وقت هماهنگ می‌کردیم حالا که فضای باز هم در جامعه و هم در مجلس ایجاد شده حداقل به ما ویا کسانی که به آنها اهانت شده اجازه حرف زدن بدهید.
*
دکتر مطهری: تصور اینکه وزارت خارجه متن تحریف شده منتشر کرده، تصور ناشیانه‌ای است
در همین حال نماینده تهران در مجلس ادعای ارائه متن تحریف شده برجام به نمایندگان را «قضاوتی عجولانه و تصوری ناشیانه» خواند و گفت: هیچ وقت وزارت خارجه آبروی خود را قربانی نمی‌کند.
دکتر علی مطهری در مورد اتفاقات رخ داده در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: به نظرم این که ما تصور کنیم وزارت امورخارجه یک متن تحریف شده را در اختیار نمایندگان و مردم قرار می‌دهد، تصور ناشیانه‌ای است. وی ادامه داد: امروز ما به قدری افراد مسلط به زبان انگلیسی و مترجمان زبردست داریم که اصلا نمی‌توان در این موضوع تقلب کرد. نماینده تهران با تاکید بر این که ما امروز منابع متعددی داریم، اضافه کرد: هیچ وقت وزارت امور خارجه نمی‌آید آبروی خود را قربانی کند، فکر می‌کنم دوستان قضاوت عجولانه داشتند.
مطهری اظهار کرد: توضیحات آقایان ابوترابی‌فرد و لاریجانی نشان داد که ترجمه در حال انجام است و به زودی نتیجه نهایی ارایه میشود.
وی گفت: اتفاقات امروز بیشتر جنبه سیاسی داشت. مطهری درباره توهین به هیات رئیسه مجلس در جلسه سه شنبه هم گفت: نیش عقرب نه از ره کین است؛ اقتضای طبیعتش این است.
*
جلالی: لاریجانی در مساله هسته‌ای به عنوان رجل ملی اقدام کرد
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم با اشاره به ایجاد تنش در جلسه دیروز مجلس بر سر متن ترجمه برنامه جامع اقدام مشترک گفت که این موضوع نباید به ایجاد دو دستگی بینجامد.
کاظم جلالی اظهار داشت:‌ مقام معظم رهبری فرمودند در موضوع هسته‌ای دو دستگی ایجاد نکنید موضوعی در مجلس پیش آمده که ترجمه برجام داده نشده من هم قائلم که بهتر بود وزارت خارجه ترجمه را زودتر می‌داد که باعث اختلاف نمی‌شد اما مگر این تاخیر آسمان را به زمین آورده که بر کوس دو دستگی بنوازیم و موجب توهین به رئیس مجلس و همکاران خود شویم؟ نباید بیهوده درگیر چالش‌های بی‌حاصل شویم و با ادبیات توهین آمیز صحبت کنیم.
وی افزود:‌ اگر جای ما با دوستان عوض شده بود یعنی ما منتقد تیم هسته‌ایم بودیم و آنها طرفدار این تیم بودند و بعد رهبری در مورد تیم هسته‌ای این عبارات والا را به کار می‌بردند این دوستان ما را به بی‌بصیرتی متهم می‌کردند؛ در حالی که شاهدیم رهبری این قدر در مورد تیم هسته‌ای حرف زدند و باز هم وزیر خارجه به مجلس می‌آید و با توهین و با عنوان خائن خطاب می‌شود. آیا این حرکت در مسیر ولایت است؟
نماینده شاهرود در مجلس یادآور شد: زمانی دوستان می‌خواستند سفارت انگلیس را فتح کنند، ما به آنها گفتیم این کار را نکنید دوران این کارها گذشته و بعدا رهبری در نشستی گفتند که این کار اشتباه بود و بعد در ایجاد روابط مشکلات بعدی به وجود آورد.
جلالی با اشاره به تشتت بین آمریکایی‌ها در موضوع توافق هسته‌ای خاطر نشان کرد: ‌در آنجا چیزی به نام ولایت فقیه نیست. لذا اختلافاتشان قابل جمع نیست و فصل‌الخطابی وجود ندارد در حالی که در جمهوری اسلامی ولایت فقیه تعیین تکلیف می‌کند پس شتاب زده و هول نشویم. و بدانیم کسی نمی‌خواهد جلوی اختیارات مجلس را بگیرد. البته ما هم می‌گوییم حرف درستی است که وزارت خارجه باید ترجمه برجام را به موقع می‌داد اما می‌گوییم دراین باره ایجاد دو دستگی نکنید.
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس ادامه داد: یکی از دوستان بزرگوار از جبهه پایداری روز یکشنبه می‌گفتند شنیده‌ایم وزارت خارجه ترجمه را داده و آقای لاریجانی می‌خواهد درآن دستکاری کند در حالی که متن مشخص است تنها چند غلط وجود داشته و وزارت خارجه گفته می‌خواهد غلط‌ها را اصلاح کند. رئیس مجلس هم گفته که بعد از اصلاح ترجمه را تکثیر کنند وبه نمایندگان بدهند. آیا این موضوع ارزش دارد که بین خود اختلاف ایجاد کنیم و وقت مجلس را بگیریم؟ مجلس باید با وقار و سنجیدگی وظایف قانونی خود را انجام دهد تانمایندگان هم دلسوزی خود را در مسیری قرار دهند که اختلاف ایجاد نشود.
جلالی با تاکید بر لزوم پرهیز از توهین به رئیس مجلس اظهار کرد: نمایندگان منتخب ملت هستند و رئیس مجلس علاوه بر این که خودش نماینده مردم است منتخب منتخبین ملت است. لذا دارای جایگاه و حرمتی است و درست نیست که ایشان را هر روز تخطئه کنیم. آقای لاریجانی در ماجرای هسته‌ای به عنوان یک رجل ملی اقدام کرد که این قابل تحسین است. البته برخی آقایان در محافلی عبارت‌هایی را علیه ایشان به کار بردند که انسان از بیان آن شرم دارد.
وی با بیان اینکه ترجمه متن برجام در مجلس توزیع شده درباره تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای نیز گفت: این قانون قابل احترام است و 15 نفر باید برای عضویت در این کمیسیون انتخاب شود. تاکید ما این است که اعضای این کمیسیون از همه جریانات سیاسی داخل مجلس باشند. ما انحصارگرایی را قبول نداریم زیرا این یک مساله ملی است و اگر همه در آن دخیل باشند به نفع کشور خواهد بود.
*
قاضی‌پور: اهانت به رئیس مجلس اهانت به ما نمایندگان است
نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی نسبت به اهانت به لاریجانی رئیس مجلس انتقاد کرد.
نادر قاضی‌پور در تذکری گفت: رهبر انقلاب توهین به روسای قوا را نهی فرمودند و در سال همدلی و همزبانی توهین به رئیس مجلس خاستگاه دشمنان است.
وی با تاکید بر اینکه بحث هسته‌ای بحث جمهوری اسلامی ایران است و بین‌المللی شده و نظام ما به وسیله دولت و مجلس به دنبال احقاق حق است تصریح کرد: رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی و یکی از افراد برجسته این شورا است و اهانت به ایشان اهانت به ما نمایندگان است.
قاضی‌پور خاطرنشان کرد:‌ در جایی آمده‌ای مگس حضرت سیمرغ نه جولنگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.
نماینده ارومیه در مجلس همچنین خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: من از شما می‌خواهم هر کس در مجلس به هر مقام مسئولی اهانت می‌کند در کمیسیون ویژه این کار بررسی شده و محاکمه شود، جرا وقتی یک نفر از خارج از مجلس از من شکایت می‌کند آنچا محاکمه می‌شود در این شرایط هیچ کس محاکمه نمی‌شود. این تبعیض است و باید از بین برود و عدالت ایجاد شود.
*
یک فوریت طرح واگذاری خدمات حمایتی کمیته امداد و توانبخشی به بهزیستی تصویب شد
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس یک فوریت طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد امام خمینی و خدمات توان بخشی به سازمان بهزیستی هم تصویب شد.
این طرح که به امضای 61 نفر از نمایندگان رسیده است در مقدمه آن آمده که در راستای تامین هدف مورد نظر برخی از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی فعالیت‌های خود مصروف تامین حداقل معاش و بهبود زندگی شریف‌ترین اقشار جامعه یعنی نیازمندان و فقرا کنند.
طرح مذکور با 129 رای موافق 25 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.
*
تصویب کلیات طرح اعمال بخشودگی جرائم ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم
کلیات طرح اعمال بخشودگی جرائم ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم به قانون موسوم به تجمیع عوارض و برقراری مالیات غیر مستقیم، قوانین بودجه سنوات 81 تا 77 هم در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رسید.
همچنین ماده واحده این طرح یعنی طرح تسری ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی و نیز مالیات‌های غیر مستقیم قوانین بودجه سنوات 81 تا 77 به این شکل به تصویب رسید که حکم ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم حسب مورد نسبت به مانده جریمه‌های مالی و مالیات اضافی مودیانی که اصل بدهی‌های قطعی خود را بابت مالیات و عوارض متعلقه موضوع قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی و مالیات‌های غیر مستقیم موضوع قوانین بودجه سنواتی سال 77 تا 81 پرداخت نموده‌اند و یا ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند جاری خواهد شد. سازمان امور مالیاتی در این باره مکلف است ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به قطعیت پرونده‌هاییی که منجر به مطالبه شده است اقدام نمایند.
*
کمیسیون انرژی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را بررسی می‌کند
در ادامه مجلس موافقت کرد تا بر اساس اصل 85 قانون اساسی کمیسیون انرژی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را بررسی کند.
حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی با توجه به در دستور قرار گرفتن طرح اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس و تقاضای اصل 85 قانون اساسی، اظهار کرد: این طرح دارای 84 ماده است و اگر در دستور کار جلسات علنی قرار گیرد وقت زیادی از مجلس را به خود اختصاص داده و سایر طرح‌ها و لوایح فرصت بررسی در جلسات مجلس را ندارند.
سخنگوی کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: چندین سال است که بحث اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مطرح شده و در دولت‌های متعدد و یا وزرایی که برای رای اعتماد به مجلس آمده‌اند این موضوع جزو برنامه‌های آنها اعلام شده است اما متاسفانه به مجلس نرسیده بود.
وی افزود: متاسفانه شرکت ملی نفت با توجه به سازوکاری که دارد دارای اساسنامه نیست و رابطه این شرکت با دولت تعریف نشده است. حتی هرساله باید احکامی در بودجه آورده شود تا بتواند اعتبارات لازم را به دست آورد.
امیری خامکانی خاطرنشان کرد: بیش از 50 جلسه با حضور کارشناسان بخش خصوصی و دولتی و دستگاه‌های صاحب‌نظر تشکیل شد و همچنین بیش از 250 جلسه در کارگروه مربوطه برگزار شد که با جمع‌آوری نظرات مختلف توانستیم چنین طرح جامعی را ارائه دهیم.
سخنگوی کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: اکنون تقاضای اصل 85 قانون اساسی برای رسیدگی به این طرح مدنظر است تا رسیدگی به آن در کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی در دستور قرار گیرد.
مجلس شورای اسلامی با 116 رای موافق، 57 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر با رسیدگی طبق اصل 85 قانون اساسی در مورد طرح اساسنامه شرکت ملی نفت توسط کمیسیون انرژی موافقت کرد.
اصل 85 قانون اساسی بر این نکته اشاره دارد که مجلس می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی و یا وابسته به دولت را به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و پس از این‌که کمیسیون رسیدگی کرد به شورای نگهبان جهت تایید ارسال کند.
*
مجلس از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع شد
مجلس شورای اسلامی همچنین از پاسخ‌های وزیر نیرو به سئوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه درباره اقدامات انجام شده احیا و نجات تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور قانع شد.
وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: روند خشک شدن دریاچه ارومیه از سال 74 آغاز شده و سال به سال ادامه داشته و از سال 81 به این سو سطح دریاچه از سطح اکولوژی یعنی سطحی که لازم است برای زنده ماندن دریاچه پایین‌تر آمده و این مشکلات ناشی بسیاری از مسائل زیست محیطی است.
حمیدرضا چیت‌چیان با تاکید بر اتفاق نظر صاحب نظران دنیا در طولانی بودن احیای دریاچه ارومیه گفت: حداقل زمانی که برای احیای این دریاچه لازم است یک دوره ده ساله است که بتوان با اقدامات فشرده و با سرعت بتوانیم سطح آب دریاچه ارومیه را به سطح مناسبی برسانیم و برنامه‌ای که تنظیم شده بر همین اساس است و تمام راهکارها در این حوزه بررسی شده و 27 اقدام عملیاتی انتخاب شده است و در ستاد خاص احیای دریاچه ارومیه بررسی و تصویب شد.
وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو کار را در این مسیر آغاز کرده و به یاری خدا طی دو سال گذشته ما این برنامه‌ها را مطابق زمان بندی‌های علمی پیش بردیم. و در این مسیر اتفاقات موثر و مهمی انجام شد و با برنامه ریزی‌های انجام شده از سال 93 تا سال 1402 باید موضوع دریاچه ارومیه بر اساس یک برنامه پیش برود و در سه دوره عملیاتی شود.
وی گفت: ورودی‌های طبیعی رودخانه به دریاچه ارومیه و انتقال آب از سایر حوزه به دریاچه ارومیه، صرفه جویی در مصارف و لایروبی رودخانه‌های آبریز پیش‌بینی و در حال اجراست و در سال 93 به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کردیم و براساس آمار اقدامات به این شکل انجام شده است از سال 86 که روند کاهش سالانه آب دریاچه ارومیه شدت گرفته و حدود سالانه دو و نیم میلیارد متر مکعب بوده، مدیریت شد و این عدد به ترتیب در این دو سال اخیر، کاهش یافت و در سال 93 این روند کاهش به یک دهم درصد عدد اولیه رسید و توانستیم کاری بکنیم که وضعیت موجود دریاچه ارومیه حفظ شود.
چیت‌چیان تصریح کرد:‌ لایروبی دریاچه‌ها، حفاری حوزه‌های آبریز و استفاده از تجهیزات پیشرفته حفاری که از خارج از کشور تهیه شده مدیریت سطح‌ها و احداث سطح و اختصاص برخی از منابع آن برای دریاچه ارومیه از جمله این اقدامات است و در این مسیر هم کارشناسی‌های گروههای ویژه ادامه دارد.
همچنین بارورسازی ابرها در حوزه دریاچه ارومیه نیز در دستور کار قرار دارد و 25 پرواز در این منطقه برای بارورسازی ابرها انجام شد و اثرگذاری خوبی هم داشته است و بسیاری دیگر از اقدام‌ها در این مسیر انجام شد تا بتوانیم در یک پروسه نسبتا طولانی شرایط دریاچه ارومیه را به وضعیت آرمانی نزدیک کنیم.
وی تصریح کرد: در سال 93 مجموعا مبلغ 315.8 میلیارد تومان برای حل مشکل دریاچه ارومیه هزینه شد و این مبلغ در سال 94 به هزار و 326 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و اطمینان داریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و ادامه این مسیر در آینده و طی 10 سال آینده با همدلی دولت و مجلس و همه مردم و جامعه می‌توانیم این معضل را در دریاچه ارومیه استان آذربایجان مرتفع کنیم.
*
دکتر علی مطهری در نطق میان‌دستور: قوه قضاییه پیش از مجازات چند جوان، با عاملان حادثه شیراز برخورد کند
دکتر علی مطهری نماینده تهران در مجلس در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی دیروز مجلس با اشاره به موضوع رسیدگی به توافق هسته‌ای توسط شورای‌عالی امنیت ملی، گفت: بدون شک نتیجه مذاکرات می‌بایست در مجلس به رای گذاشته شود و این موضوع که در صورت تایید متن این توافق توسط شورای عالی امنیت ملی، دیگر نیازی به ورود مجلس نیست، خلاف قانون است.
وی افزود: بنا بر اصل 77 و 125 قانون اساسی،‌ عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و نمی‌شود شورای عالی امنیت ملی یک روز کار مجلس و یک روز کار قوه قضاییه را انجام بدهد.
این نماینده مجلس یادآور شد: مسئله مهم در این خصوص این است که مجلس باید بتواند در تایید یا رد توافق صورت گرفته نظر بدهد.
وی همچنین ضمن تاکید بر نقش مثبت تمام دولت‌های 12سال گذشته در موفقیت مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: حتی آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین هم با شجاعت و ایستادگی و شجاعتی که نشان دادند،‌ در این موفقیت نقشی ویژه داشتند. البته بهتر بود به‌گونه‌ای عمل می‌کردند که این تحریم‌ها به ما تحمیل نمی‌شد.
مطهری همچنین با اشاره به تلاش ویژه دولت یازدهم در به نتیجه رساندن مسئله توافق هسته‌ای، دیپلماسی دولت فعلی را بسیار موثرتر از دیگر دولت‌ها دانست.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از نطق امروزش،‌ با انتقاد از بحث ورود برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های غربی به کشور در پی امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی، اظهار داشت: مبادا رسانه‌ها انتظارهای کاذبی ایجاد کنند که شرکت‌هایی همچون مک‌دونالد و متعاقباً فرهنگ غربی مصرف‌گرایی در کشور وارد شوند.
مطهری در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در سخنرانی‌اش در شیراز پیش آمده‌بود، تاکید کرد: مطلب مهم دیگری که باید بدان اشاره کنم، نزدیک شدن به زمان برگزاری دادگاه بنده در خصوص حمله و برهم زدن سخنرانی‌ام در شیراز است و به این بهانه از قوه قضاییه درخواست دارم، بیش از آنکه به جرم چند جوان نادانی که تحت تاثیر منافقان و دشمنان انقلاب دست به چنین اقدامی زدند، به این موضوع به عنوان مسئله‌ای اساسی توجه کنند و با عاملان این موضوع برخورد کنند.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به حوادث روزهای اخیر ترکیه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آقای اردوغان برای جبران شکست حزب عدالت و توسعه نیاز به ایجاد چنین فضایی در این کشور داشته است.
مطهری با اشاره به تجمع معلمان در روزهای اخیر، تصریح کرد:د برخورد ناخوشایند با تجمع معلمان در برابر مجلس علاوه بر این‌که خلاف قانون است، باتوجه به مسائل مطروحه ازسوی آنان، با اخلاق نیز مغایر است.
وی با تاکید بر حق برگزاری تجمعات اعتراضی در برابر مجلس و تاکید بر این که این حق در قانون به رسمیت شناخته شده، گفت: متاسفانه در ساخت و سازهای اخیر فضایی که برای برگزاری چنین تجمعات در برابر مجلس درنظر گرفته شده‌بود، به فضای سبز تبدیل شده و اینجا از هیات رئیسه درخواست دارم تا به این موضوع رسیدگی کنند.