عوارض هولناك قرص هاي ضدبارداري ياسمين و ياز

عوارض هولناك قرص هاي ضدبارداري ياسمين و ياز را بشناسيد
سكوت سازمان غذا و دارو در برابر خطر مرگ زنان ايراني  8 مرداد-94

چه اقدام وطرح و..... رژیم وارونه ی ولایت فقیه در مدت 37 سال دارای پیامدهای خطرناک و عوارض هولناک برای ملت ایران نبوده است؟
يکي از عوامل مهم آمار بالاي بروز سکته هاي مغزي در زنان ايراني، شيوع بالاي مصرف قرص هاي ضد بارداري است که مصرف آنها بنا بر تحقيقات متعدد منتشر شده در نشريات علمي، نسبت مستقيمي با افزايش ريسک ايجاد لخته هاي خوني و بدنبال آن احتمال بروز سکته دارد.
    
سرويس اجتماعي- به گفته رئيس انجمن علوم اعصاب ايران، سن سکته مغزي براساس پژوهش هاي انجام شده در کشور 10 سال کمتر از استانداردهاي جهاني است که علاوه بر عوامل ژنتيکي، عوامل محيطي نيز در آن دخيل هستند.
    
اين در حالي است که هم اکنون مصرف برخي از برندهاي خارجي قرص هاي ضد بارداري حاوي ماده خطرناک دروسپيرنون در کشورهاي توسعه يافته به علت تاثير جدي آنها بر افزايش درصد بروز سکته هاي مغزي و قلبي در زنان، مورد ترديد واقع شده است.
    
عرضه قرص هاي ضد بارداري «ياز» و «ياسمين» که حاوي ماده دروسپيرنون مي باشند هم اکنون علي رغم مقاومت بسيار شديد شرکت آلماني باير در آمريکا و ساير کشورهاي جهان با برچسب «هشدار جدي افزايش ريسک ايجاد لخته هاي خوني خطرناک» صورت مي گيرد. علاوه بر آن به واسطه افشاگري هاي علمي صورت گرفته توسط پزشکان و متخصصين زنان، «شرکت آلماني باير» بازار فروش محصولاتي همچون ياز و ياسمين را در اروپا و آمريکا از دست داده و با انبوهي از دعاوي مطرح شده توسط وکلاي خصوصي با هدف کسب غرامت درگير است.
    
با اين وجود شرکت باير با سوء استفاده از بي اطلاعي و ضعف علمي مشهود در کشورهاي جهان سوم و کمتر توسعه يافته، بازار محصولات خطرناک خود را از آمريکا و اروپا به آسيا و آفريقا منتقل کرده است. به نحوي که هم اکنون ياز و ياسمين در سکوت مطلق سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت کشورمان به برند شماره يک خارجي فعال در ايران به عنوان قرص ضد بارداري «فاقد عوارض» تبديل شده اند و با حمايت اغلب متخصصين زنان و ماماها مورد توصيه قرار مي گيرند.
    
شايان ذکر است سازمان غذا و داروي آمريکا هنوز مصرف قرص هاي ضد بارداري حاوي اين ماده را ممنوع نکرده، اما با ارائه «هشدار جدي»، نصب برچسب، انجام تحقيقات اختصاصي و ارائه اطلاعات به مردم؛ نسبت به نگراني هاي متخصصين در مورد عوارض جدي قرص هاي برندهايي همچون «ياسمين» و «ياز» واکنش نشان داده است. 
    
در سايت FDA آمريکا آمده است: «براساس دو مطالعه انجام شده در سال 2011، اف دي اي مطمئن شده که ميزان بروز حوادث ترومبوز آمبولي وريدي- تشکيل لخته هاي خطرناک خوني- در زناني که قرص هاي ضد بارداري حاوي دروسپيرونون را مصرف مي کرده اند دو تا سه برابر بيش از سايريني بوده که قرص هاي حاوي لوونورژسترول استفاده نموده اند.
    
مطالعات اختصاصي سازمان غذا و داروي آمريکا به عنوان معتبرترين سازمان پايش عوارض دارويي در جهان بر 835/826 زن مصرف کننده قرص هاي ضد بارداري حاوي دروسپيرنون نشان داد که مصرف داروهاي مذکور بطور کلي 74 درصد خطر بروز لخته هاي خوني را افزايش داده است. اين ميزان در سه ماهه نخست مصرف، در زنان منجر به افزايش 93 درصدي ريسک ايجاد لخته هاي خوني خطرناک در عروق شده است. پس از مصرف 12 ماهه قرص هاي ضد بارداري ياز و ياسمين و موارد مشابه حاوي دروسپيرنون، خطر تشکيل لخته هاي سکته آور، به بيش از 290 درصد افزايش يافته است! 
    
همچنين در تحقيقي ديگر محققين دانشگاه ويسکانسين، عملکرد مغزي 115 زن که از انواع مختلف قرص هاي ضدبارداري استفاده مي کردند را مورد بررسي قرار دادند. زناني که از نسل قديمي اين قرص ها استفاده مي نمودند، عملکرد مغزي مشابه با زناني داشتند که کلاقرص ضدبارداري مصرف نمي کردند، در حالي که زنان مصرف کننده «ياسمين»، عملکرد مغزي ضعيف تري نسبت به ساير زنان مورد مطالعه، از خود نشان دادند و عملکرد مغزي آنها نسبت به زناني که از قرص استفاده نمي کردند به گونه قابل توجهي پايين تر بود! در اين مطالعه عملکرد شناختي يا visuspatial مغز مورد مطالعه قرار گرفته بود.
    
مطالعه اي ديگر که بر 33 زن مصرف کننده قرص ياسمين انجام شد، نشان داد که سطح «پراکسيدليپيد» در اين افراد به طرز قابل توجهي بالاتر از زناني است که با شرايط بدني مشابه از اين قرص استفاده نمي کردند. پراکسيد ليپيد ماده اي حاصل متابوليسم چربي هاست که مثل بمب هاي شناور در خون حرکت کرده و منجر به تخريب هر آنچه که با آن برخورد کند، مي شود و از عوامل آغازگر واکنش هاي زنجيره اي تخريب سلولي و بروز سکته هاي مغزي و قلبي محسوب مي شود.
    
با وجود همه نتايج علمي اعلام شده، سازمان غذا و داروي کشورمان در رفتاري سوال برانگيز، علي رغم افشاگري هاي صورت گرفته توسط برخي از متخصصين و رسانه ها، تاکنون در قبال همه گيري شيوع مصرف برندهاي خارجي و گران قيمت قرص هاي ضدبارداري حاوي دروسپيرونون همچون ياز و ياسمين که تحت عنوان «قرص با کيفيت و بدون عوارض» نسخه مي شوند، سکوت کرده است!
    
اين در حالي است که با توجه به تاکيد متخصصين بر تاثير مصرف قرص هاي مذکور بر افزايش جدي ريسک بروز سکته هاي مغزي و قلبي حتي در وزارت بهداشت، تحقيقي براي اطلاع از عوارض ايجاد شده در زنان ايراني و ثبت مرگ و مير احتمالي به منظور پيگيري حقوقي موضوع در برابر شرکت آلماني باير و تعيين غرامت، برخلاف اغلب کشورهاي جهان در دستور کار قرار نگرفته است!