قطعنامه به ما اجازه مي دهد هر وقت بخواهيم تحريم ها را برگردانيم!

وزير خزانه داري آمريكا: قطعنامه به ما اجازه مي دهد هر وقت بخواهيم تحريم ها را برگردانيم! 7 مرداد -94
مخالفت با توافق هسته ای از سوی دلواپسان هسته ای هرروز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد .زیرا  هدف مخالفت با دولت روحانی وتیم مذاکره کننده ی هسته ای دولت و ورود هیأت های اقتصادی- تجاری- بازرگانی ومقامات اروپایی به تهران است . چون قرار است پول های آزادشده به جای واگذار شدن همچون گذشته به پیمانکاران سپاه و بسیج که صرف سد وجاده وراه سازی های غیرکارشناسانه می شد که نتیجه اش موجب خشک شدن رودخانه ها وتالاب ودریاچه ها شده است . اکنون پول ها به شرکت های کشورهای خارجی داده شود .مهمتر اینکه انتخابات مجلس ارتجاع دوره ی دهم هم در اسفندماه درپیش است .بنابراین همگام با پیگیری شدید مخالفت با توافق هسته ای  که دربخش های گوتاگون اوین نامه ی کیهان دنبال می شود و بازارمکاره مجلس ارتجاع هم شروع به عربده کشی ومخالفت با توافق هسته ای کرده است .جالب اینکه چون روحانی ازوزیر امور خارجه فرانسه دعوت کردتا به تهران بیاید .لذا  دانشجویان بسیجی ساندیس خور زیرکنترل پاسداران بطور غیر قانونی جلوی درب فرودگاه مهرآباد دست به تجمع اعتراضی زدند .چونکه فابیوس  وزیر امور خارجه ی فرانسه عضو گروه 5+1 است که موضع انتقادی شدید در  روند مذاکرات هسته ای داشت . لذا سربازجو شریعت نداری موضع وزیر خزانه داری آمریکا را بازتاب داده است که در پاسخ منتقدان یا مخالفان توافق  هسته ای درجلسه کمیته ی روابط خارجی کنگره گفته است قطعنامه به ما اجاز می دهد هروقت بخواهیم تحریم ها را برگردانیم .هدف از این بازتاب  این تیتر خبری چماق علیه روحانی وظریف وادعای پیروزی توافق هسته ای است.

وزير خزانه داري آمريکا با بيان اينکه در توافق هسته اي ساز و کار قدرتمندي براي بازگرداندن تحريم ها در نظر گرفته شده است، گفت: در صورت نقض توافق از سوي ايران، ايالات متحده به تنهايي مي تواند بازگشت تحريم ها را اجرايي کند.
    جان کري، ارنست مونيز و جک لو، وزراي خارجه، انرژي و خزانه داري آمريکا براي توضيح درباره توافق هسته اي ايران و کشورهاي ۱+۵ در مقابل کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا حاضر شده اند.

    جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در سخنان ابتدايي خود در اين جلسه از اشتباه هايي که در تفسير توافقنامه شده انتقاد و تاکيد کرد که اين توافق به هدف خود در جلوگيري از دسترسي ايران به سلاح هسته اي خواهد رسيد.

    وي در پاسخ به نگراني ها درباره برنامه موشکي ايران، توافق حاصل شده در اين زمينه را يک پيروزي براي آمريکا دانست. او گفت محدوديت هاي موشکي در حالي وارد قطعنامه شوراي امنيت شده که قرار بوده اين قطعنامه فقط هسته اي باشد.

    کري گفت: سپاه پاسداران ايران مخالف اين توافق است چون «چتر هسته اي براي فعاليت هاي خود را از دست خواهد داد

    او گفت با برداشته شدن اين چتر فعاليت هاي ايران در منطقه هم کاهش خواهد يافت.

    از کري درباره «رفع تحريم نيروي قدس سپاه ايران» سوال شد. او اين موضوع را رد کرد و گفت هرگز تحريم ها عليه نيروي قدس برداشته نخواهد شد.

        
پروتکل الحاقي پاياني ندارد 
    وزير خارجه آمريکا با اشاره به پذيرش پروتکل الحاقي از سوي ايران گفت اين اقدام منجر به شفافيت برنامه هسته اي ايران خواهد شد. او گفت پذيرش و اجراي پروتکل الحاقي از سوي ايران هيچ پاياني ندارد.

    جان کري تاکيد کرد که ايران به نظر او «قبلابه دنبال بمب بوده» اکنون قبول کرده هسته راکتور آب سنگين اراک را با بتن پر و توليد پلوتونيم را متوقف کند.

    وي هشدار داد که اگر توافق از بين برود راه ايران براي ازسرگيري غني سازي ۲۰ درصدي اورانيوم بازخواهد شد و آمريکا در ميان شرکايش در تحريم ايران تنها خواهد ماند.

    وزير خارجه آمريکا تاکيد کرد که خود در طول دوران کاري اش در تمام راي گيري هاي کنگره آمريکا به نفع اسرائيل راي داده و اکنون هم مي تواند اطمينان دهد که اين توافق به نفع امنيت اسرائيل خواهد بود.

    وزير خارجه آمريکا گفت سيستم نظارتي توافق شده امکان رسيدن به سلاح هسته اي از مسير موازي را از ايران مي گيرد.

        
ايران به دانش غني سازي دست يافته
    کري در ادامه با بيان اينکه رئيس جمهور آمريکا به صراحت اعلام کرده است که اجازه دستيابي ايران به بمب را نمي دهد، گفت: «رئيس جمهور اوباما، تنها رئيس جمهوري بود که سفارش ساخت جنگ افزاري را داد که بتواند تاسيسات هسته اي ايران را هدف قرار داد و آن را آماده کرد

    وي با اين حال تاکيد کرد که ايران به دانش غني سازي دست يافته و به چرخه سوخت مسلط شده است، به همين جهت «شما نمي توانيد اين دانش را بمباران کنيد

    وزير خارجه آمريکا با اشاره به اينکه «همکاري هاي امنيتي ما با اسرائيل بي سابقه است»، گفت واشنگتن همچنان بر حضور قدرتمند در خليج فارس و هماهنگي هاي امنيتي با کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، تاکيد دارد.

    تمرکز ما، بر عقب راندن تلاش هاي منطقه اي ايران است

    وزير امور خارجه آمريکا در بخش ديگري از اين نشست، در پاسخ به اين سوال که آيا اگر کنگره به اکثريت بيش از دو سوم برسد، توافق ايران قطعا رد مي شود، گفت: «بله

    کري با اين حال هشدار داد که در آن صورت، ورود به جنگ با ايران، «تقريبا اجتناب ناپذير» خواهد بود. 

    وي در پاسخ به اين سوال «تد پو» که آيا دولت آمريکا به دنبال تغيير نظام ايران است، گفت: «در حال حاضر تمرکز ما بر به عقب راندن اقدامات ثبات زداي ايران و تهديد اين کشور عليه اسرائيل و متحدان ما در منطقه و ايجاد ائتلاف امنيتي جديدي در منطقه است.» با اين حال، پو تاکيد کرد که به عقيده اش، بهترين وضعيت براي ايران، تغيير نظام اين کشور و برگزاري انتخابات آزاد در ايران است.

    ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا هم در سخنان خود در آغاز جلسه گفت: ۹ آزمايشگاه مختلف از سراسر آمريکا درباره مسائل فني به گروه مذاکره کننده مشاوره مي دادند.

    وي تصريح کرد: برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) زمان گريز هسته اي ايران را به يک سال مي رساند. او گفت ايران تا ۱۵ سال اجازه پردازش اورانيوم و پلوتونيم لازم براي دستيابي به تسليحات اتمي را نخواهد داشت.

    او گفت: در برجام سازوکار مناقشه ميان ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي هم پيش بيني شده است.

        
جک لو: آمريکا مي تواند تحريم ها را بازگرداند
    وزير خزانه داري هم در ادامه به صحبت در مورد توافق پرداخت و در پاسخ به کساني که از آزاد شدن منابع مالي ايران انتقاد مي کنند، گفت هدف از اين مذاکرات از ابتدا تغيير رفتار هسته اي ايران بوده است.

    وي همچنين تصريح کرد که «هيچ امتياز به هنگام امضايي» وجود نخواهد داشت، و «تنها زماني که آژانس بين المللي انرژي اتمي تائيد کند که ايران به تعهدات خود عمل کرده است، رفع تحريم ها به صورت مرحله بندي شده، آغاز مي شود

    وزير خزانه داري آمريکا در ادامه با بيان اينکه در توافق هسته اي ساز و کار قدرتمندي براي بازگرداندن تحريم ها در نظر گرفته شده است، گفت در صورت نقض توافق از سوي ايران، «ايالات متحده به تنهايي مي تواند بازگشت تحريم ها را اجرايي کند

    لو به اقدامات منطقه اي ايران هم اشاره کرد و با متهم کردن تهران به حمايت از تروريسم، گفت واشنگتن به فشار به ايران ادامه مي دهد. او به عنوان نمونه، به تحريم هفته گذشته تعدادي از اعضاي حزب الله لبنان نيز اشاره کرد و همچنين گفت: «ما سپاه و همچنين نيروي قدس را از تحريم خارج نمي کنيم

    وي همچنين گفت واشنگتن به دقت روابط ايران با متحدان منطقه اي اش پس از توافق را تحت نظر خواهد داشت. لو افزود در صورت نبود توافق، «حامي اصلي تروريسم در جهان» در آستانه دستيابي به بمب هسته اي قرار مي گيرد. 

    وزير خزانه داري آمريکا تاکيد کرد که ايران در ابتداي اين توافق به تنها نيمي از دارايي هاي بلوکه شده خود، «يعني کمي بيش از 50 ميليارد دلار دست مي يابد.» به گفته لو، حدود 20 ميليارد دلار از دارايي هاي ايران در قرارداد با چين صرف شده و چند ده ميليارد دلار آن نيز براي وام هاي بلوکه شده است. 

    وي با بيان اينکه برخي به دنبال تسليم کامل ايران و پاسخگويي به تمام مسائل هستند، گفت اين تصور که مي توان توافق را رد کرد و سپس ائتلافي تشکيل داد که فشار لازم براي رسيدن به اين اهداف را به ايران بياورد، «غيرعملي خواهد بود

    زندانيان آمريکايي در ايران

    کري در پاسخ به سوالي درباره زندانيان آمريکايي در ايران گفت در حال مذاکره درباره اين موضوع هستيم و اميدواريم به زودي آنها را به خانواده هايشان بازگردانيم.

    جان کري در ارتباط با چگونگي حمايت از «نيروهاي دموکراتيک» ايران در عين توافق با ايران و انتقاد از «قوي شدن قدرت سرکوب ملاها» در ايران تاکيد کرد که اين مذاکرات هسته اي بوده و افزود آقاي روحاني و ظريف نگاه متفاوتي را نسبت به گذشته ارائه داده اند.