گزیده خبرهای 7 مرداد 94

گزیده خبرهای 7 مرداد 94
زن جنایتکار وقتی دید مزاحمت مرد آشنا وی را به دردسر انداخته است وی را به قتل رساند.به گزارش ایران، 28 شهریور ماه سال 92 مأموران پلیس پاکدشت در جریان جنایتی خونین در یکی از کوچه پس کوچه‌های این شهر قرار گرفتند.پلیس هنگام ورود به محل با پیکر بی‌جان مرد جوانی روبه رو شد که با ضربه‌های چاقوی تیز از پا درآمده بود.بررسی‌های اولیه نشان داد که قربانی محمد نام دارد و ساعتی پیش وی را با یک زن جوان دیده‌اند.پس از تحقیقات مقدماتی جسد قربانی به پزشکی قانونی انتقال یافت و تیمی از کارآگاهان برای افشای راز این جنایت وارد عمل شد.کارآگاهان پی بردند که قربانی با زنی به نام صغری مدت‌هاست رابطه پنهانی دارد. با افشای این موضوع صغری بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت.زن جنایتکار در بازجویی‌ها پرده از راز این جنایت برداشت و گفت: مدت‌ها بود که با محمد ارتباط پنهانی داشتم اما همیشه می‌ترسیدم که همسرم از رابطه پنهانی‌ام باخبر شود. چند بار از محمد خواستم که از زندگیم بیرون برود اما بی‌فایده بود. کار به جایی کشید که وی حتی به خانه‌ام نیز آمد. نمی‌دانستم چکار کنم تا اینکه روز حادثه به خانه‌مان آمد و مرا با خود بیرون برد در بین مسیر از وی خواستم که ارتباطش را با من قطع کند اما وی تهدید کرد که آبروی مرا نزد همسایه‌ها خواهد برد و ماجرا را به شوهرم اطلاع می‌دهد.از آنجا که به ستوه آمده بودم و نمی‌دانستم چکار کنم چاقویی را که همراهم بود از کیف بیرون آوردم و از پشت‌سر چند ضربه به وی زدم و پا به فرار گذاشتم. صبح دیروز این زن قرار بود در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک تحت محاکمه قرار بگیرد اما به دلیل اینکه خانواده قربانی شناسایی نشده‌اند قاضی عبداللهی رئیس شعبه 4 کیفری و دو قاضی مستشار از ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا کردند طبق ماده 356 قانون مجازات اسلامی، تقاضای خود را به عنوان ولی دم مطرح کند.
روز سه شنبه، ٦ مرداد (٢٨ ژوئین)، دادگاهی در طرابلس، پایتخت لیبی، سیف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر سابق لیبی را در ارتباط با اتهام قتل و آزار مردم این کشور مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد.اتهام سیف‌الاسلام قذافی ارتکاب جرایم جنگی در جریان تظاهرات اعتراضی و جنگ داخلی منجر به سقوط رژیم سابق لیبی است و همراه با او، بیش از سی تن دیگر از مقامات حکومت سابق این کشور به عنوان متهمین این پرونده محاکمه شده‌اند. دادگاه هفت تن دیگر از متهمان پرونده را نیز به اعدام محکوم کرده است.
براساس کیفرخواست دادستان، متهمان پرونده در جریان تظاهرات مسالمت آمیز علیه حکومت معمر قذافی در سال ٢٠١١ به خشونت علیه معترضان متوسل شدند که به کشته و زخمی شدن و بازداشت شماری از آنان منجر شد.سیف‌الاسلام قذافی در طول محاکمه در دادگاه حضور نداشت زیرا یک گروه مخالف حکومت معمر قذافی در شهر زنتان همچنان او را در اختیار دارد و از تحویل او به مقامات قضایی خودداری می‌ورزدبه این ترتیب، محاکمه او از طریق ارتباط ویدیوئی انجام گرفته است. هنوز مشخص نیست که آیا محکومان این پرونده امکان تجدیدنظرخواهی دارند و در هر حال، آیا حکم دادگاه در مورد سیف‌الاسلام اجرا خواهد شد یای نه.شرایط نامناسب امنیتی باعث شده بود که محاکمه در محلی محرمانه در ترابلس، پایتخت، برگزار شود و خبرنگاران از طریق ویدیو در جریان محاکمه قرار گرفته‌اند.گفته شده بود که دستگیرکنندگان سیف الاسلام، انگشت سبابه او را قطع کردند. او در سخنرانی‌هایش در جریان اعتراضات لیبی، با تکان دادن انگشت سبابه، مخالفان را به سرکوب تهدید می‌کرد.سیف‌الاسلام قذافی چهل و سه سال دارد و دومین پسر رهبر سابق لیبی است و در زمان حکومت پدرش، نقشی مهم در صحنه سیاسی آن کشور بازی می‌کرد و از عوامل اصلی سرکوب حرکت‌ اعتراضی علیه رژیم محسوب می‌شد.پس از سقوط رژیم و کشته شدن معمر قذافی و پسرش، معتصم در اکتبر سال ٢٠١١، به دست نیروهای مخالف، سیف‌الاسلام تنها فرزند رهبر سابق لیبی بود که هنوز در داخل این کشور به سر می‌برد اما در ماه نوامبر همان سال، ظاهرا هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت، توسط مخالفان دستگیر شد.
سیف‌الاسلام قذافی از جمله مقامات رژیم سابق لیبی است که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت آنان را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی صادر کرد اما دولت لیبی، با تاکید براینکه این افراد باید در داخل کشورشان محاکمه شوند، از تحویل آنان خودداری ورزیده است. دولت لیبی اطمینان داده است که محاکمه متهمان به صورت منصفانه و با رعایت ضوابط معتبر قضایی صورت می‌گیرد هر چند اکثر کشورهای جهان مجازات اعدام را لغو کرده یا از اجرای احکام اعدام خودداری می‌ورزند.معمر قذافی هفت پسر و یک دختر داشت و گفته می‌شود که یک پسر و یک دختر را نیز به فرزند خواندگی قبول کرده بود.
از پسران قذافی، معتصم همراه پدرش به دست مخالفان کشته شد و سیف‌العرب در اثر بمباران هوایی نیروهای ناتو جان خود را از دست داد. گفته می‌شود پسر دیگر او خمیس نیز کشته شده است. ساعدی قذافی، پسر دیگر رهبر سابق لیبی که پس از سقوط رژیم پدرش به خارج گریخته بود سال گذشته میلادی به لیبی تحویل شد و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. دو پسر دیگر او، محمد و هانیبال که ظاهرا دخالتی در امور دولتی هم نداشتند، همراه با سایر اعضای خانواده موفق به کسب پناهندگی در خارج از کشور شده‌اند.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد تهران شد.به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی ظهر سه‌شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال مسوولان وزارت خارجه ایران گرفت.سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران یک روزه است و او عصر امروز با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله رییس دستگاه دیپلماسی و رییس‌جمهور کشورمان دیدار می‌کند.گفت‌وگو در مورد توافق وین و موضوعاتی هم‌چون مبارزه با تروریسم از جمله موضوعات مورد بحث بین دو طرف در جریان این سفر یک روزه است.ظریف و موگرینی هم‌چنین عصر امروز در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد.موگرینی را در این سفر هلگا اشمید، معاونش همراهی می‌کند.مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز گذشته به عربستان سفر کرده بود.
10 نماینده مجلس در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار ممانعت از سفر اشخاصی همچون وزیر امور خارجه فرانسه به کشور شدند.محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز ( سه شنبه) گفت که 10 نماینده مجلس شامل احمد توکلی، رحماندوست، محمدصادقی ، شهریاری، امیرآبادی، نیازآذری، بیاتیان،‌جراره ،‌ناصری و سیدمرتضی حسینی تذکر کتبی را به ظریف وزیر امور خارجه مطرح کردند.به گفته وی در این تذکر آمده است که باید با حساسیت لازم از سفر اشخاصی همچون فابیوس با عملکرد بد و خائنانه نسبت به ملت بزرگ ایران ممانعت شود.گفتنی است قرار است فابیوس وزیر امور خارجه‌فرانسه فردا در راس هیاتی تجاری ، اقتصادی به ایران سفر کند. 
پادشاه عربستان در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر لزوم از بین بردن گروه تروریستی داعش تاکید کرد که ترکیه حق دارد از خود و شهروندانش دربرابر اقدامات تروریستی دفاع کند.به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشره، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی درخصوص تحولات اخیر و اوضاع منطقه بحث و گفتگو کردند.اردوغان ضمن پرداختن به جزئیات عملیات نظامی دولت ترکیه علیه داعش، بر پافشاری ترکیه برای مقابله با تروریسم و مبارزه با تروریست‌ها با تمامی امکانات لازم تاکید کرد.ملک سلمان نیز ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی که ترکیه را هدف قرار داده است تاکید کرد که ترکیه حق دارد از خود و شهروندانش دربرابر اقدامات تروریستی دفاع کند.پادشاه عربستان اعلام کرد عملیات تروریستی که ترکیه در معرض آن قرار گرفت نشان می‌دهد که داعش و گروه‌های تروریستی خطری علیه امنیت و صلح در منطقه و تمامی جهان هستند و باید از بین بروند.جنگنده‌های ارتش ترکیه اخیرا حملاتی را به مواضع داعش در سوریه و پ.ک.ک در مناطق کوهستانی شمال عراق انجام دادند که بنا به گفته مسوولان ترکیه در راستای اجرای برنامه‌های "ضدتروریستی" آنکاراست. این حملات که از بامداد جمعه به شکل جدی آغاز شد یک هفته پس از انفجارهای تروریستی در ترکیه است که به کشته شدن ده‌ها شهروند ترکیه به ویژه کردها انجامیده است.پ.ک.ک نیز در واکنش به حملات ترکیه توافق آتش‌بس سال 2013 را بی‌معنی دانسته و تلویحا اعلام کرده بود که حملات علیه مواضع دولت ترکیه را از سر می‌گیرد؛ حملاتی که طی چهار دهه بیش از 40 هزار قربانی از دو طرف گرفته است.

پلیس برزیل از فرار دست‌کم 64 زندانی از یکی از زندان‌های جنوبی این کشور خبر داد.فرار این زندانیان از زندان شهر «لوندرینا»ی برزیل اتفاق افتاد که توانستند با حفر گودالی در سلول‌شان متواری شوند.این زندانیان پیش از فرار کردن چندین سلاح و جلیقه ضدگلوله سرقت کرده و سپس متواری شدند. همچنین تعدادی موتور و خودرو هم به سرقت رفته است.به گزارش خبرگزاری شینهوا، پلیس برزیل تاکنون توانسته 23 نفر از زندانیان متواری را به دام اندازد. بررسی‌ها حاکی از آن است که این زندان ظرفیت 24 نفر را داشته اما در زمان فرار زندانی‌ها 115 نفر در آن محبوس بوده‌اند.