گزیده خبرهای 21 تیر -94

گزیده خبرهای 21 تیر -94
خبر ويژه 
فروش ميلياردها دلار سلاح گنج بادآورده توافق براي آمريكا
توافق اتمي با ايران مي تواند براي پيمان کاران وزارت دفاع آمريکا، گنجي بادآورده به بار آورد.    به نوشته خبرگزاري بلومبرگ، اين پيمان کاران در سايه تلاش اوباما براي آسوده کردن خاطر اسرائيل و کشورهاي خليج فارس از توافق با ايران، با بستن قراردادهايي به مبلغ بيش از 6 ميليارد دلار براي فروش جنگ افزارهاي سنگين نظامي، توانسته اند به سود زيادي دست يابند. جزئيات توافق احتمالي ميان ايران و شش کشور عمده جهان، تعيين خواهد کردکه آمريکا براي کمک به متحدانش چه قدم هايي بايد بردارد.    بلومبرگ افزود: توافق اتمي باايران به احتمال زياد شريکان خاورميانه اي آمريکا رابه درخواست سيستم هاي دفاعي پيش رفته از پيمان کاران آمريکايي چون بوئينگ، لاکهيد- مارتين، رايتون و نيز شرکت هاي اسلحه سازي فرانسوي و غيره خواهد برانگيخت.    ويليام هارتونگ، مدير برنامه تسليحات و امنيت در «مرکز سياست بين المللي» در واشنگتن مي گويد: «در عالم نظر توافق با ايران بايد به کاهش تنش در منطقه و در نتيجه به کاهش تقاضا براي خريد سلاح هاي پيش رفته بينجامد، اما در کوتاه مدت، اين توافق، درخواست هاي تسليحاتي را افزايش خواهد داد    بلومبرگ مي نويسد: کنگره تاکنون با بستن قراردادهاي نظامي به ارزش ميلياردها دلار با کشورهاي خليج فارس موافقت کرده است يکي از اين قراردادها با امارات متحده عربي براي خريد تجهيزات و پشتيباني هاي لجستيکي 1100 بمب ليزري به مبلغ 130 ميليون دلار است. و در قرارداد ديگري به مبلغ 900 ميليون دلار اين کشور خواستار خريد 12 سامانه راکت افکن با تحرک بالاو 100 راکت ساخت کارخانه لاک هيد شده است. اين قراردادها فعلاً در انتظار نهايي شدن هستند.    دولت سعودي نيز قرار است قراردادي به مبلغ يک ميليارد و 900 ميليون دلار براي خريد 10 واحد هليکوپتر سيکورسکي و رادار و لوازم يدکي مربوط به آن را امضا کند و قراردادي ديگر به مبلغ يک ميليارد و 750 ميليون دلار براي خريد 202 موشک لاک هيد و تجهيزات مربوط به آن در انتظار نهايي شدن است.    مليسا دالتون کارشناس در «مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللي» مي گويد «آمريکا بايد فروش و ارائه قراردادهاي جديد تسليحاتي را تسريع کند و براي ارتقاي امنيت سايبري کشورهاي خليج فارس به خاطر نفت و ديگر زيربناها تلاش کند و تمرين هاي نظامي منطقه اي را افزايش دهد.    در حالي که کشورهاي خليج فارس نمي توانند از برتري کيفي نظامي در منطقه برخوردار شوند- زيرا اين امتياز را قانون آمريکا براي اسرائيل در نظر گرفته است- سامانه هاي تسليحاتي زيادي که غالباً دفاعي هستند، وجود دارد که مي تواند اطمينان بخش باشد.»    تلاش هاي آمريکا براي آسوده خاطر کردن عربستان سعودي را مي توان در اقدام اخير آمريکا در لغو محدوديت هاي مربوط به کمک هاي امنيتي به کشور بحرين مشاهده کرد. اين محدوديت ها در سال 2011 به دليل حمله نيروهاي دولتي به تظاهرات عمومي و نقض حقوق بشر اعمال شده بود. وزارت خارجه آمريکا در بيانيه اي گفت: «باآن که به نظر ما بهبود وضعيت حقوق بشر در بحرين کافي نيست اما اين کشور به پيشرفت هاي معني داري در اين زمينه نائل شده است.»    سخنگوي وزارت خارجه آمريکا روز 30 ژوئن هرگونه ارتباط ميان اين اقدام با مذاکرات ايران را رد کرد. اما بروس ريدل از «موسسه بروکينگز» مي گويد چنين ارتباطي «قطعاً» وجود دارد: «بحرين يکي از اقمار سعودي و در تملک کامل اين کشور است 
    تشکر شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از مردم
    شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از خلق حماسۀ وحدت و حضور ملت در راهپيمايي روز قدس با صدور بيانيه اي تقدير و تشکر کرد. در اين اطلاعيه آمده است: راهپيمايي روز جهاني قدس امسال و حضور انقلابي و پرشور و حماسي ملت بزرگ و روزه دار ايران در تهران و بيش از 770 شهر کشور، نشان از عمق نفوذ استراتژيک، اقتدار و قدرت نرم نظام جمهوري اسلامي ايران و درک کلام و دريافت عمق پيام تاريخي حضرت امام خميني (ره) و حرکت در خط مقام عظماي ولايت و مقام معظم رهبري مدظله العالي در خصوص اين روز، در سطح کشورهاي اسلامي و بين المللي بود.  
    آمريکايي ها به عهدشان پاي بند نيستند
    عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: پيمان شکني آمريکا در مذاکرات هسته اي نشان دهنده شکست آنهاست. سيدحسين نقوي حسيني در گفت و گو با فارس اظهار داشت: علي رغم کارشکني غربي ها به ويژه آمريکايي ها در طول مذاکرات اخير، جمهوري اسلامي ايران با منطق، استدلال و با حفظ خطوط قرمز مذاکرات را به نحوي پيش بردند که در حال دستيابي به نتايج خوبي بوديم.
   
    بررسي مطالبات سهامداران پديده 
    فاطمه آليا عضو کميسيون اجتماعي مجلس از بررسي مطالبات سهامداران شرکت پديده شانديز با حضور وزير دادگستري و مسئولين امر در جلسه هفته جاري اين کميسيون خبر داد.    
    دبه کردن آمريکايي ها نشان از خصومت آنها با ملت ايران دارد
    محمدنبي حبيبي دبيرکل حزب موتلفه اسلامي که در ضيافت افطار حزب موتلفه اسلامي در جمع اعضاي شوراي مرکزي، هيئت اجرايي و خانواده شهداي اين حزب سخن مي گفت با اشاره مذاکرات هسته اي اظهار داشت: دبه کردن آمريکايي ها در مذاکرات اخير در وين نشان مي دهد آنها هنوز مشي خصومت با ايران و زورگويي خود را فراموش نکرده اند.   
    شهادت فرمانده سابق دانشگاه افسري امام علي(ع) ارتش 
    امير حسين حاتمي فرمانده سابق دانشگاه افسري امام علي(ع) و از پيشکسوتان هشت سال دفاع مقدس به همرزمان شهيدش پيوست. امير حاتمي از يادگاران دوران دفاع مقدس، روز گذشته در بيمارستان بقيه الله بر اثر بيماري و جراحات باقي مانده از جنگ تحميلي دار فاني را وداع گفت و به همرزمان شهيدش پيوست.