هم توافق هم تحريم آمريكا هر دو را مي خواهد!

اوین نامه ی کیهان . 15 تیر -94
گزارش خبري  اوین نامه ی كيهان از دورنماي مبهم مذاكرات
هم توافق هم تحريم آمريكا هر دو را مي خواهد!
 خوبست که سربازجو شریعت نداری  اعتراف  کرده که  متوجه شده است  جفتک زنی های تبلیغاتی برون مرزی ضد آمریکایی رژیم وارونه ی ولایت فقیه که فقط مصرف داخلی برای توجیه سرکوب وسانسور مخالفان وحذف رقبا از صحنه ی قدرت داشته است قرار نبوده است که زیر سایه سیاست مماشات همیشه ادامه یابد و بی هزینه باشد تاکه  پیگیری چنددهه برنامه ی پنهانی وعلنی هسته ای منتهی به سلاح هسته ای شود .
مذاکرات ايران و 1+5 در وين در حالي ادامه دارد که شواهد نشان مي دهد تلاش همزمان و موازي آمريکا براي رسيدن به توافق نهايي و حفظ زيرساخت تحريم ها عليه ايران، دورنماي مبهمي را درباره سرنوشت اين مذاکرات طولاني ايجاد کرده است.
    راهبرد واشنگتن در قبال جمهوري اسلامي ايران در سطحي کلان تر از موضوع چالش هسته اي قابل ارزيابي است و بر اين اساس نيز به جرات مي توان گفت نگاه آمريکايي ها به مسئله تحريم ها عليه کشورمان، يک ابزار تقابلي است و کنار گذاشتن اين حربه نيز منوط به ايجاد تغييري بنيادين در راهبرد واشنگتن دارد. 

    در عين حال دولت باراک اوباما به شدت به توافق هسته اي با ايران نياز دارد. اين توافق مي تواند به نوعي ناکامي هاي متعدد کاخ سفيد را جبران کرده و آمريکا اين توافق را به عنوان سند پيروزي بر جمهوري اسلامي عرضه کند. اين دو موضوع متناقض، واشنگتن را بر سر دوراهي قرارداده است. دو راهي رسيدن به توافق يا حفظ رژيم تحريم ها. 

    اخبار منتشر شده از وين نيز حاکي است، بحث تحريم ها يکي از اصلي ترين گره هاي مذاکراتي است و آمريکايي ها با انواع و اقسام ترفندها مي خواهند از زير بار لغو يکجاي تحريم ها، همزمان با توافق هسته اي، شانه خالي کنند و يکي از علل تمديدهاي مکرر مذاکرات نيز چيزي جز اين نيست. موضوعي که در سخنان عراقچي بطور آشکار و در سخنان جان کري تلويحاً به آن اشاره شده است.

    بحث تحريم ها و تحقيق و توسعه حل نشده است

    «عباس عراقچي» عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران در برنامه «نگاه يک» که شامگاه شنبه در خصوص آخرين روند مذاکرات هسته اي انجام گرفت، با بيان اينکه فضاي مذاکرات بسيار جدي است و بحث ها به صورت فشرده در جريان است، اظهار داشت: طولاني شدن مدت به نفع مذاکرات نيست. مقيد به زمان هستيم، ولي اسير زمان نيستيم. ما مقيد به توافق خوب هستيم.

    عراقچي با بيان اينکه توافق نهايي حدود 20 صفحه است، تصريح کرد: اين توافق 5 ضميمه مختلف دارد که در مجموع اين توافق با ضمائم فکر مي کنم حدود 70 الي 80 صفحه باشد.هيچيک از متون ما چه ضمايم و چه متن اصلي کامل نشده است و همزمان جلسات مختلف جريان دارد.

    وي افزود: فکر نمي کنم تمديد به نفع ما باشد، اما اگر لازم باشد اين کار را انجام خواهيم داد.

    معاون وزير امور خارجه اظهار داشت: ما اجازه نمي دهيم زمان براي ما تصميم بگيرد آنچه براي ما تصميم مي گيرد اصول و چارچوب هاي ماست که توسط بالاترين سطوح کشور به ما ابلاغ شده و ما در آن چارچوب حرکت مي کنيم. قطعاً مذاکرات با توافقي که از نظر ما خوب نباشد پايان نخواهد يافت.

    عراقچي خاطرنشان کرد: اگر به 16 تير برسيم و آنچه خواستمان است برسيم توافق خواهيم داشت و در غير اين صورت ترجيح مي دهيم دست خالي به تهران بازگرديم.

    وي در خصوص محتمل ترين سناريوي غربي ها گفت: اگر به توافق برسيم و همه اسناد نهايي شود، آيا با رسيدن به آن مي توان گفت که توافق داريم که جواب منفي است. بايد مراحل قانوني در کشورها طي شود که در آمريکا کنگره خواسته که اين نهاد توافق را بررسي کند و مجلس ما نيز در مصوبه اخير خود خواست که به اين نهاد ارائه شود و اگر در 16 تير به يک جمع بندي از توافق برسيم هنوز توافقي نداريم تا اين روال قانوني طي شود که پس از آن دولت ها و کشورها اعلام مي کنند که توافق داريم و توافق به دست آمده رسميت مي يابد.

    عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ادامه داد: اين روند يک ماه يا بيشتر زمان مي برد و در روز توافق است که غرب تحريم هاي خود را لغو مي کند و ايران مقدمات اجراي کار را فراهم مي کند.اگر 16 تير به توافق برسيم متن توافق حتما منتشر مي شود، اما روز توافق بايد روند خود را در کشورها طي کند البته شوراي امنيت اين موضوع را تائيد خواهد کرد. ترجيح است که وقتي به جمع بندي برسيم و توافق اعلام شود شوراي امنيت بعد از آن قطعنامه جديد را صادر و آن را تائيد خواهد کرد.

    بايد مشکل همزماني در لغو تحريم ها رفع شود

    عراقچي افزود: در خصوص لغو فوري تحريم هاي مالي، اقتصادي و بانکي نيز اظهار داشت: در روز توافق تمامي تحريم هاي اقتصادي و مالي اتحاديه اروپا، آمريکا و شوراي امنيت يکجا لغو و متوقف مي شود و همزمان نيز اقدامات ما انجام مي گيرد که البته همزماني اقدامات ما و آنها مشکلي است که بايد به گونه اي رفع شود.

    وي تصريح کرد: موضوع تحقيق و توسعه نيز از موارد مورد اختلاف است.

    معاون وزير خارجه در ادامه گفت:اگر به 16 تير برسيم و آنچه خواستمان است برسيم توافق خواهيم داشت و در غير اين صورت ترجيح مي دهيم دست خالي به تهران بازگرديم.

    عراقچي در خصوص اينکه تحريم هاي صرفاً هسته اي چه بخشي از تحريم ها را در بر مي گيرد؟ گفت: بخش اعظمي از تحريم ها مرتبط با هسته اي هستند و تحريم هاي حقوق بشر و تروريسم بخش کوچکي را شامل مي شوند.

    وي درباره تحريم هاي چند منظوره نيز اظهار داشت: قوانيني را کنگره آمريکا تصويب کرده است و اين يک قسمت سخت مذاکره ماست.

    عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي خاطرنشان کرد: سعي کرديم به شيوه هاي مختلف راه سوء استفاده از اين چند منظوره بودن برخي از تحريم ها را ببنديم ولي از نظر ما بخش اعظمي از تحريم ها که مرتبط با هسته اي هستند در اثر توافق هسته اي برداشته خواهند شد.

    عراقچي در ادامه گفت: آژانس در طول اجراي توافق نهايي نقش ويژه اي در راستي آزمايي اقدامات ايران خواهد داشت.

    وي با بيان اينکه البته ما تجربه خوبي از همکاري با آژانس نداريم، گفت: ولي آنچه در طول برنامه جامع اقدام مشترک رخ مي دهد مجموعه اقداماتي است که آژانس به صورت کمي انجام دهد.در طول دوره اجراي توافق ژنو آژانس به خوبي به وظايف خود عمل کرد. البته اينگونه نيست که با اطمينان صد در صد نسبت به آژانس رفتار کنيم.    

    
حضور وزراي خارجه ۵+۱ در وين
    ديروز(يکشنبه) در پنجمين روز تمديد يک هفته اي مذاکرات هسته اي ايران و 1+5، محمدجواد ظريف و جان کري وزراي خارجه ايران و آمريکا براي يازدهمين بار به گفت وگو نشستند.

    به گزارش خبرگزاري ها، وزراي خارجه کشورهاي روسيه، فرانسه، انگليس و آلمان نيز روز گذشته(يکشنبه) وارد وين شدند.

    همچنين قرار است که وانگ يي، وزير خارجه چين نيز امروز(دوشنبه)به اين مذاکرات بپيوندد.    

    
کري: هنوز جايي که بايد باشيم نيستيم
    همچنين عصر ديروز به وقت ايران، «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ وين حضور يافت.

    وي گفت: الان زمان آن است که ببينيم که به توافق نزديک هستيم يا نه.پيشرفت واقعي داشتيم و تا اين حد به توافق نزديک نبوده ايم و چيزي جز توافق خوب را قبول نخواهيم کرد.

    کري اضافه کرد: تيم هاي ما سخت کار مي کنند و ما در رسانه ها مذاکره نمي کنيم و سعي مي کنيم در زماني که تعيين کرده ايم کار را تمام کنيم. ما فقط به دنبال توافقي خوب هستيم. اوباما هم اين را گفته است.

    وي گفت: اوباما گفته که ما ٤ مسير دستيابي به بمب را ببنديم اما هنوز به توافق نرسيده ايمو امکان رسيدن به توافق با ايران طي اين هفته وجود دارد.

    وزير امور خارجه آمريکا در ادامه سخنان خود گفت: ايراني ها هم خيلي تلاش مي کنند.همه به سختي تلاش مي کنند و به همين دليل اين دو متفاوت است. اميدواريم که بتوانيم کار را به انجام برسانيم اما تاکيد مي کنم که هنوز به آنجا نرسيده ايم.

    جان کري گفت: ما هنوز در جايي که بايد در چندين موضوع بسيار سخت قرار داشته باشيم نيستيم. من با ظريف موافقم که تا کنون اين ميزان [به توافق] نزديک نبوده ايم.    

    
بعيد است ابعاد احتمالي تا پايان سال حل شود
    نيويورک تايمز با اشاره به اظهارات رئيس آژانس انرژي اتمي در گزارشي نوشت: بعيد است موضوع ابعاد احتمالي نظامي تا پايان سال کاملاحل شود.

    در ادامه گزارش آمده است: مقام آمريکايي گفته که در صورت دسترسي آژانس به دانشمندان، مدارک و برخي مکان ها در ايران، برطرف شدن شک و شبهه آژانس و کليد خوردن روند برداشته شدن تحريم ها حتي پيش از توافق ايران و 1+5 ممکن خواهد بود. يک مقام بلندپايه دولت آمريکا هم ضمن تائيد اين مطلب گفت: آمريکا براي شروع روند برداشتن تحريم هاي ايران «نمي تواند منتظر گزارش آژانس باشد»؛ وي گفته: «ما منتظريم ببينيم که به آنها (بازرسان آژانس) دسترسي هاي مورد نيازشان داده شده است. 

     
مخالفت تيم مذاکره کننده ايران با رفع تدريجي تحريم ها
    خبرگزاري روسي اسپوتنيک در گزارشي نوشت: هيات مذاکره کننده ايران با رفع تدريجي تحريم ها مخالفت کرده است.

    تاکيد بر لزوم لغو تحريم ها همواره از مواضع کليدي ايران در مذاکرات هسته اي بوده و خبرگزاري هاي مطرح غربي اين موضوع را يکي از موارد مهم اختلافي تهران و گروه 5+1 براي رسيدن به توافق جامع هسته اي اعلام کرده اند.

    از سوي ديگر، ترافيک خبري روزهاي اخير درباره موافقت تهران با لغو تدريجي تحريم ها مهمترين خط خبري برخي رسانه هاي غربي بود تا در روزهاي پاياني مذاکرات فشار را بر روي ايران براي پذيرش اين موضوع افزايش دهند.

    در بخش ديگري از گزارش اسپوتنيک آمده است: در صورت شکست مذاکرات هسته اي، ايران مفاد و محتواي گفت وگوهاي هسته اي را از حالت محرمانه درآورده و آنها را منتشر و علني مي کند.

    خبرگزاري شينهوآ نيز در گزارشي اعلام کرد: طرح انتقال اورانيوم ايران به روسيه در وين در دست بررسي و مذاکره است.

    شبکه خبري روسيا اليوم نيز در خبري فوري به نقل از منابع ديپلماتيک اعلام کرد که ايران و 1+5 درباره اراک و فردو به توافق نهايي رسيدند.

       
دولت اوباما براي دستيابي به توافق به هر کاري دست مي زند
    نشريه ساندي تايمز با اشاره به نياز دولت آمريکا به توافق هسته اي در گزارشي نوشت: دولت باراک اوباما براي دستيابي به توافق تاريخي هسته اي با ايران در هفته جاري به هر کاري دست مي زند.

    يک ديپلمات آمريکايي دخيل در مذاکرات هسته اي ايران گفته است: اوباما خواهان اين [توافق] است تا ميراثي براي رياست جمهوري خود به جا بگذارد.

    از سوي ديگر،«هيلاري کلينتون» نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهوري و وزير خارجه سابق آمريکا که اين روزها سخت در حال برگزاري سخنراني هاي انتخاباتي است، ضمن حمايت از مذاکرات هسته اي ادعا کرد: ايران همچنان حامي تروريسم است.