توافق در چارچوب سند لوزان باخت است

اوین نامه ی کیهان 22 تیر -94.
توافق در چارچوب سند لوزان باخت است
گزارش خبري تحليلي اوین نامه ی كيهان
اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری بدلیل اینکه شرایط مذاکره بمرحله نهایی و خطیرر سیده است . بنابراین به جای اینکه  بطور مستقیم وتند مخالفت با مذاکره ی هسته ای مثل یادداشت روز باز تولید شده روز گذشته اش موضع اتخاذ کند .بطور غیر مستقیم با تیتر توافق درچارچوب سند لوزان باخت است سیاست مخالفت با مذاکره هسته ای راد نبال وبرجسته کرده است .  برای  همین برای آنسویب رد باخت تیم مذاکره ی کننده ی هسته ای دولت روحانی را این چنین برد برای آمریکا گزارش داده شواهد و قرائن نشان مي دهد آمريکايي ها به دنبال تحقق اهداف خود در چارچوب سند لوزان هستند و اگر آن اهداف -که در فکت شيت آمريکا- منعکس شد، محقق شود آمريکا برنده اين چالش طولاني خواهد بود.

شواهد و قرائن نشان مي دهد آمريکايي ها به دنبال تحقق اهداف خود در چارچوب سند لوزان هستند و اگر آن اهداف -که در فکت شيت آمريکا- منعکس شد، محقق شود آمريکا برنده اين چالش طولاني خواهد بود.
    در حالي که مذاکرات به مراحل سخت و نفس گير خود رسيده و هنوز روشن نيست سرنوشت اين رايزني هاي فشرده چه خواهد شد، گمانه زني هاي مختلفي در اين خصوص صورت مي گيرد. برخي منابع (تا لحظه تنظيم اين گزارش، شامگاه ديشب) از قريب الوقوع بودن توافق مي گويند و برخي ديگر با استناد به مسائل حل نشده باقيمانده، توافق را در پايان آخرين ضرب الاجل تعيين شده دور از دسترس دانسته و معتقدند بايد زمان بيشتري صرف کرد. آنچه مسلم است و برخي افراد نزديک به ميز مذاکره نيز بر آن تاکيد کرده اند، اينک مباحث از حيث فني به نوعي پايان يافته تلقي مي شود و تصميمات بايد در سطح سياسي گرفته شود. براي نمونه دل بستگي استراتژيک آمريکايي ها به تحريم ها عليه جمهوري اسلامي چيزي نيست که با ساعت ها و روزها و بلکه هفته ها و ماه ها مذاکره بتوان آن را حل کرد. 

    آما آنچه در اين ميان قابل توجه است آن که در صورت حصول توافق، چگونه بايد آن را سنجيد و ملاک و معيار توافق خوب و بد چيست. متاسفانه تاکنون سند روشن و دقيقي از سوي تيم مذاکره کننده ايران به عنوان پارامترهاي يک توافق خوب منتشر نشده است اما با اين حال قضاوت در اين زمينه ناممکن نيست چرا که تعريف آمريکا از توافق خوب تقريباً روشن بوده و لذا روي ديگر اين سکه را مي توان توافق خوب براي ايران دانست.

    شواهد و قرائن بخوبي نشان مي دهد آمريکايي ها به دنبال تحقق اهداف خود در چارچوب سند لوزان هستند و اگر آن اهداف -که در فکت شيت آمريکا- منعکس شد، محقق شود آمريکا برنده اين چالش طولاني خواهد بود. چکيده اين اهداف را مي توان در اين چند جمله خلاصه کرد؛ با اعمال محدوديت هاي بي سابقه، صنعت هسته اي ايران به صنعتي نمايشي تبديل شود، زير ساخت تحريم ها عليه ايران حفظ شده و توانايي دفاعي ايران نيز تحت نظارت و کنترل درآيد. با اين تفاسير رسيدن به توافقي که سنگ بناي آن تفاهم و سند لوزان باشد، چيزي جز باخت براي ما نخواهد بود و نبايد اجازه داد آمريکايي ها چنين توافقي را مقابل ايران گذاشته و از دستيابي به توافقي عادلانه شانه خالي کنند. خبرهاي رسيده از وين و رسانه هاي منطقه اي و بين المللي در اين خصوص ضد و نقيض و بسيار متنوع است.

    
    
شرط تحميلي توافق!
    روزنامه فرامنطقه اي الحيات در گزارشي به نقل از منبع آگاه فاش کرد که برخي اعضاي 1+5 خواستار ضمانت عدم حمايت ايران از حزب الله و حماس و ديگر گروه هاي مقاومت در منطقه هستند.

    ديروز(يکشنبه) در ادامه مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 در وين، معاونان وزير خارجه ايران با معاون وزير خارجه آمريکا و دستيار ويژه باراک اوباما ديدار کردند.

    «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان نيز روز گذشته (يکشنبه) با «ولاديمير وروکونوف» نماينده روسيه در آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ديدار کرد.

    براساس گزارش اسپوتنيک، مذاکرات هسته اي و شانس دستيابي به توافق نهايي محور گفت وگو ميان وزير خارجه کشورمان با ديپلمات ارشد روس بوده است.

    اين ديدار در شرايطي برگزار مي شود که هشتمين دور از مذاکرات ميان ايران و 1+5 براي رسيدن به توافق هسته اي از اواخر خرداد ماه در سطح کارشناسان آغاز شد و با اضافه شدن وزراي خارجه اين مذاکرات همچنان ادامه دارد.

    به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه اي«الحيات» در گزارشي به نقل از منابع آگاه فاش کرد که برخي اعضاي 1+5 خواستار ضمانت هاي سياسي و امنيتي عدم حمايت ايران از حزب الله و حماس و ديگر گروه هاي مقاومت در منطقه هستند.

    اوباما از شکست مذاکرات هراس دارد

    روزنامه «هافينگتون پست» در گزارشي نوشت: «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا از شکست مذاکرات هراس دارد و ايران از اين مسئله آگاه است.

    اين نشريه آمريکايي با اشاره به اينکه شکست اوباما در مذاکرات هسته اي مي تواند ضربه اي سخت براي دموکرات ها نيز باشد، تصريح مي کند که مقامات ايران نيز با بهره گيري از اين مسئله درحال پيش بردن اهداف خود هستند.

    به گزارش خبرگزاري ها، «جان کري» وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با پايگاه «بوستون گلوب» گفت: پس از توافق، مي توان در مورد موضوعات منطقه اي با ايران وارد گفت وگو شد.

    وزير خارجه آمريکا همچنين در جمع خبرنگاران گفت: من فکر مي کنم در حال اتخاذ برخي تصميمات واقعي هستيم، اما براي دستيابي به توافق هسته اي با ايران چند مورد دشوار مانده است که بايد انجام شود، من اميدوارم.

    نشريه فرانسوي «لاپرس» در گزارشي نوشت: يک منبع نزديک به مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اعلام کرد: 98 درصد متن تمام شده و پرانتزهاي اندکي وجود دارند که بايد پر شوند البته دو يا سه موضوع مهم نيز وجود دارد.

    وي افزود: هم اکنون بايد تصميمات سياسي اتخاذ شود و چنانچه اين تصميمات اتخاذ شوند کار به سرعت پيش خواهد رفت.

    به گزارش فارس، يک مقام مسئول نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي ايران، محورهاي منتشر شده در برخي سايت هاي خبري در خصوص مفاد و بندهاي برجام را دقيق ندانست.

    وي با ذکر اين نکته که مذاکره در مورد چند موضوع اختلافي هنوز ادامه دارد تصريح کرد: تا قبل از پايان مذاکرات و نهايي شدن نگارش بندهاي مرتبط در متن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مطالبي از اين دست صرفا گمانه زني رسانه اي ارزيابي مي شود.

    
    
تاريخ نشان مي دهد که آمريکا به تعهداتش پايبند نيست
    «رادني مارتين» کارمند سابق کنگره آمريکا و تحليلگر مسائل سياسي در مصاحبه با فارس گفت: شروط آمريکايي عزت، استقلال و تماميت ارضي هر ملتي را زير سوال مي برد.

    مارتين افزود: تاريخ نشان مي دهد که آمريکا هيچ وقت با نيت خوب مذاکره نکرده است و هيچ گاه بر تعهداتش در توافق هايي که داشته، پايبند نبوده است.

    وي تصريح کرد: آمريکا به تعهدات خود در قبال دوستانش هم عمل نمي کند چه برسد به ملت هايي که با آنها خصومت دارد و در مورد ايران مدت سي و اندي سال است که دشمني دارد.

    اين کارمند سابق کنگره آمريکا اظهار داشت: من خيلي شک دارم که کنگره اقدامات لازم براي راي به توافق را بدهد خصوصا در مورد تحريم ها، صادقانه بگويم، به نظر من کنگره آمريکا مايل است هيچ نوع توافقي با ايران حاصل نشود چون عملکرد آنها هم چنان با ذهنيت مزخرف تغيير نظام در ايران است.
    
    
سناريوهاي پيش روي مذاکرات از ديدگاه نشريه فرانسوي
    نشريه فرانسوي «نوول رپوبليک» در گزارشي نوشت: عليرغم پيشرفت هاي حاصله که تمامي هيئت هاي حاضر در مذاکرات به آن اذعان دارند، مسائل حل نشده بسياري هنوز باقي مانده است.

    در ادامه گزارش آمده است: در عمل بايد گفت که در صورت عدم حصول توافق، مذاکره کنندگان با سه سناريو مواجه خواهند بود که سناريوي نخست تمديد مجدد مذاکرات وين همراه با يک وقفه، سناريوي دوم اعلام شکست مذاکرات (که البته به دليل مسائل موجود و تلاش هاي صورت گرفته احتمال آن اندک خواهد بود) و سناريوي سوم تعويق مذاکرات خواهد بود که از مدت ها قبل فرضيه اي تابو قلمداد مي شود.

    صالحي: محدوديت هايي را پذيرفته ايم که باعث پيشرفت برنامه هسته اي مي شود !

    رئيس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد که محدوديت هاي پذيرفته شده در توافق هسته اي تاثيري بر پيشرفت برنامه هسته اي صلح آميز نخواهد داشت.

    به گزارش فارس به نقل از شبکه الميادين، علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي، با بيان اينکه ايران برخي محدوديت ها را پذيرفته است گفت: اين محدوديت ها تاثيري در سير برنامه هسته اي صلح آميز نخواهد داشت؛ بلکه برنامه هسته اي به شکل سريع تري پيشرفت خواهد کرد.!

    وي ادامه داد: درباره اغلب موضوعات فني و ضميمه ها توافق شده است و همچنين تشکيل کميسيوني به سرپرستي چين براي بازطراحي رآکتور اراک به اتمام رسيده است و هر کشوري که بخواهد مي تواند به آن بپيوندد.

    رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: يکي از اهداف مذاکرات و رسيدن به توافق پيشرفت در موضوعات صنعتي و تجاري است. به گفته صالحي، ايران قادر خواهد بود تا از سوخت هسته اي در همه جوانب استفاده کند و ما بر سر آزمايش هاي پرتو زا به توافق رسيده ايم.

    عضو تيم مذاکره کننده ايران در وين، افزود: ايران به باشگاه کشورهاي دارنده تکنولوژي هسته اي تجاري خواهد پيوست و ما قصد داريم برخي از فرآورده هاي استراتژيک خود از قبيل اورانيوم غني شده و آب سنگين خود را بفروشيم.

    دکتر صالحي در انتها به خبرنگار الميادين گفت: زمينه انتقال تجارب ديگران مخصوصا در زمينه هاي تجاري صنعت هسته اي فراهم شده است.