كشاورزي با طعم نفت در لرستان

كشاورزي با طعم نفت در لرستان  3 مرداد -94
اینهم یک دستآورد دیگر آسیب رسانی به محیط زیست وکشاورزی در استان لرستان!
خشکسالي در مناطق غربي و جنوبي استان لرستان که کم آبي در آن به حالت بحراني درآمده، باعث ايجاد پديده هاي زمين شناختي در برخي نقاط شده است، به عنوان نمونه در شهرستان کوهدشت چاه هاي آبي وجود دارند که به جاي سيراب کردن مردم و اراضي کشاورزي، نفت و آتش بالامي آورند.
    يکي از کشاورزان منطقه «سه آسيابه» آزادبخت در 7 کيلومتري کوهدشت مي گويد: ما با نفت کشاورزي مي کنيم. کشاورز ديگري مي گويد: در سال هاي پيش و قبل از اينکه نفت در اراضي کشاورزي فوران کند، در هر هکتار 7 تن گندم برداشت مي کرديم ولي حالادر هر هکتار به زحمت يک تن برداشت مي کنيم که آن هم آغشته با طعم نفت است.

    از سويي بوي مواد نفتي چنان مشام رهگذران را مي آزارد که نمي توان بيش از چند دقيقه در منطقه توقف کرد.

    يکي ديگر از کشاورزان مي گويد: اکنون با چاه هاي عميق آبي مواجه ايم که به جاي آب زلال، ماده سياهي بالامي آورد که نمي دانيم با آن اراضي کشاورزي را آبياري يا «سيراب نفت» کنيم؟

    حيدري مديرکل زمين شناسي و اکتشافات معدني لرستان درباره علت فوران آتش در چاه هاي کشاورزي اين منطقه مي گويد: علت اين قضيه برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني و کف شکني چاه ها و در نتيجه شکستن تاج طاقديس هاست که در اثر آن مواد هيدروکربني که در طاقديس ها و زيرزمين تجمع کرده به سطح زمين راه پيدا مي کند و باعث خودسوزي زمين مي شود.

    سالاروند کارشناس محيط زيست مي گويد: همه مواد هيدروکربني که از اين چاه ها نشت مي کند و وارد زمين و اراضي کشاورزي مي شود، علاوه بر اينکه کيفيت خاک را تحت تاثير قرار مي دهد و خراب مي کند، زنگ خطري براي استفاده کنندگان از اين محصولات و شهروندان است. حيدري مديرکل زمين شناسي و اکتشافات معدني لرستان مي گويد: مواد قابل مشاهده روي سطح آب، مشتقات هيدروکربني است که در اثر زهکشي ها از زيرزمين به سطح زمين انتقال پيدا کرده و باعث آلودگي آب در اين منطقه شده است.

    مديرکل زمين شناسي و اکتشافات معدني لرستان با بيان اينکه در حال حاضر وضع دشت هاي آب رومشکان و کوهدشت به حالت فوق بحراني رسيده است، مي گويد: اين امر موجب کاهش آب هاي زيرزميني و همچنين نشست زمين در اين منطقه شده است. حيدري با بيان اينکه يکي از راهکارها درباره حل مشکل جدي کم آبي، تحويل حجمي آب به کشاورزان است، مي گويد: در اين زمينه بايد دستگاه هاي متولي، کشاورزان را موظف کنند که مقدار خاصي از آب را براي آبياري زمين هاي کشاورزي خود استفاده کنند و از مصرف بيش از اندازه اي که پيش بيني شده است، تجاوز نکنند.

    سالاروند کارشناس محيط زيست هم مي گويد: پيشنهاد ما اين است که جداسازي آب از نفت صورت گيرد و آب دوباره استفاده شود. در اين ميان راهکار محمدي فرماندار کوهدشت از دو راهکار قبلي متفاوت تر است. او مي گويد: شايد تنها راهي که بتواند راه نجاتي براي منطقه باشد ايجاد و احداث سد معشوره است تا بتوانيم هم مشکل آب آشاميدني و هم آب مورد نياز صنعت و کشاورزي را تامين کنيم.