افت کمی و کیفی آب در فارس


افت کمی و کیفی آب در فارس 1-بهمن-95
ازبس چاه های عمیق غیر قانونی به خصوص در دوران احمدی نژاد حفر شد وازمخازن آب های زیر زمینی بیش از حداستاندارد استفاده شده است ومکمل عدم مدیریت آبی شده که نه استان فارس که در سطح کشور تبدیل به بحران آب شده است .
سفره زیر زمینی آب
استاندار فارس با اشاره به افت سطح منابع آب زیرزمینی این استان تا عمق 500 متری، از افت کیفی آب در نقاط مختلف این استان نیز به‌عنوان یک مشکل یاد کرد.
به گزارش ایسنا، «سیدمحمدعلی افشانی» دیروز (چهارشنبه 29 دی‌ماه) در مراسم تجلیل از 69 کشاورز نمونه سال 94 استان فارس، با تأکید بر این‌که همه بر اهمیت نقش کشاورزان در تأمین امنیت غذایی و استقلال کشور آگاهی دارند و این نقش غیرقابل انکار است، گفت: در شرایطی که با افت سطح منابع آب زیرزمینی و افت کیفیت آب مواجه هستیم باید منابع آب را به‌خوبی مدیریت کنیم.
وی با اشاره به جایگاه فارس در عرصه کشاورزی و تأثیر کشاورزان به‌عنوان عوامل استقلال کشور، لزوم جایگزینی کشت‌های کم‌آب بر و گلخانه‌ای را مد نظر قرار داد و تأکید کرد: از ابتدای حضور در فارس، ضرورت راه‌اندازی 29 شهرک کشاورزی در شهرستان‌های استان را مورد تأکید قرار داده‌ام.
افشانی ادامه داد: در بحث اجرای آبیاری نوین امسال 30 هزار هکتار سهمیه به فارس اختصاص داده شده که امیدواریم با اختصاص منابع روند انجام کار در استان سرعت بیشتری گیرد.
او با بیان این‌که کشاورزان فارس باید به‌دنبال کاهش سطح زیرکشت بوده و به جای آن افزایش تولید در واحد سطح را مد نظر قرار دهند، گفت: یکی از اشکالات وزارت جهاد کشاورزی این بود که وقتی روش آبیاری غرق آبی به بارانی و قطره‌ای تغییر کرد به جای این‌که نسبت به حفظ آب صرفه‌جویی شده اقدام کند، سطح زیر کشت را گسترش داد، از این‌رو نه‌تنها صرفه‌جویی در آب ممکن نشد بلکه روند تقویت بخشی از سفره‌های زیرزمینی هم که با روش غرق‌آبی انجام می‌شد، متوقف شد.
استاندار فارس پرکردن چاه‌های کشاورزی غیرمجاز را یکی از دردآورترین اقدامات توصیف و با تأکید براین‌که امروز چاره‌ای جز این اقدام نمانده است، اضافه کرد: عده‌ای بدون توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلاً انجام شده و بدون دریافت مجوز اقدام به حفر چاه می‌کنند که همین اقدام آنها باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌هایی که در گذشته شده نیز از میان برود. اما این را نیز می‌دانیم که آنها از این راه امرار معاش می‌کنند که امیدواریم بتوانیم برای این افراد هم چاره‌ای بیندیشیم.
استاندار فارس، بر ضرورت کوشش بیشتر مراکز تحقیقاتی برای کمک به کاهش آسیب‌های ناشی از کم آبی نیز تأکید و خاطرنشان کرد: نباید در شرایطی که به نقطه بحرانی رسیدیم به فکر راه چاره باشیم بلکه باید از هم‌اکنون به گونه‌ای عمل کنیم که از بروز مشکل و بحرانی‌تر شدن شرایط جلوگیری شود.

افشانی بر ضرورت توجه کشاورزان به بازاریابی تأکید و با بیان این‌که عمده کشاورزان از این موضوع مطلع نیستند، گفت: بازاریابی یک حرفه تخصصی است و تولیدکننده باید بتواند محصول خود را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کند، اگر کشاورز ما بتواند برای محصول خود بازار پیدا کند بسیاری از مسائل امروز ما حل خواهد شد، البته باید در کنار آن فرهنگ، تعهد و پایبندی به عهد و پیمان هم برای صادرکنندگان ما باشد که اعتبار کشور را دچار مشکل نکنند.