گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  12 بهمن -95
حادثه در يك شبانه روز؛ دومينوي آتش سوزي ها به پالايشگاه ها رسيد
بروز دو حادثه در پالايشگاه هاي آبادان و تهران در يک شبانه روز يادآور بروز 15 حادثه مستمر صنعت پتروشيمي در نيمه نخست سال جاري است.
    «
به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاري ها، شامگاه يکشنبه (10 بهمن) برج ثانويه واحد تقطير 80 پالايشگاه آبادان به دليل نوسان برق دچار حريق شد. رئيس روابط عمومي پالايشگاه آبادان با اعلام اين خبر افزود: آين آتش سوزي در کمتر از يک ساعت مهار شد و خوشبختانه تلفات جاني نداشت.
    
اين حادثه چند ساعت پس از آتش سوزي مخزن رليف شماره 102 مرکز انتقال نفت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تهران رخ داد. به گفته سيدمحمد پورراکي معاون ايمني و آتش نشاني اداره کل HSE وزارت نفت، سقف مخزن رليف شماره 102 مرکز انتقال نفت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تهران ساعت 15 دقيقه بامداد روز يکشنبه بر اثر صاعقه حدود 100 متر پرتاب و مخزن دچار آتش سوزي شده است که خوشبختانه تلفات جاني نداشت. اين آتش سوزي ساعت چهار و 20 دقيقه مهار شد.
    
ظرفيت مخزن آتش گرفته در تهران، دو ميليون ليتر بوده اما در هنگام آتش سوزي فقط 400 هزار ليتر نفت داشته که حجم عمده آن از بين رفته است.خبرگزاري تسنيم درباره اين دو حادثه نوشت: اين دو حادثه پي درپي يادآور بروز 15 حادثه مستمر صنعت پتروشيمي در نيمه نخست سال جاري است و اين سوال را به ذهن متبادر مي کند که آيا دومينوي آتش سوزي ها اين بار به پالايشگاه ها رسيده است؟
    
گفتني است اين چندمين آتش سوزي در مراکز نفتي در دولت يازدهم بوده که خسارات سنگيني به جا گذاشته است.
يك كارشناس بازار سرمايه: تصميمات مقطعي دولت ضربات جبران ناپذيري به بورس زده است
يک کارشناس بازار سرمايه با انتقاد از تصميمات دولت يازدهم درباره اقتصاد کشور، گفت: تصميمات مقطعي از قبيل يکباره خوراک پتروشيمي ها در سال 93 و موضوع کنوني، ضربه جبران ناپذيري به بورس وارد کرده است.
    
عبدالحسين رضوي اميري در گفت وگو با ايسنا درباره بازگشايي نماد بانک ملت پس از حدود شش ماه، افزود: پس از گشايش نماد معاملاتي بانک ملت در هفته گذشته شاخص بورس با افت 1014 واحد همراه شد که اين کاهش عمدتا مربوط به همين نماد بود و اين موضوع روي ساير نمادها نيز تاثير منفي گذاشت.
    
وي ادامه داد: در روز گشايش نماد «وبملت» سهامداران به يکباره با کاهش 37/5 درصدي از ارزش دارايي خود به مقدار 3600 ميليارد تومان مواجه شدند بدين معني که سهامداران بانک ملت در يک روز 3600 ميليارد تومان با تصميم عجولانه بانک مرکزي مبني بر الزام بانک ها به استفاده از استانداردهاي ملي و بين المللي IFRS زيان کردند.
    
اين کارشناس بازار سرمايه، اضافه کرد: اين موضوع باعث شد که سهامداران حقيقي بانک ملت که جزو کم ريسک ترين سهامداران هستند با مشکل روبه رو شوند و اگر اين افت شاخص و قيمت با باز شدن نماد ساير بانک ها مانند بانک تجارت و صادرات ادامه يابد، حجم زيان سهامداران افزايش خواهد يافت.
    
رضوي اميري توضيح داد: گرچه بانک مرکزي علت اقدام خود را شفاف سازي بانک ها عنوان کرده است، ولي همان استانداردهاي ملي و بين المللي IFRS به کشورها فرصت داده است با شرايط اقتصادي خويش و به تدريج اجرايي شوند. جاي تعجب دارد که بانک ملت که به عنوان سومين بانک برتر در اقتصاد سال 1395 ايران معرفي شده است در زمان گشايش با اين افت قيمت مواجه شده است.
    
وي تاکيد کرد: شاخص بورس نماد اقتصاد کشور است و حمايت از ثبات آن وظيفه همه مسئولين از جمله شوراي بورس، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و در نهايت دولت است. ثبات شاخص بورس سبب ايجاد اعتماد عمومي مي شود و اين اعتماد باعث سرمايه گذاري در بورس و ورود نقدينگي به بازار سرمايه خواهد شد و به نوبه خود به توسعه صنايع در رشد اقتصادي کمک خواهد کرد.
    
اين کارشناس بازار سرمايه خاطرنشان کرد: تصميمات مقطعي از قبيل افزايش يکباره خوراک پتروشيمي ها در سال 1393 ضربه جبران ناپذيري به بورس زد و هنوز اثرات آن ادامه دارد.
    
رضوي اميري تصريح کرد: اخذ بهره مالکانه معادن و اخيرا اجراي ناگهاني استانداردهاي IFRS توسط بانک مرکزي ضربه ديگري به اين بازار وارد کرد که اثرات منفي آن سال ها ادامه خواهد يافت، لذا از دولت درخواست مي کنيم با حساسيت بيشتر بازار سرمايه را رصد نمايد و نسبت به حمايت از آن اقدام کند.
خطر تكرار واقعه تلخ پلاسكو در كمين مدارس كشور
فرسودگي 30 درصد مدارس
عمر بالاي ساختمان و عدم رعايت نکات فني و ايمني از جمله دلايل بروز حادثه پلاسکو عنوان شده است، اين در حاليست که به گفته مسئولان 30 درصد مدارس کشور فرسوده هستند.
    
به گزارش فارس، اولين ساختمان مرتفع و مُدرن ايران با دارا بودن 17 طبقه، 30 دي ماه دچار آتش سوزي گسترده و ريزش شد که متاسفانه اين موضوع سبب شهادت 16 آتش نشان شجاع و قهرمان و فوت تعدادي از هموطنان و ايجاد خسارت سنگين مالي به شهروندان شد.
    
به گفته کارشناسان، عمربالاي ساختمان و عدم رعايت نکات فني و ايمني از جمله دلايل بروز اين حادثه ناگوار عنوان شده است . توجه به ساختمان هاي فرسوده ديگر و ايمن سازي آنها به منظور جلوگيري از بروز حوادث مشابه پلاسکو مورد تاکيد همگان است. صحبت از بافت هاي فرسوده که به ميان مي آيد نگاه ها معطوف به مدارس قديمي و فرسوده مي شود.
    
    
وجود 550 مدرسه در بافت فرسوده شهر تهران
    
عضو شوراي شهر تهران در جلسه سيصد و ششم شوراي اسلامي شهر تهران از وجود 550 مدرسه در بافت فرسوده و ناپايدار شهر تهران خبر داد و گفت: من سه سال استاندار محروم ترين استان کشور بودم ولي مدرسه اي اين گونه در اين استان نديدم.
    
اسماعيل دوستي ادامه داد: شهرستان تهران 22 منطقه و شهرهاي آفتاب و کن را دارد اين در حالي است که بودجه تخريب و نوسازي مدارس سالانه در حدود 10 ميليارد تومان است که اگر بخواهيم همه اين مدارس را نوسازي کنيم با اين بودجه زماني در حدود 100 سال نياز است.
    
    
تحصيل 350 دانش آموز در محوطه اي 200 متري
    
دوستي اظهار داشت: هم اکنون در شهر تهران در محوطه اي 200 متري در حدود 350 دانش آموز درس مي خوانند و در برخي مدارس به ازاي هر 80 دانش آموز، يک سرويس بهداشتي وجود دارد.
    
    25 
درصد مدارس تهران فرسوده است
    
داريوش ورناصري، مديرکل نوسازي مدارس استان تهران 25 درصد مدارس تهران را فرسوده دانست و افزود: از کل فضاهاي آموزشي استان تهران، 75 درصد در شرايط مناسب قرار دارند و 25 درصد از مدارس فرسوده هستند که در شرايط بحراني بوده و از ايمني لازم برخوردار نيستند، همچنين فراواني مدارس فرسوده در شهر تهران بيشتر است.
    
اين صحبت ها و آمار در شرايطي اعلام مي شود که کشور ايران زلزله خيز بوده و فرسوده بودن مدارس مي تواند خطرات بسياري براي دانش آموزان و معلمان به همراه داشته باشد.
    
    
يک سوم دانش آموزان در مدارس غير استاندارد 
    
معاون سابق عمراني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه 30 درصد مدارس کشور تخريبي بوده و يا نيازمند مقاوم سازي هستند، اظهار داشت: مجموع 30 درصد مدارس تخريبي کشور شامل 16 ميليون متر مربع است که 6 ميليون متر مربع فضاي تخريبي و 10 ميليون متر مربع فضاي نيازمند مقاوم سازي است.مرتضي رئيسي افزود: اين بدان معناست که يک سوم دانش آموزان در مدارسي مشغول تحصيل هستند که با ايمني و استاندارد فاصله دارد.
    
    
بيشترين مدارس فرسوده کشور در تهران 
    
رئيسي با اشاره به مدارس ناايمن کشور گفت: شهر تهران بيشترين مدارس فرسوده را دارد و جمعيت دانش آموزي در مناطق مرکزي تراکم بالايي دارد؛ سيستان و بلوچستان و مناطق مرزي خراسان رضوي و آذربايجان غربي هم داراي مدارس فرسوده بسياري هستند که بايد بازسازي يا مقاوم سازي شوند.
    
اما اين فقط تهران نيست که مدارس فرسوده و قديمي بسيار دارد برخي مدارس خصوصاً روستايي در اکثر استان هاي کشور ضمن آنکه قدمت بالايي دارند، هر لحظه احتمال فروريختن آن وجود دارد و البته برخي دانش آموزان در نقاط محروم و دورافتاده در کپرها درس مي خوانند و کمتر کسي به فکر دانش آموزان اين مدارس است.
    
    
آتش سوزي در کمين مدارس فرسوده
    
اما صرفا اين فرسوده بودن مدارس کشور نيست که دانش آموزان را در معرض خطر جدي قرار داده است، موضوع آتش سوزي در مدارس مسئله اي است که هر چند وقت يک بار حادثه آفرين مي شود.
    
بسياري از مناطق کشور در حال حاضر فاقد سيستم هاي گرمايشي مناسب هستند، به طوري که به گفته مسئولان 30 درصد کلاس هاي درس همچنان از وسايل غير استاندارد گرمايشي استفاده مي کنند که استفاده از اين وسايل خطرناک سبب مرگ ده ها دانش آموز و معلم و سوختگي بيش از 50 دانش آموز از سال 1376 تاکنون شده است به طوري که يکي از تلخ ترين آنها حادثه مدرسه شين آباد در آذر ماه سال 1391 بود و منجر به سوختگي 28 دانش آموز و فوت دو نفر از دانش آموزان شد که همچنان اين افراد معصوم تحت مداوا هستند و تمام اين مصيبت ها و داغدار شدن خانواده ها در مدارسي رخ داد که به دليل فرسودگي، ايمني هاي لازم مانند وسيله گرمايشي مناسب و سيستم اطفاي حريق نداشتند.
    
    
تصويب ۳ ميليارد دلار براي مقاوم سازي، تخريب و بازسازي مدارس
    
اما اتفاق خوب در ايمن ساختن مدارس کشور تصويب سه ميليارد دلار در برنامه ششم توسعه بود که در مقاوم سازي تخريب و بازسازي مدارس هزينه خواهد شد و اميد است، پايان برنامه ششم، پايان نگراني آموزش و پرورش و خانواده ها در مورد مدارس نا امن باشد.
    
    
درس گرفتن از حادثه تلخ پلاسکو 
    
حادثه ساختمان پلاسکو يک هشدار بود و اينکه بايد از آن درس گرفت و براي ايمن تر شدن مدارس کشور برنامه ريزي هدفمند و اجراي دقيق داشت تا شاهد وقوع حادثه اي ناگوار همانند حادثه تلخ در مدارس کشور نباشيم که وقوع يک حادثه در مدرسه با وجود تحصيل صدها دانش آموز چندان جبران پذير نيست.
نامه وارده 
بازهم درختان قرباني ساخت و ساز در شمال تهران مي شوند؟
صدور جواز شماره 10057885 مورخ 25/8/95 مربوط به باغ 4000 متري سرسبز واقع در خيابان دکتر حسابي، مقابل کوچه اربابي، پلاک 33 مربوط به منطقه يک شهرداري تهران ناحيه هفت، براي ساخت ساختماني 11 طبقه نگراني اهالي محل را در پي داشته است.
    
اهالي اين محل و ساکنان مجاور اين باغ نسبت به موضوعات ذيل اعتراض دارند:
    1-
با توجه به جانمايي و محل استقرار ساختمان مزبور کليه ساختمان هاي شمال باغ مذکور دچار عدم تابش مستقيم نور آفتاب مي شوند و ساکنين 30 واحد از حق طبيعي خود درخصوص بهره مندي از نور وتابش مستقيم آفتاب که از اهم ضروريات زندگي و حقوق انساني همه افراد جامعه است محروم مي شوند و از طرفي برخلاف قانون مدني مبتني بر لاضرر بودن ساخت و ساز براي همسايگان، کليه صاحبان املاک و مستغلات شمال باغ مزبور دچار خسران و ضرر و زيان از لحاظ ارزش مالي ملک خواهند شد. موجبات تضرر همسايگان با صدور جواز از سوي شهرداري منطقه يک برخلاف اصول 20 و 40 قانون اساسي و موازين شرعي و نيز ماده 132 قانون مدني فراهم شده است که اين موضوع از طريق کارشناسي قابل اثبات و قابل طرح در مراجع قانوني همچون ديوان عدالت اداري خواهد بود.
    2- 
فاصله قسمت جنوبي ساختمان هاي موجود در ضلع شمالي باغ تا ديوار شمالي باغ حداکثر 11 متر بوده که با توجه به ارتفاع ساختمان درجواز صادر شده از سوي شهرداري مغاير با اصل مشرفيت مي باشد و متاسفانه الزام رعايت ضوابط مربوط به حريم اشراف بناها و مسائل مشرفيت در مورد کليه بناهايي که در مجاورت يک قطعه مالکيت احداث مي شوند از سوي شهرسازي منطقه يک لحاظ نشده است.
    3-
کليه فضاي سبز موجود در حياط املاک و مستغلات ضلع شمال باغ به علت جلوگيري و عدم تابش نور مستقيم ناشي از احداث بناي مزبور، دچار آسيب و حتي خشک شدن قرار خواهند گرفت که اين خود جاي بسي تعجب است که چگونه اين عيب و ايراد اساسي در صدور جواز براي حفظ فضاي سبز موجود که محوطه اي با مساحت تقريبي 600 متر مربع مي باشد مدنظر قرار نگرفته است؟!
    4- 
در پي نوشت پروانه ساختمان آمده که در محل احداث بنايي که قرار ساخته شود هيچ درختي وجود ندارد در صورتيکه حداقل ۵۰ اصله درخت بايد قطع شود! اطلاعات مربوط به پي نوشت جواز در خصوص عدم درخت در محل احداث بنا کاملاغلط مي باشد و استشهاد اهالي محل، عكس و فيلم به همراه تامين دليل از طريق شوراي حل اختلاف دربند نشان از وجود درخت در محل احداث مي باشد. از سوي ديگر متاسفانه عوامل مستقر در باغ در زير درختان آتش روشن مي کنند تا علاوه بر اينکه باعث خشک شدن درخت مربوطه شوند درختان ديگري را که نيز قطع کرده اند را با آن آتش بسوزانند، در اين راستا شهرداري هم هيچ اقدام موثري انجام نمي دهد.
    5- 
در اين روزها که آلودگي هوا نفس مردم تهران را به شمارش انداخته و درحاليکه از مسئولين محترم شهرداري انتظار مي رود اقداماتي براي کاهش آلودگي هوا انجام دهند، برعکس شاهد توسعه آلودگي هوا با قطع درختان هستيم که خود جاي بسي تعجب دارد!
    6-
متاسفانه علي رغم تماس تلفني اهالي با سامانه 137 در چندين ماه گذشته شاهد خشک کردن درختان و قطع آنها بوده ايم و با کمال تعجب بدون برخورد قانوني با افراد خاطي شاهد صدور مجوز قطع تعداد زياد ديگري از درختان سرسبز اين باغ از سوي فضاي سبز مي باشيم، لذا درخواست رسيدگي مجدد و کنترل توافقات انجام شده را از طريق مراجع بالاتر داريم.
     
اهالي خيابان دکترحسابي