دفاع تمام قد دونالد ترامپ از برجام

اوین نامه ی کیهان 12 بهمن - 95
دفاع تمام قد دونالد ترامپ از برجام
در تماس تلفني رئيس جمهور آمريكا و پادشاه عربستان مطرح شد
 سربازجو شریعت نداری می داند که با رئیس جمهور شدن ترامپ و رابطه نزدیک وی با نخست وزیر اسراییل دیگر پاسداران قادر نیستند همچون دوران اوباما برای پیشبرد سیاست مخالفت با برجام موشک های دور بردآزمایش کنند وبا خط عبری برروی بدنه اش شعارمحواسراییل ازروی زمین  بنویسند . به خصوص که فاش شده است پرتاب موشک دوربرد  اخیر سپاه از استان سمنان زادگاه روحانی پس از پیمودن مسافت 1000  کیلومتر منفجر شده است . بنابراین فشارهای گازانبری ترامپ برای مهار وایزوله کردن پاسداران شروع شده است .چون از یک طرف پیشنهاد شده تا  پاسداران توی لیست تروریست گذاشته شود .از  سوی دیگر جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برار بررسی ورسیدگی موشک های سپاه برگزارشد . همچنین ترامپ درتماس تلفنی با پادشاه عربستان گفته شده است که از برجام دفاع کرده است . این اقدام ترامپ چون موجب  عصبیت سربازجو شریعت نداری شده تا علیه ترامپ و دولت روحانی موضع گیری انتقاد کند که چرا به جای پاره کردن برجام ترامپ ازآن  حمایت کرده است؟ برای همین سربازجو شریعت نداری مجبور شده است هم در تیتر صفحه اول وهم در ستون گفت وشنود اوین نامه اش به این موضوع به پردازد.

کاخ سفيد در بيانيه اي اعلام کرد که رئيس جمهور آمريکا و پادشاه آل سعود در گفت وگوي تلفني بر ضرورت اجراي دقيق برجام در کنار مقابله با اقدامات منطقه اي ايران تاکيد کردند.
    
سرويس سياسي- به گزارش تسنيم، کاخ سفيد در بيانيه اي از تماس تلفني ملک سلمان پادشاه عربستان سعودي با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خبر داد.
    
در اين بيانيه آمده است: ترامپ و ملک سلمان در اين تماس تلفني درباره اهميت اجراي دقيق برجام در کنار مقابله با اقدامات بي ثبات کننده[!] منطقه اي ايران گفت و گو کردند.
    
در اين بيانيه آمده، تماس تلفني ترامپ و ملک سلمان حدود يک ساعت به طول انجاميد.
    
    
وقتي ادعاي مخالفت آل سعود و اسرائيل با برجام رنگ مي بازد
    
پس از امضاي برجام -تيرماه 94- برخي از مقامات ارشد دولت يازدهم در کنار روزنامه هاي زنجيره اي و مدعيان اصلاحات مدعي شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با عربستان و اسرائيل همنوا شده اند! همچنين برخي دولتمردان تاکيد داشتند که برجام ميان دشمنان ايران تفرقه ايجاد کرده است.
    
چندي پس از اين ادعا- شهريور 94- «عادل الجبير» وزير خارجه آل سعود اعلام کرد که «رياض از ضمانت هايي که باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا درباره نتايج پاياني مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 (برجام) داده خرسند است».
    «
ترکي الفيصل» رئيس اسبق دستگاه اطلاعاتي آل سعود نيز چندي پيش در انديشکده دولت هاي عربي خليج فارس در واشنگتن ضمن دفاع از برجام گفت: «تصور نمي کنم نيازي باشد ترامپ برجام را لغو کند؛ اگر توافق هسته اي را لغو کند، پيامدهايي درپي خواهد داشت».
    
مقامات رژيم صهيونيستي نيز در اظهارنظرهاي جداگانه از برجام دفاع کردند.
    
آذرماه سال جاري «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در مصاحبه با برنامه «60 دقيقه» شبکه «سي بي اس» گفت: «مي توانم بگويم تنها چيز خوبي که توافق هسته اي با ايران داشت، اين بود که دولت هاي عربي و اسرائيل را به هم نزديک تر کرد».
    
همچنين در مهرماه سالجاري، روزنامه جروزالم پست در گزارشي نوشت: «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل با «هيلاري کلينتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به طور جداگانه ديدار کرد و در اين ديدارها تاکيد شد که آمريکا در اجراي برجام با اسرائيل هماهنگ است.
    «
شاموئل مئير» از تحليلگران سابق ارتش رژيم صهيونيستي و عضو پيوسته «مرکز مطالعات راهبردي «جافي» دانشگاه تل آويو» توافق هسته اي ايران و گروه 1+5 را براي امنيت رژيم صهيونيستي «سودمند» دانسته و خواستار حفظ آن در دولت بعدي آمريکا شد.
    
مئير علاوه بر اين به بازرسي هاي بي سابقه از برنامه هسته اي ايران در برجام اشاره کرده و نوشت که چنين نظارت هايي برنامه هسته اي ايران را در موقعيتي متفاوت نسبت به گذشته قرار مي دهد.
    «
آموس يادلين» مدير مرکز مطالعات امنيت ملي رژيم صهيونيستي نيز در اظهارنظري گفت: «اين يک توافق خوب است و اسرائيل نبايد با نظام سياسي آمريکا بر سر مخالفت با برجام درگير شود».
    «
افرايم هالوي» رئيس سابق موساد که زماني مغز متفکر سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي به شمار مي رفت نيز در مرداد ماه 94 در مصاحبه با کانال 2 رژيم صهيونيستي اعلام کرد که توافق هسته اي ميان ايران و شش قدرت جهاني به سود رژيم صهيونيستي خواهد بود.
    
همچنين «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا، در پاييز امسال در اجلاس سابان- متعلق به صهيونيست ها - گفت: «هيچ چيز بهتر از توافق هسته اي(برجام)، دوستي دولت اوباما با اسرائيل را نشان نمي دهد».
    
بسياري از کار شناسان اظهارات نتانياهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته اي را بخشي از سناريوي «پليس خوب- پليس بد» دانسته و تاکيد داشتند که اين سناريو در راستاي تکميل پروژه امتيازگيري حداکثري از ايران به اجرا درآمد.
    
    
از پاره کردن برجام تا اجراي دقيق توافق
    
دونالد ترامپ در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا ضمن مخالفت با توافق هسته اي مدعي شد که برجام را پاره خواهد کرد.
    
اين در حالي است که برجام محصول همفکري و همکاري هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات ها بوده و هر دو حزب تلاش زيادي براي آن کردند. لذا هم جمهوريخواهان و هم دموکرات ها در ذات خود حامي برجام هستند.
    
در حقيقت آمريکايي ها چه دموکرات و چه جمهوريخواه به خوبي مي دانند برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتري نمي توانند با ايران به دست بياورند، چراکه تمام اهداف و نيات هسته اي آنها در برجام تحقق يافته بدون اينکه دستاوردي براي طرف مقابل يعني ايران داشته باشد.
    
برجام براي آمريکا هدف نبوده و نيست بلکه فقط وسيله اي 20 ساله براي نفوذ و تغيير در ارکان نظام جمهوري اسلامي است که تاکنون با روش هاي مختلف تهديد و تحريم و فشارهاي سياسي و رسانه اي نتوانسته اند به اين اهداف برسند.
    
به عقيده کارشناسان، موضع آمريکا در دوران ترامپ در خصوص برجام متفاوت از دموکرات ها نخواهد بود و فشارها و تحريم ها تمام و کمال تشديد خواهد شد. همان گونه پس از برجام بيش از 70 تحريم جديد عليه ايران اعمال شد و تحريم هاي قبلي لغو نشد، به نظر مي رسد ترامپ نيز با حفظ برجام، خط مشي بسيار سختگيرانه تري در قبال موضوع هسته اي ايران در پيش خواهد گرفت.
    
ترامپ در روزهاي گذشته، فرمان اجرايي بررسي سختگيرانه سوابق مهاجران به آمريکا را امضا کرد.
    «
شان اسپايسر» سخنگوي کاخ سفيد در برنامه «اين هفته» شبکه «اي بي سي» گفت: «فرمان اجرايي ترامپ براي ممنوعيت ورود اتباع هفت کشور، بر اساس فهرستي است که دولت اوباما تهيه کرده بود».