گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  12 بهمن -95
    گوشي هوشمند و تحريك ميگرن!
گوشي هاي هوشمند و تبلت ها از محبوب ترين ابزارهاي جهان محسوب مي شوند و افراد بسياري روزانه مدت زمان زيادي را صرف کار با آن مي کنند اما شايد کمتر کسي متوجه آسيب هاي استفاده از اين گوشي ها شده باشد. آسيب هاي چشمي و تحريک ميگرن يکي از آن هاست. 
    
به گزارش «وري ول»، گوشي هاي هوشمند به رغم تمام مزاياي که براي انسان دارند و امورات زندگي را تسهيل کرده اند، داراي مضراتي نيز هستند. مدت زماني که پيش روي يک نمايشگر صرف مي کنيد مي تواند در شکل گيري ميگرن و سردرد نقش داشته باشد.
    
    
ارتباط ميگرن با مدت زمان استفاده از نمايشگر
    
بنا بر نتيجه مطالعه منتشر شده در نشريه Cephalalgia صرف زمان بيش از اندازه مقابل نمايشگر دستگاه هايي مانند گوشي هوشمند و تبلت يکي از عوامل بروز سردردهاي ميگرني است. در اين مطالعه که با حضور پنج هزار فرد بزرگسال جوان (ميانگين سني 20 سال) انجام شد، مدت زماني که هر فرد مقابل نمايشگر سپري مي کرد، شامل کار با رايانه، تبلت، گوشي هوشمند و تلويزيون و اين که آيا ميگرن يا نشانه هاي سردرد غيرميگرني را تجربه کرده بود، بررسي شد.
    
مدت زمان استفاده از نمايشگر با استفاده از يک مقياس شش نمره اي اندازه گيري شد که شامل:
    
عدم استفاده از نمايشگر = 0
    
کمتر از 30 دقيقه = 1
    30 
دقيقه تا دو ساعت = 2
    
دو تا چهار ساعت = 3
    
چهار تا هشت ساعت = 4
    
بيشتر از هشت ساعت = 5
    
نتايج نشان داد که هر چه مدت زمان استفاده از يک نمايشگر افزايش داشته، خطر ابتلابه حمله ميگرني نيز افزايش يافته است. هيچ ارتباطي نيز بين مدت زمان استفاده از يک نمايشگر و سردردهاي غيرميگرني مشاهده نشد.
    
چرا افزايش مدت زمان استفاده از يک نمايشگر با ميگرن بيشتر در ارتباط است؟
    
بيان اين که چه پيوند بيولوژيکي بين مدت زمان استفاده از يک نمايشگر و ابتلابه ميگرن وجود دارد، دشوار است زيرا به احتمال زياد از فردي به فرد ديگر متفاوت است.
    
براي برخي، اين مي تواند يک رابطه مستقيم باشد. به عنوان مثال، نور آبي ساطع شده از نمايشگر يک تلويزيون يا تلفن همراه يا درخشش نور نمايشگرمي تواند زمينه ساز شکل گيري ميگرن شود. در مقابل، براي برخي ديگر پيوند مي تواند حالتي پيچيده تر داشته باشد. به عنوان مثال، مدت زمان استفاده از يک نمايشگر ممکن است آستانه ميگرن کلي يک فرد را کاهش دهد. از اين رو، مواجهه با محرک هاي ميگرن ديگر احتمالازمينه ساز يک حمله ميگرني مي شود.
    
به بيان ديگر، مدت زمان سپري شده مقابل يک نمايشگر يک فرد را نسبت به ابتلابه ميگرن آسيب پذير مي کند اگر مستعد ابتلابه آن بوده باشد.
    
همچنين، اين امکان وجود دارد که مدت زمان زياد استفاده از يک نمايشگر احتمال وقوع ميگرن را افزايش دهد. به بيان ديگر، فردي که بيش از اندازه تلويزيون نگاه مي کند، ممکن است وعده هاي غذايي روزانه را ناديده بگيرد که اين شرايط مي تواند محرک شکل گيري ميگرن باشد. به همين ترتيب، فردي که تا دير وقت بيدار مي ماند و به انجام بازي هاي ويدئويي مي پردازد، ممکن است با يک الگوي خواب نامنظم مواجه شود. از آن جايي که غذا نخوردن و کم خوابي از جمله محرک هاي شايع ميگرن هستند، استفاده بيش از اندازه از گوشي هوشمند يا ديگر اشکال مواجهه با يک نمايشگر مي تواند به صورت غيرمستقيم به حملات ميگرني بيشتر منجر شود.
    
از ديگر محرک هاي بالقوه ميگرن که ممکن است در نتيجه صرف زمان بيش از اندازه مقابل يک نمايشگر رخ دهند مي توان به وضع اندامي نامناسب، خستگي چشم، يا خوردن هر چه بيشتر مواد غذايي محرک ميگرن اشاره کرد.
    
استرس بيش از حد نيز يکي ديگر از محرک هاي شناخته شده ميگرن است. هنگامي که دچار استرس مي شويد، احتمال اين که وقت بيشتري را صرف کار با گوشي هوشمند يا تماشاي تلويزيون کنيد مي تواند افزايش يابد.
    
    
چگونه مي توانم تلفن همراه يا تبلت خود را کنار بگذارم؟
    
در شرايطي که پژوهش ها هنوز اين مسئله را ثابت نکرده اند که کاهش مدت زمان استفاده از يک نمايشگر مي تواند حملات ميگرني را کاهش دهد، اما احتياط حکم مي کند که اين کار را انجام دهيد. البته اين مي تواند وظيفه اي چالش برانگيز باشد، اما بهترين تلاش خود را انجام دهيد. راهبردهاي زير مي توانند کمک حال شما در کاهش مدت زمان استفاده از يک نمايشگر باشند:
    
برنامه ريزي اوقات بدون فناوري در خانه، به ويژه هنگام صرف غذا و دورهمي هاي خانوادگي.
    
تنظيم يک تايمر روي رايانه يا تلويزيون براي خاموشي خودکار دستگاه.
    
رها کردن تلفن همراه در خودرو به مدت يک شب.
    
مد نظر قرار دادن سرگرمي هايي که شما را از فناوري دور مي کنند مانند شنا، طبيعت گردي، نقاشي، يا رفتن به کتابخانه.
    
مشورت با يک پزشک براي کاهش مدت زمان استفاده از يک نمايشگر به ويژه اگر بسيار زياد است.
    
اگر متوجه شديد مدت زمان استفاده از يک نمايشگر زمينه ساز شکل گيري ميگرن مي شود، بررسي عميق تري براي يافتن علت انجام داده و روي برطرف کردن آن متمرکز شويد. آيا کار زياد زمينه ساز ميگرن است؟ آيا به يک آزمايش بينايي سنجي نياز داريد؟ آيا استراحت هاي کوتاه و انجام حرکات کششي گردن و پشت مي توانند کمک کنند؟
    
در پايان، بايد به اين نکته اشاره داشت که کاهش مدت زمان استفاده از يک نمايشگر احتمالاداراي فوايد سلامت بيشتري افزون بر کاهش احتمال ابتلابه ميگرن است. به عنوان مثال، پژوهش ها نشان داده اند که مدت زمان زياد استفاده از يک نمايشگر با چاقي، مشکلات بينايي، سطوح پايين فعاليت جسماني، مشکلات توجه، و بيش فعالي مرتبط است.
    
در نتيجه، کاهش مدت زمان وبگردي و انجام بازي هاي ويدئويي نه تنها مي تواند به سر شما کمک کند، بلکه بخش هاي ديگر بدن مانند کمر و چشم ها نيز از فوايد آن بهره مند مي شوند.
ديابت چه بلايي بر سر چشم ها مي آورد؟
يک فوق تخصص غدد و متابوليسم گفت: قند خون بالا، رگ هاي خوني کوچک در چشم مبتلايان به ديابت را دچار آسيب مي کند.
    
دکتر حسن گنجي زاده زواره در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين که با گذشت زمان، قند خون بالامي تواند رگ هاي خوني کوچک در چشم مبتلايان به ديابت را دچار آسيب کند و به رتينوپاتي ديابتي منجر شود، افزود: همچنين قند خون بالامي تواند به کاتاراکت و گلوکوم در مبتلايان به ديابت منجر شود.
    
وي با تاکيد بر اين که بيماران ديابتي بايد حداقل يک بار در سال به چشم پزشک مراجعه کنند، اضافه کرد: پزشک، رگ هاي خوني چشم را براي مشخص شدن نشانه هاي اوليه آسيب بررسي خواهد کرد. اين فوق تخصص غدد و متابوليسم گفت: چنان چه قند خون در بيماران ديابتي در حد پايين و ثابت نگه داشته شود، آسيب به عروق خوني کوچک در چشم نيز کند خواهد بود و بيماران بايد در سال چندين بار آزمايش خون C1A را انجام دهيد.
    
وي با بيان اين که فشار خون بالابه تنهايي مي تواند عامل بروز بيماري هاي چشمي باشد، افزود: چنان چه يک بيمار فشار خون بالاو ديابت را با هم داشته باشد، نياز به دقت بيشتري براي کنترل فشار خون است و بايد با پزشک خود براي نحوه اندازه گيري دقيق فشار خون مشورت بگيرد. در نظر داشته باشيد که براي بسياري از مبتلايان به ديابت، فشار خون بايد کمتر از ۱۴۰/۸۰ باشد.
    
گنجي زاده ادامه داد: بيماران ديابتي بايد آزمايش خون براي بررسي ميزان کلسترول بد يا همان ال دي ال و کلسترول خوب يا همان اچ دي ال را انجام دهند.
    
وي بيان کرد: ميوه ها، سبزيجات، غلات کامل و پروتئين هاي بدون چربي انتخاب خوبي براي اين بيماران است؛ چرا که خوب غذا خوردن سطح انسولين را در بدن آنها تنظيم مي کند.
    
اين فوق تخصص غدد و متابوليسم با تاکيد بر اين که سيگار باعث بروز مشکلات عروق خون در چشم نيز مي شود، افزود: ورزش تاثير زيادي بر سطح قند خون دارد و چنان چه بيماري از انسولين يا داروهاي پايين آورنده قند خون استفاده مي کند، بايد از پزشک خود سطح فعاليت بدني که بايد انجام دهد را بپرسد. همچنين سوال شود که چه نوع تمريني برايش مناسب تر است.
رئيس قوه قضائيه: دولت با عبرت از تجربه تلخ برجام به تصميم اخير «ترامپ» واكنش قاطع نشان دهد
رئيس قوه قضائيه با اشاره به تصميم رئيس جمهور آمريکا براي ممنوعيت ورود مسلمانان به اين کشور، از دولت، رئيس جمهور و دستگاه ديپلماسي خواست با عبرت از تجربياتي نظير تجربه مهم و تلخ برجام، به اين رفتار نامتعادل، غير منطقي و غير انساني آمريکا واکنش قاطع، مناسب و متناسب نشان دهند.
    
به گزارش اداره کل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به فرارسيدن ايام الله دهه فجر، گفت: دهه فجر يادآور رشادت ها، جانفشاني ها و يک انقلاب عظيم در تاريخ ملت ايران است. زماني که انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد هيچ کس گمان نمي کرد که اين پيروزي به اين سرعت آن هم با دست خالي از سلاح و در برابر حمايت هاي شرق و غرب از رژيم سفاک پهلوي حاصل شود اما تقدير الهي اين بود که با مجاهدت مجاهدان، حضور مردم و رهبري هاي امام راحل چنين انقلاب بزرگي در تاريخ ايران به منصه ظهور برسد.
    
آملي لاريجاني با بيان اينکه آنچه انقلاب اسلامي ايران را از ساير انقلاب ها در سطح جهان متمايز مي کند، معنويت، ديانت و روح الهي جاري در اين انقلاب است، خاطر نشان کرد: عدالت، استقلال، آزادي و در کنار آنها جمهوري اسلامي شعارهاي اساسي مردم در جريان انقلاب بود. مقوم جمهوري اسلامي، حضور مردم در صحنه، اسلاميت و ارزش هاي معنوي بوده و هست. 
    
وي افزود: انقلاب هاي زيادي در دنيا رخ داده که بسياري از آنها دچار انحراف از آرمان هاي اوليه شده اند اما انقلاب اسلامي ايران به آرمان هاي خود وفادار مانده و دليل اين عدم انحراف از آرمان ها نيز معنويت ناشي از دين مبين اسلام و ترويج فطرت انساني است که از ابتدا در مباني اين انقلاب وجود داشته است. 
    
رئيس قوه قضائيه نتيجه انقلاب هاي مغرب زمين را پيدايش نظام ليبرال دموکراسي و عادي سازي سلطه و استعمار از سوي کشورهاي غربي بويژه آمريکا و انگليس بر شمرد و تصريح کرد: اگر چه نظام ليبرال دموکراسي در ظاهر رنگ و لعاب هايي دارد اما قرن هاست که اهداف خود را با سلطه و استعمار دنبال مي کند و استعمار قديم و نوين نيز از نتايج همان انقلاب ها در غرب است. دليل به دست آمدن چنين نتيجه اي اين است که انقلاب هاي مذکور خالي از ديانت وارزش هاي الهي بوده است.
    
آملي لاريجاني انقلاب هاي شرقي را نيز از اين قاعده مستثني ندانست و با بيان اينکه فروپاشي شوروي، روشن ترين دليل مبني بر شکست انقلاب هاي خلاف فطرت انساني است، تاکيد کرد: انقلاب اسلامي ايران امروز با گذشت سي وهشت سال از پيروزي، بالنده تر از سابق به حيات خود ادامه مي دهد و امروز به اذعان دوست و دشمن، جمهوري اسلامي بزرگترين قدرت منطقه با توانايي بسيار زياد در تاثيرگذاري است.
    
وي ادامه داد: نفوذ و تاثيرگذاري جمهوري اسلامي نه با اتکا به قدرت نظامي و لشکرکشي بلکه ناشي از قدرت ايمان و گفتمان انقلاب اسلامي است که امروز کشورهاي سلطه را به هراس افکنده است.
    
رئيس قوه قضائيه اظهار داشت: اگر چه جمهوري اسلامي در پرتو ارزش هاي الهي توانسته قدرت دفاعي و نظامي خود را نيز ارتقا بخشد اما معتقديم آنچه اين کشور را بيمه کرده، سلاح نيست بلکه حضور مردم و اقتدار ناشي از ايمان به وعده هاي الهي است.
    
آملي لاريجاني گفت: گفتمان جمهوري اسلامي از آن جهت قابليت صدور دارد که گفتماني مبتني بر فطرت انساني و ارزش هاي الهي، اخلاقي و معنوي است. بر همين مبنا بود که حضرت امام همواره تاکيد مي فرمودند که قرار نيست ما صرفا قدرتي جايگزين قدرت سابق باشيم بلکه ماهيت نظام سياسي ما مبتني بر ارزش هاي الهي است و از اين جهت حفظ اين نظام ارزش ايثار و از خودگذشتگي دارد.
    
وي با بيان اينکه الگوهاي ديني در جهان امروز اهميت فراواني دارند، نظام جمهوري اسلامي را به عنوان يک نظام سياسي نوين در عصر حاضر داراي قابليت توسعه دانست و خاطر نشان کرد: همه ما مطمئنيم که مسير روشني پيش روي انقلاب اسلامي است منتها مردم و مسئولين موظفند که به اقتضائات انقلاب و جمهوري اسلامي عمل کنند. بر همين مبنا بايد براي ارتقاي سطح کارآمدي نظام و بويژه برخورد با مفاسد، برنامه روشني داشته باشيم. بي ترديد، هواپرستي و دنياپرستي مانع تحقق اهداف عاليه انقلاب است و بر همين اساس همه مردم و مسئولان بايد با اتحاد و انسجام، در جهت رفع اين موانع گام بردارند.
    
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تصميم رئيس جمهور جديد آمريکا مبني بر صدور دستور ممنوعيت ورود مسلمانان به اين کشور، چنين اقدامي را رفتاري نامتعادل، غيرانساني و خلاف موازين حقوق بشر توصيف کرد و گفت: از خوي آمريکايي ها چنين تصميمي بعيد نبود. سردمداران آمريکا معمولاً به اقدامات سلطه جويانه خود رنگ و لعاب حقوق بشري مي دادند اما امروز چهره خود را آشکارتر نشان مي دهند.
    
وي افزود: اينکه رئيس جمهور آمريکا به يکباره دستور ممنوعيت سفر مسلمانان به اين کشور را صادر مي کند و به نحوي اسلام هراسي را توسعه مي دهد، برخلاف موازين اخلاقي و انساني است. 
    
آيت الله آملي لاريجاني با محکوم کردن تحريک عده اي در داخل آمريکا عليه مسلمانان و برخي اقدامات نظير آتش زدن مساجد، به برخي ادعاها عليه ايران نيز پاسخ داد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي به دنبال نفوذ نيست بلکه اين ارزش هاي انقلاب اسلامي است که راه خود را در منطقه يافته است. وقتي مردم منطقه رفتار حکومت هاي سلطه طلب را مي بينند و شاهد پايبندي جمهوري اسلامي به مباني اخلاقي و انساني خود مبني بر حمايت از مظلومان و مستضعفان هستند، خود به خود به سمت اين ارزش ها سوق پيدا مي کنند.
    
رئيس قوه قضائيه گفت: سلطه و نفوذ با رفت و آمد چند کارشناس به کشورهاي ديگر محقق نمي شود، اگر اين گونه بود آمريکايي ها با آن همه ابزار و تجهيزات مي توانستند در عراق و افغانستان صاحب نفوذ باشند. اين در حالي است که نفوذ جمهوري اسلامي يک نفوذ ايماني و معنوي است.
    
آملي لاريجاني از دولت، رئيس جمهور و بويژه دستگاه ديپلماسي کشورمان خواست که با عبرت از تجربياتي نظير تجربه مهم و تلخ برجام، به اين رفتار نامتعادل، غير منطقي و غير انساني آمريکا واکنش قاطع، مناسب و متناسب نشان دهند.
    
رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه تصميم اخير ترامپ در کنار ساير سياست هاي آمريکا تجربه مهمي است براي آنکه جمهوري اسلامي و مردم ما همّ خويش را براي دستيابي به پيروزي، معطوف به درون نمايند، تصريح کرد: اين اقدام بار ديگر ثابت کرد که همه موظفيم با فعليت بخشيدن به استعدادهاي فراوان درون کشور و کثرت امکانات خدادادي، راه پيشرفت را طي کنيم و از آمريکا يا انگليس خبيث هيچ انتظاري نداشته باشيم.
    
وي با تاکيد بر لزوم پاسخ قاطع کشورهاي اسلامي به تصميم اخير آمريکا يادآور شد: ايران، سوريه، عراق و يمن که امروز مورد خشم رئيس جمهور آمريکا قرار گرفته اند دقيقا قرباني سياست هاي آمريکا در حمايت از تروريست ها هستند.
    
رئيس قوه قضائيه خطاب به ترامپ گفت: شما همان کسي هستيد که در جريان رقابت هاي انتخاباتي به رقيب خود صراحتاً گفتيد که داعش را او پديد آورده است، حالاچگونه است که انتقام پديد آمدن داعش را از مسلمانان مي گيريد؟
    
آملي لاريجاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي همواره در طول سال هاي اخير در صف اول مبارزه با تروريسم بوده است، اظهار داشت: پاسخ قاطع و قوي ايران و ساير کشورهاي اسلامي نسبت به تصميم اخير رئيس جمهور آمريکا به آنها مي فهماند که ديگر نمي توانند با قلدرمآبي بر جهان سلطه داشته باشند.