جلسه اضطراری شورای امنیت 'آزمایش موشکی ایران' را بررسی می‌کند

جلسه اضطراری شورای امنیت 'آزمایش موشکی ایران' را بررسی می‌کند    12بهمن-95

خامنه ای لغز و روضه ضدآمریکایی خوان و پاسداران تروریست عربده کش که کف بردهان  می آورند  وبا نوشتن خط عبری بر بدنه موشک دور برددرحال پرتاب تهدید به محو اسراییل می کردند .همچنین ائمه جمعه  بی سواد نوچه های خامنه ای که پامنبری شعارهای پاسداران وخامنه ای علیه اسراییل و آمریکارا می گیرند و نشخوار می کنند اکنون همگی دستآوردشان را  تحویل بگیرند.
Top of Form
Bottom of Form
شورای امنیت
 آمریکا خواستار بررسی بخشی از قطعنامه مصوب شورای امنیت شده که به برنامه موشکی ایران ارتباط دارد
شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آزمایش موشکی جدید ایران جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.
این جلسه اضطراری به درخواست ایالات متحده، عضو دایم شورا، امروز سه‌شنبه، ١٢ بهمن (٣١ ژانویه) برگزار می‌شود. روز گذشته، مقامات آمریکایی گفتند که ایران در روز یکشنبه به انجام آزمایش موشکی مبادرت کرده ولازم است شورای امنیت این اقدام را در ارتباط با تعهدات این کشور در چارچوب مصوبات قبلی شورا مورد مذاکره قرار دهد.
دولت آمریکا معتقد است که قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت که در تایید و تنفیذ توافق هسته‌ای - برجام - صادر شد، ایران را از پیگیری برنامه موشکی بالستیک منع کرده است و ادامه این برنامه ، از جمله انجام آزمایش‌های موشکی، مغایر این قطعنامه است. به گفته مقامات آمریکایی، ایران با ادامه برنامه موشکی خود خواهد توانست موشک‌های بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای تولید کند که مغایر مصوبه شورای امنیت بوده و امنیت منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.
پاراگراف سوم ضمیمه "ب" قطعنامه شماره ٢٢٣١ از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها اجتناب ورزد و کشورهای عضو سازمان را مکلف می‌کند از کمک فنی یا حمل و نقل اقلام قابل کاربرد در این فعالیت‌ها بدون مجوز سازمان ملل خودداری کنند.
مقامات جمهوری اسلامی برنامه موشکی خود را صرفا دفاعی توصیف کرده و تاکید داشته‌اند که قطعنامه شورای امنیت آزمایش موشک‌هایی را که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده منع نکرده است.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این کشور مشغول بررسی این موضوع است که آیا آزمایش اخیر به منزله نقض قطعنامه شماره ٢٢٣١ است یا نه و افزوده است که "هرگاه اقداماتی در نقض یا تعارض با این قطعنامه از سوی ایران سر بزند ما به اقدامات لازم دست خواهیم زد تا ایران در این زمینه پاسخگو باشد و از سایر کشورها نیز می‌خواهیم به همین نحو عمل کنند."
موشک ایرانی در مراسم رژه
 و اسرائیل برنامه موشکی ایران را "تهدیدی" برای ثبات منطقه معرفی کرده‌اند
منابع جمهوری اسلامی در مورد آزمایش روز یکشنبه توضیحی نداده‌اند و سخنگوی کاخ سفید گفته است که ایالات متحده هنوز "از ماهیت دقیق" این آزمایش اطلاع ندارد اما انتظار دارد بعدا اطلاعات بیشتری کسب کنند. گفته می‌شود که منابع اطلاعاتی آمریکا با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای توانستند انجام آزمایش موشکی روز یکشنبه را تشخیص دهند.
برخی منابع خبری گفته‌اند که این آزمایش در منطقه‌ای نزدیک سمنان صورت گرفت و شامل پرتاب موشک بالستیک خرمشهر بود که با موفقیت انجام نشد. این منابع یادآور شده‌اند که آزمایش موشکی قبلی ایران در تابستان سال جاری شمسی انجام گرفت و در مهرماه، حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفت که جدیدترین موشک دوربرد ایران با نام "خرمشهر" در سال جاری شمسی رونمایی می‌شود.
ترامپ
حق نشر عکسREUTERSImage captionترامپ از موضع سختگیرانه نسبت به ایران حمایت می‌کند
پرتاب اخیر اولین آزمایش موشکی ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با انتقاد از آنچه که نرمش دولت باراک اوباما نسبت به ایران می‌خواند، موضع سختگیرانه‌ای را نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرد. برخی ناظران آزمایش موشکی روز یکشنبه را اقدامی از سوی ایران برای آزمایش واکنش دولت جدید آمریکا دانسته و گفته‌اند که به نظر می‌رسد از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ، لفاظی‌های تند مقامات ارشد جمهوری اسلامی علیه آمریکا کاهش یافته است.
در واکنش به آزمایش موشکی روز یکشنبه، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با اشاره تلویحی به آغاز کار دولت دونالد ترامپ گفت که "دیگر ایران مجوز نقض مکرر ممنوعیت موشکی، ادامه حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و سایر اقدامات خصمانه‌ای را ندارد که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره می‌اندازد."
روز یکشنبه دونالد ترامپ با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، گفتگوی تلفنی داشت و به گفته دفتر رئیس جمهوری امریکا "دو طرف بر سر اهمیت اعمال قاطعانه برجام و برخورد با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران در منطقه هم‌نظر بودند." به احتمال زیاد، مقامات آمریکایی انجام آزمایش موشکی را که بتواند مناطقی در داخل عربستان و احتمالا اسرائیل را هدف قرار دهد "اقدام بی‌ثبات ساز" تلقی می‌کنند.

قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دو هفته دیگر برای ملاقات با آقای ترامپ به آمریکا سفر کند. وی در مطلبی در فیسبوک خود در روز دوشنبه نوشت که "در میان موضوعاتی که بررسی خواهیم کرد، لزوم تجدید تحریم‌هایی علیه ایران است." وی در توضیح دستور مذاکرات خود در واشنگتن نوشت:"تحریم‌هایی علیه برنامه موشکی و تحریم‌های دیگری علیه تروریسم و بررسی مجدد توافق ناکام در مورد برنامه هسته‌ای زیرا معتقدم که این موضوعات نه تنها اسرائیل و آمریکا، بلکه کشورهای دیگر منطقه را نیز نگران می‌کند."