گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت پنجم 11 بهمن -95
 هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، میزان پاداش پایان سال 1395 (عیدی) کارکنان دولت را مبلغ 770 هزار و 500 تومان تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه هیات دولت، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت)، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت 7 میلیون و 705 هزار ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1395 به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند.

همچنین براساس تصمیم هیات وزیران، پرداخت هر گونه وجه دیگری به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه ممنوع است و ذی‌حسابان و مدیران امور مالی دستگاه های اجرایی مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) موضوع این بند به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال 1395 بوده و در هر حال میزان عیدی این‌گونه افراد از 50 درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی و صندوق معذوریت و از کارافتادگی جهاد کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز مبلغ 7 میلیون و 705 هزار ریال از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی ذیربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

 
گزارش سازمان برنامه و بودجه درخصوص طرح تحول نظام سلامت
در ادامه جلسه، سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی درخصوص «طرح تحول نظام سلامت» به هیات وزیران ارایه داد و به بررسی و ارزیابی گزارش‌های وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه پرداخت.


نحوه صدور ضمانت‌نامه دولتی برای استفاده از فاینانس مشخص شد
دولت با توجه به محدودیت‏های موجود در بودجه عمومی کشور و منابع اعتباری داخلی و به منظور بهره‌مندی پروژه‌ها‌ی زیربنایی و عمرانی کشور از منابع مالی خارجی با استناد به ظرفیت‏های قانونی موجود، نحوه صدور ضمانت‌نامه دولتی برای استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) را مشخص کرد.

 
لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان تصویب شد
هیات وزیران به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش ورزش و امور جوانان کشور، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را به تصویب رساند.

در این لایحه، اهداف تعیین شده در حوزه ورزش شامل توسعه و تعمیم ورزش همگانی، توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی، تقویت و گسترش ورزش حرفه‌ای، رشد و تقویت ورزش پرورشی، تحکیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی – ایرانی و ارتقا و ترویج شایستگی‌های حرفه‌ای در جامعه ورزش است.

همچنین اهداف تعیین شده در حوزه جوانان عبارتند از:
ارتقای هویت دینی و ملی جوانان، ارتقای و تقویت سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، هویت و مشارکت همه-جانبه جوانان، بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق با ارزش‌های اسلامی- ایرانی و ارتقای توانمندی‌های جوانان، ترویج منش پهلوانی، بازی جوانمردانه و ارزش‌های اخلاقی در ورزش، فراهم نمودن زمینه مشارکت، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به منظور توسعه ورزش، استقرار نظام کشف و پرورش استعدادها در ورزش و حمایت از نخبگان ورزشی، تعیین ضوابط و معیارهای تخصصی مربوط به احداث و بهره برداری از اماکن و تجهیزات ورزشی و نظارت بر حسن اجرای آن، احیاء و تقویت ورزش‌های ملی، بومی، محلی و پهلوانی و تلاش برای ارتقاء و ترویج جهانی آنها.
رینس پریبس، رئیس دفتر کاخ سفید گفته است محدودیت‌های اخیر مهاجرتی درباره شهروندان ایران و شش کشور دیگر، شامل دارندگان گرین کارت یا کارت اقامت دائم آمریکا نمی‌شود.

به گزارش بی بی سی، پربنس در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس آمریکا گفته است: "ما چیزی خلاف پیشنهادهای سازمان امنیت داخلی آمریکا نمی گوییم اما این قانون دارندگان گرین کارت را تحت تاثیر قرار نخواهد داد."

به گفته رئیس دفتر کاخ سفید اگر شخصی بطور مرتب به هفت کشوری که اعلام شده مسافرت کند تحت اقدامات کنترلی بیشتر قرار خواهند گرفت.

پیشتر بعضی مقام‌های بلندپایه آمریکایی گفته بودند این محدودیت در مواردی شامل افرادی که گرین کارت هم دارند می‌شود.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته بود که ورود دارندگان گرین کارت به آمریکا از این هفت کشور "مورد به مورد" بررسی خواهد شد که بر اساس آن ممکن است شماری در طول سه ماه آینده اجازه ورود پیدا کنند.

گیلیان کریستنسن، سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا هم گفته بود کسانی هم که کارت سبز یا گرین کارت دارند و شهروند هفت کشور مسلمان هستند، مشمول ممنوعیت جدید می‌شوند و ورود آنان به آمریکا برای سه ماه ممنوع است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه دستوری را با عنوان "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا در همین مدت زمان ممنوع شد.
این کشو‌رها شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است.

یک قاضی فدرال آمریکا اما دستور داده است که بخش‌هایی از فرمان درئیس جمهوری این کشور مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور به ایالات متحده و بازگرداندن آنها، موقتا متوقف شود.

براساس دستور این قاضی روند بازداشت، اخراج و استرداد کسانی که با ویزای قانونی وارد آمریکا شده اند یا پناهنده هستند، "موقتا متوقف شده است."

اتحادیه آزادی‌های مدنی شهروندان آمریکا روز شنبه (۲۸ ژانویه) در واکنش به فرمان ترامپ، شکایتی را علیه او به دادگاه ارائه کرده است.

این اتحادیه می‌گوید که قاضی دستور داده است افراد بازداشت شده از عواقب دستور ترامپ در امان بمانند و به کشورشان باز پس فرستاده نشوند.

در پی تصمیم جدید دولت آمریکا، بعضی از آژانس‌های مسافرتی در ایران صدور بلیت برای مسافران ایرانی عازم آمریکا را متوقف کرده‌اند.

محمد حسن کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم از اقدام بعضی از شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت جریمه از مسافران ایرانی عازم آمریکا خبر داده است.

 
کرمانی، به شرکت‌های هوایی اتحاد، قطر، امارات و ترکیه اشاره کرده است.
اصغر فرهادی رسما اعلام کرد: در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد.
به گزارش ایسنا، کارگردان برگزیده اسکار در متنی که ساعاتی قبل در نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت:«متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش‌کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود.

اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قائل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم.

تندروها علی‌رغم جنگ‌ها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آن‌ها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند. این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها اینگونه‌اند. سال‌هاست در دو سوی اقیانوس عده‌ای تندرو تلاششان بر آن است تا از مردم کشور مقابل تصویری غیرواقعی و هولناک بسازند و از تفاوت‌های بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها اختلافات، و از اختلافات دشمنی‌ها و از دشمنی‌ها ترس ایجاد کنند.

ترس مردم ابزار مهمی‌ست برای توجیه افراطی‌گری و تندروی صاحبان ذهن‌های بسته. حال آنکه من باور دارم شباهت‌های بین انسان‌ها در روی این کره‌ی خاکی در سرزمین‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف بسیار گسترده‌تر از تفاوت‌هاست. من باور دارم ریشه بسیاری از خشونت‌های امروز جهان در میان ملت‌ها را باید در تحقیرهای دو سویه دیروزشان جستجو کرد و تحقیرهای امروز ملت‌های دیگر به یقین بذری‌ست برای خشونت‌های فردا.

تحقیر ملت‌های دیگر به بهانه حفظ امنیت مردم یک کشور پدیده تازه‌ای در جهان نیست و همواره خود زمینه‌ای برای ایجاد شکاف و دشمنی در آینده بوده است. من از این طریق انزجار خود را از شرایط تحمیل ‌شده ناعادلانه‌ای که برای ورود قانونی بعضی از هموطنانم و همچنین مردم شش کشور دیگر به ایالات متحده در حال اعمال است ابراز می‌کنم و امیدوارم این شرایط منجر به شکاف بیشتر بین ملت‌ها نشود
فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای بستن مرزهای این کشور به روی پناهجویان به مدت ۴ ماه و همچنین توقف صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به مدت سه ماه با واکنش رهبران جهان روبرو شده است.

به گزارش بی بی سی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان محدودیت‌های اعمال شده در مورد ورود پناهجویان و شهروندان تعدادی از کشورها را محکوم کرده است.

سخنگوی مرکل گفته است که صدراعظم آلمان معتقد است مبارزه با تروریسم نمی‌تواند مظنون شدن به افرادی را که متعلق به یک ملیت و یا عقیده خاص هستند، توجیه کند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در پیامی به پناهجویانی که توسط فرمان دونالد ترامپ از ورود به آمریکا منع شده اند، گفته است: "کانادا به شما خوش‌آمد می‌گوید".

ترودو همچنین گفته است که با دونالد ترامپ درباره موفقیت سیاست پذیرش پناهجو در کانادا صحبت خواهد کرد.

دفتر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده که او با فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا "موافق نیست" و اگر این فرمان روی شهروندان بریتانیا تاثیر بگذارد خواهان بازنگری آن خواهد شد..

می که روز جمعه به عنوان اولین رهبر یک کشور خارجی با آقای ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده بود، به دلیل محکوم نکردن فرمان تازه رئیس جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت. او پیشتر گفته بود که به خود آمریکا مربوط می‌شود که درباره سیاست‌هایش تصمیم بگیرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی نوشته است این اقدامی اشتباه و تفرقه‌انگیز است که مردم به خاطر ملیت‌شان "لکه‌دار" شوند.

صادق خان، شهردار لندن که خود یک مسلمان است، این فرمان را شرم آور و ظالمانه خوانده است.

به گفته شهردارلندن سیاست جدید آمریکا، برخلاف ارزش‌هایی همانند آزادی وشکیبایی است که کشور آمریکا بر پایه آن بنا شده است.

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه درعراق گفته است که به تلافی فرمان دونالد ترامپ، آمریکایی تبا‌رها باید عراق را ترک کنند.

صدر گفته است: "این خودخواهی است که شما (آمریکایی‌ها) آزادانه وارد عراق و سایر کشور‌ها شوید.. بنابریان شهروندان شما هم باید خارج شوند."

کمیته روابط خارجی پارلمان عراق هم فرمان رئیس جمهور آمریکا را در مورد شهروندان عراقی"غیرمنصفانه" خوانده و از دولت عراق خواسته تا دست به اقدام متقابل بزند.

برخی از مقام‌های آمریکایی هم نسبت به تاثیرات منفی این فرمان هشدار داده‌اند.

تری مک آلیف، فرماندار ویرجینیا، گفته است که این فرمان به ایجاد نفرت و انزجار نسبت به آمریکا و مردم این کشور منجر می‌شود.

جی اینسلی، فرماندار واشنگتن فرمان ترامپ را اقدامی ناکارآمد، بی‌تاثیر و خطرناک برای دولت آمریکا توصیف کرده است.