گزیده ها قسمت هشتم

گزیده ها قسمت  هشتم 11 بهمن -95
سربازجو شریعت نداری: ترامپ نسخه آمريكايي گورباچف است
مديرمسئول روزنامه کيهان گفت: غرب نگران آن است که مبادا ترامپ نسخه آمريکايي گورباچف باشد و آمريکا را به سرنوشتي دچار کند که شوروي سابق به آن دچار شد.
    
حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه کيهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس گفت: آشفتگي مراکز سياست پرداز آمريکايي و اروپايي از اقدامات و برنامه هاي اعلام شده ترامپ را نمي توان ناشي از بي توجهي او به برخي قوانين و مقرراتي دانست که در دولت هاي آمريکا به يک روال تعريف شده تبديل شده است.
    
وي افزود: حجم حمله به ترامپ و دامنه گسترده آن که علاوه بر آمريکا به اروپا نيز سرايت کرده، در مقياس مورد اشاره قابل ارزيابي نيست و نشان مي دهد که نگراني و اضطراب مراکز سياست ساز غرب را بايد در عرصه ديگري جست وجو کرد.
    
شريعتمداري درباره اين نگراني تصريح کرد: غرب نگران آن است که مبادا ترامپ نسخه آمريکايي گورباچف باشد و آمريکا را به سرنوشتي دچار کند که گورباچف شوروي سابق را به آن دچار کرد. برنامه هايي که ترامپ با عنوان اقدامات اصلاحي خود براي عبور آمريکا از بحران هاي داخلي و خارجي اعلام کرده و بر اجراي آن اصرار مي ورزد، سمت وسوي همان «پروسترويکا» و «گلاسنوست» ميخائيل گورباچف رهبر شوروي سابق را دارد.
    
مديرمسئول روزنامه کيهان اظهار داشت: ترامپ يک ميلياردر طرفدار نظام سرمايه داري است و گورباچف يک سوسيال دموکرات پيرو نظام کمونيست بود و از اين زاويه با هم شباهتي ندارند و حتي در دو نقطه مقابل يکديگر نيز به نظر مي رسند ولي وجه اشتراک آنها «ساختارشکني با هدف اصلاح سيستم» است، گورباچف نظام کمونيستي را نيازمند اصلاحاتي در دو عرصه اقتصادي (پروسترويکا) و سياسي (گلاسنوست) مي دانست که به زعم او از نسخه اصلي فاصله گرفته بود.
    
وي با بيان اينکه ترامپ هم دو عرصه اقتصادي و سياسي نظام سرمايه داري را نيازمند اصلاح مي داند، ادامه داد: ترامپ آنچه در آمريکا به عنوان هنجارهاي تجارت جهاني شناخته مي شود را به چالش کشيده، ناتو را غيرضروري مي داند، خروج آمريکا از عضويت سازمان ملل را قابل بررسي جدي تلقي مي کند و نمونه هايي از اين دست که در برنامه هاي اعلام شده و در دست اقدام وي به وضوح مي توان ديد.
    
شريعتمداري در پايان با بيان اينکه نگراني مشترک آمريکا و اروپا از اين نقطه ريشه مي گيرد که مبادا ساختارشکني هاي او ترامپ را به گورباچف آمريکا تبديل کند، گفت: سياست پردازان غربي مي دانند که آمريکا و اروپاي بحران زده در مقابل ساختارشکني هاي ترامپ به شدت ضعيف و آسيب پذير هستند.
با امضاي 37 نماينده، طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش تقديم هيئت رئيسه مجلس شد
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي از طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با امضاي ۳۷ نماينده مجلس خبر داد.
    
اکبر رنجبرزاده نماينده مردم اسدآباد و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: طرح استيضاح فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش امروز يکشنبه (10 بهمن ماه 95) در صحن علني مجلس با 37 امضا نمايندگان تقديم هيئت رئيسه شد.
    
وي افزود: قطعا طبق روال قانوني اين طرح به کميسيون تخصصي و مربوطه ارجاع داده خواهد شد که ضمن آن امکان افزايش امضاهاي نمايندگان وجود دارد.
    
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي همچنين تصريح کرد: از موارد طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش مي توان به ادامه بحث فساد مالي در بانک سرمايه و شرکت هاي وابسته که به تازگي صورت گرفته است، اشاره کرد و همچنين عزل و نصب هاي سياسي از سطوح کلان تا خرد در مديريت مدارس و همچنين تاخير در پرداخت حقوق فرهنگيان از ديگر موارد طرح استيضاح است.
    
رنجبرزاده عدم توجه به بودجه سال 96 و عدم رايزيني در اين ميان، عدم توجه به اقتصاد مقاومتي در مدارس و فرهنگ تعليم و تربيت، مسائل پرورشي همچنين عدم توجه به چشم انداز سند تحول آموزش و پرورش و نداشتن تعامل با مجلس را از ديگر موارد طرح استيضاح عنوان کرد و گفت: از ديگر موارد اشاره شده در اين طرح مي توان به استفاده از نيروهاي غيرتخصصي و خارج از بدنه آموزش و پرورش در اين وزارتخانه است که در مجموع با 37 امضا تقديم هيئت رئيسه شد.
    
    
مسکن مهري ها خواستار استيضاح آخوندي شدند
    
جمعي از سرمايه گذاران کاسپين و همچنين خريداران مسکن مهر پرديس صبح ديروز در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع کردند.
    
تجمع کنندگان کاسپين در اعتراض به عدم بازپرداخت پول خود و متقاضيان مسکن مهر نيز در اعتراض به تحويل ندادن واحدهاي خريداري شده توسط آنان، مقابل پارلمان تجمع کرده بودند، متقاضيان مسکن مهر در اين تجمع خواستار استيضاح آخوندي شدند.
    
    
سخافت بينش دولتمردان آمريکايي
    
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور جلسه علني ديروز خاطرنشان کرد: سيل در استان سيستان و بلوچستان خساراتي وارد کرد که لازم است دولت و مجلس کمک هاي لازم به آسيب ديدگان را در اسرع وقت انجام دهند. نمايندگان استان هم پيگير موضوع هستند و کميسيون عمران و شوراها و امور داخلي نيز در اين زمينه تا وصول نتيجه تلاش کنند تا نتيجه نهايي را به مجلس گزارش دهند. 
    
رئيس قوه مقننه در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به اقدامات اخير دولت آمريکا در لغو ويزا، عنوان کرد: اين اقدام سخافت در بينش و رفتار آنان را بيشتر نشان داد. البته اين حادثه از طرفي هراس اين دولت را ظاهر کرد که از سايه خود هم مي ترسند و هم روحيه خشن نژادپرستانه آنان را که پشت ظاهر عوام فريبانه دموکراسي خواهي و حقوق بشر پنهان شده است وگرنه کشوري که از قدرت امنيتي برخوردار باشد با دلهره و اضطراب و هراس چنين تصميماتي نمي گيرد. 
    
وي همچنين يادآور شد: مخصوصا ذکر نام ايران در اين ميان آن هم به بهانه نگراني از اقدامات تروريستي به شوخي شباهت بيشتري دارد. بر کسي پوشيده نيست که ايران يک تنه در مقابل تروريست ها در سال هاي گذشته ايستاد و بعدها برخي کشورها به اين جريان پيوستند. آن هم در مقابل تروريست هايي که مسئولان آمريکايي مخصوصا يکي از کانديداهاي رياست جمهوري اخير آمريکا که قبلاوزير خارجه کشور بود با صراحت اعلام کرد ما داعش را به وجود آورديم.
    
وي ادامه داد: دولت آمريکا بايد از اين نمونه درس بگيرد که در مقابل يک ملت بزرگ و ريشه دار و متمدن قرار دارد و اينگونه اقدامات عجولانه و نارس بيش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد هراس و ضعف آنان را هويدا مي کند. وانگهي انگيزه مبارزه با تروريسم آنان را برملامي کند که عملي مکارانه است وگرنه بعيد است آنان ندانند مصدر اصلي تروريست ها کجاست.
    
لاريجاني در ادامه عنوان کرد: ايران کشوري امن و متکي بر خود است و برخلاف روش نااهلانه آمريکا زمينه مراودات اجتماعي را بين ملل به خوبي فراهم مي کند و براساس ارزش هاي اسلامي از همزيستي مسالمت آميز همه ملل با عقايد گوناگون حمايت مي کند و در مبارزه با تروريسم راسخ است و دچار بازيگري هاي کودکانه برخي کشورها نمي شود.
    
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فاجعه پلاسکو گفت: از ساعات اوليه اين حادثه کميسيون عمران مجلس به همراه دو کميسيون ديگر ماموريت رسيدگي به موضوع را پيدا کردند و بررسي هاي متنوعي انجام شد و اميدوارم در اولين فرصت گزارش خود را تقديم مجلس کنند. اين گزارش هم در ابعاد مختلف اين حادثه و چرايي وقوع آن بايد نظر روشني را ارائه کرده و هم راهکارهايي ارائه دهد که از وقوع چنين حوادثي در آينده جلوگيري شود.
    
    
مصوبات نمايندگان
    
نمايندگان براساس موافقت دولت، هشتم ربيع الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکري(ع) و آغاز امامت حضرت وليعصر (عج) را به عنوان تعطيل رسمي تعيين کردند.
    
همچنين براساس مصوبه مجلسي ها پس از اعلام نظر قطعي شوراي نگهبان در مهلت 20 روزه درباره صلاحيت يک کانديدا، شورا نمي تواند اظهار نظر مجددي درباره صلاحيت وي داشته باشد.
    
خبر ديگر اينکه نمايندگان با تصويب لايحه تصويب احکام و مصوبات بيست و پنجمين کنگره اتحاديه جهاني پست منعقد شده در دوحه قطر، اصطلاحات لاتين اين لايحه را با واژه هاي فارسي جايگزين کردند. از سوي ديگر نمايندگان با فوري بررسي شدن طرح الحاق يک ماده به قانون تشکيل سازمان بازرسي کل کشور که درباره ممنوعيت مکاتبه مستقيم کارکنان اين سازمان با مسئولان دستگاه هاي مشمول اين قانون بود، مخالفت کردند.
    
همچنين موضوع جرم محسوب شدن حمل ادواتي از جمله قمه، شمشير، چاقوي ضامن دار، ساطور، قداره يا پنجه بوکس از سوي نمايندگان مجلس جهت بررسي بيشتر به کميسيون حقوقي و قضايي بازگشت داده شد.
    
نمايندگان مجلس همچنين با 160 راي مثبت با کليات طرح اصلاحيه قانون انتخابات شوراهاي اسلامي کشور موافقت کردند.
    
    
حضور جمعي از آتش نشانان در صحن علني مجلس
    
جمعي از آتش نشانان ايستگاه هاي 39 و 42 آتش نشاني در نشست علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي حضور يافتند.
    
همزمان با حضور جمعي از آتش نشانان در جلسه علني پارلمان، در تابلوهاي مجلس تصاويري از حضور قهرمانانه آتش نشانان در حادثه پلاسکو به نمايش گذاشته شد و سپس اين عبارت ذکر شد که «ياد و خاطره آتش نشانان شهيد را گرامي مي داريم».
    
گفتني است حميدرضا رضايي کوچي نماينده جهرم و رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در حاشيه نشست علني ديروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به دليل برنامه ريزي براي تشييع پيکر شهداي آتش نشان بنا شد محمدباقر قاليباف شهردار تهران و عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور براي ارائه گزارشي درباره حادثه آتش سوزي ساختمان پلاسکوي تهران روز چهارشنبه در نشست علني پارلمان حضور يابند. وي با بيان اينکه گزارش کميسيون عمران مجلس درباره حادثه پلاسکو نيز آماده شده و روز چهارشنبه در صحن علني پارلمان قرائت مي شود، افزود: شهردار تهران همچنين روز سه شنبه براي بررسي موضوع تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در کميسيون عمران مجلس حضور مي يابد.
    
    
نطق ها و تذکرات نمايندگان
    
حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر در تذکري شفاهي با طرح اين سوال که آقاي رئيس جمهور! آدرس بانک هايي که وام اشتغال مي دهند کجاست؟ گفت: کارگران کشور يکي پس از ديگري در حال بيکار شدن هستند و رئيس جمهور بايد تدبيري در اين زمينه بينديشد.
    
تعدادي از نمايندگان مجلس نيز در تذکرات کتبي به رئيس جمهور خواستار اقدام عملي و فوري وي در دفاع از حقوق ايرانيان مقابل فرمان نژادپرستانه ترامپ شدند.
    
سيداحسن علوي نماينده مردم سنندج در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز گفت: حادثه پلاسکو هشداري به مسئولان است که در حوزه ماموريت آنها پيشگيري و ايمني ساختمان ها تعريف شده است.
    
همايون يوسفي نماينده اهواز نيز گفت: در پروژ ه هاي انتقال آب برخورد غيرکارشناسي، نگاه سياسي و عدم توجه به توسعه آينده و توجه ويژه به نقاط مقصد موج مي زند.
    
رضا کريمي نماينده اردبيل نيز گفت: ما از مراجع محترم ذي صلاح استدعا داريم درباره پرونده هاي فساد در خصوص نزديکان برخي از مسئولان کشوري به وظايف قانوني خود عمل کنند.
    
خبر ديگر از جلسه علني ديروز مجلس اينکه توزيع واکسن هاي از رده خارج شده توسط موسسه تحقيقاتي واکسن و سرم سازي رازي مستقر در شهر کرج «وزير جهادکشاورزي» را با اعلام وصول سوال ملي نماينده قائم شهر به صحن علني مجلس کشاند.
موادمخدر روزانه 9 نفررا دركشور به كام مرگ مي كشد
مشاور مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: روزانه 9 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست مي دهند.
    
حميدرضا صرامي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: براي کنترل هرچه بيشتر معتادان و درمان افراد مبتلابه اعتياد، بايد از مراکز درماني و سرپناه استفاده شود.
    
وي گفت: مرگ و مير بر اثر مصرف اعتياد افزايش يافته، و دليل اين افزايش مرگ و مير، افزايش ناخالصي در مواد مخدر است.
    
وي با اشاره به اينکه در 6 ماه نخست امسال مرگ و مير بر اثر مصرف اعتياد در کشور افزايش يافته افزود: سازمان بهزيستي و بهداشت اقدامات خوبي را با توجه به حجم بالاي تعداد معتادان در کشور براي زير پوشش قرار دادن اين قشر براي درمان انجام داده است.
    
وي با اشاره به اينکه يکصد هزار نفر در مراکز ترک اعتياد کشور وجود دارد گفت: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه بايد سالانه پنج درصد از تعداد افراد معتاد در کشور کاهش يابد.
    
مشاور مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهارکرد: بر اساس تحقيقات انجام شده، در سال 86 ميزان رواج مواد مخدر بين زنان کشور در حدود 5/6 درصد، و در سال 90 نيز اين رقم به 9/3 درصد رشد يافت و در سال 94 نيز تحقيقاتي در اين زمينه انجام گرفته که هنوز آمار آن تهيه نشده است.
    
وي افزود:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اين مسئوليت را بر عهده گرفته که افراد معتاد فقير را که توانايي مالي براي درمان خود ندارند زير پوشش درمان قرار دهد.
    
مشاور مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طبق بررسي انجام شده در سطح کشور 22 درصد کارگران در محيط هاي صنعتي دچار اعتياد هستند.صرامي افزود: از ديگر مقوله هاي موضوع مواد مخدر که امروزه بسيار مطرح است تغيير الگوي مصرف است که مصرف مواد مخدر در کشور از ترياک به کراک، از کراک به هروئين و از هروئين به شيشه و در نهايت به مواد مخدر چند ماده اي تغيير مصرف داده است.
    
وي با بيان اينکه مصرف شيشه در کشور در حال کاهش است و جايگزين آن مصرف ماري جوانا و گل شده گفت: افزايش مصرف مواد مي تواند سندرم بي انگيزشي و شرايط نااميدي را براي نوجوانان رقم بزند.
    
وي با بيان اهميت تحقيقات در حوزه مواد مخدر اظهار کرد: به پايان نامه هايي که با موضوع مواد مخدر باشد مبلغ 20 ميليون تا 40 ميليون ريال کمک مالي مي شود.
    
وي با بيان اينکه متاسفانه بيشترين آمار افراد مبتلابه اعتياد در قشر جوان است اظهارکرد: در حدود 14 درصد افراد بين سن 15 تا 19 سال به اعتياد مبتلاهستند.
    
وي با اشاره به اينکه هفت ميليون نفر از جمعيت ايران مصرف کننده مواد مخدر و يا تمايل به مصرف مواد مخدر دارند ادامه داد: مصرف قرص روان گردان بين دانشجويان کاهش يافته و بيشتر از قرص هاي شب بيداري استفاده مي کنند.