2 نماینده مجلس ترکیه دوباره بازداشت شدند

2 نماینده مجلس ترکیه دوباره بازداشت شدند 12 بهمن - 95
آنکارا- ایرنا- آیهان بیلگن و مارال دانیش بشتاش 2 نماینده مجلس ملی ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها که چند روز پیش دستگیر و سپس آزاد شده بودند، روز دوشنبه دوباره بازداشت شدند.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های ترکیه، بر اساس تحقیقات دادستانی جمهوریت شهر دیاربکر ترکیه در خصوص حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و کنفدرالیسم جوامع کردستان(کا.ج.ک)، آیهان بیلگن سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها و نماینده شهر قارص و نیز مارال دانیش بشتاش نماینده شهر آدانا که پس از دستگیری به صورت مشروط آزاد شده بودند، با اعتراض مراجع قضایی دوباره دستگیر و بازداشت شدند.
بنا به گزارش خبرترک.تی.وی، آیهان بیلگن بر مبنای حکم دستگیری صادر شده از سوی دادگاهی در دیاربکر بازداشت شده است.
وی در پی بررسی پرونده وقایع کوبانی در داستانی دیاربکر دستگیر شده و سپس به صورت مشروط آزاد شده بود ولی با اعتراض به آزادسازی او، قرار بازداشت دوباره وی صادر شد.
بر اساس این گزارش، اکیپ های پلیس او را با حکم جدید صادر شده دستگیر و به مرجع قضایی منتقل کردند.
همچنین لزگین بوتان نماینده شهر وان و عضو حزب دموکراتیک خلق های ترکیه نیز به علت خودداری از حضور در جلسه دادرسی از سوی شعبه دوم دادگاه جرائم سنگین شهر وان ترکیه دستگیر شد.
وی هنگام ورود به فرودگاه فرید ملن وان توسط نیروهای پلیس دستگیر و به دادگستری وان منتقل شد.
قرار بازداشت وی و 'آدام گه وری' نماینده دیگر شهر وان به علت سخنرانی و شرکت در حوادث و ناآرامی های شهر وان پیشتر صادر شده بود.
این در حالی است که 10 تن از رهبران و نمایندگان شاخص این حزب افزون بر دو ماه است که زندانی هستند.
هدا کایا در هتل ترمال در منطقه آفیون که برای گذران تعطیلات خود در آن اقامت داشت و مارال بشتاش نیز مجلس ترکیه بهار گذشته مصونیت سیاسی نمایندگان را لغو کرد.
به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای و اعلام حالت فوق العاده در ترکیه، دولت آنکارا علاوه بر اقدام گسترده علیه عوامل گولن، با استفاده از اختیارات خود از قانون حالت فوق العاده و در قالب مبارزه با تروریسم، عملیات گسترده ای را علیه پ.ک.ک و به ادعای آن، عوامل، حامیان و شاخه های سیاسی پ.ک.ک. شروع کرده است.
در این راستا حزب ح.د.پ به عنوان سومین حزب سیاسی بزرگ در مجلس ترکیه نیز به شدت از اقدامات قهرآمیز دولت علیه پ.ک.ک، تحت تاثیر قرار گرفته است.
صلاح الدین دمیرتاش و خانم فیگن یوکسک داغ دو رئیس حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) در اواسط آبان ماه گذشته دستگیر و روانه زندان شده اند.
به دنبال آن هشت تن دیگر از نمایندگان شاخص این حزب دستگیر و روانه زندان شدند.
علاوه بر دستگیری نمایندگان مجلس این حزب، شمار زیادی از شهرداران مناطق کردنشین وابسته به حزب ح.د.پ نیز توسط وزارت کشور از مقام خود عزل و به جای آنها سرپرست تعیین شده است.
خانم گلتن کیشیناک و احمد ترک شهرداران شهرهای دیاربکر و ماردین از جمله این افراد هستند.
دولت ترکیه حزب دموکراتیک خلق ها و نمایندگان آن را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم کرده ولی این حزب این اتهام را رد می کند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری