گزیده خبرهای 4 آذر – 93 قسمت -4

گزیده خبرهای 4 آذر – 93 قسمت -4
جادوگر، زد و بند، تکل عمدی برای مصدوم کردن یک بازیکن؛ این اتفاقاتی است که در فوتبال ایران می‌افتدبه گزارش جام جم، البته اشتباه نکنید، منظور لیگ برتر مردان نیست، اینجا فوتبال بانوان و آن لیگ برتر نه چندان با کیفیتش مدنظر قرار دارددر ادامه گزارشی از اتفاقات عجیب و غریب فوتبال بانوان پیش روی شما می‌آید که اگر در فوتبال مردان اتفاق افتاده بود جنجال بسیار بزرگی به وجود می‌آمد اما از آنجایی که این اتفاقات در فوتبال بانوان می‌افتد کسی به آنها توجه نمی‌کند. با هم برخی از آنها را مرور می‌کنیم:
 
جادوگران فوتبالی
حضور جادوگر در فوتبال بحثی نخ‌نما و تکراری است اما وقتی در فوتبال بانوان هم این اتفاق می‌افتد باید کمی تأمل کنیم. در جریان یکی از بازی‌های لیگ برتری پشت دروازه یک تیم اصفهانی یک زن در حال خواندن ورد و جادو بوده است. این اتفاق در تهران هم مشاهده شده است. آیا جادوگر به فوتبال بانوان هم سرایت کرده است؟ شواهد که این اتفاق را تصدیق می‌کند.
 
تکل از پشت
می‌گویند دو بازیکن 19 و 21 ساله در جریان تمرینات یک تیم شهرستانی شدیداً با یکدیگر درگیری پیدا می‌کنند و کارشان به زد و خورد می‌کشد. بعد از مدتی یکی از این دو بازیکن از تیم خود جدا شده و به یک باشگاه ارومیه می‌رود. او هنگامی که در یک بازی لیگ برتری مقابل تیم سابق خود قرار می‌گیرد در یکی از دقایق بازی عمداً تکل از پشت پا روی همان بازیکنی می‌رود که قبلاً با او کتک‌کاری کرده است. طبیعتاً با این خطا اخراج می‌شود. آن بازیکن هم به دلیل کیفیت بد زمین مسابقه زانوی هر دو پایش به شدت مجروح شد. بازیکنی که تکل رفته بعد از بازی با افتخار به هم تیمی‌هایش می‌گوید که عمداً این کار را کرده است!
 
زد و بندهای فوتبالی
متأسفانه رد و پای زد و بند هم به فوتبال کشیده شده است، کافی است که پای صحبت‌های برخی از مربیان لیگ برتری بنشینید. یکی از این مربیان می‌گوید مدرک برای اثبات این ادعا نداریم و ممکن است حتی بابت این اظهارات محروم هم بشویم. می‌گویند یک تیم شهرستانی در ازای واگذار کردن دو بازیکن خود به دو تیم مختلف از آنها درخواست کرده مقابلشان ببازند!
 
کتک خوردن از مربی
تصور کنید در لیگ برتر فوتبال و در همین استقلال و پرسپولیس، قلعه‌نویی و درخشان بخواهند دست روی بازیکنان خود بلند کنند، آن وقت است که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. هرچند این اتفاق در لیگ برتر فوتبال مردان نمی‌افتد اما در لیگ برتر بانوان یک مربی محترم به دفعات دست روی بازیکنان نوجوان خود بلند کرده است! بازیکنان تیمی که این مربی در آن حضور دارد اکثرا زیر 20 سال دارندبا گوشه‌ای از اتفاقات ناپسند فوتبال بانوان آشنا شدید؛ اتفاقاتی که مربیان و برخی از بازیکنان لیگ برتری در گفت‌وگو با جام جم ورزشی از آن پرده برمی‌دارند. البته از آنجایی که رسانه ها کمتر به فوتبال بانوان می پردازند و یا اینکه فقط به ذکر نتایج این رقابت ها بسنده می کنند نادیده گرفتن این اتفاقات عجیب نیست. امیدواریم این گزارش سبب توجه بیشتر به فوتبال بانوان و اتفاقات عجیب آن شود
قائم مقام آبفای تهران:
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که بارش‌ها موجب افزایش منابع آب تهران نشده‌اند گفت: در حال حاضر ذخایر مخازن سدهای تهران با اول آذر ماه یکسان استعلیرضا نوذری پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که ذخایر سدها را در سال های گذشته از دست داده‌ایم گفت: بارش هایی که صورت گرفت باعث شد ذخایر سدها نسبت به ابتدای سال آبی (مهر 93) تغییری نکند و جلوی کاهش ذخایر سدها را گرفت، اما موجب افزایش منابع آبی نشده استوی تصریح کرد:‌ اگر بارندگی مطلوب نداشته باشیم و از ذخایر سدها استفاد کنیم می توان گفت که در دی ماه و بهمن ماه از لحاظ تامین آب نگرانی‌هایی وجود داردقائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که در حال حاضر متوسط مصرف آب در تهران 2.5 میلیون متر مکعب در روز است گفت: براساس درجه حرارت هوا مقداری افزایش و کاهش نسبت به این رقم داریم اما به طور متوسط 2.5 میلیون متر مکعب آب در تهران روزانه مصرف می‌شود و کماکان حجم مصرف بالا استنوذری‌پور با تاکید بر این‌که از ابتدای سال تاکنون 0.8 درصد افزایش مصرف آب در تهران داشته‌ایم، گفت: مصرف آب باید مدیریت شود.
 
کیفیت آب مشکلی ندارد
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیش از این در مورد کیفیت آب نیز با تاکید بر این‌که کیفیت آب تهران مشکلی ندارد، تصریح کرده بود: از ابتدای سال تاکنون 30 حلقه چاه جابه‌جا شده‌اند و چاه‌های جدید نیز با ایزولاسیون کامل حفاری می‌شوندعلیرضا نوذری‌پور، با اشاره به این‌که در حال حاضر 500 حلقه چاه در تهران وجود دارد، در مورد صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر این که مشکل نیترات مربوط به دو ماه پیش است که هشدارهای لازم در این زمینه داده شده است گفت: کیفیت آب تهران مشکلی ندارد و به طور مرتب و روزانه در 42 آزمایشگاه موجود کیفیت آب سنجیده می‌شودوی با تاکید بر این‌که در صورت بروز مشکل در چاه‌ها، چاه همان روز از مدار خارج می شود گفت: به عنوان متولی اطمینان می دهیم که هیچ مشکلی وجود ندارد. چاه‌های جدید نیز به روش ایزوله ایجاد می‌شوند تا مشکلی از لحاظ نفوذ آلودگی‌ها نداشته باشیم.  قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد هشدارهایی که از سوی شورای شهر داده شده تاکید کرد: براساس ضوابط وزارت بهداشت مسوول قضاوت در مورد کیفیت آب استنوذری‌پور در مورد توصیه مطرح شده برای استفاده از آب معدنی نیز خاطرنشان کرد: چیزی به نام آب معدنی در تهران وجود ندارد بلکه آب بسته‌بندی و آشامیدنی است که البته در تهران نیازی به استفاده از این آب‌ها نیستوی در مورد میزان نیترات موجود در آب‌ها گفت: براساس استاندارد کشور که مجوز وجود نیترات به میزان کمتر از استاندارد WHO (سازمان بهداشت جهانی) را داده است کیفیت آب سنجیده می شود. براین اساس مجاز است که به میزان 50 PPM (میلیون گرم در لیتر) نیترات در آب محلول باشدقائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد ویژگی‌های چاه‌های ایزوله نیز تاکید کرد: از سه سال پیش به سمت حفاری چاه‌های آب به روش ایزوله رفتیم تا نگرانی از لحاظ ورود آلودگی به چاه نداشته باشیمنوذری پور ادامه داد: براین اساس چاه آب در عمق زیاد حفر می‌شود و دارای جدار بتنی است به گونه‌ای که این جدار از نفوذ آلودگی‌ها به چاه جلوگیری می کند. بنابراین می توانیم از لحاظ مطلوب بودن کیفیت آب اطمینان داشته باشیم
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد مجلس به وزیر امور خارجه کاهش نیافته است، اظهار کرد: در یک سال گذشته دامنه تحریم‌ها شکسته شده و پروژه ایران هراسی نیز شکست خورد، ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خسته‌نباشید می‌گوییمبه گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه ما به تیم هسته‌ای اعتماد داشته و باید از آنها حمایت کنیم، اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پیشانی نبرد بوده و آنها سرداران دیپلماسی هستند البته باید به آنها درباره خطوط قرمز تذکر داد.  وی در ادامه اظهار کرد: آنها به عمد هیچگاه از خطوط قرمز عبور نمی‌کنند ولی عبور سهوی از این خطوط هم قابل قبول نیست. در این بین عده‌ای درباره مذاکرات دلواپس بوده و عده‌ای هم امید زیادی به این مذاکرات داشتند که باید میان این دو تعادل برقرار شود. دلواپسی و امید نسبت به مذاکرات لازم است. تیم هسته‌ای ما متخصص بوده و هم به مواضع کلی نظام متعهد هستنددبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره علت تمدید مذاکرات، اظهار کرد: طرف مقابل زیاده‌خواهی داشته و از موضع ابرقدرتی و زورگویی وارد بحث شده اما در یک سال گذشته دامنه تحریم‌ها شکسته شده است و توان مذاکره ما به رخ جهانیان کشیده شده و معلوم شد ایران دنبال جنجال و آشوب نیست بلکه خواهان استفاده از انرژی هسته‌ای بوده و در این مسیر عقب‌نشینی نمی‌کند، البته آمریکا قابل اعتماد نیست، ما از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده و به آنها خسته‌نباشید می‌گوییم ولی هشدار هم می‌دهیم که دشمن غیرقابل اعتماد استنایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما باید در کنار مذاکرات به دنبال اقتصاد مقاومتی نیز باشیم، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته داده‌ها و ستاده‌های مختلفی داشته‌ایم. اکنون پروژه ایران هراسی شکست خورده استوی همچنین خاطرنشان کرد: اگر نظام به این نتیجه برسد که مذاکرات ادامه نیابد قطعا همان لحظه مذاکرات قطع می‌شود اما اکنون نظام به این نتیجه رسیده که ادامه مذاکرات ایرادی ندارد. در واقع ما زیر میز مذاکرات نمی‌زنیم زیرا در این صورت گفته می‌شود که ایران مذاکرات را ترک کرد، اکنون افکار عمومی دنیا متوجه شده که ایران دنبال مذاکرات است. در حال حاضر یک جنگ تمام عیار دیپلماتیک در حال جریان است و ما نمی‌خواهیم صحنه را ترک کنیم البته هم باید سانتریفیوژها بچرخد و هم به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم. در ادامه مذاکرات خطوط قرمز ما هیچ تغییری نمی‌کند
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مذاکرات وین گفت: نمی‌دانیم در مذاکرات وین چه توافقی شده که طرف آمریکایی از آن راضی است.به گزارش فارس، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد توافق ژنو گفت: سال گذشته وقتی خبر توافق ژنو اعلام شده عده‌ای به دلیل خوشبینی به آمریکا آن را جشن گرفتند و آقای روحانی نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب اعلام کرده که طرف‌های غربی حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران را پذیرفته و سازمان تحریم‌ها در حال شکسته شدن است.وی ادامه داد: اما هنوز جوهر توافق ژنو خشک نشده بود که آمریکایی‌ها هم حق غنی‌سازی ایران را منکر شدند و هم مسئله برداشته شدن تحریم‌ها را و اظهارات مسئولان ایرانی را برای مصرف داخلی عنوان کردند؛ در مقابل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران نیز اظهارات مقامات آمریکایی را برای مصرف داخلی عنوان کردند.رسایی عدم توافق نهایی در وین را نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی خواند و افزود: عدم توافق در وین حرف تازه‌ای نبود و همه چیز به توافق سال گذشته در ژنو بازمی‌گردد که ما اعتراض داشتیم که چرا موارد این توافق محرمانه است و امروز هم نمی‌دانیم چه چیزی در وین توافق شده که آمریکایی‌ها از آن راضی‌اند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک سال از قرار دادن کلید خوش‌بینی آقای روحانی در قفل آمریکا می‌گذرد و ما دیدیم که کلید خوش‌بینی آمریکا شکست و طبیعی بود که این کلید بشکند.رسایی تصریح کرد: توافق ژنو انجام شد که چرخ کارخانه‌ها بچرخد، گرانی‌ها کم شود و توهین‌ها به ملت ایران تمام شود ولی پس از این توافق 100 مورد تحریم جدید داشتیم، کارخانه‌ها پلمپ شد و گرانی بیشتر شد.
وی با بیان اینکه آمریکا ثابت کرده که به دنبال صلح نیست اظهار داشت: رهبری سال گذشته و دو هفته پیش از توافق ژنو فرمودند که من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم و البته در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنم.رسایی خطاب به رئیس‌جمهور و با تاکید براینکه ما موفقیت آقای روحانی را موفقیت ایران و شکست ایشان را شکست ایران می‌دانیم تصریح کرد: انتقاد ما به خوش‌بینی شما به غرب است و دلیل آن اعتماد به کدخدا به جای اعتماد به خدای کدخداست.نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ما تشکر می‌کنیم که بعد از عقب‌نشینی در توافق ژنو در مذاکرات وین دقت بیشتری به خرج داده شد.وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره منتقدان طی یک سال گذشته افزود: آقای روحانی طی یک سال گذشته منتقدین خود را بی‌سواد و ترسو خواند و ما را به جهنم حواله داد و ما منتظر بودیم که شب گذشته در نطق تلویزیونی از منتقدین عذرخواهی شود.وی با اشاره به حضور پدر و مادر شهید احمدی‌ روشن در جلسه امروز مجلس برای حمایت از موضع قوه مقننه در موضوع هسته‌ای اظهار داشت: پدر شهید روشن خطاب به آقای روحانی گفتند که ما برای موفقیت شما دعا می‌کنیم و شما نیز به دوستان مصطفی اعتماد کنید.
برخوداری از کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم یکی از مهم‌ترین شرایط استخدامی شرکت‌های دولتی و خصوصی است. اما برخی از شرکت های دولتی و خصوصی به بهانه نداشتن کارت پایان خدمت نیروهای مشمول را بیمه نمی کنند. این در حالی است که به گفته سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران هر کس که مشغول به کار است اعم از اینکه سربازی رفته باشد یا نه باید بیمه شده و از امکانات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شود.به گزارش تامین ۲۴، یکی از مواردی که زمین سواستفاده کارفرمایان از نیروی کار را فراهم کرده است بحث سربازی است. طبق نظر سازمان نظام وظیفه بنگاه‌های اقتصادی مجاز به استفاده از نیروی انسانی فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت دائم نیست.اما از سوی دیگر طیق قانون کار، کارفرما ملزم است کلیه موارد قانونی را در مورد نیروی کار خود اعم از اینکه دوران سربازی را گذرانده باشد یا نه فراهم کند. ابهامات قانونی و تصمیمات شخصی در این مورد زمینه سواستفاده بسیاری از کارفرمایان را فراهم کرده استنادریان»، یکی از روزنامه نگارانی است که در یک نشریه وابسته به یکی از وزارت خانه‌های دولت کار می‌کند. وی در این مورد می‌گوید: «از اول مرداد ماه ۹۳ در این نشریه کار کردم و من را بیمه کردند اما اخیراً بیمه من را به این بهانه که کارت پایان خدمت ندارم قطع کرده‌اند» وی در ادامه می‌گوید پس از استعلام از وزارت کار به او گفته‌اند به کار گیری افراد فاقد کارت پایان خدمت غیرقانونی است.
علی رغم استعلام این روزنامه نگار از وزارت کار و پاسخ این وزارت خانه مبنی بر غیرقانونی بودن کار افراد فاقد کارت پایان خدمت، در قانون کار چنین امری پیش بینی نشده است و حتی اشاره‌های وجود دارد که خلاف آن را ثابت می‌کند. «هادی ابوی»، سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت در متن قانون کار اشاره شده است که اگر کارگری پیش از خدمت سربازی مشغول به کار بود و از بیمه برخودار شد، و پس از خدمت سربازی به کار خود بازگشت، سابقه بیمه او در پیش از خدمت جزو سنوات او محسوب می‌شود.
ابوی خاطر نشان کرد همین اشاره در قانون کار نشان می‌دهد که هر کس که مشغول به کار است اعم از اینکه سربازی رفته باشد یا نه باید بیمه شده و از امکانات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شود.سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود در این زمینه بحث‌های انحرافی و سواستفاده‌های زیادی وجود دارد که موجب شده است برخی کارفرمایان از این ابزار برای بهره کشی بیشتر از نیروی کار استفاده کنند.این فعال کارگری گفت کارگرانی که با این شرایط روبرو می‌شوند می‌توانند درخواست خود را به سازمان تامین اجتماعی بنویسند و این سازمان هم بازرسان خود را برای رسیدگی به وضعیت به آن واحد تولیدی یا خدماتی می‌فرستند و در صورت تایید از آن کارگر نام نویسی کرده و او را بیمه می‌کنند و بیمه او ارتباطی با خدمت سربازی ندارد. «حسین حبیبی»، دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نیز نظر مشابهی دارد. وی گفت به کارگیری کارگران و کارمندان فاقد کارت پایان خدمت جرم محسوب نمی‌شود اما یک دو گانگی میان وظیفه وزارت کار و سازمان نظام وظیفه وجود دارد.
این فعال حقوق کارگران در ادامه افزود وزارت کار به دنبال نیروی انسانی است و سازمان نظام وظیفه در پی سربازی گیری. اما ممکن است فردی آمادگی خدمت سربازی را داشته باشد اما به هر دلیلی مدتی را بتواند در کاری فعالیت کند تا موعد اعزام به خدمتش فرا برسد. حبیبی تصریح کرد این فرد اگر به کاری مشغول شد کارفرما موظف است او را بیمه کند.دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با یادآوری قانون کار اظهار داشت در قانون پیش بینی شده است اگر کارگری به سربازی برود و بعد از آن در‌‌ همان مکان قبلی مشغول به کار شود، مبلغی بابت حق بیمه سنوات سربازی پرداخت نمی‌شود.حبیبی خاطر نشان کرد بر اساس متن قانون کار و برداشت‌هایی که از آن می‌شود ارتباطی از آن نوع که برخی کارفرمایان مدعی‌اند بین کار و سربازی وجود ندارد و کارفرما ملزم است در هر صورت کارگر یا کارمند خود را بیمه کند.وی در پاسخ به این سوال تامین ۲۴ (tami24.ir) که وزارت کار به یکی از این کارگران فاقد کارت پایان خدمت گفته است کار کردن او غیرقانونی است، گفت در این مورد طبق قانون کار اقدام کارفرما در زمینه عدم ارائه بیمه غیرقانونی است اما ممکن است تفاهمی بین وزارت کار و سازمان نظام وظیفه صورت گرفته باشد تا از افرادی که سربازی نرفته‌اند به عنوان نیروی انسانی استفاده نشود.
اما از سوی دیگر حتی به شرط به کارگیری افراد فاقد کارت پایان خدمت و قانون شکنی کارفرما در این مورد، کارفرما موظف است نیروی کار خود را بیمه کند.به نقل از روابط عمومی سازمان کار و امور اجتماعی استان قم، مجید آوری فرد رئیس سازمان کار قم پیش‌تر گفته بود: کارفرمایان باید از پذیرش نیروی کار بدون داشتن کارت پایان خدمت خودداری کنند اما از آنجایی که در قانون کار حداقل سن کار ۱۵ سال پیش بینی شده است و این فرد طبق قانون کار تمامی مزایا و حقوق قانونی را داراست، اگر به هردلیلی قصوری از طرف کارفرما در به کارگیری کارگران فاقد کارت پایان خدمت انجام شود، حقوق و مزایای قانونی به این دسته از کارگران تعلق می‌گیرد.