گزیده خبرهای 11 تیر- 94 قسمت - 11

گزیده خبرهای  11 تیر- 94 قسمت - 11
 
سیاست های قاچاق پروری در کشور سبب شده تا ارزش قاچاق کالا در کشور به بیش از 22 میلیارد دلار افزایش یابد و از سوی دیگر مسئولان مربوطه تنها تماشاگر ورود کالاهای قاچاق باشند.به گزارش میزان، سیاست های مسئولان سبب پر رنگ تر شدن قاچاق در کشور شده است، باتوجه به اینکه ارومیه و اردبیل ۳۶۰ کیلومتر و ایلام بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک دارند اما یک منطقه آزاد تجاری یا بازارچه مرزی وجود ندارد و این مناطق مرزی درگاهی برای قاچاق کالا و واردات بی‌رویه کالا شده‌اند و تنها قاچاقچیان از این موقعیت به خوبی استفاده می کنند.معضلی به نام قاچاق پروری
عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی ایران در خصوص شیوع قاچاق از مبادی رسمی گفت: دولت با کم توجهی به مناطق مرزی باعث شیوع پدیده قاچاق و به نوعی قاچاق پروری شده است.پدارم سلطانی اظهار کرد: قاچاق از سه حوزه شیوع پیدا کرده است،  بخشی از قاچاق مربوط به حوزه حامل‌های انرژی بوده که این اتفاق به واسطه یارانه‌ای است که به این حوزه تعلق می‌گیرد و تا زمانیکه یارانه انرژی مدیریت نشود از بخش قاچاق دردی دوا نخواهد شد.وی ادامه داد: بخش دیگر قاچاق در حوزه کالاهایی است که حقوق ورودی و تعرفه بسیار بالایی دارند و همچنین هزینه هایی که دولت در مبادی رسمی اعمال کرده است و واردکنندگان الزام به پرداخت این هزینه های سنگین هستند. بنابراین تعرفه بالا باعث شده قاچاق کالاهای لوکس یا اولویت دهم بسیارافزایش یابد.وی مسئله دیگر در حوزه قاچاق را پهناور بودن کشور و مرزهای طولانی آبی و خاکی دانست و اضافه کرد: عدم توجه به توسعه مناطق مرزی کشور باعث شده پدیده قاچاق گسترش یافته و از طرفی کشورهای همسایه و هم مرز با توجه به اینکه وضعیت نامساعدی در حوزه اشتغال دارند مردم برای تامین معیشت خود رو به سمت قاچاق می آورند.سلطانی ادامه داد: دولت به دلیل کم توجهی به مناطق مرزی سبب شیوع پدیده قاچاق و به نوعی قاچاق پروری در کشور شده است.وی معتقد است: کنترل قاچاق قابل مدیریت است اگر با نگاه اقتصادی به پدیده قاچاق توجه شود این مسئله قابل مدیریت است.مبادی ورودی گذرگاهی برای واردات
دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه دولت نباید برای مهار تورم و گرانی به واردات کالا روی بیاورد، گفت: این روز‌ها مبادی ورودی کشور، گذرگاهی برای واردات و قاچاق کالا شده است، در صورتی که اگر خواهان رشد و پیشرفت هستیم باید در حوزه تجارت خارجی و افزایش صادرات برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.محمدرضا جعفری با اشاره به ورود دو هزار کانتینر کالا از کره به گمرک جنوب، افزود: با این روندی که در پیش گرفته‌ایم تولید داخل ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد، امیدواریم در آینده میزان صادرات کشور به قدری بالا باشد که دولت مجبور شود تعداد بازارچه‌های مرزی، مناطق آزاد تجاری و شهرک‌های صنعتی مشترک را افزایش دهد.یعقوب جدگال نماینده چابهار، نیکشهر و کنارک در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با بیان اینکه نتیجه ساماندهی تجارت خارجی و بازارچه‌های مرزی کاهش قاچاق و شغل‌های کاذب در مناطق مرزی خواهد بود، گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش قاچاق نظارت بیشتر است اما می‌توان با ساماندهی و فعال کردن تجارت چمدانی از معضل قاچاق جلوگیری کرد.
محمدهاشم اکبریانی گفت: کتاب «بن‌بست‌ها و شاهراه» شامل خاطرات محمدعلی سپانلو از مجموعه تاریخ شفاهی بار دیگر برای کسب مجوز نشر به اداره کتاب وزارت ارشاد سپرده شد.سرپرست مجموعه «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران» به ایسنا گفت: کتاب «بن‌بست‌ها و شاهراه» شامل خاطرات محمدعلی سپانلو که در قالب مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران تدوین شده بود، پس از آن‌که نتوانست در ایران مجوز انتشار بگیرد با پیگیری خود آقای سپانلو در سوئد منتشر شد.او افزود: پس از گذشت سه سال از انتشار این کتاب در خارج از کشور، ما این کتاب را دوباره برای بررسی و گرفتن مجوز انتشار در ایران به اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده‌ایم و امیدواریم مشکلات انتشارش رفع شود تا این کتاب نیز منتشر شود.اکبریانی همچنین گفت: کتاب دیگری که از این مجموعه نتوانست مجوز بگیرد، کتاب «ر. اعتمادی» است.به گفته او، از مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران، کتاب‌های لیلی گلستان، جواد مجابی، سیمین بهبهانی، نصرت رحمانی، مهدی غبرایی، عمران صلاحی، شمس لنگرودی و ضیاء موحد از سوی نشر ثالث و کتاب‌های م. آزاد، علی باباچاهی، صمد بهرنگی، صادق هدایت و هوشنگ گلشیری از سوی انتشارات روزنگار منتشر شده اما کتاب‌هایی که در انتشارات روزنگار به چاپ رسیده در حال حاضر به خاطر ورشکسته شدن ناشر در بازار کتاب موجود نیستند.ادامه انتشار کتاب‌های «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران» چند سالی است متوقف شده است.به گزارش ایسنا، محمدعلی سپانلو، شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت، متولد سال 1319 بود و 21 اردیبهشت‌ماه امسال در بیمارستان درگذشت.
زنی که از ترس افشای رابطه پنهانی‌اش، شوهر خود را به قتل رسانده بود، سرانجام به جرمش اعتراف کرد. کارآگاهان جنایی استان مازندران بهمن سال گذشته در جریان مرگ مشکوک مردی ٣٤ ساله به نام حسن در جریان آتش‌سوزی خانه‌اش قرار گرفتند و تحقیقات خود را آغاز کردندهمسر حسن در بازجویی‌ها گفت: «روز حادثه برای انجام کاری از خانه بیرون رفته بودم و وقتی برگشتم دیدم آتش‌نشانان در حال خاموش‌کردن شعله‌ها هستند. من اصلا نمی‌دانم خانه‌مان چرا و چگونه آتش گرفت».کارآگاهان در ادامه تحقیقات به بررسی روابط حسن و همسرش به نام نرگس پرداختند و فهمیدند این دو با هم اختلاف داشتند. به‌همین‌دلیل به موضوع مشکوک شدند و زمانی که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی اعلام کردند حریق در منزل مسکونی عمدی است، اطمینان یافتند جنایتی خانوادگی رخ داده استافسران جنایی نرگس را برای مدتی زیرنظر گرفتند و فهمیدند او با مردی به نام کاوه رابطه دارد. به‌این‌ترتیب زن جوان بازداشت شد. او که باز هم سعی داشت وانمود کند از ماجرا بی‌اطلاع است، این‌بار نتوانست به پرسش‌های پلیس درباره روابط مشکوکی که داشت پاسخ بدهداو در نهایت به قتل همسرش اعتراف کرد و گفت: «من و حسن از مدت‌ها قبل با هم اختلاف داشتیم تا اینکه در سفری که به تهران رفتم، با کاوه آشنا شدم و رابطه‌مان شروع شد. به کاوه علاقه‌مند شده بودم و می‌خواستم با او ازدواج کنم به‌همین‌دلیل چندبار از حسن خواستم از هم جدا شویم ولی او با طلاق مخالفت می‌کرد».متهم‌به‌قتل در ادامه گفت: «بعد از مدتی شوهرم به من شک کرد و فهمید با مردی دیگر رابطه دارم. برای اینکه دستم ‌رو نشود، نقشه قتل را کشیدم و کاوه نیز قول داد به من کمک کند. روز حادثه به شوهرم داروی خواب‌آور خوراندم و وقتی او از حال رفت، کاوه را خبر کردم. سپس دو نفری روی وسایل منزل بنزین ریختیم، آنجا را به آتش کشیدیم و فرار کردیم البته من ساعتی بعد برای اینکه کسی مشکوک نشود، برگشتم و ادعا کردم از موضوع بی‌اطلاع هستم».کارآگاهان در ادامه کاوه را بازداشت کردند. او ابتدا مدعی شد نرگس را نمی‌شناسد، اما در بازجویی‌های تخصصی لب به اعتراف گشود و به جرمش اقرار کرد. بنا بر این گزارش متهمان درحال‌حاضر در بازداشت به‌سر می‌برند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: متوسط افزایش اجاره‌بها در سال 94 نسبت به سال 93، به میزان 10 درصد بوده است.حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه امسال با توجه به ثبات قیمت‌های مسکن، افزایش قابل توجهی در بخش اجاره ایجاد نشده و نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش قیمت داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این روند پایدار تا پایان تابستان ادامه یابد.وی افزود: البته موارد قراردادهای بالاتر از 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته هم گزارش شده اما در بازار مسکن ظرفیت افزایش بیش از 10 درصد وجود ندارد.عقبایی با بیان این‌که قیمت مسکن مهم‌ترین شاخص تعیین اجاره بها است، تصریح کرد: مقایسه بازار اجاره با بازار تورم و سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند مقایسه مع‌الفارغی است و مردم نباید فکر کنند همان سودی را که از بانک می‌گیرند، در قالب اجاره بها نیز دریافت کنند؛ چرا که این مساله باعث ایجاد بحران و جهش نامتعارف در اجاره بها می‌شود.رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: نهادی که موجران را ملزم به رعایت عرف متعارف اجاره بها کند وجود ندارد اما منطقی‌ترین اقدام می‌تواند افزایش مسکن استیجاری و تقویت بخش‌هایی باشد که تقاضا و عرضه در آنها کمتر صورت می‌گیرد.وی تصریح کرد: افزایش تولید و رقابت از راهکارهای کنترل قیمت اجاره بها است.
«سيمين غانم» روزهاي ٣١ تيرماه و ١، ٢ و ٩ مردادماه در تالار وحدت به اجراي برنامه خواهد پرداخت. او اين‌بار هم براي بانوان خواهد خواند و بارِ ديگر قطعات خاطره‌انگيزش را اجرا خواهد كرد؛ خواننده‌اي كه به تازگي هفتمين دهه زندگي‌اش را به پايان رسانده است، در اين كنسرت، برنامه‌اي پر و پيمان براي مخاطبانش اجرا مي‌كند و ٣٦ قطعه را خواهد خواند.به گزارش اعتماد، از جمله قطعاتي كه در اين برنامه اجرا مي‌شود، قطعاتي چون «ستاره»، «بي‌قرار»، «حلقه» و «گل پامچال» و همچنين «مرد من» خواهد بود. او از معدود زنانِ خواننده‌اي است كه در تمام اين سال‌ها با وجود تمام بي‌مهري‌هايي كه به زنانِ آوازخوان شده است، به فعاليت‌هايش ادامه داده و هر زمان كه بتواند به اجراي كنسرت خواهد پرداخت، هر چند كه خواننده نامداري كه تعدادي از قطعاتش در خاطره موسيقايي مردم نقش بسته و از آن طرف با آهنگسازان بزرگي چون بابك بيات و فريبرز لاچيني همكاري داشته است، در اين سال‌ها نه توانسته آلبومي منتشر كند و نه حتي قطعه‌اي جديد بخوانداو در اين كنسرت نيز مثل هميشه ابتدا، قطعاتش را با ذكر نام حضرت علي(ع) آغاز مي‌كند؛ خودش مي‌گويد كه وقتي كنسرتش را با قطعه‌اي در مدح حضرت شروع مي‌كند، شور و هيجان عجيبي در سالن بر پا مي‌شود، براي همين است كه در گفت‌وگويي گفته است: «ارتباط ما با مخاطبان و تبادل انرژي‌ها و حس‌هاي مثبت از همين ابتدا آغاز مي‌شود و تا پايان كنسرت ادامه دارد تا كنسرت ما با شور و هيجان به پايان برسدبه خاطر محدود بودن مخاطبان كنسرت‌هاي ويژه بانوان، آهنگسازان كمتري تمايل به دادن قطعات به خوانندگان زن دارند، هر چند خواننده پرطرفداري چون «سيمين غانم» باشد، به خصوص اينكه امكان انتشار اين آثار نيز وجود ندارد، هر چند كه «غانم» خودش سعي كرده تا تعدادي از قطعات را خودش آهنگسازي كند و در هر برنامه چند قطعه جديد داشته باشد.با همه اينها برنامه‌هاي او همواره مورد استقبال شديدي از سوي مخاطبان قرار مي‌گيرد، خود او البته در اين باره نظري ندارد و براي همين است كه پيش از اين گفته است: «اين سوال را بايد از خانم‌هايي كه به برنامه ما علاقه‌مند هستند و به كنسرت‌مان مي‌آيند بپرسيد، اين طور كه آنها مي‌گويند، كنسرت‌ها پرشور و نشاط است و مخاطبان را جذب مي‌كند، ضمن اينكه سعي داريم برنامه‌ها پرمحتوا برگزار شده و در عين حال خالي از معنويت نباشد. خدا را سپاس مي‌گويم كه بتوانيم مرهمي براي دل‌هاي خسته باشيم بنابراين وقتي مخاطب خوشحال و راضي سالن را ترك مي‌كند، ما نيز خرسند مي‌شويم و موج‌هاي مثبت به سمت مان مي‌آيد.»علاقه‌مندان براي تهيه بليت مي‌توانند به سايت «ايران‌كنسرت» مراجعه كنند. سيمين غانم در سال ۱۳۲۳ از پدري تهراني و مادري ساروي در شهر تنكابن‌زاده شداو از ۹ سالگي در جشن‌هاي مدرسه مي‌خواند. غانم در سال ۱۳۴۱ در مسابقه‌هاي آموزشگاه‌هاي ايران در رشته آواز اول شد. نخستين اجراي تلويزيوني سيمين غانم ترانه «موج خروشان» با تنظيم مرتضي حنانه و تهيه عباس زندي در سال ۱۳۴۷ بود. سيمين غانم فعاليت رسمي خود را از ۲۵ سالگي و در سال ۱۳۴۸ آغاز كرد. او دوره موسيقي سنتي و رديف را زير نظر محمود كريمي گذراند. مدتي نيز نزد استاد مرتضي حنانه قواعد موسيقي و سلفژ را آموخت و با استاد علي تجويدي نيز در زمينه موسيقي كار كرد.

مردی که با دادن وعده‌های دروغین به مسافران اروپا، از آنان کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد .به گزارش شرق، فردی روز هشتم ماه جاری با مراجعه به ‌کلانتری فلسطین، به مأموران اعلام کرد توسط مدیر تورهای خارجی یک آژانس مسافرتی واقع در خیابان انقلاب، مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.مال‌باخته پس از حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی در اظهاراتش به ‌کارآگاهان، گفت: «برای تهیه ویزای سفر به کشور فرانسه، به آژانسی واقع در خیابان انقلاب مراجعه کردم و در آنجا با مدیر تورهای خارجی آژانس به نام «علی.ت» آشنا شدم. او مدعی بود با توجه به ارتباطات خوبی که با سفارت‌خانه‌های مختلف ازجمله سفارت کشور فرانسه دارد، می‌تواند مدت‌زمان چندماهه اخذ ویزا را به کمتر از یک‌ماه و حتی چند هفته تقلیل دهد. او با این وعده از من خواست طی چند مرحله به بهانه‌های مختلف، مبلغ ٢٨‌ میلیون تومان به حساب‌های مختلف واریز کنم که این کار را انجام دادم؛ او نیز هر بار مدعی می‌شد در حال پیگیری دریافت ویزای کشور فرانسه است».مال‌باخته در ادامه اظهاراتش گفت: «همچنان پیگیر اخذ ویزای کشور فرانسه از علی بودم که یک روز در زمان مراجعه به آژانس، متوجه شدم او دیگر در آنجا هیچ‌گونه مسئولیت یا فعالیتی ندارد و از افراد دیگری مانند من، مبالغی را دریافت کرده و متواری شده است».کارآگاهان با آغاز رسیدگی به پرونده، به بررسی حساب‌های بانکی اعلام‌شده از سوی مدیر تورهای خارجی پرداختند و اطلاع پیدا کردند به‌جز یکی از حساب‌های بانکی متعلق به آژانس، مابقی حساب‌ها متعلق به سایر افرادی است که آژانس هیچ‌گونه ارتباط کاری با آنها ندارد. صاحبان حساب‌های بانکی شناسایی شدند و در تحقیق از آنها مشخص شد همگی از بستگان و بعضا دوستان «علی.ت» هستند که صرفا با استفاده از مدارک و مشخصات آنها اقدام به افتتاح حساب کرده اما هرگونه تراکنش مالی حساب‌ها در اختیار خودش بود. در ادامه رسیدگی به پرونده مشخص شد «علی.ت» در زمان تنظیم قرارداد اولیه با مال‌باخته، ابتدا شماره حساب آژانس را اعلام کرد تا این شخص فقط بخشی از مبلغ قرارداد را تحت عنوان تنظیم اولیه قرارداد به حساب آژانس واریز کند، اما درادامه و به بهانه‌های مختلف، مابقی پول قرارداد به درخواست علی به حساب‌های بانکی دیگری واریز شده است.با بررسی شکایت‌های مشابه، مشخص شد «علی» پیش از مراجعه به آژانس واقع در خیابان انقلاب، در آژانس‌های مسافرتی دیگر نیز ابتدا تحت عنوان کارمند ساده و درادامه به‌عنوان مدیر تورهای خارجی مشغول به‌کار شده، پس از مدتی کوتاه و با جلب اعتماد مدیر آژانس، شخصا اقدام به تنظیم قرارداد با متقاضیان سفر به خارج از کشور کرده و درنهایت پس از دریافت وجوه مختلف، متواری شده استکارآگاهان در ادامه تحقیقات و با شناسایی هویت متهم تحت تعقیب پرونده، به بررسی سوابق وی پرداختند و اطلاع پیدا کردند او از مجرمان سابقه‌دار تحت تعقیب دستگاه قضائی است که از سوی دادگاه عمومی و جزایی ١٠١٥ نیز به اتهام کلاهبرداری به همین شیوه و شگرد، محکوم شده است. تحقیقات برای دستگیری «علی» همچنان در دستور کار کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار داشت تا اینکه آنها آژانسی را در مرکز شهر تهران شناسایی کردند که متهم به‌تازگی در آن مشغول به‌کار شده بود، به‌این‌ترتیب بلافاصله متهم دستگیر شد و پس از انتقال به پلیس آگاهی، به ‌کلاهبرداری از مال‌باختگان اعتراف کرد. متهم درباره شیوه و شگرد کلاهبرداری از مال‌باختگان، گفت: «طبق روال عادی، مدت‌زمان لازم برای اخذ ویزا چندماه طول می‌کشد اما افرادی در زمان مراجعه به آژانس، به‌دلایل مختلف، عنوان می‌کردند نمی‌توانند این مدت را منتظر بمانند آن زمان من با طرح ادعای داشتن ارتباط با سفارت کشور موردنظر، مدعی تهیه ویزا و بلیت در فاصله زمانی بسیار کوتاه چند هفته‌ای می‌شدم و نقشه‌ام را اجرا می‌کردم».سرهنگ صفدر جانپرور، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهم درخصوص کلاهبرداری تحت عنوان مسئول تورهای خارجی و سوابق قبلی وی در ارتکاب جرائم به این شیوه و شگرد، قرار بازداشت قانونی توسط مقام محترم قضائی صادر شده و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی واقع در خیابان خرمشهر، میدان نیلوفر قرار گرفته است