گزیده خبرهای 15 تیر- 94 قسمت -7

 گزیده خبرهای 15 تیر- 94 قسمت -7
     خبر ويژه 
تاجيك: دولت به جاي فرافكني بايد از گيجي و سردرگمي به در آيد
دولت فاقد گفتمان مشخص است و ترکيب آن ترکيب مجمع الجزايري است.    محمدرضا تاجيک از فعالان اصلاح طلب و مشاور رئيس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ اين سوال که «برخي معتقدند دولت آقاي روحاني فاقد مشي مشخص در رويکردهاي خود است. به نظر شما عملکرد دولت آقاي روحاني سردرگم نبوده است؟» گفت: قبل از پاسخ به پرسش شما، اجازه بدهيد تصريحا و تاکيدا و براي چندمين بار بگويم که اگر نه به اقتضاي همسويي و همگرايي گفتماني، اما به حکم تصويرها و تجويزهاي عقلي (و در شرايطي که نمي توان به آلترناتيوهاي مطلوب تري انديشيد) جريان اعتدال را مطلوب ترين گزينه ممکن مي دانم و اعتلاو امتداد و يا پويايي و مانايي آن را طلب مي کنم.    وي مي افزايد: در پاسخ بايد بگويم فرض يک دولت و يک رئيس دولت فاقد «مشي» بسيار مشکل است. اما تصوير و تصور شرايطي که يک دولت امکان يا استعداد وفادار ماندن به مشي اعلامي را نداشته باشد و يا لاجرم از تغيير و تخفيف و تحريف و تجديد مشي خود شود ممکن است، به نظر من دولت اعتدال با شعارهاي انتخاباتي خود سطحي از انتظار و افقي از تقاضا را در مردم ايجاد کرد که امکان و استعداد محقق کردن آنان را ندارد. به بيان ديگر، اصحاب تصميم و تدبير جديد آرزوها و شعارها و ايده هايشان را رنگ واقعيت پنداشتند البته، فقدان گفتمان مشخص و مدون، ضعف همگوني و همپوشاني مشي و منشي دولتمردان، موزائيکي و مجمع الجزايري بودن ترکيب دولت و فهم اعتدال به مثابه جرياني نه اين چپ و نه آن راست و هم اين و هم آن، بر اين گيجي و ابهام و سردرگمي افزوده است.
    
تاجيک در پاسخ اين سوال که چرا برخي از مديران روحاني با وي همراهي نمي کنند و وي از نظر سياسي در دولت تنها مانده است؟ اظهار داشت: برخي از اين عده معتقدند روحاني با آنان همکاري نمي کند و شخصيتي قائم به خود يا قائم به فرد دارد. حتي اگر بپذيريم (که مي پذيريم) برخي از مديران روحاني با وي همراهي و همسويي ندارند، باز بايد به اين موضوع توجه داشت که ايشان انتخاب کرده است. واضح و مبرهن است ايشان بيش از هر کسي مسئول انتخاب و چينش تيم مديريتي خود است.    وي افزود: روحاني بايد نيم نگاهي هم به اطرافيان (تقريبا همه کاره خود) که بر تنور اين تنهايي مي دمند يا هيزم بيارآنند، داشته باشند منظورم کساني است که بيش از شخصيت خود شخصيت شده اند و بيش از استعداد خود امکان يافته اند و بيش از حد و حدود خود در امور دخالت مي کنند.
    
کابينه روحاني بيش از اندازه در اتاق هاي دربسته تصميم گيري مي کند. آيا گردش نخبگان به خوبي در دولت تدبير و اميد صورت گرفته است؟ تاجيک در پاسخ اين سوال مي گويد: بسياري از اعضاي تکنوکرات دولت کنوني تمايلي غريب به تمرکزگرايي دارند و کمتر تن به توزيع قدرت و مسئوليت مي دهند. به بيان ديگر، هر کدام خود را در قلمرو حوزه مديريتي خود و شايد هم در قلمرويي وسيع تر بالامنصب مي دانند و خود را منبع و منشا هر تصميم و تدبير مي بينند - به ويژه آنکه سني از اين تکنوکرات ها گذشته باشد و قبلانيز، يکي دو تجربه مديريتي کوچک و بزرگ داشته باشند. شايد لازم باشد که دولت علاوه بر شعار سال «همدلي و همزباني دولت با ملت»، با شعار «همدلي و همزباني دولت با دولت» در ميان دولتمردان هم توجه کند و در آينده شاهد هم سويي و هم راهي و هم پوشاني بيشتري در ميان اعضاي دولت مستقر باشيم.
    
وي درباره اين سوال که مديران دولت روحاني اغلب مشکلات کشور را ميراث دولت گذشته به مردم معرفي مي کنند آيا با واقعيت هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي همخواني دارد؟ معتقد است: اين فرهنگ و عادت واره ديرينه بسياري از ما است که هرچه فرياد داريم بر سر «غير» مي کشيم و با فرافکني، افکار عمومي را مديريت مي کنيم. ترديدي ندارم که دولت کنوني از دولت گذشته عمارتي تحويل نگرفته و ترديدي ندارم که دولت گذشته در هر گام که به جلو برداشته چند گام به عقب برداشته و نيز ترديدي ندارم که جبران برخي از اين گام هاي به عقب برداشته شده به سادگي ميسر نيست، اما سخت بعيد مي دانم که کمتر کسي باور کند که دولتمردان کنوني- که هر کدام به کنش گري حرفه اي سياسي شهره هستند- از چنين وضعيتي، در زمان چرخش قدرت، آگاه نبوده باشند. بارها گفته ام سياست از يک منظر علم ممکن کردن ناممکنات است و از منظر ديگر، دانش تصميم و تدبير در شرايط ناممکني با فقدان تصميم و تدبير است. بنابراين، عيار کارداني و کاربلدي دولت اعتدال دقيقا همين جا و در همين شرايط مشخص مي شود. تصريحا بگويم که منش و روش اعتدالي چندان با اين فرافکني هاي راديکال سازگار نيست، لذا شايد سزاوارتر آن باشد که دولت اعتدال به اين چرخه فرافکني خاتمه دهد در غير اينصورت ترديدي ندارم که دولت آينده با او آن خواهد کرد که آن با دولت قبل.
امير پوردستان:دشمني آمريكا با ما ريشه اي است
فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: شايد آمريکا در ۱+۵ با ما توافقاتي بکند اما نبايد خوشبين باشيم. دشمني آن ها با ما ريشه اي است. دشمن مي خواهد خودش را به تو نزديک تا غفلت ايجاد کند و ضربه را بزند.    به گزارش فارس، امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش در مراسم محفل انس با قرآن کريم در کوي سازماني شهيد رنجبر آموزشگاه نظامي جوادالائمه نزاجا با بيان اينکه وقتي که دشمن خواستار صلح است از او بيشتر بايد بترسيم، اظهار داشت: شايد امريکا در 1+5 با ما توافقاتي بکند اما به اين دشمن نبايد خوشبين باشيم. مقام معظم رهبري فرمودند من به امريکا خوشبين نيستم. چرا خوشبين نيستند؟ چون دشمني آن ها با ما ريشه ايست. چون ما دنبال حق هستيم ما دنبال آزادي ملت ها هستيم ولي آنها دنبال استثمار و به بند کشيدن ملت ها هستند.    فرمانده نيروي زميني ارتش در ادامه گفت: حضرت علي(ع) جمله اي دارند که مي فرمايند: از دشمنت پرهيز کن به ويژه دشمني که با تو از در صلح و دوستي وارد مي شود. چون دشمن مي خواهد خودش را به تو نزديک تا غفلت ايجاد کند و ضربه را بزند. مبادا به دشمن خوش گمان باشيد.    وي تصريح کرد: اگر ما مي بينيم که در کشورهاي غرب و شرق آسيا و شمال آفريقا حرکت هاي بيداري اسلامي آغاز شده همه به خاطر درسي است که ملت ها از انقلاب اسلامي ايران گرفته اند و امريکا از اين قضيه ناراحت است و نمي خواهد که جمهوري اسلامي ايران نورافشاني کند. دشمنان ما وقتي ديدند از طريق جنگ سخت کاري نتوانستند از پيش ببرند به دنبال جنگ نرم هستند. امروز حدود 3 هزار شبکه بر عليه جمهوري اسلامي ايران توطئه مي کنند و ميلياردها دلار هزينه مي کنند. همين اينستاگرام، وايبر و شبکه هاي اجتماعي که به راحتي در دسترس جوانان ما هستند، هزينه هاي سرسام آوري دارد اما به رايگان در اختيار ما مي گذارند، چرا؟ به خاطر اينکه سبک زندگي و مسير زندگي ما را عوض کنند.
كارشناسان مطرح كردند:وزارت علوم از بورسيه ها عذرخواهي و جبران كنند
وزير اسبق علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به بي تعهدي وزارت علوم نسبت به دانشجويان بورسيه گفت: وزير علوم بايد با خاطيان پرونده بورسيه برخورد کرده و همچنين نه تنها از دانشجويان بورسيه بلکه از جامعه دانشگاهي براي اين قصور عذرخواهي کند.    محمدمهدي زاهدي رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت گو با خبرگزاري فارس، با بيان اينکه در طول مدت رسيدگي به پرونده دانشجويان بورسيه، جلسات متعددي با مسئولين وزارت علوم دولت هاي قبلي و فعلي در کميسيون اصل نود برگزار شد، گفت: صلاحيت اين دانشجويان از لحاظ سن، معدل و.. بررسي شد و تمام نتايج حاکي از صلاحيت اين دانشجويان براي اخذ بورسيه داشت.
    
وي افزود: با بررسي وضعيت مالي اين دانشجويان متوجه شديم که اکثر آنها نه تنها هيچ مبلغي بابت شهريه از وزارت علوم دريافت نمي کنند بلکه براي تامين معاش زندگي در شغلي غيردولتي مشغولند که اين حاکي از بي تعهدي وزارت علوم نسبت به اين تعداد کثير از دانشجويان است.    وي همچنين با اشاره به رويکرد شخص وزير علوم در اين مورد گفت: سخنان رهبري حجت را بر وزير علوم تمام کرد و وزير بايد با خاطيان اين امر برخورد کرده و همچنين نه تنها از دانشجويان بورسيه بلکه از جامعه دانشگاهي براي اين قصور عذرخواهي کند.
        مسببان ظلم به دانشجويان بورسيه به هيئت انتظامي وزارت علوم معرفي شوند
    در همين زمينه عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت با بيان اينکه در موضوع بورسيه به بسياري از دانشجويان ظلم شده است، از وزير علوم خواست مسببان اين ظلم را به هيئت انتظامي وزارت علوم معرفي کند.    احمد چلداوي پيرامون موضوع بورسيه ها و ظلمي که به دانشجويان بورسيه شده است، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ما در پرونده بورسيه ها مشاهده کرديم که به بسياري از دانشجويان ظلم شد که يکي از غلط ترين کارهاي دو سال اخير بود.    وي افزود: حداقل کار اين است که وزير علوم از دانشجويان بورسيه عذرخواهي کند و مسببان اين ظلم را به هيئت انتظامي وزارت علوم معرفي کند.چرا که قرائن موجود از عمدي بودن و سياسي بودن اين ظلم خبر مي دهد.    اين استاد دانشگاه پيرامون افت رشد علمي کشور نيز گفت: در دوسال اخير شاهد افت رشد علمي کشور بوديم و رشد امروز کشور در حوزه علم آن شتاب گذشته را ندارد و دليل آن نيز سياسي کاري هاي صورت گرفته در دوسال اخير است. 
جراح و پزشک معالج بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه گفت: توده شش کیلوگرمی از شکم خانم بیمار بستری در این بیمارستان خارج شد.علی رحیمیان، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این خانم 35 ساله چهار روز پیش به خاطر سنگینی و احساس درد در ناحیه شکم به پزشک مراجعه کرد و پس از انجام معاینه و آزمایش، وجود توده بزرگی در شکم وی تشخیص داده شد.وی با بیان اینکه پس از تشخیص، بیمار بستری و امروز تحت عمل جراحی قرار گرفت، اظهار کرد: پس از دو ساعت جراحی موفقیت آمیز، این توده اضافی از بدن بیمار خارج شد.وی، بزرگ شدن، احساس درد در ناحیه شکم، کم اشتهایی و کاهش وزن را از علایم وجود این توده در بدن این بیمار اعلام کرد.رحیمیان، ادامه داد: این جراحی در بیمارستان حضرت امیرالمومنین (ع) مراغه انجام شد و اکنون وضعیت بیمار رو به بهبود است.مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
وزیر خارجه فرانسه در ساعات پایانی عصر روز یکشنبه به همتایان خود در گروه 1+5 پیوست.به گزارش ایسنا، پیش از لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد وین شد.وزیر خارجه فرانسه در بدو ورود گفت که "در دو روز پایانی مذاکرات هستیم که روزهای فشرده‌ای خواهد بود. ما در ساعات پایانی مذاکرات به سر می‌بریم و هنوز به جای مورد نظر نرسیده‌ایم و نیاز به تلاش‌های بیشتر وجود دارد."