گزیده خبرهای 14 تیر-94

گزیده خبرهای 14 تیر-94 
یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت که 95 درصد پیش نویس توافق جامع هسته ای نهایی شده است.حسین موسویان مذاکره کننده پیشین ایران در گفت و گویی با شبکه خبری سی.سی.تی.وی چین درباره احتمال توافق نهایی میان ایران و 1+5 گفت:برداشت من این است که 95 درصد پیش نویس توافق نامه نهایی شده است و 90 درصد مسایل کلیدی نیز حل شده است. زیرا از روز اول دو طرف توافق داشتند که معاهده ان.پی.تی ملاک خواهد بود و اکنون هم همه موارد مربوط به اقدامات در چهارچوب ان. پی.تی حل شده است. درعین حال مسایل کلیدی در مورد اطمینان از عدم ساخت بمب هسته ای در تاسیسات آب سنگین اراک و غنی سازی نطنز هم حل شده است.وی در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست مذاکرات و گزینه برخورد نظامی را چقدر می دانید؟ گفت: معتقدم نه ایران و نه امریکا میز مذاکره را ترک نخواهند کرد. چون اختلافی در چارچوب ان پی تی نمانده است. از بسته شدن کلیدی ترین مسیرهای ساخت بمب هسته ای نیز اطمینان حاصل و توافق شده است. از این رو دلیلی وجود ندارد که مذاکرات را بی نتیجه رها کنند.این دیپلمات پیشین ایران درباره فشارهای داخلی در واشنگتن و تهران اظهار کرد: در صورت چنین توافقی اوباما و روحانی به یک توافق آبرومندانه قابل دفاع در داخل کشورهای خود خواهند رسید. اوباما و کری قادر خواهند بود به ملت آمریکا بگویند ایران تعهدات حداکثری در قالب معاهده ان پی تی را پذیرفته، بازرسی های حداکثری را پذیرفته و راه های ساخت احتمالی بمب هسته ای هم بسته شده است.موسویان ادامه داد: روحانی و ظریف نیز قادر خواهند بود به ملت ایران بگویند که ما در مذاکرات 12 ساله گذشته و اصولا در35سال بعد از انقلاب برای تامین حقوق مشروع ایران در بهره مندی از تکنولوژی های صلح آمیز هسته ای از جمله آب سنگین، غنی سازی و آب سبک جنگیدیم تا اینکه امروز قدرت های بزرگ پذیرفتند، ضمن اینکه همه تحریم های هسته ای هم خاتمه خواهند یافت. از این رو من خوشبین هستم که چند روز آینده توافق حاصل شود. 
جنگجویان وابسته به داعش در مصر اعلام کرده‌اند که آنها مسئول شلیک سه راکت به اسرائیل بوده‌اند.این گروه که خود را "ولایت سینا" می‌نامد و مدعی است با گروه داعش هم پیمان است گفته شلیک این راکت‌ها به اسرائیل در اعتراض به "حمایت تل آویو از ارتش مصر" است.تل آویو اعلام کرده دو راکت در مناطق جنوبی اسرائیل به زمین برخورد کرده اما هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است.بنا بر گزارش‌ها، از چهارشنبه گذشته تا امروز (جمعه سوم ژوئیه) دست کم ۱۷ سرباز مصری و ۱۰۰ شبه نظامی وابسته به داعش در درگیری های این منطقه کشته شده‌اند.یک حساب توییتر هواداران داعش در مصر این مساله را مطرح کرده است.چند ساعت پیش گزارش شد که راکت‌هایی از صحرای سینا به جنوب اسرائیل شلیک شده‌اند که دست کم یکی از آنها در فضای باز فرود آمد.این حمله راکتی هیچ تلفاتی نداشته و ارتش اسرائیل گفته که مشغول بررسی آن است.گفته می‌شود که اگر ادعای حمله از طرف وابستگان گروه داعش در مصر صحت داشته باشد، نگرانی امنیتی عمده‌ای برای اسرائیل خواهد بود.
پلیس مالزی روز شنبه از کشته شدن یک مرد ایرانی بدنبال حمله گانگسترهای این کشور به وی در خیابان 'کبون بونگا' شهر پینانگ در شمال شرق مالزی خبر داد.به گزارش ایرنا، 'اسدالله نباتی کار' 52 ساله شهروند ایرانی روز چهارشنبه بدنبال حمله گانگسترهای مالزی به وی از ناحیه سر و سینه مجروح و در بیمارستان پینانگ بستری شد.پلیس مالزی روز شنبه اعلام کرد که این ایرانی براثر جراحات وارده در بیمارستان درگذشت.رهگذران این شهروند ایرانی را در حالی که به شدت مصدوم شده بود در باغ گیاه شناسی یافته و با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند.پلیس براساس اسناد یافت شده اعلام کرد این شهروند ایرانی برای چند سال در مالزی زندگی و کار کرده است.به اعتقاد پلیس این شهروند ایرانی کتک خورده و مورد سرقت قرار گرفته است. پلیس تلاش دارد از طریق دوربین های مدار بسته به سرنخ هایی از این جنایت دست یابد و از افرادی که اطلاعاتی دارند خواست با نزدیکترین ایستگاه پلیس تماس بگیرند.ایرانیان به عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا در سال 2014 شناخته شدند و با 72 هزار و 264 گردشگر حدود 159 میلیون و 476 هزار و 324 دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.مالزی به رغم کشوری گردشگرپذیر که سالانه پذیرای 25 میلیون گردشگر خارجی است از امنیت کافی برخوردار نیست و در بیشتر روزها می توان شاهد خبرهایی از ایجاد مزاحمت برای گردشگران در رسانه ها یافت.سرقت پول و گذرنامه از بدو ورود به فرودگاه، حمله جوانان در بخشی هایی از مالزی به زنان گردشگر، آدم ربایی ها در ایالت صباح و انتقال آن ها به جنوب فیلیپین برای باج گیری تا قتل گردشگران از وقایعی است که هر سال برخی گردشگران خارجی در مالزی شاهد آن هستند.
دادگاه استیناف افغانستان حکم اعدام چهار متهم پرونده قتل فرخنده را لغو کرد.به گزارش ایران، در این جلسه که روز چهارشنبه گذشته پشت درهای بسته و بدون حضور اعضای خانواده فرخنده انجام شد، قاضی علی‌عبدالناصر پس از بررسی پرونده با لغو اعدام سه تن از متهمان حادثه مجازات آنان را به 20 سال حبس تقلیل داد ضمناً خادم زیارتگاه «شاه دو شمشیر» هم که بین آنها بود به 20 سال حبس محکوم شد. یکی از محکومان نیز که براساس مدارک موجود کمتر از 18 سال سن داشت به 10 سال زندان محکوم شده استانتشار حکم، خشم خانواده فرخنده ملک‌زاده و فعالان حقوق بشر را برانگیخت و واکنش‌های اعتراضی را سبب شدبرادر فرخنده به خبرنگاران گفت: 20 سال زندان یعنی آزادی قاتلان فرخنده که این تصمیم نه برای خانواده بلکه برای همه مردم غیرقابل پذیرش است.  قاضی پرونده گفته از نظر قانونی هیچ وظیفه‌ای برای احضار خانواده فرخنده نداشته‌ایم.در پی انتشار این حکم جمعی از فعالان مدنی تصمیم به اعتراض به کمیسیون حقوق بشر گرفته‌اند و قرار است در روزهای آینده تجمع‌های اعتراض‌آمیزی در برابر دادگاه عالی برگزار کنند. فرخنده ملک‌زاده در شب نوروز در اعتراض به یک دعانویس و سوزاندن کتاب او به اتهام بی‌احترامی به قرآن هدف حمله مردان خشمگین قرار گرفت  با خشونت تمام کشته شد و جسدش را هم به آتش کشیدند.در دادگاه ابتدایی متهمان قتل فرخنده چهار متهم به اعدام و هشت نفر به 16 سال زندان محکوم شده بودند.همچنین 11 افسر پلیس به جرم غفلت در انجام وظیفه به یکسال حبس محکوم شدند. 
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:در ارتباط با بازداشت‌هایی که جنبه سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند، باید با مقامات امنیتی و قضایی صحبت شود. پیشنهاد من این است که در این جور موارد مجلس بهترین پناهگاه است و باید ورود پیدا کند.علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بازداشت اخیر دبیر کانون صنفی معلمان ایران، اظهار داشت: من این موضوع را پیگیری کردم. ایشان محکومیت قبلی داشته و ظاهرا آن را به اجرا گذاشته اند و البته من درباره رسیدگی به این موضوع (بازداشت فعالان صنفی) به رییس قوه قضاییه پیغام دادم و نتیجه، بستگی به نوع رفتار قوه قضاییه دارد.مطهری با اشاره به اینکه از محتوای پرونده این افراد اطلاع ندارم، خاطرنشان کرد: از وزارت اطلاعات سوال کردم، گفتند؛ در این قضیه دخالتی نداشته‌ایم و قوه قضاییه اقدام کرده است.نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر  این فعالان حرف هایشان را بزنند، بهتر از این است که خواسته‌هایشان امکان بروز پیدا نکند و این امر منشا اقدامات پنهانی شود.وی ادامه داد: در مورد افراد نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اما به طور کلی قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته است و ما نباید سختگیر باشیم. البته اگر کسانی بخواهند، نظم عمومی را به هم بزنند طبیعی است که هر حکومتی مانع خواهد شد.مطهری در مورد راهکارهای حل این مسائل گفت: در ارتباط با بازداشت‌هایی که جنبه سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند، باید با مقامات امنیتی و قضایی صحبت شود. پیشنهاد من این است که در این جور موارد مجلس بهترین پناهگاه است و باید ورود پیدا کند.نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: ولی متاسفانه مجلس ما اساسا وارد این گونه مسائل نمی‌شود و این یک نقطه ضعف برای مجلس است، به نظر من مثلا کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون امنیت ملی می‌توانند، وارد شوند و گروه تحقیق ارسال کنند و این مشکل را حل و فصل کنند.
سازمان امنیت ملی آمریکا -ان‌اس‌ای- از 29 مقام ارشد برزیلی جاسوسی کرده‌است.به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، ویکی‌لیکس اعلام کرد سازمان امنیت ملی آمریکا -ان‌اس‌ای- از 29 مقام ارشد برزیلی جاسوسی کرده‌است.ویکی‌لیکس اضافه کرد ان‌اس‌ای حتی از نزدیکان «دیلما روسف» رئیس‌جمهوری برزیل نیز جاسوسی کرده است.سال 2013 میلادی «ادوارد اسنودن» افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا اعلام کرد ان‌اس‌ای از چندین رهبر کشور‌های جهان از جمله دیلما روسف جاسوسی می‌کند.پس از این افشاگری «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به روسف قول داد که آمریکا دیگر از رهبران کشور‌های دوست و متحد جاسوسی نمی‌کند.باتوجه به اطلاعات منتشر شده توسط ویکی‌لیکس، سازمان امنیت ملی آمریکا از منشی، معاون و رئیس دفتر دیلما روسف، همچنین از دفتر قصر ریاست‌جمهوری و تلفن هواپیمای وی جاسوسی کرده‌است.