گزیده خبرهای 26 تیر -94 قسمت-3

گزیده خبرهای 26 تیر -94 قسمت-3
تاخیر در پرواز زاهدان-مشهد با بیش از ۷ و نیم ساعت موجب نارضایتی افزون بر۱۰۰ مسافر در فرودگاه بین المللی زاهدان شد.به گزارش مهر، مسافران و زائران مشهد که صبح امروز مقرر بود ساعت ۷.۵۵ دقیقه فرودگاه زاهدان را به مقصد این شهر مقدس ترک کنند با تاخیری ۷ و نیم ساعته مواجه شدند.پرواز شماره ۸۵۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که مقرر بود تعداد بیش از ۱۰۰ زائر و مسافر را به مقصد مشهد مقدس منتقل کند در فرودگاه زاهدان علاوه بر تاخیری ۷ ساعته چشمان بسیاری از خانواده ها را در فرودگاه مشهد مقدس در انتظار گذاشت.در همین رابطه یکی از مسافران مشهد مقدس در فرودگاه بین اللملی زاهدان به خبرنگار مهر با ابراز نارضایتی از نحوه اطلاع رسانی این شرکت در خصوص تاخیر انجام شده بیان کرد: متاسفانه در فرودگاه بین المللی زاهدان اطلاع رسانی صحیح و دقیقی از طرف شرکت آسمان صورت نگرفت.علی صاحبی بیان کرد: با پیامکی که نیمه شب گذشته از طرف شرکت آسمان برای مسافران ارسال شد ساعت این پرواز ساعت ۹.۴۵ دقیقه اعلام شد که این انتظار تا ساعت ۱۵.۳۰ دقیقه امروز به طول انجامید.وی بیان کرد: با وجود اینکه بیش از ۷ ساعت و نیم مسافران این پرواز در فرودگاه چشم انتظار انجام پرواز بودند و طبق قوانین موجود شرکت های مسافربری موظف به پذیرایی از مسافران هستند اما مسئولان این شرکت متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع نداشتند.مدیرکل شرکت فرودگاه های سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: شرکت های هواپیمایی با کمبود ناوگان هواپیمایی روبرو هستند که این شرایط مشکلاتی را گاهی اوقات به مسافران تحمیل می کند.حسن اعرابی مقدم بیان کرد: در پرواز امروز زاهدان-مشهد در خطر پروازی تهران-زاهدان-مشهد و بالعکس از سوی شرکت هواپیمایی آسمان تعریف شده که صبح امروز به علت نقص فنی در تهران این تاخیر ایجاد شد.وی افزود: تا هواپیما جدید جایگزین شد و پرواز مسافران را از تهران به زاهدان آورد، این تاخیر به مسافران زاهدان-مشهد تحمیل شد.به گزارش خبرنگار مهر، پرواز شماره ۸۵۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بعداظهر امروز پس از ۷ و نیم ساعت تاخیر مقارن ساعت ۱۵.۳۰ دقیقه فرودگاه بین المللی زاهدان را به مقصد مشهد مقدس ترک کرد.
هاآرتص به نقل از سخنگوی نتانیاهو:
این روزها نکته ای که تقریباً تمامی تحلیلگران و ناظران مسائل بین المللی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، مهمترین بازنده توافق هسته ای ایران و بزرگترین ناراضی از این توافق به شمار می رود. روزنامه «هاآرتص» در مطلبی در همین زمینه، به انتقاد از سیاست های نتانیاهو در قبال ایران پرداخته و نکات جالبی را به نقل از نزدیکان وی بیان کرده است.به گزارش «تابناک»، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مطلبی به واکنش نتانیاهو به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، نتانیاهو به یک فرد شکست خورده تبدیل شده است. با این حال، وی هنوز هم از تلاش خود برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق هسته ای دست بردار نیست.در این مطلب به طور خلاصه آمده است:بنیامین نتانیاهو شکست خورده به نظر می رسد. وقتی که وی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیت المقدس کنار وزیر خارجه هلند ایستاده بود، رنگ پریده به نظر می رسید. ظاهر وی شبیه قماربازی بود که همه چیز خود را باخته است. توافق هسته ای ایران که وی به شدت و مکرراً علیه آن موضع گیری کرده بود، به یک عمل انجام شده تبدیل شده بود. توافقی که نتانیاهو بر سر آن به جنگی سیاسی علیه رئیس جمهور آمریکا دست زد و همه رویه های روابط دیپلماتیک میان دو دولت دوست را زیر پاگذاشت، به وقوع پیوسته بود.
حتی پیش از انتشار جزئیات توافق و بدوین دانستن اینکه اصولاً محتوای این توافق چیست، اعضای حزب لیکود در رسانه های آنلاین حملات خود را آغاز کردند. آنچه از پیش به آن ها گفته شده بود، شامل سه محور اصلی بود: 1- توافق بد، وحشتناک و منزجرکننده است. 2- اگر به خاطر نتانیاهو نبود، اوضاع خیلی از آنچه هست بدتر می شد. 3- احزاب مخالف اسرائیلی به سبب همراه نشدن با نتانیاهو – که به معنای دولت اسرائیل است – سزاوار سرزنش هستند.در حقیقت، زمانی که نتانیاهو در همراه شدن با جمهوری خواهان برای مخالفت با رئیس جمهور آمریکا درنگ نکرد، کنترل اوضاع را از دست داد. گاهی اوقات دانستن اینکه شلدون آدلسون، بزرگترین حامی مالی جمهوری خواهان کجا کار خود را به پایان می رساند و نتانیاهو کارش را آغاز می کند، دشوار است.نتانیاهو روز سه شنبه در یک موضع گیری شتاب زده از احزاب مخالف خواست «سیاست بازی را کنار گذاشته و به خاطر منافع اسرائیل متحد شوند». انگار نه انگار که در جریان انتخابات ریاست جمهوری، موضوع هسته ای ایران به عنوان یک سلاح سیاسی موثر از سوی خود وی مورد استفاده قرار گرفته بود.به گفته سخنگوی نتانیاهو، وی حاضر است برای استفاده از آخرین گزینه جهت ضربه زدن به توافق هسته ای، یعنی قانع کردن دموکرات های کنگره آمریکا برای همراه شدن با جمهوری خواهان و عدم تصویب توافق، «خود را بکشد». به عبارت دیگر، وی قصد دارد آخرین پل های باقیمانده میان آمریکا و اسرائیل را نیز خراب کند. این بار نیز ما شاهد همان سندرم قماربازی هستیم: نتانیاهو پس از آنکه همه چیز خود را از دست داده، این بار می خواهد با آخرین تکه از دارایی اش روی چیزی قمار کند که کارشناسان آمریکایی می گویند شانس چندانی برای آن وجود ندارد.در چنین شرایطی، درخواست وزرای عضو حزب لیکود برای «دست یافتن به انسجام داخلی که تاکنون وجود نداشته»، بی معنا به نظر می رسد. چرا نتانیاهو تصور می کند که رهبران احزاب مخالف با وی همراه خواهند شد و به این ترتیب، خود را در مسئولیت بدتر شدن روابط اسرائیل با آمریکا شریک خواهند کرد؟
گرچه پیش‌بینی می شد که با اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای بازار ارز نیز تحت تاثیر هیجانات ناشی از آن قرار گرفته و با کاهش قیمت مواجه شود، ولی بعد از توافق روند به گونه ای دیگر پیش رفت و حتی بازار در عرض چند ساعت با نوسان شدید نرخ ارز همراه شد؛ تغییراتی که اظهارات متفاوتی در رابطه با پشت پرده آن مطرح می‌شود.به گزارش ایسنا، بازر ارز حداقل از یک سال اخیر، دیگر نشانه‌ای از نوسان و التهابات شدید سالهای گذشته را نداشت تا اینکه پس از پایان مذاکرات هسته ای وین با نوسان‌های نسبتا شدیدی همراه شد؛ آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسید نرخ ها در بازار حداقل برای دوره ای کوتاه کاهش یافته و دلار به قیمتی پایین تر از قبل برسد.
در روز نخست اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای یعنی سه شنبه -23 تیرماه- قیمت دلار با کاهش حدود 50 تومانی نسبت به روز قبل تا 3180 تومان کاهش یافت ولی این وضعیت چند ساعت بیشتر طول نکشید که بازار روند معکوس پیدا کرد و دلار با رشد بیش از 120 تومانی از 3300 تومان هم عبور کرد و این نوسان در روز چهارشنبه هم هر چند کمتر ادامه یافت.رفتار عجیب بازار ارز در حالی اتفاق افتاد که گرچه مقامات رسمی آن را تحت تاثیر هیجانات ناشی از مذاکرات می‌دانند، ولی در کنار آن روایت های مختلفی هم طرح می‌شود که در نهایت چندان با یکدیگر تطابق نداشته و گاها متناقض هستند.بعد از افزایش نرخ ارز در فاصله‌ای کوتاه از کاهش قابل توجه در ساعات اولیه پس از توافق هسته ای، برخی منابع اعلام کردند که این روال عادی نبوده و نمی‌توان گفت که فقط اخبار بر آن اثر داشته است بلکه پیگیری‌ها نشان می‌دهد که تقاضاهای سنگینی در بازار ارز شکل گرفته و تعدادی معدود نسبت به خریدهای کلان در بازار آزاد اقدام کرده‌اند. با این حال یکی از فرضیه های مطرح در این رابطه این بود که شاید این تقاضاهای خرید از سوی نمایندگان بانک مرکزی برای ممانعت از کاهش یکباره نرخ دلار صورت گرفته باشد تا در مجموع ضمن پیشگیری از هیجان کاذب در بازار از ضررهای احتمالی در فروش دلارهای دولتی نیز ممانعت کند.ولی این فرضیه نمی توانست چندان جدی باشد چراکه اگر هم دولت چنین تصمیمی داشت، می‌توانست عرضه دلار در بازار را کاهش دهد. هر چندکه آماری از عرضه روزهای اخیر بانک مرکزی در بازار وجود ندارد و نمی توان در مورد تغییرات آن به طور قاطع سخن گفت.روایت دیگر از منابع آگاه حاکی از آن است که گروههای ناشناس که ارتباطی هم با بانک مرکزی ندارند با هدف مشخص شروع به خریدهای کلان در بازر کرده و قیمت ارز را افزایش داده اند و این در حالی است که حتی در بانک مرکزی کمیته‌ای ویژه برای بررسی اتفاقات این دور روز تشکیل شده تا بازار کنترل شود؛ به گونه ای که بانک مرکزی در روز گذشته -چهارشنبه- برای مقابله با رشد قیمت دلار ، عرضه فراوان دلار به بازار را نیز انجام داده و تاحدی قیمت ها تعدیل شده است. در عین حال که شنیده می شود سازمانهای امنیتی نیز پیگیر موضوع و شناسایی دلالان خاص بازار ارز در روزهای گذشته هستند.این اما و اگر ها در حالی مطرح می‌شود که یکی از مقامات رسمی در بانک مرکزی با ابراز بی اطلاعی، چنین جریانی را تایید و یا تکذیب نکرده ولی معتقد است که نوسانات اخیر بیشتر ناشی از همان جو روانی مذاکرات هسته ای بوده و بازار به زودی به جریان قبلی خود بر می‌گردد. در عین حال که وی معتقد است دلالان عادی و معمولی بازار نمی‌توانند دستی در این روند داشته باشند چراکه در شرایط معمول باید برای جلوگیری از ضررهای ناشی از افزایش قیمت دلار نسبت به فروش آن اقدام کنند.
از سویی دیگر پیگیری موضوع از صرافان معتبر بازار آزاد نشان می‌دهد که خریدهای سنگین دلار در دو روز گذشته نمی‌تواند از سوی صرافان خصوصی یا خرده دلالان اتفاق افتاده باشد چراکه میزان خرید و فروش صرافان مشخص بوده و چنین اتفاقی در بین آنها بعید است، بنابراین فقط گروهها و افراد خاصی که باید به بخش هایی غیر از صرافان خصوصی وصل باشند می توانند عامل چنین تغییراتی در بازار شوند.
گمانه‌زنی ها در رابطه با دلایل تحولات اخیر بازار ارز که چندان با روال پیش بینی شده منطبق نبود، در حالی مطرح می شود که اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد که عمده تغییرات نرخ ارز و نوسانات آن طی دو روز اخیر ناشی از رفتارهای هیجانی برخی از فعالان اقتصادی است که در راستای اخبار انتشار یافته، انتظارات شکل گرفته از ماه‌ها قبل و به امید کسب منفعت‌های سفته‌بازانه، مبادلات کوتاه‌مدتی را در بازار ارز شکل می‌دهند و موجب نوسانات نرخ ارز می‌شوند.گرچه بانک مرکزی این نوسانات را نیز جزئی از رفتار طبیعی بازار برای تخلیه هیجانات ناشی از اخبار هسته‌ای دانسته اما تاکید کرده است که زمینه برای تداوم فعالیت‌های سفته‌بازانه فراهم نیست و با فروکش کردن این هیجانات، بازار ارز خیلی زود به مسیر پایدار و تعادلی خود بازخواهد گشت؛ توضیحاتی که وجود تعدادی فعال اقتصادی در نوسان بازار همچنین تمهیدات ویژه این بانک برای برگشت تعادل را مطرح می کند.
پیشکسوت طراحی فرش ایران در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت.معاون صنایع دستی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با تأیید این خبر و تسلیت به جامعه هنرمندان صنایع دستی، گفت: استاد «پاکدست» در نخستین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان تهران حضور داشت و فکر می‌کنم امروز مراسم تشییع جنازه او برگزار شد.شهرام مریخی ضمن بی‌اطلاعی از چگونگی و چرایی علت فوت این هنرمند، اظهار کرد: فکر می‌کنم این هنرمند پیشکسوت به علت کهولت سن فوت کرده استجعفر پاکدست»، هنرمند و یپشکسوت طراحی فرش در سال 1310 در شهرستان سردرود از توابع تبریز به دنیا آمد. وی علاوه بر قالیبافی، صنعت رنگرزی را نیز تجربه کرد و از 18 سالگی با طراحی‌های چشم‌نواز قالی مشهور شد.پاکدست از سال 1342 به استخدام شرکت فرش ایران درآمد و بسیاری از طراحی‌های زیبایش بر روی فرش‌های آن شرکت بافته شده است. وی در سال 1381 به دکترای افتخاری نائل آمد و دریافت لوح تقدیر از رئیس‌جمهور و نشان درجه یک هنری را در کارنامه خود داشت.مرحوم پاکدست در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه هنر اسلامی تبریز، الزهرا، هنر، سوره و فرهنگسرای هنر تهران به عنوان استادیار به تدریس عملی طراحی قالی و فرش پرداخت.از آثار قلمی و طراحی‌های منحصر بفرد مرحوم پاکدست، علاوه بر تألیف و ترسیم کتاب ارزشمند «شیوه طراحی فرش»، می‌توان به طراحی فرش‌های مجلس شورای ملی سابق، فرش‌های سفارشی وزارت امور خارجه جهت سفارتخانه‌های ایران، فرش‌های آستان قدس رضوی، فرش‌های سفارشی کشور عربستان و بازسازی طرح فرش شیخ صفی و طراحی فرش پنج هزار متری پادشاه عمان اشاره کرد.وی تا سال 1339 در زادگاه خود به امر قالی همت گماشت. بعد از آن در بازار تبریز و سپس با استخدام در شرکت سهامی فرش ایران در تهران و خراسان فعالیت‌های خود را ادامه داد. استاد پاکدست در سال 1366 به افتخار بازنشستگی نائل آمد اما خود را بازنشسته دنیای هنر نکرد.
فرمانده پلیس راه چابکسر رودسر در شرق استان گیلان از وقوع تصادف مرگبار دو دستگاه موتورسیکلت در محور کلاچای - رحیم آباد حوالی منطقه بی بالان این شهرستان خبر داد و گفت: بر اثر این حادثه، سه نفر جان خود را از دست دادند.سرهنگ صادقی عصر پنجشنبه با حضور در محل حادثه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این حادثه ساعت 15 و 30 دقیقه امروز بوقوع پیوست و دو دستگاه موتورسیکلت که چهار راکب و سرنشین داشت، به صورت رو در رو (شاخ به شاخ) با یکدیگر برخورد کردند که در محل حادثه یکی از سرنشینان در دم جان باخت و بقیه بلافاصله از طریق مرکز فوریت های اورژانس 115 به بیمارستان انتقال داده شدند.
وی علت حادثه را تجاوز به چپ یکی از این موتورسیکلت ها عنوان کرد.
دکتر جلال همرنگ رییس بیمارشتان شهید انصاری رودسر نیز در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: بر اثر وقوع این تصادف، یک نفر در سر صحنه حادثه جان سپرد و در مسیر انتقال به بیمارستان هم یکی دیگر از مجروحان جان خود را از دست داد و در بیمارستان نیز یکی دیگر از مجروحان به علت شدت جراحات وارده، جانش را از دست داد.وی اضافه کرد: نفر چهارم این حادثه به علت شدت جراحات وارده، به مرکز درمانی مجهزتری منتقل شده است.رییس بیمارشتان شهید انصاری رودسر خاطرنشان کرد: کشته ها و مجروحان این حادثه، همگی جوان و مرد بوده اند.شهرستان رودسر در 75 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان و روستای بی بالان در چهار کیلومتری مرکز بخش کلاچای واقع است.
در ماه‌های اخیر مردم برای خرید و فروش طلا بلاتکلیف و گوش به زنگ لغو تحریم‌ها بودند ولی با وجود توافق هسته ای ایران با کشورهای 5+1 قیمت ها در بازار طلا و ارز بر خلاف پیش‌بینی‌ها رو به افزایش گذاشت.به گزارش ایسنا از اصفهان، بازار زرگرهای میدان نقش جهان یکی از بازارهای بزرگ و معتبر اصفهان است که از روز سه شنبه 23 تیرماه سال جاری با انتشار خبر لغو تحریم‌ها تکان خورد و مردم از حالت بلاتکلیفی خارج شدند.محمود - ط از خریداران حاضر در بازار نقش جهان می‌گوید: "در اوایل سال جاری طلا خریده بودم، اما از روز سه‌شنبه تا کنون با وجود خبر توافق هسته ای نه تنها طلا ارزان‌تر نشد، بلکه هر گرم طلای ساخته شده از 88 هزار به 92 هزار تومان رسید."هم‌چنین حسین - ه، صاحب یکی از مغازه‌های طلا فروشی در این بازار، با بیان این‌که از عصر روز سه شنبه بازار شلوغ شد. انگار مردم شوکه شده بودند هر چند خرید هم نمی‌کردند می‌افزاید: "البته قیمت طلا از عصر روز سه شنبه مثقالی 10 هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما به هر حال مردم از تردید و بلاتکلیفی خارج شدند، ولی با این حال آینده بازار را نمی‌توان پیش بینی کرد."رامین - ف به عنوان یک بنکدار طلا و جواهر نیز اظهار می‌کند: "خرده فروش نیستم و این جنس را به طور عمده خرید و فروش می‌کنم و در چند ماه اخیر فقط بلاتکلیفی مردمی که به این بازار می‌آیند را شاهد بودم."به گفته وی هر مثقال طلا روز سه شنبه 15 هزار تومان افزایش یافت و در حال حاضر به حدود 397 هزار تومان رسیده که معتقدم دلالانی که رانت‌های دولتی در اختیار دارند مانع از کاهش قیمت این کالا می‌شوند.او یادآور می‌شود: "این افراد به دلیل آنکه طلا را چند ماه اخیر به قیمتی گران خریده‌اند از زیان کردن هراس دارند و به هر شکلی مانع از ارزان شدن این کالا می‌شوند."
اونس جهانی تعیین کننده اصلی نرخ طلا
بازار طلای ایران متاثر از تحولات اقتصادی، سیاسی، عرضه و تقاضا و ... در سطح جهانی است و نمی‌توان تاثیرات چند جانبه آن بازار بزرگ را در داخل کشور نادیده گرفت.در این خصوص نایب رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، اظهار می‌کند: "قطعا از نتیجه توافقات حاصله در مذاکرات هسته‌ای خرسندیم و امیدواریم چشم‌انداز خوبی برای پویایی اقتصادی کشور داشته باشد."هوشنگ شیشه‌بران با بیان این‌که اساسا قیمت طلا در بازار داخلی بر اساس سه عامل قیمت اونس جهانی، نرخ ارز در بازار آزاد و هم‌چنین عرضه و تقاضا تعیین می‌شود می‌افزاید: "روزانه قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار ایران براساس نرخ یک واحد اونس در بازار جهانی محاسبه و تعیین می‌شود که البته در این امر قیمت دلار نیز تعیین کننده است."رییس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان با بیان اینکه نرخ اونس جهانی طلا هفته گذشته 1200 دلار بود، می‌افزاید: "این عدد در روزهای اخیر به 1150 دلار کاهش یافت، اما علت گرانی این طلا در روز گذشته به دلیل افزایش تقاضای خرید و نزدیک شدن عید فطر است."شیشه‌بران با اشاره به نرخ 90 هزار تومانی هر گرم طلا تصریح می‌کند: "البته این افزایش قیمت حباب گونه است و با گذشت زمان کوتاهی بازار به شرایط عادی خود باز می‌گردد."نایب رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه عوامل دیگر داخلی و خارجی نیز بر قیمت طلا موثر است، یادآور می‌شود: "عدم خروج یونان از منطقه یورو، بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و کاهش تقاضای خرید ناشی از این امر، مشکلات اقتصادی چین و .... نیز در کاهش نرخ اونس جهانی تاثیرگذار بوده است."وی از رکود شدید از اوایل سال جاری تا کنون در بازار طلا خبر داده و می‌گوید: "مردم در شرایط تردید بودند و تصمیم‌گیری جدی برای خرید نداشتند، اما خوشبختانه دچار نوسانات سال 1391 نشدیم، چرا که دولت تدبیر و امید ثبات در بازار را حفظ کرده است."او درباره دست دلالان در تعیین نرخ طلا، اظهار می‌کند: "نقش این افراد عاملی مقطعی و بسیار ناچیز است و اثری در دراز مدت نمی‌تواند داشته باشد."
فلج شدن صادرات طلا با تحریم بانکی
رییس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 50 درصد مصنوعات طلا و جواهر کشور در استان اصفهان تولید می‌شود، خاطر نشان می‌کند: "اعمال تحریم‌ها در عرصه بازار طلا بیشتر در زمینه مبادلات بانکی فشار وارد کرده بود، زیرا مبادلات این صنف از طریق بانک جهانی قطع شده بود. در چنین شرایطی مشتریان مصنوعات باید از روش‌های سخت‌تر اقدام به مبادلات ارزی می‌کردند که مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده بود."