گزیده خبرهای 29 تیر-94 قسمت -5

گزیده خبرهای 29 تیر-94  قسمت -5
 
حوادث رانندگي در سيرجان
    کرمان- ايرنا: دو حادثه رانندگي در راه هاي شهرستان سيرجان، 3 کشته و 6 زخمي برجاي گذاشت.    سرگرد اسماعيل جهانشاهي گفت: در کيلومتر 15 مسير سيرجان- شهر بابک خودرو سواري پژو به علت توجه نکردن به جلو از جاده منحرف شد و بر اثر برخورد به تير چراغ برق در بيابان، راننده در دم جان باخت و 3 سرنشين آن زخمي شدند.    وي افزود: در کيلومتر 35 مسير سيرجان - شيراز نيز يک دستگاه خودرو سواري پژو ديگر با انحراف از جاده به علت بي توجهي به جلو يا سرعت بالااز جاده منحرف شد.وي ادامه داد: راننده و يک سرنشين اين خودرو به علت شدت جراحات وارده در بيمارستان جان خود را از دست دادند و 3 مجروح حادثه نيز بستري شدند که حال آنان رو به بهبودي است.   
    واژگوني خونين خودروي سواري
    سبزوار- فارس: معاون فني مرکز فوريت هاي پزشکي 115 سبزوار از کشته و زخمي شدن 5 نفر در حادثه رانندگي خبر داد.    سيد محمد ميري صبح ديروز گفت: اين حادثه در کيلومتر 20 محور سبزوار- نيشابور رخ داد که منجر به مرگ يک نفر شد.    وي با بيان اينکه در اين حادثه 4 تن نيز مصدوم شدند، تصريح کرد: مصدومان حادثه پس از امدادرساني تيم هاي اورژانس 115 به بيمارستان امدادي سبزوار منتقل شدند.    ميري با اشاره به واژگوني يک دستگاه خودروي سواري پرايد در کيلومتر 65 محور شاهرود- سبزوار، گفت: در اين حادثه يک تن از هموطنانمان کشته و دو نفر زخمي شدند.
   خبر ويژه مژده وزير صنعت از توافق هسته اي!
وزير صنعت رسماً اعلام کرد قرار نيست با اجراي توافق هسته اي قيمت خودرو کاهش پيدا کند! مژده وزير صنعت در حاليست که پيش از اين گشايش همه گره هاي اقتصادي کشور، به انجام توافق ايران و 5+1 موکول شده بود اما اکنون نعمت زاده با تاکيد بر اينکه قيمت خودرو هاي داخلي پس از توافق هسته اي کاهش نمي يابد، مي گويد: توافق نامه هايي با برخي کشور ها براي گسترش همکاري هاي تجاري آماده شده است که «بعد از رفع تحريم ها» امضا مي شود البته وزير صنعت اشاره اي نمي کند که زمان رفع تحريم ها چه وقتي خواهد بود و کدام کشور حاضر شده بدون اطلاع از زمان رفع تحريم ها و مهمتر از آن بدون اطلاع از اينکه چه تحريمي رفع شده، توافق نامه همکاري با ما تنظيم کند! نعمت زاده با اشاره به امضاي توافق نامه ميان ايران و گروه 5+1 گفت: به طور قطع حجم مبادلات تجاري کشور بعد از رفع تحريم ها افزايش خواهد يافت. در اين ميان، مواد شيميايي و پتروشيمي ها، مواد کاني مثل فولاد و مس و فلزات گرانبها و خودروسازي در اولويت قرار دارد. وزير صنعت اما يک مژده محتمل هم مي دهد. آن اينکه «اگر» نرخ ارز کاهش يابد، «ممکن است» قيمت خودروهاي خارجي کاهش يابد. پاسخ اين مژده وزير صنعت هم بلافاصله از سوي بانک مرکزي داده شد. معاون اقتصادي بانک مرکزي از اقدام اين بانک براي يکسان سازي نرخ ارز خبر داده و در توضيح روش يکسان سازي در مقطع کنوني اينگونه توضيح داده: « رويه صحيح براي يکسان سازي نرخ ارز، نزديک کردن نرخ رسمي به نرخ بازار آزاد است»! مفهوم اين سخن اين است که بانک مرکزي در تلاش است نرخ رسمي ارز را که براساس قانون بودجه سال نود و چهار، 2850 تومان است افزايش داده و به نرخ بازار آزاد که بيش از 3200 تومان است، نزديک کند! از همين جا مي توان تاثير توافق احتمالي هسته اي بر اوضاع اقتصاد و معيشت مردم را پيش بيني کرد.    گفتني است پيش از وزير صنعت، مدير عامل ايران خودرو نيز خبر افزايش بهاي خودروي داخلي را اعلام کرده بود و در اظهار نظري شگفت انگيز مدعي شده بود مردم توقع ارزاني بعد از توافق هسته اي را ندارند! هاشم يکه زارع در خصوص انتظار مردم نسبت به کاهش قيمت خودرو بعد از بيانيه لوزان تصريح کرد: مردم به خودي خود توقعي در زمينه کاهش قيمت خودرو بعد از بيانيه لوزان و يا بعد از توافق هسته اي را ندارند ولي عده اي اين توقع را ايجاد مي کنند.    وي خاطرنشان کرد: ما «به هيچ وجه برنامه اي براي کاهش قيمت خودرو نداريم» ولي در صورت رونق فضاي اقتصادي کشور بعد از توافقات هسته اي و کاهش تورم شيب افزايش قيمت خودرو کندتر از سال هاي گذشته خواهد شد.    يکه زارع در پاسخ به اين سوال که آيا شما با اکثر خودروسازان که قيمت فعلي خودرو را ناعادلانه مي دانند و خواهان افزايش قيمت خودرو هستند موافقيد يا خير گفت: اعتقاد نداريم که قيمت خودرو در حال حاضر ناعادلانه است و «بايد از مقدار فعلي هم بالاتر» باشد
نامه نمايندگان مجلس به رئيس جمهور براي حفظ بافت تاريخي يزد
رئيس مجمع نمايندگان مردم استان يزد در مجلس شوراي اسلامي گفت: بافت تاريخي يزد دچار يک سليقه زدگي شده و بيشترين تخريب بافت تاريخي اين شهر به دليل عدم مديريت مناسب است.    يزد - خبرنگار کيهان: محمدصالح جوکار با بيان اينکه نامه اي به رئيس جمهور با امضاي 90 نماينده مجلس در ارتباط با حفاظت از بافت تاريخي يزد آماده شده است گفت: به دنبال اين نيستيم که همه اين بافت به عنوان بافت تاريخي مطرح شود و راه را بر مردم ببنديم بلکه بايد يک سري مناطق را مشخص کرده و در اين مناطق سرمايه گذاري کنيم.    وي در بخش ديگر از سخنانش به درآمد حاصله از فعاليت هاي معدني اشاره کرد و گفت: برابر قانون، يکي از معادن استان يزد بايد 939 ميليارد تومان پرداخت کند که از اين ميزان 20 درصد مربوط به اين استان است که تنها 40 ميليارد تومان آن پرداخت شده است.    رئيس مجمع نمايندگان مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: کل 20 درصد استان مبلغ 188 ميليارد تومان است که دو برابر بودجه عمراني استان يزد به حساب مي آيد.
    مرگ جوان سقزي در سد شهريکند
    سنندج- ايرنا: بخشدار مرکزي سقز روز شنبه از مرگ جوان 25 ساله سقزي در درياچه سد شهريکند بوکان خبر داد.    سامان عرفاني گفت: بنا به اظهار شاهدان حادثه، اين جوان سقزي به نام ارسلان مکري به دليل آشنا نبودن کامل با شنا جان خود را از دست داد.    وي با بيان اينکه حادثه در 45 کيلومتري سقز در نزديکي روستاي «قره گويز» رخ داده، افزود: پيش از رسيدن نيروهاي امدادي پيکر بي جان اين جوان از آب بيرون کشيده شد.
    شيرجه به عمق استخر مرگ
    يزد- خبرنگار کيهان: جوان 23 ساله که با دوستش در حال شنا و شيرجه زدن داخل يک استخر با عمق 5 متر در منطقه کوهستاني «نصرآباد» از توابع شهرستان تفت استان يزد بود براثر بي احتياطي و غفلت جان خود را از دست داد.    با تلاش ماموران امدادي جسد وي از عمق آب بيرون کشيده شد.