براي ساخت 2 نيروگاه با چين وارد مذاكره شده ايم

براي ساخت 2 نيروگاه با چين وارد مذاكره شده ايم 1 مرداد -94
تغاری بشکند ماستی بریزد جهان گردد به کام کاسه لیسان . توافق هسته ای و آزادی دلارها حال نوبت چین است تا همچون روس ها که تاتوانستند از نیروگاه اتمی بوشهر دوشیدند و باج گیری کردند. درصورتیکه هنوز هم انرژی تولید نمی کند .اماقراراست سناریوی مشابه را چین بطورمضاعف با دونیروگاه دنبال کند .
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه فعاليت عملياتي 2 نيروگاه منعقده با روس ها امسال شروع مي شود، گفت: براي ساخت 2 نيروگاه در حال مذاکره با چيني ها هستيم و در 4-3 سال آينده شاهد فعاليت کارگاهي 4 نيروگاه در کشور خواهيم بود.
    
به گزارش فارس، علي اکبر صالحي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در جمع کارکنان سازمان انرژي اتمي به سخنراني پرداخت و ابعاد توافق هسته اي جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي 1+5 را تشريح کرد.
    
صالحي با اشاره به اينکه ممکن است اين سوال مطرح شود که در اين مذاکرات چه بدست آورده ايم و چه از دست داده ايم، افزود: هر مذاکره اي بر اساس داد و ستد است و هر طرف از آرمان هاي خودش شروع مي کند تا جايي در نقطه وسط به تفاهم منجر مي شود. بنابراين اگر بگوييم در اين مذاکرات محدوديت هايي را پذيرفته ايم، يقيناً همينطور است.
    
رئيس سازمان انرژي اتمي با تاکيد بر اقدام هوشمندانه جمهوري اسلامي در بازکردن مسير دوم مذاکره که مذاکره با آمريکا بود، گفت: مقام معظم رهبري وقتي اين اجازه را صادر فرمودند، بر اين نکته تاکيد کردند براي اتمام حجت اين کار را بکنيد. باشد تا مردم بدانند جمهوري اسلامي ايران و مسئولان کشور در چارچوب تدبير، عقلانيت، حکمت، مصلحت و عزت نظام حرکت مي کنند. واقعاً ما به نتيجه رسيدن اين فرآيند را مرهون ارشادات مقام معظم رهبري هستيم. البته هنوز راهي را در پيش داريم اما تا به امروز به لطف الهي دست بالاو برتر با جمهوري اسلامي ايران بوده است.
    
صالحي افزود: به لطف الهي و به برکت دعاي شما عزيزان و ملت بزرگ ايران و توکل به خدا و به يمن ايام ماه مبارک رمضان نتوانستند حداقل در بعد فني به تمام خواسته هاي خود دست يابند.
    
معاون رئيس جمهور گفت: دستاورد ديگرمان در خصوص کالاي استراتژِيک «آب سنگين» اراک است. الان سالانه حدود 16-15 تن کمتر يا بيشتر آب سنگين توليد مي کنيم. براي بارگزاري اوليه و مصرف 30 سال بعد هم ذخيره مي کنيم. بعد مي خواهيم آب سنگين را چه کنيم؟ از طريق توافق راه فروش آب سنگين را به بازار بين المللي باز کرديم. پس ما توانستيم راه دو کالاي استراتژيک که در دنيا بسيار حساس و مهم است، يکي آب سنگين و ديگر اورانيوم غني شده را باز کنيم و فروشنده باشيم و تبادل کنيم. اين براي کشور و کساني که در اين صنعت هستند قدم بزرگي است. يعني ما جزو باشگاه کشورهاي برخوردار از فناوري صلح آميز هسته اي قرار گرفتيم و از اين پس مي توانيم کالاهاي استراتژيک هسته اي را در بازار بين المللي عرضه کنيم.
    
صالحي اظهار داشت: سوال مي شود، اگر اينها بدقولي و بدعهدي کردند چه؟ يعني يک سال ديگر زير قولشان زدند و گفتند، ايران به عهدش وفا نکرد تمام تحريم ها برگردد. اما يک سال امر مهمي نيست. مي توانيم تعداد سانتريفيوژها را بيشتر کنيم و۱ IRاستفاده نمي کنيم و به جاي آن۴ IR و۲ IRاستفاده مي کنيم و توليد را بالامي بريم.
    
صالحي گفت: در مجموع اين برجام دستاورد بزرگي براي جمهوري اسلامي بوده است. ا ن شاء الله همان طور که حضرت آقا فرمودند از اين به بعد ما به گونه اي عمل کنيم که همين نوشته هاي آنها به سرانجام برسد. آقا نگران خدعه و نيرنگ استکبار هستند. بايد حواس مان باشد. الحمدالله فناوري هسته اي ما با قدرت و قوت و با نشاط جلو خواهد رفت و معني دار

و توجيه پذير خواهد شد.