گزیده خبرهای 4 مرداد – 94 قسمت -13

گزیده خبرهای 4 مرداد – 94 قسمت -13
 
با وجود اینکه، هفته گذشته 32 نفر از زائران ایرانی و غیر ایرانی در یکی از هتل‌های مشهد دچار مسمومیت غذایی شده‌اند اما مسئولان اداره‌کل فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی و همچنین اتحادیه هتل‌داران استان، از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند.محمد قانعی امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: مسمومیت اخیر زائران عربستانی مربوط به هتل‌های زیر مجموعه اتحادیه هتل‌داران نبوده و احتمالا در واحدهای اقامتی غیرمجاز اتفاق افتاده است.رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسانرضوی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌هایی که ما انجام داده‌ایم، این موضوع هیچ‌گونه ارتباطی به واحدهای تحت نظر اتحادیه ندارد و بهتر است از مراجع دیگر پیگیری شود.معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی نیز از مسمومیت این 32 زائر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما از هتل‌های مشهد این موضوع را استعلام کرده‌ایم اما آنان خبر این مسمومیت را رد کرده‌اند.سید جواد موسوی افزود: ما روز گذشته نیز از مرکز بهداشت استعلام کردیم و هیچ گزارشی نیز از سوی آنان دریافت نکردیم.
*
زائران مسموم شده از بیمارستان مرخص شده‌اند
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به مسمومیت 32 زائر ایرانی و غیر ایرانی در یکی از هتل‌های مشهد اظهار کرد: این مسمومیت غذایی در روز دوشنبه 29 تیر ماه اتفاق افتاده است.علی حسنی ادامه داد: از مجموع این 32 نفر، هشت نفر مرد و 24 نفر زن بوده که 12 نفر آنها عربستانی، 9 نفر کویتی، سه نفر از کشور بحرین و هشت نفر نیز ایرانی بوده‌اند.وی افزود: این افراد ساعت دو بامداد 30 تیر ماه، با علائمی همچون تهوع، سردرد و تب به درمانگاه شهید رجایی، بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان امام زمان (عج) مشهد مراجعه کرده که 28 نفر آنها به صورت سرپایی درمان شده و سه نفر در بیمارستان امام رضا (ع) و یک نفر در بیمارستان امام زمان (عج) بستری می‌شوند.حسنی با بیان اینکه این افراد نیز پس از دریافت دارو از بیمارستان مرخص شده‌اند، گفت: همکاران ما پس از دریافت این گزارش در هتل مورد نظر حاضر شده و از تمامی وعده‌های غذایی مصرف شده توسط این 32 نفر نمونه‌برداری انجام دادند.وی تأکید کرد: برخی از این افراد تنها قرارداد استفاده از وعده صبحانه را با هتل داشته‌اند و وعده‌های دیگر غذایی را در فضاهایی خارج از هتل صرف کرده‌اند، ضمن اینکه از مجموع 400 نفر مسافر ساکن در هتل، تنها این 32 نفر به مسمومیت دچار شده‌اند بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که غذاهای هتل سبب مسمومیت این افراد شده است.مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هم‌اکنون نمونه‌های مواد غذایی در حال آزمایش هستند و نتایج آن طی چند روز آینده اعلام می‌شود.حسنی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا این مسمومیت در مراکز اقامتی غیرمجاز رخ داده است؟ گفت: این اتفاق در یکی از هتل‌های معروف مشهد به وقوع پیوسته و موضوع مراکز اقامتی غیرمجاز مطرح نیست.
پادشاه عربستان سعودی این کشور را ترک کرد.به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود برای یک سفر شخصی عربستان را ترک کرد. مقامات بلندپایه، وزرا و شاهزادگان سعودی در مراسم بدرقه پادشاه عربستان حضور داشتند.محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان هم در مراسم بدرقه سلمان مشارکت کردند.شماری از شاهزادگان سعودی پادشاه عربستان را در این سفر همراهی می کنند.پادشاه عربستان پیش از ترک جده با صدور دستوری اداره امور این کشور را در زمان غیبتش به محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد خود واگذار کرد.گفتنی است رسانه های غربی پیش از این از سفر پادشاه عربستان به فرانسه و قرق شدن بخشی از سواحل این کشور به منظور تامین امنیت سلمان بن عبدالعزیز خبر داده بودند که با اعتراضات گسترده ای روبرو شد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت حقوق انسان ها تاکید کرد و گفت: امیدوارم نهادهای مربوطه داخلی در تعامل با سازمان های جهانی به پالایش قوانین قضایی بپردازند.
 
به گزارش ایرنا، پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه در همایش بین المللی استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلای دادگستری از منظر بین المللی قرائت شد.
 
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام افزوده است: با توجه به تغییرات متوالی مصادیق و جزئیات فرهنگ ها، توجه به اقتضائات زمانی و مستحدثات در وکالت از ضرورت هاست که باید نو به نو بررسی و روزآمد شود.
 
متن کامل پیام به شرح ذیل است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
وکالت که فراتر از معنای لغوی، یک پایه بسیار مهم برای روشن کردن زوایای پرونده های قضایی می باشد، چنان اهمیتی دارد که همه ملت ها با هر نوع نگرش دینی و مذهبی به آن توجه می نمایند و شغل وکالت به عنوان مدافع از حق و قانون، یکی از شغل های فراگیر بین المللی در همه جوامع شناخته شده است.
 
نگاهی تاریخی به دعاوی گوناگون انسان ها از گذشته های دور تا امروز، نشان از همراهی پابه پای وکالت و وکلا با اتفاقات و اختلافات فردی و جمعی بشریت دارد.
 
با توجه به تغییرات متوالی مصادیق و جزئیات فرهنگ ها، توجه به اقتضائات زمانی و مستحدثات در وکالت از ضرورت هاست و خدا را شکر که مجامع بین المللی مربوطه نیز به آن توجه کرده اند و وکالت با همه سوابق کهن، به نیازهای تازه نیز پاسخ می دهد که البته باید نو به نو بررسی و روزآمد شود.
 
نکته دیگر در امر وکالت، تاکید بر حفظ استقلال وکلاست که این مهم نیز در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و مصوبه 1990 سازمان ملل متحد در هاوانا مدنظر بوده که استقلال کانون های وکلا و به تبع آن استقلال وکیل، جزو ذاتی و اساسی آن است.
 
در نگاه داخلی به این موضوع نیز انطباق نظام قضایی کشور با استانداردهای بین المللی و کارآیی و اثرگذاری آن در سطح جهان، مستلزم انطباق شرایط سیستم قضایی و وکالتی، با ضوابطی است که در دنیا پذیرفته شده است و امیدوارم نهادهای مربوطه داخلی، در تعامل با سازمان های جهانی مسئول، به پالایش قوانین قضایی خویش بپردازند.
 
البته عنایت به این نکته ظریف از ضرورت هاست که وکالت ریشه در شرع انور دارد و ذات احدیت آنجا که قصد داشته ارتباط عمیق و پرمسئولیت دو نفر را بیان کند، از کلمه «وکیل» استفاده فرموده است. همچنین در روایات اسلامی نیز آمده است که مستحب است اهل مروت در مرافعات از وکیل استفاده کنند، لذا در اینکه وکالت و وکیل مقوله ای شرعی و عقلی و مؤید به سنت رسول(ص) است، تردیدی نیست و نظام قضایی و حقوق اسلامی نیز از آغاز با آن الفت و آشنایی داشته و برگزاری همایش های بین المللی راهی برای شناخت نکات مثبت مباحث مربوط به وکالت در ملت های گوناگون و تسهیل کننده مسیر اقتباس است.
 
از میهمانانی که رنج سفر را بر خویش هموار کرده اند و از برگزارکنندگان این همایش بین المللی تشکر و قدردانی می نمایم و امیدوارم آنچه که مربوط به حق انسان هاست، مهم شمرده شود و شاهد آینده ای باشیم که در آن هیچ انسانی در دنیا احساس ظلم نکند که البته رضایت و نارضایتی دو مقوله حتمی در پرونده های قضایی و کارهای وکیلان است.
 
همایش یک روزه بین المللی استقلال حرفه ای وکالت و کانون وکلا با حضور سفرا و روسای کانون های وکلای کشورهای هلند، اتریش ، فرانسه و ترکیه و مقامات کانون بین المللی وکلا در سالن اصلی همایش های برج میلاد در حال برگزاری است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه اجازه نمی‌دهند صدای مخالفان توافق هسته‌ای به گوش مردم برسد، گفت: متأسفانه مصوبه هسته‌ای مجلس با وتوی یک نفر و ترغیب یک نفر دیگر از رؤسای فراکسیون‌ها ماست‌مالی و یک قانون بی‌خاصیت تحویل مردم داده شد.
 
به گزارش فارس، روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در تذکری شفاهی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی اظهار داشت: از هیأت رئیسه مجلس تقاضا می‌کنم هر چه سریعتر تفاهم‌نامه‌ای که توسط وزیر امور خارجه به مجلس ارائه شده بود را بین نمایندگان توزیع کنند تا نمایندگان متوجه ماهیت تفاهمنامه نهایی هسته‌ای بشوند چون بسیاری از مسائلی که در این تفاهمنامه ترجمه و توسط خود وزارت خارجه بیان شده با چیزی که مسئولان ادعا کرده‌اند، انطباقی ندارد.
 
وی افزود: بالاخره مجلسی که امام‌خمینی (ره) فرمودند در رأس امور است، نمی‌تواند در زمینه مسئله‌ بسیار با اهمیت هسته‌ای که عزت و استقلال کشور مدنظر است، بی‌تفاوت باشد.
 
نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به مردم عرض می‌کنم که دوستان ما با بسیاری از موارد این تفاهمنامه که امتیازات را به مدت 8 الی 25 سال به دشمنان انقلاب می‌دهد، مخالفند اما متأسفانه در مجلس طوری برنامه‌ریزی شده که صدای مخالفین به گوش مردم نرسد.
 
این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بر همین اساس تأکید کرد: متأسفانه مصوبه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای که مصوبه خوبی بود، با وتوی یک نفر و ترغیب یک نفر دیگر از رؤسای فراکسیون‌ها ماست‌مالی و یک قانون بی‌خاصیت تحویل مردم داده شد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده به طوری که با تشکیل یک کمیسیون مشترک برای بررسی توافق نهایی هسته‌ای، مخالفین این صلح‌نامه یا قرارداد نتوانند حرف خود را به خوبی به گوش مردم برسانند، بنابراین خواهش می‌کنم مجلس را تحقیر نکنند و اجازه بدهید با زد و بندهای سیاسی مجلس را به کناری نرانیم که نتواند درباره مسئله‌ای با این همه عظمت نظر خودش را اعلام کند.
 
حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: ما اقلیت هستیم، اجازه بدهید نمایندگان اقلیت مجلس نظر خودشان را بدهند و مردم خودشان قضاوت کنند، اصلاً مردم علیه ما شعار بدهند، ولی ما مخالفیم، دهن ما را نبندید و اجازه بدهید حرفمان را بزنیم.