يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "عربستان، 4000 بمب براي تصرف عدن! "

اوین نامه ی کیهان 3 شنبه 30 تیرماه سال 1394
يادداشت روز  اوین نامه ی کیهان "عربستان، 4000 بمب براي تصرف عدن! "
بازنوبت هم قلم وهمکار یادداشت روزنویس غیر ایرانی رسیده است تا   قلم زنی کند  که مثل همیشه وی موظف نیست تا پیرامون مسایل روزد اخل ایران همچون توافق هسته ای تحلیل ارائه کند ، بلکه مأموریت دارد تت به سراغ عربستان  برود و به شدت به عربستان انتقاده کند تا توانسته باشد از حوثی های شکست خورده حمایت کرده باشد.

جنگ يکطرفه و بدون توجيه رژيم سعودي عليه مردم مظلوم يمن در پنجمين روز ماه حرام -رجب- آغاز شد و در ماه مبارک رمضان استمرار پيدا کرد. در طول اين مدت رژيم سعودي به نصيحت خيرخواهان و مجامع انساني اعتنا نکرد و به جنايات فراواني دست زد که نتيجه آن کشته و زخمي شدن هزاران انسان بي گناه يمني شد. تجاوز به يمن در هر ماهي از منظر شرعي، فعل حرام محسوب مي شود، حرمت اين جنگ در ماه حرام مضاعف مي شود چرا که از يک سو يمني ها کاري عليه عربستان يا حتي رژيم آل سعود نکرده بودند تا جنگ عليه آنان توجيه داشته باشد و از سوي ديگر به فرض اينکه کاري هم کرده باشند، آغاز جنگ در ماه رجب کاملاً غير شرعي است و جالب اين است که حکم حرمت جنگ در ماههاي حرام- ذي قعده، ذي حجه، رجب و محرم- پيش از اسلام حتي از سوي قبايل وحشي و خونريز عرب نيز محترم شمرده مي شد و اسلام اين سنت را مورد تاييد و تاکيد قرار داد. خداوند متعال ابتدا در آيه 36 سوره توبه بطور اجمالي- منها اربعهًْ حرم- به ماههاي حرام اشاره کرده و سپس در آيه 217 سوره بقره، حکم آن را با صراحت بيان فرموده است: «قل قتال فيه کبير» ادامه جنگ تجاوزکارانه آل سعود در ماه مبارک رمضان که نزد مومنان ماه رحمت است، نيز از منظر شرعي گناه بزرگ محسوب مي شود چرا که ريختن خون انسان آنهم انسان مومن حرام است. کما اينکه خداوند متعال در ادامه آيه 217 سوره بقره به اين موضوع اشاره کرده و گناه آن را از گناه شکستن حرمت ماه حرام بالاتر دانسته است.
    در واقع رژيم سعودي با جنگ تجاوزکارانه عليه مردم مظلوم يمن و بخصوص توسل به جنگ در ماههاي رجب، شعبان و رمضان، بيش از گذشته صلاحيت خود را از دست داده است. چگونه مي توان اين رژيم را مسلمان خواند چه رسد به اينکه آن را براي اداره مقدس ترين مکانهاي زمين- حرمين شريفين- صاحب صلاحيت دانست.
    
رژيم آل سعود بي اعتنا به احکام شريعت به خونريزي و فساد روي آورده و اين در حالي است که در صحنه ميدان دستاورد مهمي نداشته و اين خود يک سند جداگانه اي است که نشان مي دهد مردم مظلوم يمن در برابر حجم وسيع حملات و هم پيماني غربي- عربي حول محور رياض، از عنايات و کمک خداوند متعال برخوردار بوده اند.
    طي پنج روز گذشته، رژيم آل سعود حملات خود را براي تصرف شهر کوچک «عدن» متمرکز کرده است. برابر آمارهاي موجود اين رژيم طي 5 روز گذشته و با بهره گيري از هواپيماهاي خود و هواپيماهاي امارات و نيز با بهره گيري از ناوهاي کشورهاي مختلف غربي نزديک به 1000 سورتي پرواز داشته و دستکم 4000 بمب را به اين شهر شليک کرده اند. منطقه درگيري عمدتاً شرق شهر کوچک عدن بوده و ريختن 4000 بمب در يک منطقه محدود تصوير وحشتناکي را پديد مي آورد و اين صحنه اي بي سابقه به حساب مي آيد اين حجم در منطقه اي با وسعت حدود پانصد کيلومتر مربع روي داده است که کمتر از نيمي از مساحت استان عدن به حساب مي آيد.
    
رژيم آل سعود و شرکاي آن طي 5 روز جنگ شديد به موفقيت هاي محدودي دست پيدا کرده اند. اين استان، 8 فرمانداري دارد و نيروهاي متجاوز توانسته اند به چهار فرمانداري در شرق و جنوب عدن تا حدي سيطره پيدا کنند و اين در حالي است که جنبش انصارالله طي دو روز گذشته بخش هايي از مناطق از دست رفته شامل فرودگاه و برخي از خطوط مواصلاتي را باز پس گرفته است. با اين حال جنبش انصارالله سيطره مطلق بر 4 فرمانداري عدن شامل معلا، دارالسعد، شيخ عثمان و منصوره که بهم پيوسته اند را بطور مطلق حفظ کرده است.
    
برابر خبرهاي موجود، طي 5 روز گذشته علاوه بر جنگنده هاي سعودي، جنگنده هاي امارات و ناوهاي آمريکايي مستقر در خليج عدن به کار گرفته شده اند. اسراي اين درگيري ها که از مليت هاي مختلف هستند نيز به خوبي از تدارک وسيع براي تسلط بر عدن حکايت مي نمايد. در اين خصوص گفتني هايي وجود دارد:
    1
- فرماندهي عمليات طي اين چند روز بطور مشترک از سوي عربستان، آمريکا و امارات انجام شده است و در اين بين نقش اطلاعاتي آمريکا برجسته بود و فرماندهان نظامي امارات در صحنه ميداني محوريت داشته اند. اين در حالي است که تا چندي پيش امارات از حضور فعال خودداري کرده و عمدتاً بصورت موردي و سمبليک در اين جنگ حضور داشت. آمريکايي ها نيز از علني شدن نقششان اجتناب کرده و بصورت موردي کمک مي کردند.
    
حضور نسبتاً گسترده آمريکا و امارات بيانگر آن است که آنان تغيير موضع داده، و يک دستاورد قاطع ميداني را ضرورتي غيرقابل اغماض تلقي مي نمايند با اين وصف همانگونه که در انتهاي يادداشت قبلي- اين قلم- به آن اشاره شد، مجوز جنايت بيشتر براي دست يافتن به نتيجه صادر شده است و از اين رو مي توان گفت طي روزهاي آينده شاهد فشار بيشتر- بخصوص در عدن- خواهيم بود.
    2-
رژيم آل سعود و شرکاي جنايتکار آن، نام اقدامات هفته اخير را آزادسازي جنوب گذاشته و از اين راه تلاش کرده اند تا از يک سو مردم ساکن در عدن را با خود همراه نمايند و از سوي ديگر «حراک جنوب» را در جنگ عليه انصارالله به ميدان آورند. تحولات ميداني بيانگر آن است که رژيم آل سعود توفيقي در جلب نظر مردم عدن نداشته ولي با يک رشته مذاکرات و صرف هزينه زياد توانسته است بخش هايي از حراک جنوب- شامل انفصاليون به رهبري سالم البيض- را با خود همراه نمايد اما در عين حال تاکيد بيش از حد رسانه هاي وابسته به رژيم سعودي روي واژه «مقاومت شعبيه» که بطور تلويحي به معناي ناديده گرفتن سازمانهايي که در مجموعه حراک جنوب حضور دارند، مي باشد، بيانگر آن است که سهم جنوبي ها در عمليات تجاوزکارانه آل سعود ناچيز است و توافقات رياض و دلارهاي داده شده تاثير عمده اي به جاي نگذاشته است.
    3
- تسلط رژيم آل سعود بر بخش هايي از شرق عدن و تداوم سيطره انصارالله بر مناطق شمالي و غربي به اين معناست که هنوز هم نزديک به 75 درصد از جمعيت عدن در محدوده اي زندگي مي کنند که توسط انصارالله اداره مي شوند و عدم درگيري در مناطق ياد شده نشان مي دهد که از يک سو مقاومت شعبيه که سعودي ها مدعي آن هستند، شکل نگرفته و از سوي ديگر بيانگر آن است که ادامه عمليات رژيم آل سعود در مناطق جنوب و شرق عدن با محدوديت هايي توام خواهد بود کما اينکه عدم حضور جمعيت در اين مناطق، امکان عملياتي خوبي را در اختيار انصارالله و ارتش يمن قرار مي دهد. برابر گزارش هاي موجود، تلفات عوامل وابسته به عربستان طي روزهاي گذشته از مرز 700 نفر فراتر رفته و نزديک به 200 نفر هم به اسارت انصارالله درآمده اند.
    4-
عمليات رژيم سعودي در دو منطقه «خورمکسر» و «فرودگاه» که يکي در جنوب و ديگري در شرق شهر عدن واقع شده، عملاً به جايي نرسيده است. خورمکسر اگرچه مهمترين منطقه جنگ بين نيروهاي متجاوز و انصار مي باشد اما عليرغم آنکه طي دو ماه گذشته در کانون بمباران ها بوده، به تصرف سعودي درنيامده و فرودگاه اين شهر که به مثابه پرچم عدن محسوب مي شود بعد از دو روز که در اختيار عوامل شبه نظامي منصور هادي بود هم اينک به انصار بازگشته است. اين اتفاقات بيانگر آن است که پيروزي هاي چند روز اخير متجاوزين، آسيب پذير است. البته آنچه در اين بين نگران کننده است احتمال دست زدن جنگنده هاي سعودي به جنايت وسيع در مناطق شمالي و غربي عدن است.
    5-
تکيه عملياتي رژيم سعودي طي روزهاي گذشته عمدتاً به نيروهاي وابسته به القاعده، نيروهايي که طي ماههاي گذشته با محوريت امارات آموزش ديده و آماده شده بودند و نيز عواملي که در داخل منطقه جنوب با وعده ها و دلارهاي زياد جذب شده بودند، قرار داشت و در واقع آنچه طي 5 روز گذشته مشاهده کرديم همه ظرفيتي بود که براي آماده شدن آن چند ماه تلاش شده بود و به نظر نمي آيد امکان جديدي براي اضافه شدن به آن ها وجود داشته باشد.
    6-
جنبش انصارالله در اين ميان تلاش خود را روي وارد کردن تلفات انساني عليه رقيب متمرکز کرده است کما اينکه اقدامات روزهاي اخير، به کشته شدن صدها نفر و اسارت صدها نفر ديگر از متجاوزين انجاميده است. در مناطق شمالي نيز، انصارالله تلاش کرد تا مخاطراتي را متوجه مجموعه هاي نظامي آل سعود بنمايد و برابر گزارش هايي که مراکز رسمي نظير خبرگزاري فرانسه و بعضي از محافل آمريکايي ارائه کرده اند تعداد نظاميان سعودي که در جيزان و مناطق اطراف آن کشته شده اند از مرز 1000 نفر فراتر رفته است.
    7- در مجموع بنظر مي آيد جنگ طي هفته هاي آينده نيز ادامه پيدا کند و در اين ميان مردم يمن در جنگي نابرابر نياز به «کمک جدي» دارند هر چند آنان بدون کمک نيز از استقلال و تماميت ارضي و امنيت خود دفاع خواهند کرد. نويسنده: سعدالله زارعي