فروكش كردن هيجانات در بازارهاي پولي و مالي

وقتي حناي توافق رنگ باخت
فروكش كردن هيجانات در بازارهاي پولي و مالي 3 مرداد -94
سرويس اقتصادي- بازار سرمايه: در حالي که حباب بورس تحت تاثير مذاکرات هسته اي آنچنان بزرگ شده بود که برخي کارشناسان اقتصادي حامي دولت با پيش بيني هجوم خريداران در بازار سهام از آنان مي خواستند در خريدهاي خود هيجان زده عمل نکنند! اما نماگرهاي اين بازار در هفته کاري پس از توافق هسته اي، اين تحليل ها را نقش بر آب کرد.
    
در جريان معاملات هفته گذشته بازار سرمايه، شاخص بورس براي چهار روز پياپي منفي شد تا از زمان توافق هسته اي، اين شاخص حدود هزار و 800 واحد سقوط را تجربه کند.
    
واکنش معکوس بازار سرمايه به محض رسانه اي شدن توافق هسته اي در سه شنبه هفته گذشته و اعلام برخي مفاد آن آغاز شد. بازار سرمايه تنها يک روز پس از اين توافق يعني در روز چهارشنبه، بيش از 600 واحد افت کرد. پس از تعطيلات عيد فطر نيز بازار روند نزولي خود را حفظ کرد به طوريکه روز دوشنبه 600، سه شنبه 100 و چهارشنبه 400 واحد کاهش يافت تا در طي چهار روز کاري بعد از توافق حدود هزار و 800 واحد کاهش يابد.
    
در حالي که شاخص کل از چند روز مانده به توافق روند صعودي به خود گرفت و حتي در برهه اي کانال 69 هزار واحد را نيز فتح کرد، اما بر خلاف ديدگاه هاي افراطي نسبت به جهش بازار سرمايه پس از اعلام توافق، بسياري از کارشناسان (از مدت ها پيش) نسبت به حبابي بودن بازار و رشد کاذب شاخص ها هشدار داده بودند.
    
گفتني است رسانه هاي دولتي طي هفته گذشته سعي کردند با دلايل کم ارزش سقوط هاي پي در پي بورس را توجيه کنند، مثلانزديک شدن زمان برگزاري مجامع شرکت ها يا پيش خور شدن رشد بورس در روزهاي قبل از توافق، اين در حالي است که بازار سرمايه به عنوان ويترين اقتصادي کشور خيلي سريع دريافت که با توافق کذايي اخير قرار نيست هيچ تحريمي لغو شود و يا حداقل در بازه زماني چند ماهه اين اتفاق بيفتد بنابراين حناي توافق خيلي زودتر از آنچه پيش بيني مي شد نزد بازار سهام رنگ باخت و سهامداران عطاي توافق کذايي دولت روحاني با غرب را به لقايش بخشيدند.
    
با استمرار اين روند نزولي، رسانه هاي حامي دولت که پيش از اين با شور زياد بر فضاي رواني شکل گرفته در بازارهاي مالي موج سواري کرده و دلايلي همچون نزديک شدن زمان برگزاري مجامع شرکت ها يا پيش خور شدن رشد بورس در روزهاي قبل از توافق را علت سقوط هاي پي در پي بورس معرفي مي کردند، کم کم عقب نشيني کرده و ناچار شدند به ريشه يابي عوامل اصلي اين سقوط بپردازند. در اين رابطه خبرگزاري ايسنا به عنوان يکي از رسانه هاي حامي دولت، عامل اصلي ريزش بورس در روزهاي بعد از توافق هسته اي را بي اعتقادي وزراي صنعتي دولت به بازار سهام دانست. اين رسانه حامي دولت روحاني از قول مديرعامل شرکت سرمايه گذاري ملي نوشت: اعتقاد نداشتن وزراي صنعتي به بازار سرمايه و تصميمات نادرست در بخش اقتصادي، عامل اصلي ريزش بورس بعد از توافق هسته اي است.
    
بازار ارز و طلا: بر خلاف نوسانات بازار سرمايه، بازار ارز از ثبات بيشتري در هفته هاي اخير برخوردار بوده است. دولتي ها که بارها بر عدم دخالت در اقتصاد تاکيد مي کردند، بازار ارز را به عنوان منطقه ممنوعه در برابر نوسانات بيروني قرنطينه کردند. علاوه بر اين در شرايطي که گفته مي شد با نهايي شدن توافق هسته اي نرخ ارز افت خواهد کرد، اما به عنوان مثال نه تنها از کاهش قيمت دلار که در هفته هاي گذشته بصورت دستوري در حدود 3 هزار و 200 تومان نگه داشته شده بود، جلوگيري شد، که زمزمه هايي درباره تک نرخي شدن و افزايش اين نرخ به گوش رسيد.
    
در همين رابطه هفته گذشته معاون اقتصادي بانک مرکزي يکسان سازي نرخ ارز را نزديک کردن نرخ رسمي (دولتي) ارز به نرخ بازار آزاد اعلام کرد. رئيس اين بانک نيز يک روز بعد در واکنش به کاهش اندک نرخ ارز گفت: قيمت ارز تحت تاثير يک خبر مهم مثل خبر توافق هسته اي روند کاهشي خواهد داشت اما مجددا به وضعيت قبل از خود بازمي گردد و متعادل مي شود.
    
با اينکه برخي اعضاي دولت يازدهم و رسانه هاي حامي آنان، گران شدن ارز را وسيله اي براي تخريب دولت قبل قرار داده بودند، به محض روي کار آمدن دولت جديد، سيف رئيس کل بانک مرکزي با کاهش نرخ ارز مخالفت کرد و سياست تثبيت اين نرخ در سطحي بالاتر از 3 هزار تومان را در پيش گرفت.
    
بالابودن قيمت ارز از دو منظر ديگر نيز خطرناک دانسته مي شود. يکي آنکه گفته مي شود ثبات دستوري نرخ ارز به جهش ارزي منجر خواهد شد. از سوي ديگر بالابودن نرخ ارز قيمت تمام شده کالاها را براي توليدکنندگان داخلي که از نهاده هاي وارداتي استفاده مي کنند افزايش مي دهد، تا جايي که توليد کالااز نظر اقتصادي به صرفه نخواهد بود.
    
بازار سکه نيز در تير ماه تحت تاثير کاهش جهاني قيمت طلا، تغييرات قيمت ارز و مذاکرات هسته اي نوساني 50 هزار توماني را تجربه کرد و بطور ميانگين حدود هشتصد و 90 هزار تومان خريد و فروش شد.