شعبده بازي غرب براي بستن راه تحقيق و توسعه هسته اي

خبر ويژه 
شعبده بازي غرب براي بستن راه تحقيق و توسعه هسته اي  24 تیر-94
سایت دلواپسان بی ترمز ودنده عقب کنده شدگان رجا نیوز هم بات یتر خبری شعبده بازی غرب برای بستن راه تحقیق و توسعه ای موضع گیری علیه ی توافق هسته ای کرده است .

تلاش آمريکا براي اعمال محدوديت بر فعاليت هاي هسته اي در دو سال مذاکره فشرده با ايران فراز و نشيب هاي فراواني داشته است، اما آنچه روشن است، تاکيد و تصريح رهبري معظم انقلاب بر باز ماندن مسير تحقيق و توسعه در حوزه دانش و فناوري هسته اي است که به صورت مشخص در آخرين ديدار کارگزاران نظام، چند روز پيش از آغاز دور نهايي مذاکرات به عنوان يکي از خطوط قرمز اصلي نظام مطرح شد.
    به گزارش رجانيوز، اين نقطه مهم يکي از چالشي ترين نقاط مورد بحث در مذاکرات دور نهايي بوده است، بر مبناي توافق لوزان تلاش شده تا محدوديتي 15 ساله بر روند تحقيق و توسعه صنعت هسته اي کشور اعمال شود که شامل 6 دوره تحقيقاتي است که با شروع هر دوره محدوديت ها کاهش مي يابد و ليکن تا پايان دوره چرخه تحقيق و توسعه هسته اي کامل نخواهد شد.

    محدوديت توسعه غني سازي به شرح ذيل مي باشد.

    1- ايران تا 10 سال صرفاً از دستگاه سانتريفيوژ نسل قديمي IR-1 استفاده خواهد کرد.

    2- محدود شدن تحقيق و توسعه (R&D) به انجام تحقيق ناقص روي تنها 4 مدل دستگاه سانتريفيوژ (4، 5، 6 و 8). تحقيقات زماني کامل انجام مي گيرد که بتوان روي يک زنجيره 164 دستگاهي تحقيق نمود. در متن توافق شده آمده است که تحقيقات به 6 دوره (3 سال اول، 3 سال دوم، 6/5 سال سوم، 2 سال چهارم، 2 سال پنجم، يک سال ششم) تقسيم شده است.

    * دوره اول 3 ساله: ايران صرفاً مجاز خواهد بود که روي کمتر از 3 دستگاه تحقيق انجام دهد.

    * دوره دوم 3 ساله: ايران صرفاً مجاز خواهد بود که روي کمتر از 10 دستگاه تحقيق انجام دهد.

    * دوره سوم 5/3 ساله: ايران صرفاً مجاز خواهد بود که روي کمتر از 30 دستگاه تحقيق انجام دهد.

    * دوره چهارم 2 ساله: ايران سال هاي 11 و 12 بعد از توافق، صرفاً فقط روي 50 دستگاه حق تحقيق خواهد داشت.

    * دوره پنجم 2 ساله: ايران تنها در سال 13 و 14 خواهد توانست روي يک زنجيره 164 عددي تحقيق انجام دهد.

    * دوره ششم يکساله: ايران صرفاً در سال 15 اجازه خواهد داشت شروع به ساخت اين دستگاه ها بکند.

    براين اساس، تحقيق و توسعه (R&D) صنعت هسته اي، حدود 15 سال کند و متوقف خواهد بود. اين در حاليست که در فرآيند تحقيق و توسعه يک ماشين سانتريفيوژ، با توليد يک نمونه از آن ماشين محقق نخواهد شد. براي ماشين سانتريفيوژ بايد اول يک نمونه ماشين جديد، سپس سري هاي ده و 20 تايي ماشين توليد و تست شود، سپس نوبت تست يک زنجيره کامل فرا مي رسد و حتي بعضاً بايد چندين زنجيره را نصب و با هم تست کرد تا ماشين به ثبات و پايداري لازم برسد و فرآيند تحقيق و توسعه يک ماشين سانتريفيوژ خاص کامل شده و آماده توليد صنعتي شود. حتي بعضاً تست سه الي پنج زنجيره از ماشين جديد لازم است تا آن ماشين به حالت پايداري و ثبات برسد.