باران شاليزارهاي مازندران را از خطر خشكي نجات داد

باران شاليزارهاي مازندران را از خطر خشكي نجات داد
در پي بارش ها در چند روز گذشته  1 مرداد – 94
چرا اشاره به میزان خسارات مالی وتلفات جانی ناشی از بارش باران وجاری شدن سیل و عدم امداد و خدمات رسانی نشده است؟
بارش هاي شديد باران و تگرگ و برف در چند روز گذشته اگر چه با ايجاد خسارت هاي جاني و مالي در برخي استان ها کام مردم را تلخ کرد، ولي اين نعمت در برخي استان ها از جمله مازندران باعث نجات شاليزارها از خطر خشکي شد.
    
به گزارش خبرنگار کيهان به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي مازندران، حسن عنايتي مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت: 22 هزار و 838 هکتار از شاليزارهايي که در آستانه خشکي قرار داشتند با بارندگي هاي چند روز اخير از خطر نابودي نجات يافتند. در تعطيلات عيد فطر در مناطق شرقي مازندران بيش از 50 ميليمتر و در مناطق مرکزي و غربي استان بيش از 100 ميليمتر باران باريد و بيشترين بارش نيز در نوشهر با 4/177 ميليمتر ثبت شد.
    
به گزارش ايرنا، حسن عنايتي اظهار داشت: با توجه به وضعيت بحراني شاليزارها به دليل خشکي و عدم تامين آب زراعي به خصوص در مناطق شرقي استان، سطح کشت برنج به 208 هزار و 635 هکتار تقليل پيدا کرد و يکهزار و 522 هکتار به دليل خشکي کشت نشده است.
    
وي با بيان اينکه 716 هکتار از شاليزارهاي کشت شده به دليل خشکي رها و غيرقابل استفاده شده است، گفت: 22 هزار و 838 هکتار از شاليزارهايي که تحت استرس خشکي قرار داشتند خوشبختانه با بارندگي چند روز اخير از شدت بحران خشکي کاسته شده و بسياري از مزارع تحت استرس از خطر نابودي نجات يافتند.
    
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي مازندران در عين حال گفت: برخي از مزارع دچار ورس يا خوابيدگي شده که بايد با کمباين هاي مخصوص، برداشت شود.
        
بازگشايي راه هاي اصلي منطقه سيل زده الموت
    
خبرنگار کيهان از قزوين نيز گزارش داد: تمامي راه هاي اصلي منطقه سيل زده الموت بازگشايي شده است.
    
سيدعلي موسوي در جمع خبرنگاران استاني گفت: بر اثر بارش و وقوع سيل راه ارتباطي 70 روستاي الموت شرقي و مسير الموت به تنکابن در گردنه پيچه بن مسدود شده بود که با تلاش راهداران و بسيج کليه امکانات راه ارتباطي اين روستاها بازگشايي شد. وي افزود: رسوب برداري و مرمت مسيرهاي ارتباطي از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور بازگشايي راه هاي منطقه الموت شرقي بود. موسوي همچنين با ارائه گزارشي از فعاليت هاي صورت گرفته در امدادرساني به مسافران و ساکنان منطقه الموت شرقي تصريح کرد: در پي وقوع اين حادثه طبيعي با تلاش عوامل امدادي بيش از 50 نفر از مسافراني که در مسير گردنه پيچه بن الموت به تنکابن در سيل گرفتار شده بودند نجات يافتند.
        
اجساد 2 جان باخته ديگر چالوس پيدا شد
    
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان البرز هم عصر سه شنبه از کشف اجساد دو نفر ديگر از جان باختگان سيل اخير در روستاي سيجان در جاده چالوس خبر داد و گفت: اجساد مربوط به دو خانم از اهالي روستاي سيجان است که بسيار پايين تر از محل حادثه و در رودخانه بيلقان در جاده چالوس پيدا شده است. به گفته وي تعداد جان باختگان اين روستا در استان البرز به 8 نفر رسيده است. در همين حال خبرگزاري ايرنا به نقل از مديرکل روابط عمومي فرمانداري تهران تاکيد کرد: هنوز هويت سه نفر از کشته شدگان حادثه سيل منطقه کن و سولقان شناسايي نشده است. ايمان قرباني افزود: تاکنون هويت 5 نفر از قربانيان مشخص شده است. وي خاطرنشان کرد: نادر بهرامي زاده، محمدرضا رزمي بنفشه درق، ميرفرزان حسينا، محمدعلي همداني و سميه عابديني از جمله قربانيان حادثه سيل روز يکشنبه منطقه کن و سولقان هستند.
        
خسارت ها در استان تهران قابل توجه نبود
    
هادي رحمتي مديرکل مديريت بحران استانداري تهران ديروز در بازديد از مناطق سيل زده فيروزکوه گفت: خسارت ناشي از بارش هاي اخير قابل توجه نبوده است.    وي افزود: حضور به موقع گروه مديريت بحران شهرستان فيروزکوه يکي از عوامل جلوگيري از بروز خسارت سنگين بوده است.