اعتراض نمايندگان در جلسه علني

اعتراض نمايندگان در جلسه علني 5مرداد -94
تصور نمی شود که آنگونه شرایط بر وفق مراد مدعیان پیروزی توافق هسته ای پیش می رود که پس از حضوردربازار مکاره ی مجلس ارتجاع و ارائه ی گزارش همه چیز تمام شده باشد و  روحانی با خیال آسوده سفر به سنندج کند وظریف هم با خیال راحت دست به تور سفر کشورهای همسایه بزند وتبلیغ برای توافق هسته ای کند وواکنش اعتراضی هم در بازار مکاره ی مجلس ارتجاع در کار نباشد واخبارش هم از سوی اوین نامه ی کیهان پیگیری و بازتاب داده نشود؟

نمايندگان مجلس در جلسه علني روز يکشنبه با به حاشيه کشيده شدن بهارستان در موضوع بررسي توافق هسته اي اعتراض کرده و خواستار آن شدند که دولت سند به دست آمده را به صورت يک لايحه تقديم مجلس کند تا روند قانوني آن طي شود.
    به گزارش فارس، احمد توکلي نماينده تهران در مجلس با بيان اينکه امروز ما در يک گردنه مهم تاريخي قرار داريم، گفت: دولت بايد متن توافق نهايي هسته اي را در قالب يک لايحه تقديم مجلس کند.

    نماينده تهران اظهار داشت: بنده در گذشته هم اين موضوع را اخطار دادم و مقرر شد هيئت رئيسه مجلس آن را بررسي کند، اما هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده است، در حالي که دولت براساس فرموده مقام معظم رهبري و قانون اساسي بايد متن توافقنامه نهايي هسته اي را در مجلس رسماً بررسي و در قالب يک لايحه تقديم مجلس کند.

    وي افزود: در حالي که ما در يک گردنه مهم و تاريخي قرار داريم بايد تلاش کنيم که هر چه سريع تر اين لايحه بررسي و تحريم ها به معناي واقعي برداشته شود.

    رئيس مجلس در پاسخ به تذکر توکلي گفت : وزير امور خارجه مي تواند به مجلس گزارش ارائه دهد اما اين دولت است که لوايح را بايد به مجلس ارائه دهد، تذکر شما در اين زمينه وارد است.

    طراحان تعطيلي فعاليت هاي هسته اي مذاکرات را مصادره مي کنند!

    حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران نيز در نطق خود گفت: در مجلس ششم عده اي مي خواستند با طرح سه فوريتي حکم به توقف فعاليت هاي هسته اي بدهند، حال آن گروه چگونه مي خواهند ميراث خوار ملت ايران شوند و دستاوردهاي مذاکرات را به نفع خود مصادره کنند؟!

    وي ادامه داد: در مجلس ششم عده اي مي خواستند با طرح سه فوريتي حکم به توقف فعاليت هاي هسته اي بدهند و به خيال خود جام زهر را به رهبر معظم انقلاب بنوشانند، در آن صورت امروز نظام سلطه در برابر قدرت علمي هسته اي ايران کوتاه نمي آمد و نمي گفت که نمي توانيم پيچ و مهره هاي هسته اي ايران را از هم جدا کنيم.

    عضو فراکسيون روحانيت مجلس اظهار داشت: اگر در دولت پيشين دانشمندان هسته اي ما با حمايت رهبر معظم انقلاب و ملت ايران در نطنز و فوردو 19 هزار سانتريفيوژ نصب نمي کردند و راکتور آب سنگين اراک را نمي ساختند مذاکره کنندگان امروز ما نمي توانستند با دست پر و از موضع بالابه چانه زني بپردازند.

        
توان دفاعي ايران ربطي به ۵+۱ ندارد 
    حبيب الله آقاجري نماينده بندر ماهشهر در مجلس نيز در نطق خود با بيان اينکه توافق هسته اي مسئله اي ملي و فراجناحي است، گفت: توان دفاعي ايران هيچ ربطي به کشورهاي غربي و 1+5 ندارد بلکه مسئله اي کاملاً داخلي است که ورود ديگران در آن کاملاً ممنوع است. وي با بيان اينکه حصول ويژگي هاي عمومي و اختصاصي در اعضاي کميته ويژه بررسي کننده توافقنامه و پيوست هاي آن بسيار حائز اهميت است، افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبري متن توافقنامه هسته اي بايد به دقت مورد رسيدگي قرار گيرد، براساس اصول 77 و 125 قانون اساسي همه عهدنامه ها، تفاهم نامه ها و موافقت نامه ها بايد در مجلس بررسي و مصوب شوند.

        
اجازه نمي دهند صداي مخالفان توافق هسته اي به گوش مردم برسد
    روح الله حسينيان نماينده تهران در مجلس نيز با بيان اينکه اجازه نمي دهند صداي مخالفان توافق هسته اي به گوش مردم برسد، گفت: متاسفانه مصوبه هسته اي مجلس با وتوي يک نفر و ترغيب يک نفر ديگر از روساي فراکسيون ها ماستمالي و يک قانون بي خاصيت تحويل مردم داده شد.    
وي در تذکري شفاهي با اشاره به مذاکرات هسته اي و توافق نهايي اظهار داشت: از هيئت رئيسه مجلس تقاضا مي کنم هر چه سريع تر تفاهم نامه اي که توسط وزير امور خارجه به مجلس ارائه شده بود را بين نمايندگان توزيع کنند تا نمايندگان متوجه ماهيت تفاهم نامه نهايي هسته اي بشوند چون بسياري از مسائلي که در اين تفاهم نامه ترجمه و توسط خود وزارت خارجه بيان شده با چيزي که مسئولان ادعا کرده اند، انطباقي ندارد.
    حسينيان ادامه داد: بالاخره مجلسي که امام خميني (ره) فرمودند در راس امور است، نمي تواند در زمينه مسئله بسيار بااهميت هسته اي که عزت و استقلال کشور مدنظر است، بي تفاوت باشد.

    وي گفت: در حال حاضر نيز برنامه ريزي هايي انجام شده به طوري که با تشکيل يک کميسيون مشترک براي بررسي توافق نهايي هسته اي، مخالفين اين صلح نامه يا قرارداد نتوانند حرف خود را به خوبي به گوش مردم برسانند، بنابراين خواهش مي کنم مجلس را تحقير نکنند و اجازه بدهيد با زد و بندهاي سياسي مجلس را به کناري نرانيم که نتواند درباره مسئله اي با اين همه عظمت نظر خودش را اعلام کند.

        
با صدور بخشنامه وزارتي جلوي نقدها را نگيريد
    بهرام بيرانوند نماينده مردم بروجرد نيز در نطق ميان دستور خود خطاب به دولتمردان گفت: مگر شما براي رفع تحريم ها مذاکره نکرديد چرا رفع تحريم ها تا اين مقدار اما و اگر و راستي آزمايي دارد؛ آيا ترور دانشمندان هسته اي بازگشت پذير بود.

    وي گفت: آيا انتظار داريد ثناگوي توافقي باشيم که بخش اعظم آن حاصل ديکته 1+5 است و از چيزي کورکورانه حمايت کنيم که از متن و ضمايم آشکار و پنهان آن اطلاع کافي نداريم.    
بيرانوند يادآور شد: از کجا بدانيم چگونه اجازه بازرسي از پارچين را داده ايد؛ مگر اين جزو خطوط قرمز ما نبود.    وي ضمن سوال از تيم مذاکره کننده ايران گفت: آيا مي توانيد اثبات کنيد که همه خطوط قرمز کشورمان رعايت شده است و يک توافق خوب است؛ 10 و 25 سال يک عمر است آن موقع شما کجا هستيد که پاسخگوي بدعهدي آمريکا باشيد.    نماينده مردم بروجرد در مجلس اظهار داشت: چطور است داده هاي ما همه نقد است و ستانده هاي ما همه حواله به آينده دارد، راستي تحريم ها کي و چگونه رفع مي شود. اگر مي خواهيد به وسيله توافق منافع ملت را حفظ کنيد صراحتاً با کنايه به منتقدين و دلسوزان حمله نکنيد.    بيرانوند با تاکيد بر اينکه انسداد رسانه اي ايجاد نکنيد، افزود: با صدور بخشنامه وزارتي جلوي نقدها را نگيريد و براي تجليل از توافقنامه مراسم عروسي برگزار نکنيد.
        
مصوبات نمايندگان
    نمايندگان مجلس در طرح مبارزه با قاچاق کالاو ارز، مجازات شروع به قاچاق را تعيين و مقرر کردند مرتکبان علاوه بر ضبط کالايا ارز حسب مورد به حداقل مجازات قاچاق کالاو ارز موضوع اين قانون محکوم مي شوند.    
از سوي ديگر مجلسي ها در پي نامه ستاد کل نيروهاي مسلح با 110 راي موافق با بازگشت مجدد لايحه تسري حق ارشديت ناجا به کارکنان ارتش و سپاه به کميسيون مربوطه موافقت کردند.    خبر ديگر اينکه بهارستان نشين ها در مصوبه اي ديگر مقرر کردند که آيين نامه هاي اجرايي قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز بعد از تاييد رئيس قوه قضاييه به تصويب هيئت وزيران برسد.    همچنين مجلس با بازگشت طرح بازنگري مقررات اداري و استخدامي شهرداري ها و دهياري هاي کشور به علت داشتن بار مالي به کميسيون اجتماعي پارلمان موافقت کردند.    نمايندگان در جلسه علني ديروز همچنين «محمدحسن آصفري» را به عنوان عضو ناظر مجلس در هيئت نظارت بر مسافرت هاي خارجي کارکنان دولت انتخاب کردند.    خبر ديگر اينکه 54 نفر از نمايندگان ملت به رئيس جمهور در مورد علت عدم پرداخت حقوق به ايثارگران فاقد شغل و رزمندگان نيازمند تذکر دادند.    در جلسه علني ديروز همچنين گزارش نهايي تحقيق و تفحص از صنعت فولاد کشور پس از قرائت در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به قوه قضاييه ارجاع شد.