203 نماینده
مجلس در بیانیهای با قدردانی از حضور میلیونی مسلمانان و مستضعفان در روز قدس در
عین حال از ایستادگی نمایندگان مذاکره کننده در برابر زیاده خواهیها قدردانی
کردند و آن را مایه مباهات دانستند.
به
گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس بیانیهای که به امضای 203
نماینده مجلس رسیده بود را قرائت کرد که به شرح زیر است:
نمایندگان
مجلس شورای اسلامی در آستانهی شکرانه الهی و تشکر از حضور گسترده مسلمین و حق
خواهان جهان به ویژه مردم بصیر و آگاه ایران اسلامی در راهپیمایی روز جهانی قدس
شریف و در لحظات حساس و پایانی مذاکرات هستهای بر نکات ذیل تاکید میکنند.
این
ایام مصادف با روزهای پایانی مذاکرات هستهای است که بعد از همه فرازها و نشیبهای
خود لحظات حساسی را پشت سر میگذارد و فراتر از تحلیلها حقیقت عناصر فعال در این
مذاکرات را آشکار میکند.
امروز
هیچ فرد آگاه و بیغرضی نیست که حسن نیت ایران اسلامی را در حضور صادقانه خود در
مذاکرات اذعان نکند و در مقابل پی به اهداف شوم و بهانه جوییهای مکرر مستکبران
غربی بخصوص شیطان بزرگ آمریکا نبرده باشد.
روزهای
گذشته به شفافی نشان داد که سیاستمداران آمریکایی بهانه جو و غیر قابل اعتمادند و
به چیزی جز محروم نمودن ملتها به ویژه ملت رشید ایران از همه داشتههای خویش راضی
نبوده و فراتر از همه مقررات بینالمللی خوی سلطه گری و جنایت کاری خود را در پس
وعدههای فریب کارانهشان در خدمت اهداف شومشان قرار میدهند.
ایستادگی
نمایندگان مذاکره کننده ایران اسلامی در برابر زیاده خواهیهای مستکبران به رهبری
آمریکا مایه مباهات و قابل تقدیر است. نمایندگان ملت بزرگ ایران از این عزیزان میخواهند
تا خطوط قرمز ترسیمی نظام اسلامی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را میزان و ملاک
خویش قرار داده و با هر نتیجه مذاکرات تحمیلی که مخالفتی با این اصول داشته باشد
مخالفت کرده و با اختیار بالای خود و مخالفت هوشمندانهشان در برابر تحمیلگریهای
سلطه گران پرده از چهره مزورانه آمریکا برکشند.
به
هر حال رفع تحریمهای پولی و بانکی و تسلیحاتی در روز آغاز انجام تعهدات ایران
بدون قبول راستیآزماییهایی توسط آژانس بینالمللی انرژی اتمی که سابقهی بسیار
نامطلوبی در اذهان مردم ایران دارد از یک سو و از سوی دیگر منع مطلق بازرسی از
مراکز نظامی ، امنیتی و بازجویی از دانشمندان و ممانعت از اعمال هرگونه محدودیت در
فرآیند تحقیق و توسعه و عدم قبول زمانبندی نامتعارف و ظالمانه آمریکا ضرورت دارد.
این
نکات ملاک مجلس شورای اسلامی در بررسی و انجام وظیفه قانونی برابر اصول 75 و 125
قانون اساسی خواهد بود.
در
خاتمه مجددا یاد آوری مینماییم که راه برون رفت از مشکلات درونی کشور و جلوگیری
از جنایات تحمیلی آمریکایی و بهانه جوییهای مکرر آن ایجاد مصونیت داخلی با همیاری
و همکاری همه مسئولان کشور و ملت بزرگ و شریف ایران به ویژه دولت خدمتگزار و مجلس
شورای اسلامی است که امید است در سایه الطاف الهی و تدابیر رهبر معظم انقلاب
اسلامی در سال همدلی و همزبانی رخ دهد و کشور عزیزمان را از برکاتش بهرهمند سازد.
همچنین
مهرداد بذرپاش بخش دیگری از این بیانیه که به مناسبت روز قدس صادر شده بود را به
شرح زیر قرائت کرد:
بسمالله
الرحمن الرحیم
1- 36 سال
پیش روح خدا روز جهانی قدس را به عنوان سمبل ضدیت با غده سلطانی و غاصب صهیونیستی
و پرده گیری از چهره نفاق مروجان اسلام آمریکایی مشخص و اعلام کرد و تاکنون این
پیام خدایی سبب تزلزل و زوال شجره خبیثه اسراییل غاصب در سرزمینهای اشغالی شده
است.
امسال
نیز حرکت پرشکوه ملتهای حق جوی جهان به ویژه مسلمانان و علیالخصوص مردان بصیر
ایران اسلامی تجدید میثاقی با پیام انقلاب اسلامی در ضرورت وحدت مسلمین و وجوب
آزادی قدس شریف و اعلام انزجاری از کودک کشی و جنایتکاری رژیم جعلی صهیونیست و
همدست او خائنین حرمین شریفین در کشتار بیگناهان یمن بود و بیان بیزاری و برائتی
بود از استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و محکومیت حمایتهای آنها از همه جنایتها
و وحشیگریهای رخ داده در سرزمینهای اشغالی و علیه ملت مظلوم یمن که به فضل الهی
به زودی در محکمهی عدل جهانی مسببان و حامیان آن محاکمه و به جزای خیاناتشان
خواهند رسید.
ما
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور دهها میلیونی مسلمین و مستضعفان
جهان در روز جهانی قدس از دولتهای اسلامی مصرانه میخواهیم برای جلوگیری از ادامه
جنایات سران قدرت طلب عربستان در یمن همه مقدورات خویش را جهت رفع شجره منحوس
صهیونیسم به کار گیرند.
رئیس سازمان انرژی
اتمی گفت: «تقریباً در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و
صرفاً در حال مرور نوشتهها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم. مطمئن باشید
نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کردهاند تا هیچ تصمیمی اتخاذ
نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیتهای هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامی
ایران شود.»
سایت
امید هستهای در گفتوگویی با رئیس سازمان انرژی اتمی در ساعات سرنوشتساز مذاکرت
هستهای در وین، نوشت: «مبنای مذاکرات وین
تفاهم شکل گرفته در لوزان بود. آنچه درخصوص نطنز، اراک، تحقیق و توسعه و مسائل
اساسی دیگر در لوزان تصمیم گرفته شد دستاوردهای خوبی بود.» این جمله را علیاکبر
صالحی در حالی در محل اقامت خود در هتل کوبورگ به زبان آورد که بیرون از هتل همه
در انتظار «متن توافق» هستند.
وی
افزود: «وقتی وارد مذاکره میشویم طبیعی است که یکی از مبانی مذاکره، داد و ستد
است. ایران نیز یک سری محدودیتهایی را پذیرفت اما تلاش هیأت ایرانی این بود که
محدودیتهای شکل گرفته نه تنها هیچ تأثیری بر نشاط هستهای کشورمان نداشته باشد و
حرکت صلحآمیز هستهایمان را کُند نکند بلکه در بخشی از زمینههای واقعی هستهای
شتاب بیشتری خواهیم داشت.»
صالحی
با بیان اینکه "جنبههای کاربردی صنعت هستهای در بخش های مختلف صنعتی،سلامت،
کشاورزی و تولید برق و آب شیرین و نیز جنبههای تجاری و اقتصادی آن افزایش مییابد"،
اضافه کرد: «در امور نیروگاهی و ساخت سوخت، وارد جنبههای تجاری و اقتصادی می
شویم، به گونهای که هزینه فایده آن را در نظر میگیریم.»
وی
با اشاره به حرکت شتابان ایران در فنآوری هستهای و تجارب زیادی که در این زمینه
به دست آمده است، افزود: «به ناچار ما در طول این سالها همه فنآوری را خودمان به
دست آوردهایم و از همکاری دیگران بهره نبردیم و البته در مراحل اولیه بحثهای
هزینه و فایده یعنی مساله تجاریسازی مدنظر نبوده است، اما امروز با عبور از
آستانه های فنآوری هستهای در وضعیتی قرار داریم که تا حد مطلوبی به این صنعت
اشراف داریم لذا تجاریسازی در این صنعت نیز اهمیت بیشتری برای جمهوری اسلامی
ایران پیدا کرده است.»
رئیس
سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان اینکه "هنوز راه طولانی برای به بلوغ
رساندن این صنعت داریم"، گفت: «زمینههای این تفاهم نامه چه در مذاکرات لوزان
و چه در مذاکرات وین برای پیشبرد و توسعه جنبههای مختلف صنعتی و تجاری آن آماده
شده است.»
صالحی
با بیان اینکه بحثهای فنی تمام شده است، تاکید کرد: «زمینههای انتقال تجارب
دیگران بخصوص در ابعاد تجاریسازی صنعت هستهای در بُعد نیروگاهی و ساخت سوخت در
مذاکرات لحاظ شده است و بنا داریم که تولیدات استراتژیک خود را همچون «اورانیوم
غنی شده» و «آب سنگین» را بفروشیم، یعنی عملا وارد مجموعه کشورهایی میشویم که در
نظام بینالملل میتوانند از فنآوری صلحآمیز هستهای خود در جهت تجاریسازی
استفاده کنند.»
وی
درخصوص چگونگی بازطراحی اراک، گفت: «پارامترهای اصلی رآکتور اراک را به گونهای
مشخص کردیم که نظر طرفین در آن لحاظ شده است. با اینکه در بازطراحی، تولید
پلوتونیوم کاهش یافته است اما این رآکتور به یک رآکتور چندوجهی با قابلیت بالا
تبدیل می شود که پیش از این در طراحی سابق نبوده است.»
رئیس
سازمان انرژی اتمی ایران، تصریح کرد: «دستاورد بزرگ دیگری که در این مذاکرات به
دست آمد این است که برای بازطراحی، یک گروه کاری تشکیل میشود که صاحب اصلی و مدیر
پروژه جمهوری اسلامی ایران است ولی این کمیته کاری بینالمللی نیز تشکیل خواهد شد
که مدیریت اصلی آن با چین است ولی کشورهای 1+5 از جمله ایالات متحده آمریکا میتواند
در آن مشارکت کند و حتی کشورهایی غیر از اعضای 1+5 نیز میتوانند در صورت تایید
ایران، درون این کمیته فنی وارد شوند.»
وی
در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی کار ایران با این کمیته گفت: «جمهوری اسلامی ایران
با این کمیته قرارداد الزامآور برای بازطراحی منعقد میکند. به دلیل اینکه پس از
ژنو 3 فعالیتهای ما در نیروگاه اراک کمتر شد، برای جبران این عقبماندگی همکاری
با کشورهای دارای فنآوری هستهای را سرعت میبخشیم.»
رئیس
فنی تیم مذاکرهکننده هستهای کشورمان دستاور مهم دیگر مذاکرات هستهای در وین را
موضوع آزمایشات پسا تشعشعات (PIE) دانست و افزود:
«آزمایشات پسا تشعشعات اقدام بسیار مهمی است.»
صالحی
درباره این آزمایشات توضیح داد: «زمانی که سوخت رآکتور را میسازیم به دلیل حساسیت
ویژه، اگر برخی مسائل پیشبینی نشود ممکن است سوخت نشتی بدهد و باعث حوادث ناگواری
شود، لذا سوخت باید با حساسیتهای زیادی تولید شود و امکان انواع آزمایشات وجود
داشته باشد که آزمایشات پسا تشعشعات یکی از این آزمایشهای مهم است.»
معاون
رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «هنگامی که امکان ساخت سوخت
از طریق کمیته فنی برای ما فراهم بشود در تولید سوخت رآکتور اراک بسیار جلو میافتیم
و با اطمینان خاطر سوختی را تولید میکنیم که همه جنبههای ایمنیاش رعایت شود.»
رئیس
فنی تیم مذاکرهکننده هستهای کشورمان با اشاره به اینکه "خوشبختانه تیم
مذاکرهکننده در وین به صورت فشرده مذاکرات را به گونهای به سرانجام رساند که همه
مسائل فنی پایان یافته است"، گفت: «تقریبا در مسائل فنی متن توافق و ضمائم،
موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفا در حال مرور نوشتهها و انطباق آن با مذاکرات
شفاهی هستیم.»
معاون
رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ملت ایران پیام داد که «مطمئن باشید
نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کردهاند تا هیچ تصمیمی اتخاذ
نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیتهای هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامی
ایران شود.»
ضیافت افطار رئیس
جمهور با اصحاب فرهنگ و هنر در حالی شب گذشته برگزار شد که علی جنتی وزیر ارشاد
بزرگترین غائب این نشست بود و هیچ یک از اهالی فرهنگ مجالی برای سخنرانی نیافتند.
دیدار
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با اصحاب فرهنگ و هنر در حالی شب گذشته برگزار شد
که این ضیافت با حاشیههایی همراه بود.
نخستین
حاشیه مربوط به وزیر ارشاد بود، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگترین
غائب این نشست بود. جنتی که در جریان تبادلات فرهنگی به یکی از کشورهای آسیای
میانه رفته است، نتوانست خود را به ضیافت افطار روحانی با اصحاب فرهنگ و هنر
برساند. همچنین حجتالله ایوبی دیگر غایب این نشست بود.
حسن
روحانی در این ضیافت در سخنانی گفت:... اگر هنرمند خواست ملی را دید و اهداف ملی
کشور و نیازها را تبیین کرد، آن وقت به بهترین وجه میتواند به کشورش برای دستیابی
به اهدافش کمک کند.هنرمندان باید به دولت کمک کنند، قاضی دولت باشند و مسیر دولت
را ترسیم کنند نه اینکه قدرتها و دولتها آنها را در یک جهت قرار دهند چرا که
خلاقیت هنری با زور و فشار امکانپذیر نیست.
وی
تصریح کرد: هنر در صورتی تجلی مییابد که فضا، فضای آزاد و اخلاقی باشد همان طور
که همه دین ما با هنر توأم است و زیبایی ظاهری و معنوی را میتوان در همه آیات
قرآن، مناسک دینی نظیر اذان، افطار، مناجات و در همه ماه مبارک رمضان مشاهده کرد.
وظیفه دولت و نظام تسهیل راه برای خلق هنری است، اشکالی ندارد دولت و نظام سیاستهای
هنری را در جامعه تبیین و تشریح کنند، اما حق ندارند در زندگی خصوصی، هنری و کاری
هنرمندان دخالت کنند....
یکی
دیگر از نکات جالب توجه این دیدار این بود که بر خلاف معمول و رسم سالیان گذشته
هیچ یک از اصحاب فرهنگ و هنر در این دیدار سخنانی را در حضور رئیس جمهور بیان
نکرد، چرا که برنامهریزی مراسم به گونهای انجام شده بود که تنها رئیس جمهور و
معاونان وزارت ارشاد سخنرانی کردند، این در حالی است که معمولاً این دیدارها
فرصتی است تا اهل فرهنگ دغدغهها، مشکلات و نظرات خود را مطرح کرده تا گرهی از
مشکلات فرهنگ باز کنند.
در
دیدارهای گذشته رئیس جمهور با اهل فرهنگ، نمایندگانی از گروههای مختلف اهل
فرهنگ از جمله نویسندگان، بازیگران، و .... سخنرانی میکردند، سخنان رضا
امیرخانی در رابطه با لشکر اجنه در وزارت ارشاد در همین مراسمها مطرح شده بود.
امیرخانی در اولین دیدار رسمی رئیس جمهور با اهالی فرهنگ گفته بود:جناب آقای دکتر
روحانی! مورخ که نه، پردهخوان در پردهای میگوید که لشگر جن به نزد حضرت ارباب
رسیدند و به هواخواهی رخصت نبرد خواستند. حضرت ارباب رخصت نداد و فرمود حرب شما با
خصم من از فتوت به دور است. شما ایشان را میبینیند و ایشان شما را نمیبینند.
آقای رییسجمهور! ممیز و حامی و داور و سایر اعضای وزارت ارشاد را از لشگر اجنه
انتخاب نفرمایید!».
محمدعلی
آذرشب، جمشید گرگین، رضا کیانیان، افشین علا، علیرضا رضاداد، مسعود کیمیایی،
روزبه نعمتاللهی، داریوش فرهنگ، کوروش تهامی، مصطفی رحماندوست، بهزاد فراهانی،
منصور ضابطی، حسین یاری، رضا عطاران، سامان مقدم، محمد علیزاده، علیرضا
قربانی، گلاره عباسی، ایرج راد، محمدعلی زم، مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی،
راضیه تجار، بلقیس سلیمانی، مسعود رایگان، حبیب رضایی، فرهاد اصلانی و ... از
جمله اصحاب فرهنگ و هنر حاضر در این ضیافت بودند.
علیزادهطباطبایی گفت:
هاشمی رفسنجانی هیچ وقت در پرونده پسرش دخالت نکرد.
به گزارش ایسنا، این
وکیل دادگستری در جلسه نیم نگاهی به عملکرد قوه قضائیه که در دفتر حزب کارگزاران
خراسان رضوی برگزار شد، درباره تاریخچه به وجود آمدن دادگستری اظهار کرد: قبل از
مشروطیت اجرای عدالت بر عهده خود حکومتها بود و ظلم حکومت قاجار باعث شد مردم
قیام و شورش کنند که این شورش منجر به تشکیل عدالتخانه شد؛ زمانی که مملکت حالت
ناامنی به خود گرفت و منافع انگلیسی در خطر بود انگلیسیها به رضاشاه گفتند اگر میخواهید
مملکت را اداره کنید باید عدلیه داشته باشید و رضاشاه تیمی شامل 28 نفر مجتهد و
دکتری حقوق را برای تشکیل این عدالتخانه ایجاد کرد.
این
حقوقدان با بیان این که در انقلاب، مردم اجرای عدالت را میخواستند و یکی از دلایل
انقلاب ظلم رژیم شاه بود، گفت: وضعیت اقتصادی مردم ایران به تناسب کشورهای منطقه
حتی از ترکیه و عربها نیز بهتر بود و مردم با توجه به آنکه از عدل علوی بسیار
شنیده بودند، چنین انتظاری را از دادگستری داشتند.
علیزادهطباطبایی
ادامه داد: در ابتدای انقلاب شهید بهشتی مسئول دادگستری بود اما بعد از آن دشمن
افرادی مانند شهید بهشتی که از چهرههای اصلی انقلاب بودند را به شهادت رساند، آن
هم توسط متعصبین که هیچ اتصالی به خارج نداشتند. اگر امثال شهید بهشتی، مطهری،
باهنر و مفتح هنوز بودند قطعا وضع انقلاب بهتر بود.
وی
با بیان اینکه انقلاب نتوانسته به برخی اهدافش برسد، عنوان کرد: در مدیریت دستگاههای
اجرایی مشکلات زیادی نداشتیم و انقلابیون بسیار سریع توانستند کار را در دست
بگیرند. مدیریت و منابع در دادگستری از ابتدای امر دو مشکل آن بوده است؛ جایی که
منابع را تقسیم میکنند دادگستری حضور ندارد، به طور مثال یکی از کمبود منابع را
هم در زندانها میبینیم.
وی
ادامه داد: از نظر حقوقی زندان باید آخرین ابزار باشد؛ چراکه نظام با کسی کینه و
دشمنی ندارد و نهایتا تنها میخواهد از وقوع جرم پیشگیری کند. یکی از واقعیتهای
زندانها این است که نمیتوان مواد مخدر را از زندان و میان زندانیان خارج کرد و
من همیشه توصیه کردم که افرادی که به زندان میروند معتاد نشوند.
علیزاده
طباطبایی با بیان این که قوه قضائیه در دولت و مجلس متولی ندارد و متاسفانه وزیران
دادگستری هیچوقت از بودجه دفاع نمیکنند، عنوان کرد: ترکیب مجلس هم از تعداد معلمها،
پزشکها و دیگر مشاغل پر شده اما به دلیل این که حقوقدانها محافظه کار هستند و
ریسک نمیکنند معمولا در مجلس تعدادشان کم است.
وی
درباره بخشی از پرونده شهرام جزایری که خود وکالت آن را بر عهده داشت، عنوان کرد:
در پرونده دوم شهرام جزایری برای جلوگیری از لو رفتن بعضی از مسائل یکی از مسئولان
درخواست کرد تا وکیل این پرونده من باشم و زمانی که با خود شهرام جزایری ملاقات و
مکاتبه داشتم متوجه شدم شهرام جزایری خلاف همه تبلیغات و شعارها اینگونه نبود و
اتهام فساد اقتصادی را نیز قبول نکرد. شهرام جزایری میگفت تخصص من این است که از
هیچ پول بسازم و هر کسی به من مراجعه میکرد من به او پول میدادم.
این
وکیل دادگستری با بیان این که قطعا فساد چیز بدی است و باید با آن مقابله کرد،
گفت: کمترین فساد در سیستم قضایی بوده است و همان طور که میبینید اگر یک وکیل و
یا قاضی فاسد گرفته شود چقدر زیاد سرو صدا به پا میکند.
علیزاده
طباطبایی در خصوص پرونده مهدی هاشمی نیز گفت: من از گذشته ارادت خاصی به آقای
هاشمی رفسنجانی و خانواده وی داشتم؛ در سال 73 به آقای هاشمی تذکر دادم چرا جلوی
فرزندان خود را نمیگیری و وی گفت که فرزندان من هیچ مشکلی ندارند و اگر هر موردی
از بچهها برای من قطعی شد تو از جانب خود و به صورت قانونی اقدام کن.
این
حقوقدان با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی آنقدر طرفدار و نیرو داشت که ما از همه
مسیر پرونده خبر داشتیم، خاطرنشان کرد: من قبلا هم با یکی از روزنامهها مصاحبه
داشتم و گفتم که هیچ اتهامی بر مهدی هاشمی وارد نیست.
علیزادهطباطبایی
ادامه داد: در ابتدا آقای سراج را به عنوان قاضی آن پرونده انتخاب کرده بودند و من
به دلیل اینکه یک معاون دادگستری نمیتواند قاضی خصوصی شود اعتراض کردم که این
اعتراض فایدهای نداشت و بعد از گذشت یک سال قاضی پرونده تغییر کرد و به دست آقای
مقیسه قرار داده شد.
وی
با بیان این که متاسفانه در همه پروندهها بازپرس پرونده نماینده دادستان است
که این اشتباهی حقوقی است زیرا نماینده دادستان میآید تا از ادعای دادستان دفاع
کند و آن را به اثبات برساند، عنوان کرد: زمانی که پرونده در اختیار قاضی قرار
گرفت طی 28 جلسه از 12 مورد اتهام مهدی هاشمی از ده مورد تبرئه شد که اتهامهای
وارده جاسوسی، جمعآوری اطلاعات برای بیگانگان و افشای اطلاعات بود.
علیزاده
طباطبایی در خصوص دخالت هاشمی رفسنجانی در پرونده مهدی هاشمی عنوان کرد: هیچ وقت
هاشمی رفسنجانی در پرونده پسرش دخالت نکرد و هیچوقت هم برای عفو پسرش عملی انجام
نمیدهد؛ کسانی که در مورد هاشمی رفسنجانی قضاوتهای بیجا میکنند او را
نشناختند، هاشمی رفسنجانی بزرگتر از این حرفهاست و خودش ادعا دارد اگر پنج فرزندش
را ناعادلانه محکوم کنند هم هیچ دخالتی انجام نمیدهد.
رییس سازمان بهزیستی کشور از بهره
برداری مراکز و بنیادهای ژنتیکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: پس از 11 سال، بررسی
نهایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در هیئت دولت انجام شده است.
انوشیروان محسنی بندپی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به شعار هفته بهزیستی با عنوان «تنها همه با هم میتوانیم» اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلات متعدد زیر سایه این شعار باید پیش برویم تا خدمات ارزنده کیفی و کمی و پوشش خوبی برای خدمات تخصصی از سوی سازمان بهزیستی ارائه شود.
وی ادامه داد: بحث راه اندازی مراکز و بنیادهای ژنتیکی برای شناسایی به موقع از تولدهای ناتوان و معلول و همچنین گسترش مراکز اینچنینی در دستور کار قرار گرفته است تا زاد و ولد افراد ناتوان و معلول را به حداقل برسانیم.
رییس سازمان بهزستی کشور همچنین در خصوص واگذاری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست افزود: سازمان بهزیستی از جمله سازمانهایی است که در برون سپاری کودکان بسیار خوب عملکرده است؛ در حال حاضر بیش از 95 درصد مراکز این ارگان واگذار شده است، اما در واگذاری شیرخوارگاه و کودکان بدسرپرست و بیسرپرست نیازمند یک همکاری بین قوهای هستیم و باید به این سمت حرکت کنیم چراکه منابع مالی و انسانی دولت محدود است.
محسنی بندپی گفت: پس از 11 سال، بررسی نهایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در هیئت دولت انجام شده است و رییس جمهور قسمتهایی از این قانون را که جنبه اجرایی داشت به صورت تصویب نامه درآورد و بقیه در 10 فصل و 26 ماده در لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود.
وی در خصوص افزایش چشمگیر زنان معتاد در سطح جامعه اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولات در محیط و افزایش فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و استفاده از شبکه مجازی شاهد عمق یافتن آسیبهای اجتماعی هستیم که این یک نگرانی بزرگ امروز سازمان است؛ علاوه بر عمیق شدن آسیبها، نگرانی مهمتر افزایش آسیبهای اجتماعی در میان زنان است که زنگهای خطر را به صدا درآورده است.
رییس سازمان بهزستی کشور با اشاره به رشد غیر معقول اعتیاد زنان گفت: معتادان زن در سال 1386 چیزی حدود پنج درصد از جامعه را تشکیل میدادند، اما امروز میانگین کشوری حدود 10 درصد را نشان میدهد که یک زنگ خطر جدی است و عمق بحران در آسیبهای اجتماعی را نمایان میکند؛ آسیبهایی که زن میتواند به خانواده و به طبع آن به جامعه وارد کند دو برابر مردان است، بنابراین باید از همین امروز به فکر پیشگیری و حفاظت از این قشر باشیم.
محسنی بندپی اضافه کرد: برای مبارزه با اعتیاد در وهله نخست باید مردم آگاه و جامعه حساس شود؛ اگرچه سه درصد خانوادههای کشور درگیر اعتیاد هستند ولی باید بدانیم متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است و اگر نتوان جامعه را نسبت به این آسیب آگاه کرد، خانوادههای بیشتری درگیر این معضل می شوند.
محسنی بندپی در خصوص کمپهای ترک اعتیاد نیز خاطرنشان کرد: 5700 مرکز ترک اعتیاد و متادون تراپی در کل کشور وجود دارد که اثرات و مداخلات به موقع انجام میدهند، اما متاسفانه بسیاری از معتادن پس از ترک به اعتیاد بازمی گردند، بنابراین باید مراکز دیگری برای کنترل و پایش ایجاد شود؛ بهزیستی تلاش میکند تا در قانون برنامه ششم تولیت این امر را به ارگانی واگذار کند که بتواند از آن مطالبه کند.
البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه سه استان پر طلاق کشور
وی در خصوص افزایش آمار طلاق و در پی آن افزایش آمار زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: در سال 1375 یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانواده وجود داشته، این میزان در سال 1385 به یک میلیون 600 هزار نفر افزایش یافته یعنی رشد 38 درصدی به وجود آمده است. در سال 1390 با افرایش 53 درصدی نزدیک به دو میلیون 500 هزار زن سرپرست خانوار داشتهایم؛ این مسئله قطعا انتزاعی نیست بلکه نشان میدهد که در پی این افزایش قطعا کودکان کار، کودکان طلاق، کودکان خیابانی هم افزایش یافتهاند و قطعا بزههای اجتماعی نیز چندین برابر شده است.
رییس سازمان بهزستی کشور به مطالعات این سازمان در خصوص طلاق اشاره کرد و گفت: اولین کار تحقیقاتی بررسی شیوع آسیبهای اجتماعی و همچنین بررسی مناطق جغرافیایی آنها است؛ مطالعه دوم در رابطه با وزندهی عوامل اصلی آسیبهای اجتماعی است. یکی از مهمترین آسیبها طلاق است؛ این مطالعات در 9 استان پر طلاق کشور انجام شده که در سه رتبه اول استانهای البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه قرار دارند
انوشیروان محسنی بندپی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به شعار هفته بهزیستی با عنوان «تنها همه با هم میتوانیم» اظهار کرد: به دلیل وجود مشکلات متعدد زیر سایه این شعار باید پیش برویم تا خدمات ارزنده کیفی و کمی و پوشش خوبی برای خدمات تخصصی از سوی سازمان بهزیستی ارائه شود.
وی ادامه داد: بحث راه اندازی مراکز و بنیادهای ژنتیکی برای شناسایی به موقع از تولدهای ناتوان و معلول و همچنین گسترش مراکز اینچنینی در دستور کار قرار گرفته است تا زاد و ولد افراد ناتوان و معلول را به حداقل برسانیم.
رییس سازمان بهزستی کشور همچنین در خصوص واگذاری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست افزود: سازمان بهزیستی از جمله سازمانهایی است که در برون سپاری کودکان بسیار خوب عملکرده است؛ در حال حاضر بیش از 95 درصد مراکز این ارگان واگذار شده است، اما در واگذاری شیرخوارگاه و کودکان بدسرپرست و بیسرپرست نیازمند یک همکاری بین قوهای هستیم و باید به این سمت حرکت کنیم چراکه منابع مالی و انسانی دولت محدود است.
محسنی بندپی گفت: پس از 11 سال، بررسی نهایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در هیئت دولت انجام شده است و رییس جمهور قسمتهایی از این قانون را که جنبه اجرایی داشت به صورت تصویب نامه درآورد و بقیه در 10 فصل و 26 ماده در لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود.
وی در خصوص افزایش چشمگیر زنان معتاد در سطح جامعه اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولات در محیط و افزایش فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و استفاده از شبکه مجازی شاهد عمق یافتن آسیبهای اجتماعی هستیم که این یک نگرانی بزرگ امروز سازمان است؛ علاوه بر عمیق شدن آسیبها، نگرانی مهمتر افزایش آسیبهای اجتماعی در میان زنان است که زنگهای خطر را به صدا درآورده است.
رییس سازمان بهزستی کشور با اشاره به رشد غیر معقول اعتیاد زنان گفت: معتادان زن در سال 1386 چیزی حدود پنج درصد از جامعه را تشکیل میدادند، اما امروز میانگین کشوری حدود 10 درصد را نشان میدهد که یک زنگ خطر جدی است و عمق بحران در آسیبهای اجتماعی را نمایان میکند؛ آسیبهایی که زن میتواند به خانواده و به طبع آن به جامعه وارد کند دو برابر مردان است، بنابراین باید از همین امروز به فکر پیشگیری و حفاظت از این قشر باشیم.
محسنی بندپی اضافه کرد: برای مبارزه با اعتیاد در وهله نخست باید مردم آگاه و جامعه حساس شود؛ اگرچه سه درصد خانوادههای کشور درگیر اعتیاد هستند ولی باید بدانیم متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است و اگر نتوان جامعه را نسبت به این آسیب آگاه کرد، خانوادههای بیشتری درگیر این معضل می شوند.
محسنی بندپی در خصوص کمپهای ترک اعتیاد نیز خاطرنشان کرد: 5700 مرکز ترک اعتیاد و متادون تراپی در کل کشور وجود دارد که اثرات و مداخلات به موقع انجام میدهند، اما متاسفانه بسیاری از معتادن پس از ترک به اعتیاد بازمی گردند، بنابراین باید مراکز دیگری برای کنترل و پایش ایجاد شود؛ بهزیستی تلاش میکند تا در قانون برنامه ششم تولیت این امر را به ارگانی واگذار کند که بتواند از آن مطالبه کند.
البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه سه استان پر طلاق کشور
وی در خصوص افزایش آمار طلاق و در پی آن افزایش آمار زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: در سال 1375 یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانواده وجود داشته، این میزان در سال 1385 به یک میلیون 600 هزار نفر افزایش یافته یعنی رشد 38 درصدی به وجود آمده است. در سال 1390 با افرایش 53 درصدی نزدیک به دو میلیون 500 هزار زن سرپرست خانوار داشتهایم؛ این مسئله قطعا انتزاعی نیست بلکه نشان میدهد که در پی این افزایش قطعا کودکان کار، کودکان طلاق، کودکان خیابانی هم افزایش یافتهاند و قطعا بزههای اجتماعی نیز چندین برابر شده است.
رییس سازمان بهزستی کشور به مطالعات این سازمان در خصوص طلاق اشاره کرد و گفت: اولین کار تحقیقاتی بررسی شیوع آسیبهای اجتماعی و همچنین بررسی مناطق جغرافیایی آنها است؛ مطالعه دوم در رابطه با وزندهی عوامل اصلی آسیبهای اجتماعی است. یکی از مهمترین آسیبها طلاق است؛ این مطالعات در 9 استان پر طلاق کشور انجام شده که در سه رتبه اول استانهای البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه قرار دارند
حسن رسولی در گفت و گو با فرارو بررسی کرد
فرارو- "بازتاب بیانات ناصحیح
مقامات مسئول در رسانهها را نباید متوجه دیوار کوتاه و نقش و جایگاه حساس و آسیبپذیر
رسانهها کرد." یک کارشناس مسائل سیاسی بابیان این مطلب از شیوه وزیر کشور در
مورد طرح مسائل و سپس عقبنشینی در آن خصوص انتقاد کرد.
به گزارش فرارو، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور این بار در مراسم افطاری با
فرزندان خانوادههای مستمند جامعه و رسانهها را به بدفهمی اظهاراتش متهم کرد. این
بار مسئله همان اظهاراتی است که او پیش از این در خصوص واردات خودروها بهوسیله
افرادی از کمیته امداد مطرح کرده بود.
هنوز یادمان نرفته است که آقای وزیر با صحبت در خصوص پولهای
کثیف و پولهای حاصل از قاچاق مواد مخدر که به سیاست وارد میشوند چه هیاهویی به
پا کرد و درست همان وقت که همه امید داشتند تا او مسئله را پیگیری کرده، مو را از
ماست بیرون کشد و شفافیت در انتخابات و منابع مالی آن را تضمین کند؛ به خاطر حرفهایش
عذرخواهی کرد و گفت که یک جنجال رسانهای بوده است.
رحمانی فضلی در جلسهای که به مجلس توضیح میداد از
واردات پورشه باکارت مددجويان كميته امداد نیز صحبت کرد و حالا بعد از دو ماه با
همان شیوه قبل از حرف خود عقبنشینی کرده است.
در مورد نخست – موضوع پولهای کثیف – واکنش نمایندگان
مجلس سبب شد وزیر کشور کوتاه آید و در مورد اخیر هم به نظر میرسد که واکنش تند و
البته قاطع پرویز فتاح بهخوبی نتیجه داده است. وقتیکه رحمانی وزیر در مجلس از
واردات پورشه باکارت مددجویان کمیته امداد گفت، فتاح تازه رییس شده بود و بهسرعت
واکنش نشان داد. او با اشاره به عقبنشینی وزیر در مورد پولهای کثیف گفت «وزير
كشور به دليل صحبتهاي خود در خصوص ورود پولهاي كثيف از نمايندگان عذرخواهي
كردند، بنابراين اينگونه نشود كه به دليل همين صحبتها در خصوص كميته امداد امام
(ره) بخواهند كه در صحن مجلس دوباره معذرتخواهي كنند.»
اکنون به نظر میرسد که پیشبینی آمیخته به تهدید رییس
کمیته امداد مؤثر واقعشده است و وزیر کشور سعی دارد قبل از آنکه کار به عذرخواهی
در مجلس برسد، قائله را فیصله دهد. البته وزارت کشور بلافاصله بعدازآنکه کمیته
امداد مسئله واردات پورشه را تکذیب کرده و گفته بود که «كميته امداد بههیچعنوان
در هيچ موردي حتي يك موضوع اقدام به واردات خودرو از هيچ نوع و هيچ گمركي نكرده
است.» هم توضيح داده بود كه منظور رحماني فضلي از آن سخنان سوءاستفاده از مددجويان
كميته امداد براي واردات خودرو بوده است.
بههرحال این مسئله و دلخوری فتاح با این توضیح رفع نشد
و او در نامهای خطاب به وزیر کشور از وی خواست که به خاطر بیان آن اظهارات در صحن
علنی توضیح دهد. حالا بعد از دو ماه روشنشده است که تلاش وزیر کشور برای جبران آن
دلخوری ادامه دارد. به همین خاطر به شیوه سابق حرفش را پس گرفته و در مراسم افطاری
با فرزندان خانوادههای مستمند بازهم به واردات 27 هزار خودروی لوکس اشارهکرده و
گفته است که «ما هيچوقت نگفتيم كه اين پورشهها از طريق كميته امداد واردشده است
چنانچه همصحبتهای من در مجلس و هم بيانيهاي كه بعدازآن به خاطر فهم غلطي كه در
جامعه به وجود آمد اعلام شد بيانگر اين امر است.»
وزیر کشور همچنین بابیان اینکه «برخي افراد از كارتهاي
مددجوياني كه در مناطق مرزي يا جزاير بودند سوءاستفاده كرده و از اين طريق اين
اقدامات را انجام دادهاند لذا ساحت كميته امداد از اين مسائل پاك است كه ما
بگوييم وارد مباحث تجاري غيرقانوني شده باشد.» تأکید کرده است که مسئله از همان
ابتدا در رسانهها بد مطرحشده و فهم غلطي از آن به وجود آمد است.
به گفته وی همان اطلاعیه که دو ماه قبل منتشر شد نیز به
خاطر شفاف کردن موضوع و رفع این بدفهمیها بوده است.
وزير كشور در این خصوص نیز مطابق همان تاکتیک قبلی عمل
کرده است. بعد از حضور در مجلس و عذرخواهی به خاطر اظهارات مربوط به پولهای کثیف
نیز با دستوراتی سعی کرد نشان دهد تا اگرچه عذرخواهی کرده اما از پیگیری موضوع کوتاه
نیامده است. حالا در مورد واردات پورشه هم اگرچه توپ را به زمین رسانهها انداخته
و میگوید که منظورش کمیته امداد نبوده است اما از سوی دیگر تأکید دارد که
«پيشگيري از اين مسائل بهطورجدی پيگيري ميشود و قطعاً اين اتفاقات نميافتد و
اصلاً اين نوع واردات از طريق آن مجاري تعطیلشده است.»
گفتنی است فتاح که هنوز گزارشی در مورد این تخلف ارائه
نکرده است.
حال این سوال مطرح می شود که رحمانی وزیر در دو سال باقیمانده
از عمر دولت چند بار دیگر به همین شیوه عمل خواهد کرد و میتوان پرسید که عملکرد
با این روش از سوی وزیر کشور چه پیامدهایی درصحنه سیاست کشور دارد؟
حسن رسولی کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با فرارو در این خصوص گفت: مبارزه با فساد و باندهای تبهکاری یکی از مهمترین
مطالبات امروز مردم ایران است و افکار عمومی حقدارند که پس از طرح پیدرپی اختلاسها
و سوءاستفادههای کلان، نشانههایی از توجه مسئولان عالیرتبه کشور به اینگونه
موضوعات دریافت کنند و بعد از پیجویی شاهد برخورد محکم و قانونی متولیان امر با
اینگونه فعالیتهای مجرمانه باشند.
وی با اشاره به اینکه بازتاب بیانات ناصحیح مقامات مسئول
در رسانهها را نباید متوجه دیوار کوتاه و نقش و جایگاه حساس و آسیبپذیر رسانهها
کرد، گفت: این اقدامی است که متأسفانه از سوی برخی از مسئولان کشور ازجمله وزیر
محترم کشور متناوباً دیده میشود.
عضو هیئتمدیره بنیاد باران ادامه داد: اساساً کار در
حوزه سیاست داخلی ظرافتها و پیچیدگیهای گوناگونی دارد لذا نحوه ورود مقاماتی در
حد و اندازه وزیر کشور به موضوعات و سوژههای مورد سؤال افکار عمومی و پیامرسانی
از طریق رسانهها از سوی آنان نیازمند دانش، تجربه مدیریتی و برخورداری از مهارت
ارتباط و تعامل با رسانهها است.
استاندار پیشین خراسان همچنین گفت: در این راستا در
اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مجابکننده و نیز اعتمادبهنفس بالا در مواجهه با این
قبیل مفاسد از شرایط لازم و اولیه مداخله مسئولانه در این موضوعات به شمار میرود.
وی افزود: موضوعاتی مانند واردکردن خودروهای لوکس با
سوءاستفاده از پوشش مددجویان یا مسئله ورود پولهای کثیف به عرصه انتخابات که در
یک سال اخیر متناوباً از سوی وزیر کشور موردتوجه و پردازش قرارگرفته است بهطریقاولی
بایستی با وسواس هر چه بیشتر و البته اراده جدی در پیگیری و شجاعت در تصمیمگیری و
مدیریت همراه باشد.
به گفته وی در غیر این صورت، اشاره غیر عمیق به اینگونه
زخمهای چرکین در جامعه دردی را دوا نمیکند.
رسولی با تأکید بر اینکه عاملان این اقدامات مجرمانه
حتماً داری نفوذ و قدرت مافیایی هستند و برای کسب سود و مال نامشروع از همه
بسترهای پنهان و پیدا سوءاستفاده میکنند و انجام این اقدامات از افراد عالی کوچه
و بازار ساخته نیست، گفت: به نظر بنده ورود آقای وزیر کشور به دو مقوله پیشگفته
تناسبی با مسائل آشکار و پنهان و دقیق این سوژهها ندارد. چنانچه ایشان و
همکارانشان در مراجع رسمی و قانونی – ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد مبارزه با
قاچاق کالا و ارز، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور – که اختیار و مسئولیت
دارند بخواهند عملکرد مناسبی داشته باشند باید قبل از ورود غیرعملی و اکتفا کردن
به مصاحبههای چندپاره و اصلاحپذیر طی دوره مسئولیت خویش، نتیجه و دستاورد مبارزه
و مقابله واقعی با این قبیل تبهکاریها را به مردم گزارش دهند.
وی افزود: روشن است که در این صورت نیازی به فرافکنی و
نسبت دادن خطاب به ارباب جراید و رسانهها نیست.
به گفته وی نقش بیان اقدامات مؤثر کارساز از قابلیت
اعتنا و باورپذیری بیشتری نزد افکار عمومی برخوردار است لذا انتظار میرود که در
آینده شاهد ارائه گزارشهای اینچنینی از سوی وزیر محترم کشور باشیم