استان تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی

استان تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی    14اذر-95

رئیس سازمان امداد و نجات عملیات امدادرسانی به متاثران از برف و کولاک، سیل و آبگرفتگی و همچنین طوفان را تشریح کرد.
"
مرتضی سلیمی"، در توضیح گزارش سیل و آبگرفتگی در سطح کشور از 11 آذرماه تا ساعت 6 صبح دیروز گفت: هشت استان آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال، خوزستان، کهگیلویه، کردستان و لرستان تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند. بر همین اساس به 16 شهر و روستا و 478 تن متاثر از سیل و آبگرفتگی امدادرسانی شده است.
وی افزود: همچنین 60 اسکان اضطراری داده شدند و تخلیه آب از 66 واحد منزل مسکونی صورت گرفت.
رئیس سازمان امداد و نجات همچنین در توضیح عملیات برف و کولاک امدادگران در سطح کشور گفت: از 11 آذرماه تا ساعت شش صبح، هشت استان آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، چهارمحال، گلستان، کهگیلویه، مازندران و همدان تحت تاثیر برف و کولاک قرار گرفتند.
وی افزود: در این بازه زمانی 11 محور و 443 نفر مورد امدادرسانی قرار گرفتند. 141 دستگاه خودرو نیز از برف رهاسازی شدند. 18 تیم عملیاتی شامل 67 تن امدادگر و نجاتگر در عملیات برف و کولاک فعال بودند.
"
سلیمی" همچنین به طوفان در دو استان مازندران و خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: پنج شهرستان بجنورد، مانه و سملقان، بهشهر، نکا و سوادکوه تحت تاثیر طوفان قرار داشتند.
از روز جمعه تا ساعت شش صبح 17 شهر و روستا و 2 هزار و 239 تن امدادرسانی شدند. همچنین یکهزار و 650 تن اسکان در خراسان شمالی (در مساجد، راهدارخانه، مدارس و...) اسکان اضطراری داده شدند. 22 تیم عملیاتی شامل 132 امدادگر و نجاتگر در این عملیات فعالیت داشتند.
*
وضعیت بارشی کشور طی روزهای آینده
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به وضعیت بارشی استان‌های مختلف کشور، از کاهش روند بارشی کشور خبر داد.
"
احد وظیفه" اظهار کرد: با توجه به تحلیل آخرین اطلاعات دریافتی با عبور سریع یک موج باران‌زا از روی کشور، امشب رگبار موقت باران در جنوب غرب کشور انتظار می‌رود و در سایر نقاط در این روز بارندگی پیش‌بینی نمی‌شود. روز دوشنبه (15 آذر) نیز بارش پراکنده در استان‌های واقع در زاگرس مرکزی رخ می‌دهد.
"
وظیفه" در مورد هوای استان تهران تصریح کرد: آسمان تهران امروز (14 آذر) صاف، در اواخر وقت نیمه ابری، با حداکثر و حداقل دمای 15 و 4 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (15 آذر)، کمی ابری تا نیمه ابری با حداکثر و حداقل دمای 15 و 5 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
قطع راه 60 روستای کهگیلویه و بویراحمد
فرماندار کهگیلویه گفت: راه‌های ارتباطی بیش از 60 روستا در این شهرستان در جنوب کهگیلویه و بویر احمد به دلیل بارندگی و وقوع سیل همچنان قطع است.
"
علی پوزش" در نشست مدیریت بحران در دهدشت اظهارداشت: باران سیل آسا خسارت زیادی به زیرساخت‌های شهری و راههای ارتباطی شهرستان کهگیلویه وارد کرده است.
شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد.
وی با اشاره به آب گرفتگی معابر و منازل مسکونی شهروندان در دهدشت بیان کرد: تعداد زیادی از منازل مسکونی در کوی جانبازان و 60 دستگاه در این شهر دچار آبگرفتگی شدند.
فرماندار کهگیلویه احداث کانال هدایت سیلاب در کوی جانبازان را ضروری دانست.
"
پوزش" افزود: همچنین برق تعدادی از روستاهای بخش "دیشموک" کهگیلویه به دلیل تخریب پایه‌ها قطع شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به امکانات محدود، همکاری همه نهادها برای خدمات رسانی به مردم ضروری است.
*
نجات مادر باردار از برف در آذربایجان غربی
یک مادر باردار در روستای سخت گذر "عربشاه اوریات" شهرستان تکاب آذربایجان غربی که درمیان برف و کولاک گرفتار شده بود، با تلاش راهداران و مرکز فوریت‌های پزشکی نجات و به بیمارستان شهدای تکاب انتقال یافت.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان تکاب در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: این مادر باردار که براثر بارش برف و کولاک شدید در راه گرفتار شده بود، پس از 12 ساعت تلاش ماموران راهداری و مرکز فوریت‌های پزشکی، نجات یافت و به بیمارستان منتقل شد.
"
حبیب‌الله شیوخی" بیان کرد: بارش برف و کولاک شدید راه دسترسی این روستا با مرکز شهر تکاب را مسدود کرده بود که راهداران و نیروهای امداد و نجات مرکز فوریت‌های پزشکی، بلافاصله پس از تماس تلفنی اهالی، خود را به روستا رساندند و راه را با تلاش فراوان باز کردند.
وی افزود: راهداران شهرستان تکاب پس از 12 ساعت عملیات برفروبی، جاده دسترسی روستای "عربشاه اوریات" را بازگشایی کرده و این مادر باردار را با آمبولانس اورژانس به بیمارستان شهدای تکاب انتقال دادند.
"
شیوخی" ادامه داد: نوزاد این مادر باردار روستایی صبح شنبه در بیمارستان شهدای تکاب به دنیا آمد.
*
وزش تندباد باسرعت 100 کیلومتر در رامسر
تند باد با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت، صبح شنبه شهرستان رامسر در غرب مازندران را درنوردید.
وزش این تند باد که حوالی ساعت 10 صبح شروع شد، باعث شکسته شدن تعداد زیادی درختان تنومند، تیر برق و تابلوهای تبلیغاتی سطح خیابان‌های این شهر شد.
فرماندار رامسر در این باره به ایرنا، گفت: خوشختانه در جریان این تند باد به کسی آسیبی نرسید، ولی باعث بروز خسارات مالی در این شهر شد.
حسین سروری افزود: با وزش شدید باد، تیر چراغ برق بلوار معلم شکست و بر روی یک خودرو پارک شده سقوط کرد.
*
تخلیه 2 روستای کهگیلویه وبویراحمد به علت ریزش کوه
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: به دلیل ریزش کوه در 2 روستای شهرستان کهگیلویه در جنوب این استان، اهالی این روستاها به آبادی‌های همجوار منتقل شدند.
"
علی وفایی‌مقدم" گفت: جمعه شب 2 روستای «دلی نعمت الهی» و «پاتاوه رود سمه» از توابع بخش دیشموک در معرض خطر ریزش کوه قرار گرفت که در کمترین زمان ممکن اهالی به روستاهای همجوار انتقال داده شدند.
وی عنوان کرد: ریزش کوه هیچ گونه خسارت جانی نداشته ولی خسارت مالی وارد شده است.
مدیرکل ستاد بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: بارش شدید باران که از روز پنجشنبه گذشته در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده سبب آب گرفتگی تعدادی از منازل مسکونی شهرهای سوق، دهدشت، پاتاوه، لنده و یاسوج در این استان شده است.
سید علی وفایی مقدم تعداد منازل آب گرفته را ذکر نکرد اما تاکید کرد که اقدام‌های لازم برای کمک به ساکنان این خانه‌ها در حال اجراست.