مشكل بازگشت پول نفت به كشور يكي از دلايل گراني ارز است

عضو كميسيون اقتصادي مجلس: مشكل بازگشت پول نفت به كشور يكي از دلايل گراني ارز است 21 آذر- 95
بازهم خامنه ای وپاسداران و بسیج ودلواپسان نگران مخالفت بیشتر بابرجام کنند و روضه و لغزخوانی کنند  و عربده کشی های مسخره ضد آمریکایی سر دهند و اسراییل را تهدید به محو ازروی ز مین کنند تاموجب فشار برروی دولت روحانی و اخلال درروند برجام شودبه امیدآنکه درنمایش انتخابات ریاست جمهوری 96 نامزدشان پیروز  این نمایش شود . درحالی که با رئیس جمهور شدن ترامچ قابل پیش بینی نیست که شرایط همچون دوران اوباما باشد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس، عدم بازگشت پول نفت به کشور را از جمله دلايل کمبود ارز در بازار دانست.
    
سيد حسن حسيني شاهرودي در گفتگو با تسنيم گفت: کنترل کننده بازار ارز بانک مرکزي است ولي ساليان درازي که بانک مرکزي وعده تک نرخي شدن نرخ ارز را مي دهد ولي به دليل آنکه مولفه هاي ديگري در اين تصميم اثرگذار است هنوز اين مسئله محقق نشده است.
    
عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: يکي از مولفه هاي کنترل نرخ ارز، کنترل بازار داخلي و تجارت جهاني است. به واسطه چالشهايي که در منطقه وجود داشته و همين طور موضوع تحريمها که با توافق هسته اي قول برداشته شدن آن داده شد اين اميد وجود داشت که تا حدودي چالشها کمتر شود. اما از آنجا که برجام هم نافرجام ماند و توفيقات آنچناني هم نصيب کشور نشد، دولتمردان طبق معمول نتوانستند به وعده يا پيش بيني صورت گرفته در خصوص ارز تک نرخي عمل کنند.
    
وي با اشاره به تکانه هاي اخير در بازار آزاد ارز کشور تصريح کرد، کنترل بازار ارز وظيفه بانک مرکزي است، اما عوامل خارجي هم در اين موضوع دخيل هستند و مي توان گفت جهت گيري اين مولفه ها به سمتي نبوده است که چشم انداز روشني از برطرف شدن مشکلات خارجي ايجاد کند.
    
حسيني ادامه داد، در شرايط اقتصادي و امنيتي که در حال حاضر وجود دارد، نمي توان وعده مشخصي در مورد تک نرخي شدن ارز مطرح کرد. البته در صورتي که منابع ارزي دولت به حد کفايت باشد مي توان روي اين منابع براي تنظيم بازار ارز حساب کرد.
    
وي افزود: نکته اي که در اين خصوص وجود دارد اين است که موجودي صندوق توسعه ملي کشور مشخص نيست. برخي موجودي ارزي صندوق را حدود 30 ميليارد دلاري تخمين مي زنند ولي تا زماني که اين موجودي به صورت شفاف از سوي دولت اعلام نشود نمي توان از صندوق توسعه ملي انتظار اثرگذاري در بحرانهاي ارزي کشور را داشت.
    
عضو هيئت رئيسه کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه براي قسمتي از پول نفت فروش رفته کشور امکان بازگشت به داخل وجود نداشته است، گفت: اين چالش علاوه بر مشکل کاهش بهاي نفت از جمله علتهايي است که سيستم ارزي کشور را با مشکل رو به رو کرده است.