يادداشت ميهمان اوین نامه ی کیهان "توجيه نقض برجام ؟! "

اوین نامه ی کیهان  یکشنبه 21 آذر ماه سال 1395
يادداشت ميهمان  اوین نامه ی کیهان "توجيه نقض برجام ؟! "
مگر ازا بتدای شکل گیری رژیم منحوس ونامتعارف عوامفریب و دین فروش ولایت فقیه تاحال حتی یک مورد وجودداشته است که رهبران وکارگزاران  رژیم فاشیستی- مذهبی   تناقض و وارونه و دوپهلو ودروغ گویی  نکرده باشند وچپ وراست نظر وقول شان را تغییر نداده باشند؟ چه اززمانی که قرار بود حکومت ازآن مستضعفان وپابرهنگان باشد . یااینکه کارکنان سفارت آمریکای گروگان گرفته شده در تهران که متهم به جاسوس محاکمه و مجازات شدند . یا اینکه  تافتنه درعالم است لاکن جنگ هم هست و....خلاصه ادعای مضجک نه شرقی نه غربی واز این قبیل چرندیات  که خمینی شیاد ادعایش را داشت . سپس مشابه همین مواضع متناقض ازسوی جانشین وی خامنه ای تاحال ادامه داشته است . عجیب است که این موارد بطور دربست فراموش شده است . ولی محور برجام هرروز گرد وخاک برپاشده است . بطورنمونه درابتدای یادداشت روز اوین نامه کیهان پیرامون برجام این چنین گفته شده است:
 دو جماعتي که چشمشان به دست آمريکا بود و همه چيز را در آينه مذاکرات با اين کشور استکباري مي ديدند، بعد از چهار سال اشتباه رفتنِ مسير و ناديده گرفتن بدعهدي هاي مکرر آمريکا و بي توجهي به هشدارهاي رهبرمعظم انقلاب و منتقدان دلسوز ، اکنون که به نقض آشکار برجام رسيده اند، براي توجيه مسير اشتباه رفته و خودشيفتگي و خوشبيني خود به کدخدا و فرار از پاسخگويي در محضر ملت، به فرافکني و تناقض گويي روآورده اند. چند مورد از اين فرافکني ها را براي شفاف سازي مرور مي کنيم.
جماعتي که چشمشان به دست آمريکا بود و همه چيز را در آينه مذاکرات با اين کشور استکباري مي ديدند، بعد از چهار سال اشتباه رفتنِ مسير و ناديده گرفتن بدعهدي هاي مکرر آمريکا و بي توجهي به هشدارهاي رهبرمعظم انقلاب و منتقدان دلسوز ، اکنون که به نقض آشکار برجام رسيده اند، براي توجيه مسير اشتباه رفته و خودشيفتگي و خوشبيني خود به کدخدا و فرار از پاسخگويي در محضر ملت، به فرافکني و تناقض گويي روآورده اند. چند مورد از اين فرافکني ها را براي شفاف سازي مرور مي کنيم.
    
الف - يکي از اين توجيهات و تناقضات خرج کردن از رهبر معظم انقلاب است که علي رغم حمايت هاي بزرگوارانه و صبورانه ايشان از تيم مذاکره کننده، اين خود بزرگ ترين جفا به جايگاه رهبري و شخص حضرت آقاست. سخنران مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران گفت «ما هيچ قدمي در مورد برجام برنداشتيم مگر آن که با مقام معظم رهبري مشورت کرديم». برخي رسانه هاي داخلي و هماهنگ با رسانه هاي بيگانه در فضاي تبليغاتي خود نيز اين بخش از صحبت هاي اين مقام اجرايي کشور را برجسته کردند. در باره اين ادعا بايد عرض کرد : 
    
اولاً رهبر معظم انقلاب 20 فروردين 94 صريحاً ادعاي دخالت رهبري در جزئيات مذاکرات هسته اي را رد کردند و فرمودند: «بنده در جزئيّات مذاکره دخالتي نکردم، بازهم نمي کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلي، چهارچوب هاي مهم و خطّ قرمزها را به مسئولين کشور همواره گفته ام؛ عمدتاً به رئيس جمهور محترم و موارد معدودي هم به وزير محترم خارجه... اينکه حالاگفته بشود که جزئيّات اين مذاکرات تحت نظر رهبري است، اين حرف دقيقي نيست». ثانياً رهبرمعظم انقلاب از همان ابتدا به خوشبين نبودن به نتايج مذاکرات هشدار داده بودند و در طول چند سال گذشته بر آن تاکيد داشتند. اين شما بوديد که همواره تاکيد مي کرديد خوشبين هستيد. ثانياً همواره رهبرمعظم انقلاب ملاحظات و انتقادهاي خود در باره مذاکرات هسته اي و از برجام را با مردم در ميان گذاشتند، از جمله 3 شهريور 95 در ديدار هيئت دولت تاکيد داشتند: «انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدي و خباثت طرف مقابل مربوط مي شود و نبايد در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد» چرا بر خلاف نظر رهبري نقد داديد و نسيه گرفتيد؟ ثالثاً اگر شما در هر قدمي با رهبرمعظم انقلاب مشورت کرديد، چرا به مشورت ها و راهنمايي هاي ايشان عمل نکرديد؟ در اين باره مي توان فهرستي بلند و بالاارائه کرد. اما براي تنوير افکارعمومي و آگاهي جوانان و مردم و رد اين توجيهات فقط به چندين مورد اکتفا مي کنيم.
    
1- مگر رهبرمعظم انقلاب در سال 92 با توجه به فضاسازي هايي که تيم دولت يازدهم و رسانه هاي حامي در داخل کشور و تيم دولت اوباما و رسانه هاي وابسته در خارج، قبل از عزيمت شما به نيويورک درباره تماس با اوباما تذکر لازم را نداده بودند؟ چرا عمل نکرديد و تلفني گفت وگو کرديد تا جايي که رهبر معظم انقلاب علناً از اين اقدام انتقاد کردند و آن را نابجا دانستند و 12 مهر 92 در دانشگاه افسري شهيد ستّاري تاکيد کردند: «آنچه در سفر نيويورک پيش آمد، به نظر ما بجا نبود» و اين اقدام نابجاي شما مبناي اقدامات اشتباه ديگر شد. لذا بايد گفت خشت اول گر نهد معمار کج/ تا ثريا مي رود ديوار کج! نقض برجامي که اکنون صورت گرفته در حقيقت همان ديوار کجي است که براساس آن اقدام نابجا و عمل نکردن به تذکر و مشورت رهبري بنا شده است.
    2-
مگر رهبرمعظم انقلاب تاکيد نکرده بودند هر اقدام خود را منوط به اقدام طرف متقابل کنيد.چرا تمام اقدامات نقد را در برابر اقدامات نسيه انجام داديد؟ 
    3-
رهبر معظم انقلاب در نامه تاريخي ۲۹ مهرماه ۹۴ در تائيد مصوبه شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کردند «برجام دچار نقاط ابهام و ضعف هاي ساختاري و موارد متعدّدي است» و بر اين اساس دولت را مکلف به اخذ «تضمين هاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلّف طرف هاي مقابل از جمله اعلام کتبي رئيس جمهور آمريکا و اتحاديه اروپا مبني بر لغو تحريم ها» کردند؟ آيا اين تضمين ها اخذ شد؟ 
    ۴- رهبر معظم انقلاب در الزامات نه گانه خود دولت را مکلف کردند در صورت «وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه اي ، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه مجلس، اقدام هاي لازم را انجام دهد و فعّاليّت هاي برجام را متوقّف کند»؟ چرا در برابر اين همه اعمالِ تحريم ها به نظر رهبري عمل نکرديد و فعاليت هاي برجام را متوقف نکرديد؟
     ۵- رهبر معظم انقلاب در مورد نوسازي کارخانه اراک، دولت را مکلف کردند «تنها در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد قطعي و مطمئن درباره طرح جايگزين و تضمين کافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.» آيا تاکنون اين قرارداد مطمئن و قطعي منعقد شده؟ و چرا قبل از انعقاد چنين قراردادي قلب راکتور اراک را با سيمان پر کرديد؟ 
    ۶- رهبر معظم انقلاب اجراي برخي بند هاي برجام را منوط به اين کردند که «تنها هنگامي آغاز خواهد شد که آژانس، پايان پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نمايد». چرا قبل از تحقق اين فرمايش رهبري اورانيوم غني شده را به خارج فرستاديد؟ و آيا تاکنون آژانس چنين کرده است؟ 
    ۷- اگر شما با رهبر معظم انقلاب در هر قدمي مشورت کرديد، چرا خطوط قرمز نظام را که ايشان مطرح کرده بودند، رعايت نکرديد و از اين خطوط عبور کرديد. چنان که حضرت آقا در سخنراني خود در حرم مطهر امام رضا(ع) در اول فروردين 95 تاکيد کردند: «در مواردي وزير محترم امورخارجه به من گفت ما نتوانستيم برخي خطوط قرمز را حفظ کنيم».
     ۸- مگر رهبر معظم انقلاب تاکيد نکردند تصويب قانون تمديد تحريم ها نقض برجام است. الف- شما چرا اصرار داريد نقض برجامي رخ نداده و اگر اوباما امضاء کند نقض برجام است؟ چرا براساس نظر رهبري حاضر نيستيد نقض برجام را صريحاً محکوم کنيد. ب- رئيس جمهور محترم و ديگر مذاکره کنندگان هسته اي قبل از امضا برجام و حتي روز امضاء برجام تاکيد مي کردند تحريم ها يکجا لغو خواهد شد. اولاً سوال اين است چرا تاکنون لغو نشده و برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب به تدريجي برداشته شدن تحريم ها رضايت داديد تا در روز دانشجوي امسال اذعان کنيد: «تحريم هاي بانکي برداشته نشده است»؟ رهبر معظم انقلاب در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان در 12 شهريور 94 تاکيد داشتند: «نظر ما برداشته شدن فوري تحريم ها بود، اما دوستان در اينجا، اين موضوع را به شکلي معنا کردند و ما هم مخالفتي نکرديم». چرا اکنون با نقض برجام روبرو شده ايد، مردانه مسئوليت معنا کردن اشتباهِ لغو تحريم ها را به گردن نمي گيريد و از رهبري خرج مي کنيد؟ 
    
ثانياً آن گونه که رئيس جمهور محترم و وزير امورخارجه و ديگر مذاکره کنندگان مي گفتند قرار بود با امضاء برجام تحريم ها برداشته شود چرا اکنون تحريم ها برداشته نشده و برخلاف نظر رهبري به تعليق تحريم ها تن داديد تا آنها دوباره با هر بهانه اي تحريم ها را برگردانند؟ حضرت آيت الله خامنه اي در همان ديدار نمايندگان مجلس خبرگان تذکر دادند: «از ابتدا مسئله ما اين نبوده است،. اگر قرار است تحريم ها تعليق شوند، ما هم اقداماتي را که بايد انجام دهيم، در حد تعليق و نه در سطح اقدام اساسي بر روي زمين، انجام خواهيم داد.». آيا به اين تذکر رهبري عمل کرديد و اقدامات خود را در حد تعليق انجام داديد يا غني سازي و سانتريفيوژها را تعطيل و قلب راکتور اراک را نابود کرديد؟ 
    
ثالثاً رهبرمعظم انقلاب 20 فروردين 94 علناً و شايد قبل از آن خصوصي به شما تذکر داده بودند که کار را با عجله انجام ندهيد و تاکيد کردند: «حالاممکن است بگويند آقا ما سه ماه بيشتر زمان نداريم؛ خب، حالاسه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمين نمي آيد؛ چه اشکالي دارد؟ کما اينکه آنها در يک برهه ديگري هفت ماه زمان را عقب انداختند.». چرا قبول نمي کنيد نتيجه اي که اکنون با نقض صريح برجام گرفتيد، نتيجه اين عجله و عمل نکردن به تذکر رهبري است؟ چنان که حضرت آقا 7 آذر 95 به شما يادآور شدند که: «مشکلات فعلي در توافق هسته اي به خاطر عجله در زودتر به سرانجام رساندن توافق بود 
    
ج- تناقض ديگر اين است که اولاً بارها براي انحراف افکار عمومي جامعه، القاء مي کردند هدف از مذاکرات و برجام برداشته شدن تحريم ها است. اما اکنون براي فرار از پاسخگويي به مردم، در روز دانشجو عنوان مي کنند : «هدف برجام اين بود به دنيا بگوييم آمريکا و صهيونيسم دروغ مي گويند»! 
     ثانياً قبل از امضا برجام مشکل اقتصاد ايران را وجود تحريم ها اعلام مي کردند، اما حال براي توجيه خوشبيني کاذب و ناتوانيشان، در مجلس شوراي اسلامي هنگام تقديم بودجه سال 96 عنوان مي کنند :«مشکل اقتصاد ايران ناشي از بيماري ساختاري است»! 
    
د- وزير امورخارجه هم مدعي شده «اگر رئيس جمهور آمريکا قانون تمديد تحريم هاي داماتو را امضا کند، اثر اجرايي ندارد. همان گونه که در گذشته وظيفه داشتند، اکنون نيز وظيفه دارند»! مگر آمريکايي ها قبلابه وظيفه خود عمل کرده اند که اکنون انتظار داريد به وظيفه خود عمل کنند. و اصولابراساس همين عمل نکردن به وظايفشان و بدعهدي هايشان رهبر معظم انقلاب تاکيد مي کردند خوشبين نيستيم. لذا با بازي با کلمات نمي توان از منافع ملي و عزت ملت ايران دفاع کرد. اگر هم اثر اجرايي ندارد، نقض برجام آيا هست يا نيست؟ با اين جملات نمي توان از اهميت بدعهدي و نقض برجام توسط آمريکا کاست. کم اهميت تلقي کردن اين موضوع در تناقض با مواضع اوليه آقايان است. اگر اثري ندارد، پس چرا حدود چهار سال وقت کشور را گرفتيد و با فريب افکارعمومي بدنبال آمريکا دويديد؟ يا بايد بگوييم آن ادعاي شما دروغ بود يا اين مواضع فعلي شما! لذا بايد تاکيد کرد نقض برجام ، نقض تفکر ليبرالي و اعتماد به آمريکا و نتيجه اتکا به نقطه خيالي و نديدن نقض هاي قبلي برجام بود که از آنها به مخالف بودن با روح برجام ياد مي کرديد و بايد بدون فرافکني خود مسئوليت آن را بپذيريد و پاسخگو باشيد. نويسنده: دكتر محمدحسين محترم