پلیس استرالیا: راندن خودرو به داخل جمعیت اقدام تروریستی نبود

پلیس استرالیا: راندن خودرو به داخل جمعیت اقدام تروریستی نبود  1-بهمن-95

پلیس در محل حادثه
 توانست راننده خودرو را دستگیر کند
پلیس استرالیا گفته حادثه راندن یک خودرو به داخل جمعیت اقدام تروریستی نبوده است.
روز پنجشنبه، ١ بهمن (٢٠ ژانویه)، سخنگوی پلیس شهر ملبورن گفت که مردی را که با راندن خودرو به داخل جمعیت در یک مرکز خرید سه نفر را کشت و بیست نفر دیگر را زخمی کرد بازداشت کرده اما این حادثه "اقدام تروریستی" نبوده است.
به گفته شاهدان عینی، راننده یک خودرو قرمز رنگ نخست برای مدتی بدون هدف در اطراف چهارراه نزدیک یک ایستگاه راه آهن به دور خود چرخید و سپس به سوی این مرکز خرید حرکت کرد. در این محل، راننده به وارد پیاده رو شد و به سرعت در طول پیاده رو به حرکت ادامه داد در حالیکه به نظر می‌رسید که عمدا حاضران را زیر می‌گیرد.
در این زمان، ماموران پلیس خودروهای به این اتومبیل کوبیدند و آن را متوقف کردند. ماموران همچنین به شلیک گلوله به داخل خودرو مبادرت ورزیدند اما مشخص نیست که آیا راننده هدف قرار گرفت یا نه.
پلیس ملبورن ضمن اعلام بازداشت این فرد گفته است که "تهدیدی متوجه امنیت شهروندان نیست" و این حادثه انگیزه تروریستی نداشته است. با اینهمه، برای مدتی پس از این حادثه، ماموران مسلح محل را محاصره کردند و از مردم خواستند آن را ترک کنند.
همچنین به دستور پلیس، رفت و آمد در نقاط مختلف شهر برای مدتی متوقف شد زیرا این نگرانی وجود داشت که ممکن است این حادثه بخشی از عملیات گسترده‌تر تروریستی باشد. در این مدت، رفت و آمد تراموای شهر نیز متوقف شد.
در حال حاضر، شهر ملبورن، پایتخت استرالیا که پس از سیدنی، دومین شهر بزرگ این کشور است، میزبان مسابقات بین‌المللی تنیس و هزاران جهانگردی است که از نقاط مختلف جهان برای تماشای این مسابقات به این شهر آمده‌اند. حادثه روز جمعه در فاصله کوتاهی از محل برگزاری رقابت‌ها روی داد.
استرالیا عضو ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی - داعش - در عراق است و از سال ٢٠١٤، پلیس ضد تروریسم این شهر چند بار به حالت آماده باش برای مقابله با حملات احتمالی درآمده است.
همچنین چند مورد حمله فردی در این کشور روی داده است. از جمله در سال ٢٠١٤، در حادثه گروگانگیری در یک کافه در شهر سیدنی، دو گروگان و فرد گروگانگیر کشته شدند. عامل آن گروگانگیری فردی به نام محمدحسن منطقی بروجردی مشهور به هارون مونس، یک پناهنده ایرانی بود. وی پیشتر خود را از پیروان داعش معرفی کرده بود.
در چند مورد، از جمله در ماه دسامبر سال گذشته، پلیس استرالیا از موفقیت در خنثی کردن چند طرح تروریستی خبر داده است.