سیل و آوارگی همراه با آغاز سال نو چینی در مالزی

سیل و آوارگی همراه با آغاز سال نو چینی در مالزی 8بهمن-95

کوالالامپور - ایرنا - تعطیلات سال نو چینی در مالزی در حالی آغاز می شود که بارش باران های سیل آسا ایالت های مختلف را فراگرفته، به گونه ای که تنها یک ایالت مالزی سال نو چینی را که سال خروس است، با هوای آفتابی آغاز می کند.
به گزارش ایرنا، از مجموع جمعیت 31 میلیون نفری مالزی به عنوان کشوری با ترکیب جمعیتی مختلف، بیش از 22 درصد را چینی ها تشکیل می دهند که این امر سال نو چینی را به تعطیلات تقویم مالزی افزوده است.
با وجود اینکه این تعطیلات در چین حدود 10 روز است، اما تعطیلات سال نو چینی ها در مالزی تنها سه روز است که این تعطیلات امسال با باران شدید و سیل در ایالت های مختلف مالزی همزمان شده است.
براساس اعلام سازمان هواشناسی مالزی، ایالت 'پرلیس' در شمال غربی مالزی بر خلاف 12 ایالت دیگر این کشور، تنها ایالتی است که سه روز اول سال چینی ها (از 9 تا 11 بهمن) آفتابی خواهد بود.
بارش باران از روزهای گذشته در ایالت های مختلف مالزی باعث برخی آسیب ها و همچنین افزایش سطح آب رودخانه ها شده به گونه ای در برخی مناطق ساکنان اطراف این رودخانه ها مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
از جمله این مناطق می توان به 'جرانتوت' در ایالت 'پاهنگ' مالزی اشاره کرد که گردشگران زیادی از قایق به منظور سفر به پارک ملی این کشور جنوب شرق آسیا استفاده می کنند.
مقامات این ایالت هشدار داده اند به رغم اینکه هنوز امکان استفاده از قایق در این اماکن وجود دارد، اما به دلیل شدت جریان روخانه و حمل الوار و زباله ها توسط رودخانه از این سفرها پرهیز شود.
در برخی از ایالت های مالزی سازمان های مقابله با بلایای طبیعی با آماده باش نیروهای امدادی، آماده هر نوع حادثه احتمالی ناشی از بارش شدید باران و جاری شدن سیل در روزهای آتی هستند.
پیش بینی می شود بارش شدید باران که در روزهای گذشته بیش از 9 ایالت از 13 ایالت مالزی را با مشکلاتی مواجه کرده است، در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
با این شرایط به نظر می رسد تعطیلات سه روزه سال نو چینی در مالزی با سفرهای کمتری همراه خواهد بود.
تارنمای روزنامه 'استریت تایمز' روز پنجشنبه نوشت ایالت 'جوهور' واقع در جنوب مالزی و در همسایگی سنگاپور در مقایسه با سایر ایالت ها از شرایط بدتری برخوردار است، و تاکنون حدود 10 هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
منطقه 'سگامات' در بخشی شمالی این ایالت در مقایسه با سایر نقاط متحمل آسیب های بیشتری شده و بیش از دو سوم کسانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند از این منطقه بوده اند.
مسدود شدن جاده ها، تعطیلی مدارس و مشکل حمل و نقل عمومی از جمله چالش هایی است که در این منطقه گزارش شده است.
برخی از مالزیایی ها امیدوارند تعطیلات سال نو چینی امسال را مشابه آنچه که در سال 2011 رخ داد، بر اثر بارش شدید باران در پناهگاه ها و دور از خانه خود نگذرانند.
وقوع سیل در ایالت های سلانگور، پراک، مالاکا، کلانتان، صباح، ساراواک، پاهنگ و نگری سمبیلان نیز تاکنون بیش از چهار هزار نفر را روانه مراکز امدادی کرده و بیش از 10 مدرسه را به تعطیلی کشانده و باعث شده هزاران دانش آموز از هم اکنون به استقبال تعطیلات سال نو چینی بروند.
سیل در مالزی یکی از بلایای طبیعی است که وقوع فراوان، آن را به پدیده عادی نزد مردم تبدیل کرده است.
آخرین سیل جدی در مالزی از 15 دسامبر سال 2014 تا سوم ژانویه سال 2015 در ایالت های 'کلانتان' و 'ترنگانو' رخ داد، که بر اثر آن 21 نفر کشته و بیش از 200 هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی