گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت  پنجم 8 بهمن - 95
اگرچه بارندگی و سیلاب همچنان در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و ایرانشهر ادامه دارد، حضور به موقع نیروهای امدادی و اورژانس اوضاع منطقه را تحت کنترل درآورده است.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و شروع بارندگی های سیل آسا در مناطق جنوب استان، کلیه  پرسنل اورژانس پیش از بارندگی در حالت  آماده باش کامل قرار گرفتند. بازدید میدانی از مناطق تحت پوشش توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی از ساعات اولیه قبل از شروع بارندگی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
 
شدت بارندگی و طغیان رودخانه های محلی باعث مسدود شدن بیش از چهارده محور مواصلاتی شد اما این موضوع، ارائه خدمات امدادی پایگاه های اورژانس  ١١۵ را متوقف نکرده است و ارائه خدمات به مردم ادامه دارد.
 
حضور موثر اورژانس 
بخشی از اقداماتی که قبل از شروع بارندگی و در طول مدت بارندگی از دوم بهمن ماه تا کنون صورت گرفته شامل آماده باش کلیه نیروها، آماده باش 44 پایگاه اورژانس115 تحت پوشش، لغو کلیه مرخصی ها و ماموریت های غیرضروری، آماده باش کلیه مراکز بهداشتی درمانی، آماده باش کلیه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، بازدیدهای میدانی از مناطق تحت پوشش توسط تیم های بهداشتی و پشتیبانی در مناطق سیل زده بوده است.
 
آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی کشور در بارندگی و سیلاب اخیر در ایرانشهر، موجب شده تا علی رغم شدت بارندگی میزان آسیب به حداقل برسد.
 
مردم منطقه زیر چتر اورژانس 
بارندگی و سیلاب در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به خصوص منطقه ایرانشهر حوادثی را نیز در پی داشت که البته این حوادث با توجه به آمادگی نیروهای امدادی حاضر در منطقه با کمترین خسارت همراه بوده است.
 
در این مدت تعداد 11 مورد تصادف شهری اتفاق افتاد که از مجموع سیزده نفر مصدوم، چهار نفر در محل درمان شده و نه نفربرای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شدند. 9 مورد تصادف جاده ای نیز اتفاق افتاد که 6 نفر از مصدومین در محل درمان شده و 16 نفر برای دریافت خدمات تخصصی  به بیمارستان منتقل شدند. متاسفانه 2 نفر نیز بر اثر تصادفات در حوزه شهرستان سرباز فوت شدند. همچنین در این مدت به 9 مادر باردار توسط پرسنل اورژانس امداد رسانی شد که 2 نفر از آنها در حین انتقال به بیمارستان، در آمبولانس و تحت نظر پرسنل اورژانس وضع حمل کردند.
 
زایمان در محاصره سیلاب 
به خطر افتادن سلامت تعداد 9 مادر باردار با شروع بارندگی و سیل در روستا های ایرانشهر از جمله دغدغه های عوامل اورژانس بود. نگرانی به خصوص در مورد دو مادر باردار پا به ماه که به دلیل مسدود بودن راه های ارتباطی و طغیان رودخانه در اعزام به بیمارستان با تاخیر مواجه شده بودند بیشتر بود. ضمن اینکه به علت وضعیت نامساعد جوی امکان استفاده از بالگرد نیز وجود نداشت در نهایت با شروع درد زایمان، زایمان توسط پرسنل فوریتهای پزشکی در آمبولانس انجام شد.
 
عدم امکان اعزام بالگرد به منطقه، موجب شد تا عملیات انتقال مادران باردار از عرض رودخانه با وسایل نقلیه سنگین صورت گیرد و در نهایت پس از گذشت سه ساعت مادر و نوزاد سالم به بیمارستان ایران ایرانشهر منتقل شدند.
 
مانور طبیعی 
دکتر ضاربان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در پی اقدام به موقع پرسنل اورژانس، ماما و پزشک مرکز مسکوتان و پزشکان مرکز درمانی حمیری بخش تلنگ از زحمات آنان تقدیر و تشکر کرد و گفت: امروز همکاران ما در اورژانس از یک امتحان و مانور طبیعی سربلند بیرون آمدند و تلاش خستگی ناپذیر همکاران فوریتهای پزشکی ستودنیست وجای تقدیر و تشکر دارد.
 
شایان ذکرست که با وجود تداوم بارندگی و شرایط نامساعد جوی، اوضاع‌ تحت کنترل نیروهای امدادی است و کمک رسانی نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی  ایرانشهر به مصدومان و آسیب دیدگان همچنان ادامه دارد.  
سرپرست دادسرای جنایی تهران:
سرپرست دادسرای جنایی استان تهران، از رسیدگی به ابعاد حقوقی و کیفری پرونده پلاسکو خبر داد و گفت: تعیین تکلیف اموال توسط دادسرای جنایی پیگیری می شود.
 
به گزارش ایسنا، محمد شهریاری افزود: در حال حاضر در مرحله عبور از بحران، ارائه خدمات قضائی به ساکنان، مالکان و متصرفین در دستورکار است و بعد از این عبور از این مرحله، پرونده قضائی در این باره تشکیل می شود به طوری که ابعاد کیفری تحت بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.
 
وی گفت: ابعاد حقوقی به طور قطع در این حادثه باید با تقدیم دادخواست مورد رسیدگی قرار گیرد.
 
سرپرست دادسرای جنایی استان تهران درباره مهمترین ابعاد کیفری در پرونده پلاسکو اظهار کرد: موضوع فوت شدگان در حادثه پلاسکو در قالب قتل شبه عمد بررسی می شود و موضوع قصورهای احتمالی و سرقت های احتمالی که گزارش می شود، نیز در دستور رسیدگی قرار می گیرد.
 
وی اضافه کرد: پرونده آسیب ها و ضرب و جرح مصدومین نیز در این بخش رسیدگی می شود.
 
سرپرست دادسرای جنایی استان تهران اظهار کرد: بحث تعیین تکلیف اموال نیز توسط دادسرای جنایی پیگیری می شود اما ممکن است شخصی در ادامه مراجعه کرده و اعلام کند که اموالش بیمه بوده و قصد ارائه دادخواست علیه مالک یا اشخاص دیگر را دارد که دادخواست این موارد باید به دادگاه حقوقی ارائه شود


نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: برای اینکه دل یک جریان لائیک را به دست بیاورید با خدا جنگ نکنید، مدیریت مدیران نباید در این مسئله خرج شود، دنبال اردوکشی سیاسی از یک جریان لائیک ولنگار نباشید زیرا شکست می‌خورید.
 
به گزارش تسنیم، سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: خداوند متعال انسان را برای جهنم نیافریده است، دل اهمیت بسیار بالایی دارد، گاهی دل است که بر چشم و گوش حاکمیت پیدا می‌کند و به دیده و گوش هم جهت می‌دهد تا آنچه او می‌خواهد دیده و شنیده شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مولوی می‌گوید اگر بنا باشد دل صیقل داده شود تا آلودگی‌های آن از میان برود، اعمال خوب در این آیینه به تصویر کشیده می‌شود و امام جواد(ع) نیز می‌فرمایند دل را باید آماده کرد و چرک را از آن برطرف کرد.
 
علم‌الهدی عنوان کرد: اگر دل توانست به یک نقطه صیقلی و شفاف برسد مسلماً این انسان در عبودیت و بندگی خداوند متعال نزدیک‌تر است، اگر می‌خواهید خدایی شدن را از یک نقطه شروع کنید از دل و باور دل شروع کنید.
 
وی بیان کرد: اگر باور پروردگار به صورت جدی در دل قرار گرفت و این دل وابسته به خدا شد دیگر گناه جایگاهی ندارد.
 
علم الهدی با تسلیت مجدد فوت ایثارگران آتش‌نشانی در حادثه پلاسکو تهران بیان کرد: مقام معظم رهبری 5 ماه قبل در یکی از سخنرانی‌ها فرمودند، جان فدا کردن به زبان آسان است، انسان می‌گوید جانم را می‌دهم اما در مقام عمل دچار سختی می‌شود؛ بعد از فرمایش مقام معظم رهبری، ایثارگری عزیزان ما در حادثه ساختمان پلاسکو معنای فرمایش مقام معظم رهبری را در عرصه عمل نشان داد.
 
وی بیان کرد: آنچه در این حادثه مهم است این است که هر انسانی حرفه و شغلی دارد که گاهی در مسیر اشتغال با خطر مواجه می‌شود، اما این حادثه تفسیری از ایثار انقلابی بود. فرهنگ ایثار انقلاب مقدس اسلامی چنین فرزندانی را پرورش داده و امروز استکبار با ملتی روبه‌رو است که فرهنگ ایثار در کانون زندگی این مردم و در نسل سوم انقلاب نهادینه شده است.
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه فداکاری و ایثار در فرهنگ بومی ما نهادینه شده است افزود: این نقطه‌ها نقاطی قابل تامل است، دنیا، دنیای کور و کر است، وقتی دنیا، دنیای بی‌خدا شد و به همه فضیلت‌های انسانی پشت پا زد این واقعیات را نمی‌بیند و نمی‌تواند بفهمد در فرهنگ دینی ما امروز انسانها چه و چگونه بار آمده‌اند. آیا با این مردم می‌توان مبارزه کرد؟
 
علم‌الهدی ادامه داد: آمریکا جرات نزدیک شدن به ما را ندارد، روز گذشته در مشهد صحنه‌ای اجرا شد و به ذوق شما خراسانی‌های ادب شناس تبریک می‌گویم، تشییع شهدای مدافع حرم انجام شد و در این روز نماد شهدای ایثارگر آتش‌نشان نیز تشییع شد و این مهم بیانگر این واقعیت است که عزیزان ایثارگر ما در پلاسکو تابلویی از ایثارگری عملیات کربلای 4 بودند.
 
وی افزود: ارائه این قدرت غیرقابل شکست یعنی بومی شدن ایثارگری در فرهنگ ایرانی قابل ارزش است و در این حادثه پلاسکو این مسئله روشن شد، برادران و خواهران جوان، شما که امروز با توسعه ارتباطات و با باز شدن فضای مجازی، انواع و اقسام فرهنگ‌ها را زیر و رو می‌کنید، به‌جای اینکه برخی سیاست‌های مزورانه را مشاهده کنید، بیایید این نمونه روشن و شفاف و شیرین و افتخارآفرین را در حادثه ساختمان پلاسکو ببینید.
 
خطیب جمعه مشهد مقدس گفت: امام بزرگوار ما 12 بهمن قدم در خاک این میهن گذاشت و با این قدم پربرکت، نسلی افتخارآفرین را در این کشور رقم زد که امروز دنیا را به لرزه درمی‌آورد؛ با این ملت مگر می‌توان مقابله کرد؟ قدرت این ملت تنها در موشک و تجهیزات نظامی و مانور نظامی نیست بلکه قدرتش در حمایت و پشتیبانی 75 میلیون انسانی است که با این فرهنگ بار آمده‌اند و این‌گونه ایثارگری می‌کنند.
 
علم‌الهدی ادامه داد: در این تقارن سالگرد پیروزی انقلاب مقدس اسلامی شما به یک مثلث عظیم انسان ساز توجه کنید؛ ورود امام راحل به میهن، سر و رمز پیروزی این انقلاب و مردمی که 38 سال در پرتو این انقلاب بار آمده‌اند سه بعد این مثلث هستند.
 
وی افزود: تمام جریان و جهت این انقلاب با تدبیر امام زمان(عج) است، آیا باید نسبت به این انقلاب شک کرد و نسبت به آن ژست آکادمیک گرفت؟ بعد نیز اسم خود را روشنفکر و صاحب نظر و تحصیلکرده بگذارید. اساس انقلاب جای شک و تردید نیست.
 
علم‌الهدی ادامه داد: دستاورد این انقلاب این بود که اسلام محصور در حسینیه‌ها و مساجد را بیرون آورد و بر تمام معادلات بین المللی جهان حاکم کرد و سفره استکبار جهانی را از این طریق جمع آوری کرد. مردمی که ایثارگر در پرتو فرهنگ این انقلاب بار آمده‌اند یک تجربه شایان توجه است، هر زمان رضای خدا با اراده مردم تطبیق کرد، خداوند نیز مردم را کمک می‌کند.
 
وی بیان کرد: برای اینکه دل یک جریان لائیک را به دست بیاورید با خدا جنگ نکنید، مدیریت مدیران نباید در این مسئله خرج شود، دنبال اردوکشی سیاسی از یک جریان لائیک ولنگار نباشید زیرا شکست می‌خورید زیرا بنای این انقلاب خون صدها هزار شهید است. هر انسانی بخواهد در خط اردوکشی سیاسی با خدا دربیفتد، به ذلت و خواری دنیا گرفتار می‌شود.
تخلیه 3 روستا به دلیل سیل در سیستان و بلوچستان 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در مورد حادثه سیل در شهرستان‌های جنوبی استان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان در آماده باش کامل قرار دارند و عملیات بازگشایی محورها مواصلاتی و امداد و نجات با جدیت در حال انجام است.
"
رضا اربابی" در گفتگو با عصر ایران ادامه داد: از روز 30 دی ماه بارندگی‌ها در منطقه ما و به ویژه شهرستان‌های جنوبی استان شروع شد. استان سیستان و بلوچستان یکی از کم بارش‌ترین استان‌های کشور در طی دو سال اخیر بوده است و متوسط بارندگی سالیانه ما در استان 105 میلی متر است. این در حالی است که طی چند روز اخیر در بخشی از شهرستان‌ها بیشتر از میانگین 100 میلی متر بارندگی اتفاق افتاد.
وی اضافه کرد: یکی از ایستگاه‌های ما 164 میلی متر بارش گزارش شد، به عبارتی یک و نیم برابر بارندگی سالیانه ما بارندگی داشت. به همین دلیل با یک سری مسائل و مشکلات مواجه شدیم، از جمله اینکه 15 راه‌های اصلی و فرعی ما مسدود شد. در نیک شهر 119 میلی متر بارندگی، بنتور 80 میلی متر و کنارک 143 میلی متر بارش داشته ایم.
اربابی خاطر نشان کرد: از 15 مسیری که مسدود شده بود 8 محور بازگشایی و مسیرهای باقی مانده نیز به زودی باز خواهد شد. خوشبختانه با توجه به آمادگی نیروهای امدادی و اکیپ‌های راهداری تاکنون هیچ گونه خسارت جانی نداشته‌ایم و همه افراد گرفتار در سیلاب به سلامت نجات پیدا کرده‌اند. 50 اکیپ اورژانس و دو بالگرد در منطقه آماده باش بودند. در 30 منطقه قطعی برق بوجود آمد، که اکنون مشکل تمام انها رفع شد.
وی در رابطه با خسارت به 300 خانه در شهرستان‌های جنوبی استان گفت: این خانه‌ها در معرض خطر قرار داشت و ما مجبور شدیم 3 روستا که در حاشیه رودخانه بودند تخلیه و به نقاط ایمن، اسکان اضطراری دادیم که تعداد این‌ها 395 خانوار است و چادر امدادی و لوازم اولیه معیشت در بین آن‌ها توزیع شده است.
*
پیش بینی بارش باران و برف برای امروز و فردا
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی امروز و فردا برخی از استانهای کشور شاهد بارش باران و برف خواهند بود.
"
احد وظیفه" در گفت‌وگویی بیان کرد: با نفوذ سامانه بارشی جدید به شمال غرب کشور، در شمال غرب، دامنه‌های مرکزی زاگرس و دامنه‌های البرز مرکزی ابرناکی و بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد:امروز در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی و مرکزی زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز، بارش باران و برف و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و از بعد از ظهر شدت بارش در مناطق یاد شده به طور قابل ملاحظه افزایش می‌یابد و رویداد پدیده رعد و برق و تگرگ در استان‌های واقع در زاگرس جنوبی و مرکزی دور از انتظار نیست.
"
وظیفه" با اشاره به اینکه از اواخر وقت امشب با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در استان‌های ساحلی دریای خزر افزایش ابر، بارش باران، وزش باد و کاهش دما آغاز می‌شود افزود: روز جمعه علاوه بر مناطق فوق گستره بارش به شمال شرق نیز کشیده خواهد شد. شدت بارش روزهای پنجشنبه و جمعه در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه روز جمعه مقدار بارش در استان‌های مازندران و گیلان قابل توجه خواهد بود گفت: امروز در شمال شرق و روز جمعه در جنوب شرق وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت آسمان تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات بارش باران و وزش باد با حداقل دمای 4 و حداکثر دمای 8 درجه سانتیگراد و روز جمعه ابری همراه با بارش باران و برف گاهی وزش باد و حداقل دمای 1 و حداکثر دمای 5 درجه سانتیگراد خواهد بود.
همچنین سازمان هواشناسی طی اخطاریه‌ای نسبت به شدت بارش در برخی استان‌های کشور هشدار داده است.
در این اعلامیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره 116 مورخ 5 بهمن ماه با توجه به پیش‌بینی شدت بارش وضع هوای استان‌های کشور به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:
*
پنجشنبه 7 بهمن ماه: بارش برف و باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید و آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای در کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهار محال و بختیاری؛ اختلال در تردد جاده‌ای در ارتفاعات البرز مرکزی و غربی با توجه به پیش‌بینی بارش برف.
*
جمعه 8 بهمن ماه: بارش باران و برف همراه با رعد و برق، وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و احتمال رخداد تگرگ در کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد. همچنین بارش برف و باران همراه با آبگرفتگی معابر و اختلال در تردد جاده‌ای در همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران و گلستان و بارش برف و اختلال در تردد جاده‌ای در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.
از این رو توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خسارت‌های احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود.
*6
استان کشور درگیر سیل و آب گرفتگی
رئیس سازمان امداد و نجات نیز با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در 6 استان کشور گفت: بیش از 4 هزار نفر به دلیل این حادثه اسکان اضطراری یافتند.
"
مرتضی سلیمی" در ارتباط با وقوع سیل و آب‌‌گرفتگی اظهار داشت: 6 استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی و رضوی متاثر از سیل و آ‌ب‌گرفتگی طی 5 روز گذشته شده‌ است.
وی افزود: 19 شهرستان جاسک، سیریک، میناب، رودان، دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیک‌شهر، چابهار،‌خاش، سرباز، سیب‌وسوران، منوجان، قلعه‌گنج، کوه‌بنان، داراب، سربیشه، خواف، و تایباد متاثر از سیل و آب‌گرفتگی شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات ادامه داد: در این مدت در 107 شهر و روستا 7724 نفر امدادرسانی شده و 4178 نفر اسکان اضطراری یافته‌اند.
"
سلیمی" گفت:‌ 73 دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شده و 60 واحد مسکونی نیز از آب تخلیه شد. همچنین تعداد زیادی پتو، موکت، فانوس، نایلون، ست‌ظروف و کنسروجات میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات خاطر نشان کرد: در حال حاضر امدادرسانی در سیستان، کرمان و هرمزگان ادامه دارد.