گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت  چهارم 9 مرداد - 96
پایتخت‌نشین‌ها طی روزهای اخیر از بابت تشدید دوباره حجم ترافیک، غافلگیر شدند. بار سنگین تردد خودروها در میانه تابستان، وضعیت برخی معابر بزرگراهی را مشابه روزهای نیمه دوم سال کرده است. بررسی‌ها درباره منشا افزایش اخیر حجم ترافیک، از نقش 4 عنصر حکایت دارد که مهم‌ترین آنها، «بروز گرمای کم‌سابقه هوای پایتخت» و «افزایش تقاضای سفر به قصد خرید و تهرانگردی در ماه مرداد» است. افزایش دما، سهم سفر با خودروی شخصی را افزایش داده است. مقامات «راهور» برای کاهش میل به استفاده از خودروی شخصی، دو راهکار مطرح می‌کنند.

 به گزارش دنیای اقتصاد، چهار عنصر تشدید‌کننده ترافیک ماه میانی تابستان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت شناسایی و معرفی شد. رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن شناسایی و تشریح این عناصر، از بغرنج شدن وضعیت ترافیک تهران خبر داد و دو راهکار توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و نیز اخذ «عوارض تردد» از بخشی از معابر اصلی و پرترافیک شهر را به‌عنوان تنها راهکار نجات پایتخت از وضع کنونی معرفی کرد. طی روزهای سپری شده از مرداد ماه حجم خودروهای عبوری از معابر تهران در بسیاری از نقاط شهر به شکل محسوس افزایش یافته و این موضوع به «افزایش زمان سفر» در ساعات پیک ترافیک منجر شده است. تشدید محسوس ترافیک در میانه تابستان در حالی که تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد، سوال‌برانگیز شده است.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن تایید افزایش ترافیک در ایام سپری شده از ماه میانی تابستان در مقایسه با ترافیک تیرماه، چهار عنصر تشدید‌کننده ترافیک در این ماه را شناسایی و تشریح کرد. به گفته وی، نخستین و مهم‌ترین عنصر موثر بر ترافیک این ماه، گرمای کم‌سابقه هوا بوده که انگیزه استفاده از خودروی شخصی را در میان شهروندان افزایش داده است. در یکی، دو هفته اخیر بعضی‌ روزها دمای هوای تهران از 40 درجه نیز فراتر رفت و این موضوع موجب شد تمایل شهروندان برای استفاده از خودروی شخصی که قاعدتا به سیستم سرمایشی مجهز است، بیشتر شود و حتی برخی از کسانی که در هفته‌ها و ماه‌های قبل از حمل‌ونقل عمومی برای سفرهای درون‌شهری استفاده می‌کردند، طی این ایام به دلیل گرمای هوا خودروی شخصی را برای سفر آسان و بدون دغدغه گرما انتخاب کرده‌اند. افزون بر این، در روزهای گرم طبعا بسیاری از شهروندان سفرهای خود را به ساعت 17 به بعد موکول می‌کنند و در نتیجه در ساعات پیک ترافیک عصرگاهی شاهد افزایش چشمگیر حجم خودروها در روزهای اخیر بوده‌ایم.

سردار مهماندار از «نامعادله ورود و خروج خودروها به شبکه معابر تهران» به‌عنوان عنصر دیگر تشدیدکننده ترافیک که نه تنها در ماه جاری بلکه در تمام سال موجب تشدید ترافیک می‌شود، یاد کرد و توضیح داد: روزانه 1000 دستگاه خودروی جدید در تهران پلاک می‌شود و این در حالی است که آمار خروج خودروهای فرسوده در روز، یک دهم این رقم یعنی فقط 100 دستگاه است. بنابراین به تعداد متقاضیان استفاده از شبکه معابر تهران روز به روز افزوده می‌شود و این در حالی است که گنجایش معابر شهر تهران تکمیل شده و عرصه شهر نیز محدود است و نمی‌توان تمام آن را به خودروها اختصاص داد.

سومین عنصر تشدیدکننده ترافیک در ماه میانی تابستان از نگاه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، «انتخاب مرداد به منظور سفرهای با قصد تفریح و تفرج تابستانی در داخل محدوده شهر» است که تاثیر زیادی در بروز وضعیت کنونی دارد. از آنجا که در ابتدا و انتهای ماه گذشته، دو نوبت تعطیلات پیاپی وجود داشت، بسیاری از شهروندان این ایام را برای سفر انتخاب کردند. از سوی دیگر عده‌ای ترجیح می‌دهند در تیرماه و قبل از اینکه دمای هوا به اوج میانه تابستان برسد، سفر کنند. به این ترتیب کسانی که ماه گذشته را برای سفر انتخاب کرده بودند، مرداد را که یک ماه استثنایی و بدون تعطیلات در تابستان امسال محسوب می‌شود و هوا نیز در ایام این ماه علی‌القاعده گرم‌تر از تیر است را به‌عنوان زمان مناسب برای اقامت در تهران برگزیده‌اند. طبیعی است با توجه به فراغت فرزندان از تحصیل در تابستان، خانواده‌ها از ایام مرداد برای سفرهای درو‌ن‌شهری با قصد تفریح و تفرج استفاده می‌کنند. در نتیجه این نوع تقاضای سفر، تشدید ترافیک معابر در مردادماه امری قابل انتظار است.

سردار مهماندار در ادامه، چهارمین عنصر اثرگذار بر میزان ترافیک روزهای اخیر را افزایش مهاجرت به تهران با هدف اشتغال، آن ‌هم عمدتا از طریق مسافرکشی برشمرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: در کل ایام سال به دلیل مشکل اشتغال در کشور،‌ عده‌ای به تهران مهاجرت می‌کنند و عمدتا مقصود آنها از این مهاجرت، اشتغال به مسافرکشی است. این مسافرت‌ها در تابستان امسال نیز بر ترافیک اثر گذاشته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد»‌ حاکی از آن است که در تابستان امسال به دنبال رونق گرفتن و فراگیر شدن آژانس‌های اینترنتی، تمایل مهاجران به مسافرکشی در تهران بیشتر شده و این موضوع را می‌توان با مشاهده ازدیاد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت نیز تایید کرد.

راهکار حل معضل ترافیک از نگاه پلیس
سردار مهماندار معتقد است وضعیت ترافیک تهران بغرنج شده و در این رابطه توضیح می‌دهد: ترافیک تهران در حال حاضر با وجود بیش از چهار میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت، به نقطه «اشباع» رسیده و در نتیجه هر یک از مولفه‌های موثر بر ترافیک که دچار تغییر هر چند جزئی شود، اثر آن بلافاصله در معابر شهر به شکل بروز «گره ترافیکی» قابل مشاهده است و عموم مردم متوجه تغییر در میزان ترافیک به ویژه در ساعات پیک می‌شوند.

وی در ادامه به تشریح تنها راهکار حل معضل ترافیک تهران پرداخت و اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی در تهران صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب وجود دارد. سردار مهماندار افزود: تنها راهکار حل معضل ترافیک تهران این است که از انگیزه سفر با خودرو شخصی در طول هفته کاسته شود. برای این منظور قبل از هر چیز باید کمیت و کیفیت شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به ویژه مترو که یک مد حمل‌ونقلی آسان، سریع و انبوه‌بر محسوب می‌شود، ارتقا یابد. افزون بر این و در گام دوم، اخذ عوارض تردد از برخی معابر پرترافیک شهر نیز به‌عنوان راهکار بازدارنده استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری روزمره باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، «اعمال محدودیت‌های جدید تردد با تعریف رینگ مورد نیاز محدودیت شامل معابر پرترافیک بدون مولفه جریمه و تحت عناوینی مثل پرداخت عوارض تردد» می‌تواند میل به استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهد. سردار مهماندار ابراز امیدواری کرد در دوره جدید مدیریت شهری به این دو مورد از پیشنهادهای کلیدی پلیس راهنمایی و رانندگی برای مهار ترافیک به‌صورت ویژه توجه شود و یادآور شد: تنها راه مهار ترافیک تهران این است که تهرانی‌ها همچون بسیاری از شهروندان ابرشهرهای پیشرفته، حمل‌ونقل عمومی را جایگزین استفاده از خودروی شخصی کنند و استفاده از خودروی شخصی برای تمام اقشار اعم از کم‌درآمد و پردرآمد به روزهای آخر هفته و تقاضای سفرهای تفریحی و تفرجی اختصاص یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه سرانه مالکیت خودروها در بسیاری از کشورهای پیشرفته از تهران بیشتر است، ارتباط میان این شاخص و ترافیک تهران را رد کرد و گفت: مساله اصلی ترافیک تهران «میزان استفاده از خودروی شخصی» است که باید از طریق توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ آمارهای شهرداری و گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز نشان می‌دهد بین 45 تا 50 درصد از سفرهای درون شهری روزانه تهران با خودرو شخصی انجام می‌شود. برابر آخرین آمار، شمار سفرهای درون‌شهری روزانه تهران 18 میلیون و 600 هزار سفر است که تقریبا نیمی از این میزان با خودروی شخصی انجام می‌شود و سهم مترو به‌عنوان پراستفاده‌ترین مد حمل‌ونقل عمومی در شهرهای جهان، در تهران بین 16 تا 18 درصد است.
سازمان راهداری برای اسنپ، خط و نشان کشید. روز گذشته با شکایت مستقیم این سازمان از «اسنپ»، پای مدیران این استارت‌آپ به دادگاه‌ها باز شد تا درباره فعالیت خودروهای تحت پوشش‌شان در خطوط بین شهری توضیح دهند.

به گزارش شهروند، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری، صبح روز گذشته گفت: سفرهای برون شهری در انحصار خودروهایی است که با پلاک «ع» (عمومی) فعالیت می‌کنند و امکان حضور دیگر خودروها در این بخش فراهم نیست. او معتقد است حمل‌ونقل عمومی بین شهری، تشریفات، الزامات و نظارت‌های خود را می‌طلبد و از این رو به مصلحت کشور نیست که اسنپ به موضوع سفرهای برون شهری نیز ورود کند. اما آیا واقعا می‌توان روبه‌روی پیشروی استارت‌آپ‌ها ایستاد؟

از طرفی، صدور حکم به همین سادگی نیست. اوضاع رانندگان تاکسی بین شهری که توانایی لازم برای پیوستن به تکنولوژی‌های جدید را ندارند، چندان مساعد نیست. آنها به «شهروند» می‌گویند که هرروزشان کابوس است. تاکسی‌های بین شهری پیش از اینها هم دل پری از ورود خودرو‌های شخصی به خطوط کاری خود داشتند و گزارش میدانی «شهروند» در دی‌ماه ‌سال ٩٥ حاکی از این بود که به سختی روزگار می‌گذرانند. یکی از این راننده‌ها به «شهروند» گفته بود: «هر روز، صبح تا شب داد می‌زنم و دنبال مسافر می‌دوم اما نیست که نیست. آخر شب هم روسیاه و دست خالی به خانه برمی‌گردم.»

موضوع را با امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی درمیان می‌گذاریم. او می‌گوید: حمل‌ونقل عمومی ما رو به افول است. در راستای برنامه پنجم توسعه، تاکنون ٣٣‌هزار ‌میلیارد تومان خرج حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای شده و نتیجه از دست دادن سالی ١٠٠‌میلیون مسافر است! حالا هم که استارت‌آپ‌ها می‌خواهند حمل‌ونقل عمومی ما را سر و سامانی ببخشند، مقاومت می‌کنیم.

جزییات اختلاف سازمان راهداری و اسنپ
«قرار این بود که اسنپ پیشنهاد حمل‌ونقل برون‌شهری را از اپلیکیشن خودش حذف کند.» داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی، علت اقدام قضائی علیه اسنپ را، این‌گونه عنوان کرد و گفت: به اعتقاد بنده ماهیت سفر برون‌شهری با سفر درون‌شهری متفاوت است و اصلا به لحاظ اقتصادی به صلاح کشور نیست. او با بیان این‌که این شرکت در حمل‌ونقل درون شهری سهم خودروهای شخصی را می‌گیرد، اظهار کرد: اما اگر قرار باشد سهم حمل‌ونقل برون شهری را بگیرند این به مصلحت کشور نیست و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آن را پیگیری می‌کنند.

با این حال اگرچه برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند با پیگیری‌های این سازمان ورود این نرم‌افزارها فعلا به سفرهای برون شهری متوقف شده است، روابط‌عمومی اسنپ می‌گوید که درحال آماده‌سازی جوابیه هستیم و قرار نیست تغییر خاصی در برنامه سفرهای ما رخ دهد.

ضعف غیرقابل انکار حمل‌ونقل عمومی
سیستم‌های استارت‌آپ می‌توانند به حمل‌ونقل عمومی کمک کنند. امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه به «شهروند» می‌گوید: باید با این واقعیت کنار بیایيم که روز به روز در حمل‌ونقل عمومی، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شویم و برای پا گرفتن این حمل‌ونقل عمومی نیاز به استارت‌آپ‌ها و ایجاد یک حمل‌ونقل یکپارچه داریم. ظرف ٥‌سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای توسعه حمل‌ونقلی ریلی و جاده‌ای کردیم که بیهوده بود. نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها قهر مردم با حمل‌ونقل عمومی بود. به نظر این مقام مسئول، قطعا باید وزارت راه و شهرسازی از این شرکت‌ها برای توسعه بیشتر استفاده کرده و حتی به تاکسی‌ها کمک کند که زیر پوشش این استارت‌آپ‌ها پا بگیرند.

سمت و سوی توسعه را تغییر دهیم
سمت و سوی توسعه در کشور ما، رو به حمل‌ونقل عمومی رفته است. امیر امینی ادامه می‌دهد: وزارت صنعت، معدن، تجارت، بی‌رویه به تولید خودرو می‌پردازد. حامل‌های انرژی از دست می‌روند و با همین رویکرد به راحتی سمت و سوی حمل‌ونقل عمومی را از دست داده و به سوی حمل‌ونقل خصوصی می‌رویم. امینی معتقد است باید برای جذب مردم به حمل‌ونقل عمومی، از توان‌های استارت‌آپ‌ها استفاده کرده و آنها را با برنامه‌ریزی به کار بست. «این به نفع همه مردم و همه حوزه‌ها است، چه ریلی، چه جاده‌ای چه هوایی.»
استارت‌آپ‌ها باید مجوز بگیرند

عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، این مشکل ساده را پیچیده کرده است. سیدابوالفضل بهره‌دار، رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی ایران به «شهروند» می‌گوید: حمل‌ونقل جاده‌ای، خصوصا از نوع بین شهری، باید با امور جاده‌ای کشور هماهنگ شده و با هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر انجام شود. بهره‌دار تأکید می‌کند که نه‌تنها در حوزه جابه‌جایی مسافر بلکه در حوزه جابه‌جایی بار هم باید به استارت‌آپ‌ها فرصت ورود داد و آنها را به شرط اخذ مجوز به کار ببندیم.

اشتغالزایی وزارت ارتباطات را فراموش نکنید
«آقای کشاورزیان باید بداند که وزارت ارتباطات هم با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری موظف است از بخش‌های مختلف تحت پوشش‌ خود، اشتغال‌زایی کند. من در جریان تلاش‌های آقای واعظی برای کسب این مهم بوده و هستم.» بهره‌دار ضمن اعلام این نکته می‌گوید: نه فقط اسنپ، بلکه بیشتر این استارت‌آپ‌ها یک رویکرد جابه‌جایی جدید، چه در حوزه بار چه در حوزه مسافر است که با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری و با توجه به منابع موجود، نوعی اشتغالزایی محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اما برای این‌که سازوکار دستگاه‌های اجرایی کشور با یکدیگر تداخل پیدا نکرده و نه استارت‌آپ‌ها زمین بخورند، نه رانندگان تاکسی خطوط بین شهری، بیکار شوند باید خود دستگاه‌ها اتاق فکری تشکیل داده و تمرین استفاده از تکنولوژی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
وزیر اقتصاد با انتقاد از سنگ‌اندازی‌ها در خصوصی سازی شرکت‌های دولتی گفت: "نمی‌شود که هر موقع که شرکتی واگذار شد نماینده مجلسی در آن منطقه درخواست فسخ معامله را بدهد. به یاد ندارم شرکتی را بخش خصوصی واقعی و از طریق مزایده واگذار کرده باشیم، ولی درخواست فسخ معامله نداشته باشیم."

به گزارش ایسنا علی طیب نیا در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: اگر ما در گذشته بخش دولتی و خصوصی داشتیم الان بخش شبه دولتی، دولتی و خصوصی داریم که بخش شبه دولتی ناکارآمدی بخش دولتی را دارند ولی نظارت بخش دولتی را ندارند.

وی افزود: نمی‌شود من به عنوان یک وزیر در تریبون عمومی از خصوصی سازی حرف بزنم و از رقابت اقتصاد سخن بگویم، اما وقتی پشت میز کارم می نشینم فقط به دنبال مقابله با واگذاری ها باشم و واگذاری های قبلی را لغو کنم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نمی‌شود که هر موقع که شرکتی واگذار شد نماینده مجلسی در آن منطقه درخواست فسخ معامله را بدهد. به یاد ندارم شرکتی را بخش خصوصی واقعی و از طریق مزایده واگذار کرده باشیم، ولی درخواست فسخ معامله نداشته باشیم.

طیب‌نیا ادامه داد: در مورد واگذاری‌ها ما هر بار از این دادگاه به آن دادگاه راهی بودیم چرا که فکر عامه به این صورت بود که شرکتی که به شرکت خصوصی واگذار شده نیست و نابود شده است.

وی ادامه داد: این نشست فرصت ارزشمندی برای شکل‌گیری گفت‌وگوی گسترده در بین کارشناسان و ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی است. پایش چگونگی اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها از اجزای اصلی چرخه مدیریت خردمندانه است و از این طریق می‌توان چگونگی  اجرای برنامه‌ها را ارتقا بخشید.

وزیر اقتصاد توضیح داد: میزان توسعه‌یافتگی در کشورها را در چگونگی مقابله با مشکلات باید جست‌وجو کرد. چگونگی تحلیل و ارزیابی مشکل و اجرای برنامه برای مقابله با مشکل می‌تواند معیاری از توسعه‌یافتگی یک کشور باشد و این موضوع بستگی به ظرفیت کشور و نوع برخورد مسائل آن کشور در طول زمان‌های مختلف دارد.

وی درباره سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ یک انقلاب در چارچوب سیاستگذاری کشور و نظام بود و این سیاست درمان اقتصادی دولتی ایران را دنبال می‌کرد.

طیب‌نیا توضیح داد: اگر مشکلات اقتصادی ایران را ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم که نفتی بودن اقتصاد و اقتصاد دولتی مشکل اساسی اقتصاد ماست که این دو ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و راه‌حل‌های آنها نیز یکی است. سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی برای مقابله با دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد بود. قطعا از طریق مقابله با اقتصاد دولتی و نفتی قابل توجیه است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: بدون حل مشکل نفتی بودن و دولتی بودن ایران نمی‌توان به رشد مستمر و پایدار دست یافت. در شرایطی ما می‌توانیم با این مشکل به نحو اصولی مقابله کنیم که برنامه‌ها را مرتب پایش کنیم و سیاستگذاری درست داشته باشیم. ما باید بدانیم که سیاست‌ها هدف نیستند و نباید آنها را مقدس بدانیم.

طیب‌نیا توضیح داد: در زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد سعی کردیم که کاستی‌های اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ را به حداقل برسانیم و خصوصی‌سازی را در مسیر صحیح خود قرار دهیم. آمار نشان می‌دهد که از کل واگذاری‌هایی که از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۶ انجام شده است، ۴۳ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که ۳۰ درصد از واگذاری‌ها سهم دولت یازدهم بوده ولی آنچه مهم است، کیفیت واگذاری‌هاست.

وی تصریح کرد: در فاصله سال ۱۳۸۰ تا شروع کار دولت یازدهم تنها ۱۸ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده و ۵۶ درصد واگذاری‌ها به صورت رد دیون بوده است که آسان‌ترین روش واگذاری است. چرا که با دو خط نوشتن مصوبه می‌توان ۳۰۰ شرکت را واگذار کرد. اما در دولت یازدهم به غیر از دو مورد که مربوط به مصوبات دولت قبلی بود هیچ رد دینی صورت نگرفت و در این دولت هیچ رد دینی از ابتدا شروع نشد.

وزیر اقتصاد درباره سود سهام عدالت نیز گفت: قرار است ۵۰ میلیون از سهامداراران شرکت‌های مربوط به سهام عدالت به معنای واقعی مالک آن شرکت‌ها شوند و این برنامه در مرحله اجرا قرار گرفته است. بخشی از آن برنامه مستلزم اصلاح قانون است که در فرآیند اصلاح آن قرار داریم. بخشی از آن نیز با توجه به مصوبات شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در حال اجرا است و در آینده نزدیک سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ به صاحبان سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

طیب نیا در مورد لغو مصوبات رد دیون نیز گفت: یکی از اولین اقداماتی که دولت انجام داد این بود که جلوی رد دین را گرفت و هیچ مورد رد دینی از ابتدا در دولت یازدهم شروع نشد. باور من این است که خصوصی‌سازی جزیی است از برنامه‌ کلی‌تر و آن برنامه به مردمی کردن اقتصاد و واگذاری سهام محدود نمی‌شود. جزء مهم این برنامه اصلاح محیط کسب  و کار است و تنها در یک محیط کسب و کار است که امکان مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی مشاهده می‌شود. ما باید انحصارها و از جمله انحصارهای دولتی را مهار، تنظیم و کنترل کنیم.

وی که در میان صحبت‌هایش چندین بار به موضوع رد دیون در دولت‌های قبل اشاره کرد، گفت: وقتی دولت توان پرداخت بدهی‌هایش را نداشته باشد، ساده‌ترین راه برای خصوصی‌سازی واگذاری مالکیت بنگاه‌های دولتی از طریق رد دیون است اما هدف ما افزایش کارایی بود. هدف ما توسعه بخش خصوصی بود ولی در عمل این واگذاری‌ها به این اهداف نرسید.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز (سی ژوئیه، هشتم مرداد) گفت ۷۵۵ دیپلمات و وابسته دیپلماتیک آمریکا باید خاک روسیه را ترک کنند.

به گزارش بی بی سی، این تصمیم بعد از آن اعلام شد که آمریکا در روزهای گذشته تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه وضع کرد.

وزارت خارجه روسیه پیشتر از آمریکا خواسته بود تا تعداد دیپلمات های خود را تا ماه سپتامبر امسال به ۴۵۵ نفر کاهش دهد، به تعداد دیپلمات‌های روسیه در آمریکا.

روسیه دو روز پیش همچنین به آمریکا اطلاع داده بود که دو ساختمان دیپلماتیک آمریکا را هم در اختیار خواهد گرفت.

رییس جمهور روسیه در گفتگو با تلویزیون روسیه-۲۴ گفت: "بیش از هزار [دیپلمات آمریکایی] در روسیه کار می‌کردند و هنوز کار می‌کنند" که "۷۵۵ نفر آنها باید فعالیت خود را در روسیه متوقف کنند."

با این حال پوتین گفت ایجاد منطقه بدون درگیری در جنوب سوریه نشانه پیشرفت همکاری‌های روسیه و آمریکا است اما بیش از این نمی‌توان انتظار بهبود روابط آمریکا و روسیه را داشت:

"ما به اندازه کافی صبر کرده ایم به امید این که اوضاع بهتر شود اما به نظر می رسد اگر اوضاع قرار است تغییر کند در آینده نزدیک خواهد بود."

ولادیمیر پوتین همچنین امروز در یک گفتگوی تلویزیونی دیگر گفت روسیه ممکن است اقدامات بیشتری را علیه آمریکا در نظر بگیرد اما "در حال حاضر با این کار مخالف است."

امروز همچنین سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفت که اخراج دیپلمات‌های آمریکایی "بیش از حد به تعویق افتاده" و اگر آمریکا رویکردش را تغییر ندهد باید منتظر اقدامات تلافی‌جویانه بیشتری باشد.

ریابکوف تحریم‌های اخیر را که با هدف مجازات روسیه به اتهام "دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا" وضع شده‌اند، "عجیب و غیرقابل‌قبول" خواند.

مجلس نمایندگان آمریکا پنج روز پیش به اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه رای داد هر چند که به نظر می‌رسید دونالد ترامپ با این مصوبه مخالف است؛ پس از تصویب، کاخ سفید گفت که ترامپ با تحریم‌ها مخالفتی نداشته و فقط با برخی واژه‌های مصوبه موافق نبوده است.

تحریم های تازه علیه روسیه علیرغم ایرادهای کاخ سفید با اکثریت بزرگ آرا در هر دو مجلس کنگره تصوب شده و رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز گفت تحریم‌های جدید را امضاء می‌کند؛ براساس این مصوبه او اختیارات متعارف ریاست جمهوری را برای لغو این تحریم‌ها از دست خواهد داد؛ مساله ای که باعث اعتراض کاخ سفید شده.

آمریکا در ماه دسامبر گذشته تحریم‌های روسیه را تشدید کرده بود و در پایان همان ماه باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا دستور اخراج ۳۵ 'دیپلمات' روس از ایالات متحده را صادر کرد.
این دستور به اتهام حمله سایبری روسیه به کمیته مرکزی حزب دموکرات و ایجاد مزاحمت برای دیپلمات‌های آمریکایی صادر شد اما روسیه تاکنون مقابله به مثل نکرده بود.