شادی هایی که تبدیل به عزا می شوند

شادی هایی که تبدیل به عزا می شوند ؟   9 مرداد - 96

نشأت گرفته از ساختار ضد جشنو شادی رژیم قرون وسطایی ولایت فقیه است .برای اینکه فراموش نشده است که در زمان جنگ خمینی شیاد به مناسبت فراررسیدن مراسم جشن نوروز پیام داد که ملت باید به جای برگزاری مراسم جشن نوروز درگورستان ها حضور یابند وبرای کشته شدگان جنگ خانمانسوز ایران وعراف فاتحه به خوانند.
خرم آباد - ایرنا - انسان ها همواره از سلاح های سرد و گرم به منظور دفاع از خود در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی استفاده می کردند، اما امروزه شاهد افزایش استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی در برخی شهرها و روستاهای لرستان هستیم.
به گزارش ایرنا ، رسم نادرست تیراندازی در آیین های مختلف در لرستان بارها منجر به حوادث ناگواری همچون مرگ یا زخمی شدن افراد حاضر در محل شده است.
دراین آیین افراد متخصص در مناسبت های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کنند.
در سال های اخیر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و غالبا توسط افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد.
وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.
با توجه به اینکه بارها مقامات انتظامی لرستان استفاده از سلاح گرم را در مراسم منع کرده اند و با استفاده کنندگان از سلاح در جهت اجرای رسوم، برخورد می شود اما بازهم شاهد تیراندازی و استفاده نادرست از سوی بزرگان فامیل در آیین ها در لرستان هستیم.
یک جامعه شناس وپژوهشگر مسایل اجتماعی لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ریشه تیراندازی در جشن عروسی به دوران قاجاریه می رسد زمانی که بدنبال شکل گیری ملوک الطوایفی هر طایفه ای برای اعمال قدرت و نشان دادن میزان قدرت در محدوده خود اعمال حاکمیت می کند تا میزان قدرت و برتری خود را بر طایفه دیگر نشان دهد.
فرهاد طهماسبی با بیان اینکه رسم تیراندازی در عروسی در بسیاری از استان های کشور از جمله لرستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام ، کردستان و حتی کرمان و هرمزگان هم وجود دارد، اظهار کرد: این رسم که مظهر نشان دادن قدرت بوده به مرور زمان تبدیل به یک عادت شده و تاکنون نیز ادامه دارد و در مراسم جشن و عزا میزان قدرت و توانمندی اقتصادی و اجتماعی میزبان با تعداد مهمانان ، تعداد اتومبیل ها و تعداد تیراندازان در مراسم محاسبه می شود.
استاد دانشگاه پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: تا زمانی که چنین موارد ظاهری نشان دهنده دایره قدرت افراد در روابط اجتماعی به شمار رود و ساختار اجتماعی جامعه بر مبنای توانایی ها و شایستگی های واقعی افراد نباشد همچنان چنین رفتارهایی خودنمایی می کنند و تبعات و عواقب بسیاری نیز بدنبال دارد.
وی گفت: اگر قشربندی اجتماعی بر مبنای قانون باشد ، لیاقت های اجتماعی افراد جامعه تعیین کننده جایگاه اجتماعی آنها خواهد شد و افراد برای نشان دادن این حس برتری جویانه کاذب دست به اقداماتی همچون تیراندازی در جشن ها نمی شوند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: زمانی که عدالت اجتماعی در جامعه محقق نباشد و طبقه بندی افراد و رسیدن برخی به موقعیت های برتر مالی ، اقتصادی و اجتماعی بر اساس لیاقت آنها صورت نگیرد سایر افراد این احساس سرخوردگی خود را با رفتارهایی ظاهری به منظور خودنمایی و جلب توجه به میزان قدرت خود، نشان می دهند.
فرمانده انتظامی لرستان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: برغم هشدار پلیس در خصوص استفاده نکردن افراد از سلاح گرم در مراسم های عروسی ، باز هم شاهد این عمل بسیار خطرناک هستیم اما همت جمعی استان و تلاش پلیس برای فرهنگ رسانی به مردم در دستور کار می باشد.
سردارمحمد قنبری اظهار کرد: بسیاری از تالارها به دلیل رعایت نکردن ضوابط در این خصوص تعطیل شده چراکه قبل از برپایی مراسم عروسی از مسئول برگزاری جشن تعهد نامه گرفته می شود و در صورت مشاهده استفاده از سلاح گرم برای شادی با برخورد شدید پلیس مواجه می شوند.
به گفته وی این یک رسم دیرینه در لرستان بوده که به دلیل دست به دست شدن این فرهنگ غلط به جوانان رسیده و این امر نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق بوده چراکه عواقب و خطرات ناشی از آن جبران ناپذیر است.
سردار قنبری افزود: در راستای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند تیراندازی در مجلس عروسی مصوبه ای از شورای تامین استان اعلام شده است که در صورت این اقدام صاحبان عروسی مورد پییگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: به همین منظور این افراد با تشکیل پرونده قضائی به مراجع قانونی معرفی می شوند.
معاون سیاسی،اجتماعی و امنیتی فرماندار خرم آباد نیز گفت: تیراندازی در مجالس شادی از فرهنگ های زشتی است که در آداب و رسوم ما وجود دارد و متاسفانه این رسم در اغلب موارد به شکل خشونت آمیز و در درگیری ها ظهور و بروز پیدا می کند.
محمود آشناگر ادامه داد: اجرای اینگونه آیین ها در عروسی گاها منجر به فوت و زخمی شدن عده ای می شود که نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق در این خصوص نیاز است.
رئیس کل دادگستری لرستان نیز درخصوص اتفاقاتی همچون تیراندازی در مراسم عروسی تصریح کرد: در این زمینه باید کار فرهنگی صورت گیرد و ورود مامور در اینگونه جشن ها و برخورد با مردم می تواند باعث درگیری های بیشتر شود.
جعفر بدری گفت: هدف از برخورد های پلیس و اقدامات دستگاه قضا ، جلوگیری از جرایم احتمالی و پیشگیری از اخلال در نظم عمومی و آرامش مردم اعلام شده که گفته می شود با تخطی کنندگان از قانون با اشد مجازات برخود صورت خواهد گرفت.
مهمترین اخبار و رویدادهای استان لرستان علاوه بر سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان به نشانی http://www.irna.ir/lorestan در کانال تلگرامی irnalorestan@ نیز منتشر می شوند.