گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم 9 مرداد - 96
روز 27 تیر پسربچه سنقری همراه با خواهر بزرگترش در حاشیه مزرعه پدرشان سرگرم بازی بود که یک گرگ در حمله‌ای ناگهانی و در غفلت والدینش او را به چنگ آورد و در حالی که کودک در میان آرواره‌های حیوان درنده دست و پا می زد، گرگ گرسنه او را به بیشه‌زار کشاند.

به گزارش ایران، دقایقی بعد پدر و مادر ‌کودک نگونبخت که در حال برداشت محصول بودند با فریاد‌های دخترشان متوجه شدند گرگ،پسرخردسال‌شان را برده است.

همان موقع زن و مرد، هراسان دست از کار کشیدند و در حالی که پدر با در دست گرفتن یک داس به سوی بیشه‌زار می‌دوید، همسرش هراسان رو به روستا رفت تا از مردم کمک بخواهد. ساکنان روستا هم با چوبدستی، داس و بیل هیاهو کنان رو به بیشه‌زار دویدند.

دقایقی بعد گرگ گرسنه در میان یک بوته زار طعمه‌اش را بر زمین گذاشت و برای خوردن پسربچه شروع به دریدن او کرد که با هیاهوی روستاییان، متوجه آنها شد و از ترس، پیکر نیمه جان وخونین کودک را رها کرد و پا به فرار گذاشت.

روستاییان پسر بچه را با شکم دریده، ریه و دهان آسیب‌دیده و سر و تن خونین که از چنگ و دندان حیوان وحشی زخم برداشته بود، به بیمارستان رساندند و پزشکان پس از چند ساعت جراحی او را به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال دادند. اما با وجود همه تلاش‌ها این کودک دوام نیاورد و ظهر دهمین روز بیهوشی‌اش تسلیم مرگ شد.

پدر این کودک گفت: «گرگی که پسرم را دریده یک پلاک ویژه به گردن داشت که بتازگی با چند گرگ دیگر از سوی سازمان محیط زیست برای بقای نسل آنها در بیشه‌زارهای حاشیه روستای بیشه‌آباد رها شده‌اند.»

ساکنان محل هم تأیید کردند یک هفته قبل از این حادثه سازمان حفاظت محیط‌‌‌زیست کرمانشاه تعدادی گرگ را با پلاک‌های مخصوص برگردن‌شان در سطح منطقه رها کرده‌ بود. با پیگیری‌هایی که اهالی داشتند پی بردند هدف از رهاسازی این گونه از گرگ‌ها در بیشه‌زارهای اطراف روستاها بقای نسل آنها بوده است.

اما اگر برنامه رها‌سازی حیوانات درنده‌ای چون گرگ و پلنگ و انواع دیگر جانوران وحشی بدون اجرای برنامه‌های توجیهی برای ساکنان روستاهای اطراف انجام گیرد و جان و مال این خانواده‌ها با خطر حمله اینگونه جانوران درنده روبه‌رو شود، هرگز چنین برنامه‌هایی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. ضمن اینکه بارها شاهد بوده‌ایم که با حلمه خونین حیوانی وحشی به روستایی، ساکنانش به‌دشمنی نسبت به این نوع حیوانات برخاسته‌اند.

کارشناسان محیط‌زیست هنگام رها‌سازی تعدادی گرگ از یک‌نژاد در محدوده روستای بیشه‌آباد به آویختن حلقه‌ای به گردن آنها بسنده کرده‌اند ولی به گفته ساکنان روستای بیشه‌آباد وقتی یکی از این گرگ‌های گرسنه با انسانی روبه‌رو می‌شود وجود چنین حلقه‌ای نمی‌تواند از خطر حمله آن جلوگیری کند.

بنابراین برای جلوگیری از خطرات احتمالی که اینگونه حیوانات برای ساکنان روستا‌ها به‌وجود می‌آورند باید پیش‌ از رها کردن انواع حیوانات وحشی مسئولان محیط‌زیست منابع غذایی موجود در محل رها‌سازی را در نظر بگیرند تا به این ترتیب از هجوم درندگان گرسنه به روستاها جلوگیری کنند و گرنه در صورت وقوع حادثه‌ای چون حمله گرگ نشاندار به یک کودک 3 ساله، مردم خشمگین روستایی می‌توانند خود عامل کشتار این نوع حیوانات شوند.
گرمای هوا در روزهای تابستان در داخل خودروهای پارک شده در آفتاب بسیار می تواند کشنده باشد و در دقایقی اندک به دمایی بسیار بیشتر از دمای بیرون خودرو برسد.
با رسیدن فصل گرما، اتفاقات ناگواری چون مرگ نوزادان داخل خودروهای پارک شده در گرمای هوا در گوشه کنار جهان بیشتر می شود.

به گزارش عصرایران، در حالی که افکار عمومی در کشور ما این روزها بسیار از حادثه مرگ دلخراش "بنیتای" 8 ماهه متاثر شده است،  خبرهایی مشابه از دیگر نقاط دنیا نیز مخابره می شود که حاکی از روی دادن اتفاقات مشابه در اثر غفلت یا فراموشکاری والدین بی مسئولیت و قربانی شدن نوزادان در اثر گرمازدگی در خودروهاست.

البته لازم به یادآروی است که تراژدی بنیتا نه در اثر فراموشکاری و قصور والدین بلکه در اثر سنگدلی سارقان خودرویی بود که خودرو را ربوده و آن را در منطقه ای دور گذاشته و فرار کرده بودند، روی داد ولی حوادث روی داده در دیگر نقاط جهان غالبا نه در اثر سرقت خودرو بلکه در اثر غفلت و فراموشکاری والدین روی می دهد.

در یکی از آخرین نمونه ها دو مورد مشابه از مرگ نوزادان زیر 1 سال در اثر گرمازدگی در داخل خودروها در شهر فینیکس در ایالت آریزونا آمریکا روی داده است.

دیروز پلیس شهر "فینیکس" آمریکا  از مرگ یک نوزاد 11 ماهه داخل خودرو پدرش در اثر 2 ساعت  پارک شدن خودرو در زیر آفتاب و گرمای سوزان خبر داد.

یک روز قبل از این حادثه نیز یک پسر 7 ماهه در همین شهر آمریکا در اثر غفلت پدر بزرگ و مادربزرگ خود پس از 4 ساعت ماندن در خودروی پارک شده در اثر گرمای هوا در خودرو جان باخت.

مرگ دو نوزاد کمتر از 1 ساله در شهر فینیکس آریزونا در طی کمتر از 1 روز در حالی است که در سراسر تابستان سال گذشته تنها یک مورد مرگ نوزاد در خودروی پارک شده والدین شان روی داده بود.

رییس پلیس شهر فینیکس آمریکا که آب و هوایی گرم دارد دیروز پس از روی دادن دومین حادثه مشابه در 24 ساعت با هشدار به شهروندان فینیکس گفت والدین باید بسیار در این زمینه حواس جمع باشند و پیش از ترک خودرو اطمینان یابند که نوزاد خود را داخل آن جا نگذاشته اند.

او گفت والدینی که بنا به هر دلیلی فرزند خود را در خودرو حتی برای چند دقیقه توقف تنها می گذارند باید توجه داشته باشند که ممکن است اتفاقی غیر مترقبه و پیش بینی نشده برای آنها روی دهد و تا رسیدن نیروهای امدادی به خودرو، کار از کار گذشته باشد.

گرمای هوا در روزهای تابستان می تواند بسیار کُشنده باشد. داخل خودروها در شرایطی که بسته باشند به سرعت به دمایی بسیار بیشتر از بیرون خودرو می رسند و در مواردی در عرض 15 دقیقه به دمایی 50 درصد بیشتر از بیرون خودرو می رسند.  
رئیس حزب "نیروهای لبنانی" مدعی شد گرچه رهایی از جبهه النصره در مرزهای مشترک لبنان-سوریه دارای نتایج مثبتی است اما مشکل اصلی لبنان تاخیر در تشکیل دولتی واقعی است و "تا زمانی که حزب‌الله به شکل فعلی در لبنان وجود دارد، تشکیل یک دولت واقعی از محالات است."

به گزارش ایسنا، سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی در گفتگو با روزنامه الحیاة در پاسخ به سوالی درباره درخواست کتبی کویت از دولت لبنان جهت دفع "خطر" حزب‌الله برای ثبات این کشور گفت: در اولین جلسه دولت این موضوع را مطرح خواهیم کرد و آن را با دیگر وزرا مورد بررسی قرار می‌دهیم زیرا باید در این سطح نتیجه‌ای حاصل شود.

جعجع اظهار داشت: ‌"رهایی از تروریست‌های النصره در ارتفاعات عرسال یک پیروزی محسوب نمی‌شود. حمله به این تروریست‌ها در مرزهای مشترک لبنان با سوریه نه در راستای اولویت‌های لبنان بلکه در راستای جنگی است که حزب‌الله در سوریه برای دفاع از دولت بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) و نقطه اتکایش برای نفوذ بیشتر ایران  در سوریه وارد آن شده است. اگر این حمله در راستای اولویت‌های لبنان بود، اولین گام انحلال گروه‌های مسلح خارج از دولت و بازگرداندن تصمیم‌گیری‌های استراتژیک به دولت بود."

وی با طرح این ادعا که جنگ حزب‌الله پیش از آنکه داعش و یا النصره‌ در سوریه وجود داشته باشد، آغاز شده بود، گفت: "هیچ روزی پیش از این ما در لبنان  معادله "ارتش، مردم و مقاومت" که حزب‌الله مطرح می‌کند، را نداشتیم؛ معادله‌ای که به پایان ارتش، مردم و مقاومت‌ها می انجامد."

این چهره سیاسی لبنان درباره ناتوانی دولت در مقابل نفوذ حزب‌الله و ایران گفت: ما به عنوان حزب نیروهای لبنان احساس مسئولیت می‌کنیم و به همین دلیل باید در راستای اصلاح امور تلاش کنیم بدون اینکه به کشور و مردم هزینه‌های سنگینی را تحمیل کنیم، ما به دنبال وخامت بحران‌ها نیستیم و به همین دلیل "مسئولانه" رفتار می‌کنیم.

جعجع با انتقاد از اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که پیروزی در ارتفاعات عرسال را به مردم لبنان هدیه کرد، مدعی شد، "بهتر است نصرالله اگر دنبال هدیه دادن به مردم است سلاحش را به ارتش داده و از فعالیت‌های سیاسی انصراف بدهد."

وی در ادامه گفت، ارتش لبنان عملیات طرد داعش از ارتفاعات القاع و راس بعلبک را به دست خواهد گرفت به ویژه که تمامی مناطقی که داعش حضور دارد، متعلق به لبنان است.

رئیس حزب نیروهای لبنانی تاکید کرد، عملیات‌هایی که حزب‌الله در ارتفاعات عرسال در آنها شرکت می‌کند نه یک پیروزی بلکه حلقه‌ای در زنجیره عملیات‌هایی محسوب می‌شود که حزب‌الله از شش سال پیش در خاک سوریه برای حمایت از اسد آغاز کرده است.

وی در ادامه این مصاحبه حضور حزب‌الله به شکل کنونی در لبنان و کنترل آن بر تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را عامل تاخیر در تشکیل یک دولت واقعی دانست و گفت:‌ حزب نیروهای لبنانی موافق به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات محلی و برگزاری انتخابات سراسری است زیرا زمان ما بین آنها طولانی نبوده و ما خیلی به آن علاقه‌مند نبودیم.

جعجع افزود: نفوذ ایران در منطقه از نظر آمریکا غیر قابل قبول است و کسی نمی‌داند که واشنگتن برای مقابله با نفوذ ایران چه خواهد کرد.

وی درباره بازگشت آوارگان سوری بنا به درخواست سازمان ملل گفت: شرایط در سوریه دستکم به سوی آتش‌بسی طولانی در انتظار راه‌حلی سیاسی در حرکت است، قطعا برخی مناطق امن شده‌اند و گام اول می‌تواند با بازگشت آوارگان سوری همپیمان با اسد که تعدادشان دستکم 150 تا 200 هزار تن است، آغاز شود.

جعجع افزود: عباس ابراهیم، مدیر کل امنیت عمومی می‌تواند به بازگشت این آوارگان کمک کند و بازگرداندن همپیمانان با اسد به آمادگی و اقدامات مقدماتی نیاز ندارد.
این روزها اصلاح‌طلبان، رسانه‌های اصلاح‌طلب و بدنه سیاسی جریان اصلاحات مصاحبه کرده، مقاله می‌نوسند و حتی در سطح هیات‌های منتخب به دیدار روحانی می‌روند تا لزوم تغییر در کابینه دوازدهم را به رئیس جمهور گوشزد کنند. تغییر وزیر صنایع، آموزش و پرورش ، وزیر علوم، وزیرکشور و حتی حضور وزیری  از اقلیت‌های قومی ویا حضور یک وزیر زن از جمله تاکیدات اصلاح‌طلبان به روحانی است.

به گزارش جهان اقتصاد، اما صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی با نگاه دیگری، کابینه دوازدهم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در ادامه گفت وگو با او را بخوانید:

اصلاح‌طلبان نسبت به کابینه دوازدهم دغدغه مندند وخواهان تغییرات اساسی در دولت دوازدهم هستند. آیا تغییرات درکابینه تغییری در شرایط کشور به وجود می‌آورد؟
ببنید. همانطور که شما اشاره کردید، این روز‌ها جراید اصلاح‌طلب پیگیر تغییرات درکابیته دوم روحانی هستند. در حالی که به نظر می رسد تغییر درکابینه چندان هم اهمیت ندارد، منظور من این است که اهمیت دادن در این سطح به کابینه دوازدهم، آنقدر هم درست نیست.

چرا  تغییر در کابینه از درجه بالایی از اهمیت نباید برخودار باشد. این اصلاح‌طلبان بودند که رای دادند، پس حق آنهاست که کابینه دوازدهم با آنها هماهنگ باشد!
نه این طور نیست. باید به صورت ریشه‌ای تر به این موضوع نگاه کنید. درایران  یک وزیر تا چه اندازه می‌تواند، نقش ایفاکرده و موثر باشد. 

به عبارت بهتریک وزیر که کار بلد باشد، چه تغییراتی را می‌تواند به وجود آورد که یک وزیر کم کار نمی‌تواند ، اجام دهد. واقعیت این است که در شرایط فعلی؛ اقتصاد فاسد، بیمار دولتی همه چیز را در ایران تحت تاثیرخود قرار داده، چندان هم فرقی نمی‌کند که یک وزیر اصلاح‌طلب نیزدیک به دولت در کابینه باشد یا یک وزیر اصولگرای نزدیک به دولت.

اگر بازی قدرت در ایران بدین شکل است چرا رسانه‌ها تاکید بر وزیر زن درکابینه روحانی دارند؟
من خودم  به صورت سمبلیک همواره از حضور زنان درکابینه  دفاع می‌کرده‌ام ومی‌کنم اما، منظورمن این نیست که اگر زنان و کردها وارد کابینه روحانی شوند ، در توسعه سیاسی و مدنی یک شبه ره  صد ساله را خواهیم رفت و تبعضات از جامعه زنان رخ بر می‌بندد. اگر به این مسائل سمبلیک این گونه نگاه کنیم و درخواست‌های زنان از دولت را در وزیر زن خلاصه کنیم به نوعی ساده انگاری کرده‌ایم.

اما مساله تنها به حضور زنان درکابینه روحانی خلاصه نمی‌شود. وزیرکشور قبلی روحانی چندان نتوانست اقدام موثری از خود به یادگار بگذارد  و اصلاح‌طلبان امروز تاکید دارد او باید تغییرکند اما برخی اخبار از حضور مجدد رحمانی فضلی درکابیته خبر می‌دهد. واقعا نباید درکابینه  تغییرات ایجاد شود؟
در مورد رحمانی فضلی بسیاری از اصلاح طلبان اعتقاد به عدم حضور مجدد وی درکابینه دارند. از جمله دلایل آنها عدم تغییر مدیران استانی به وسیله ایشان است. و دائما بر لزوم تغییر وی تاکید می‌کنند درحالی که اگر به‌جای رحمانی فضلی؛ عبد‌ا… نوری یا موسوی لاری هم به مجلس معرفی شوند از منظر توسعه سیاسی جلو نخواهیم افتاد، زیرا جدا از وزیر کشور نمایندگان حوزه‌های مختلف انتخابیه، اگر بیشتر از وزیر کشور در  تعیین مدیران استانی نقش نداشته باشند، کمتر از وزیر کشور هم درتعیین آنها نقش ندارند.

شاید درحال حاضر بیش از اندازه وزن برای کابینه قائل می‌شویم و تصور می‌کنیم که اگرجای آقای نعمت زاده وزیر ۳۰ یا ۴۰ ساله  وزیر صنایع شوند، صنایع کشور به دوران اوج خود باز خواهند گشت. همه ما می‌دانیم که فشار بر روحانی برای تغییر درکابینه چندان تاثیری‌ بر امور جاری کشورنخواهد گذاشت. با تغییر صد در صدی کابینه هم توسعه سیاسی به وجود نمی‌آید.

خوب چه زمانی باید به زنان، جوانان درکابینه توجه کرد؟
مهندس بذرپاش جوان ترین  مدیری بود که می توانستیم بر یک صنعت بزرگ داشته باشیم. در واقع وزیرفعلی صنایع چه‌گلی به سر صنایع کشور زد وضعیت خوب تر شد یا بدتر؟ مهندس نعمت زاده میلیاردر چه؟ او چه کرد؟ کارنامه هر دوی این افراد مشخص است. واقعیت این است که نظام اداری ایران یک نظام درهم تندیده است که هیچ مدیری نمی‌تواند تحولات عمیق در آن ایجاد کند.