قاتل دو اردنی به همراه کادر سفارت اسرائیل در امان به تل‌آویو بازگشتند


احتمال معامله سیاسی اردن و رژیم صهیونیستی؛

قاتل دو اردنی به همراه کادر سفارت اسرائیل در امان به تل‌آویو بازگشتند 4مرداد-96
سفارت اسرائیل در امان
به دنبال سفر محرمانه فرستاده ویژه بنیامین نتانیاهو به امان ـ پایتخت اردن ـ برای مذاکره جهت حل بحران مربوط به محاصره کارکنان اسرائیلی سفارت اسرائیل در امان، گمانه زنی‌هایی در مورد احتمال معامله سیاسی برای برداشتن گیت‌های امنیتی اسرائیلی از ورودی‌های مسجد الاقصی در ازای لغو این محاصره و آزاد کردن این کارکنان وجود دارد، همانطوری که این معامله در سال ۱۹۹۷ صورت گرفت.
به گزارش ایسنا، سایت عبری زبان "دبکا" گزارش داد: با توجه به بروز تنش در روابط میان اسرائیل و اردن، یک مقام امنیتی ارشد اسرائیلی ظهر روز دوشنبه با هدف حل و فصل اختلافات و بحران دیپلمایتک میان دو طرف وارد امان شد.
به گزارش منابع اسرائیلی، عملا یک مقام ارشد وزارت جنگ اسرائیل روز دوشنبه به منظور مذاکره با مقامات اردن در مورد حل این بحران دیپلماتیک وارد امان شد. این بحران پس از آن پدیدار شد که یک مامور امنیتی اسرائیلی در این سفارتخانه شامگاه یکشنبه به سوی دو شهروند اردنی تیراندازی کرد که در پی این جنایت این دو شهروند کشته شدند.
در این حادثه یک پزشک ارتوپد معروف اردنی به نام دکتر بشار الحمارنه و یک نجار اردنی کشته شدند. دوست این پزشک گفته است، پزشک اردنی که در این حادثه زخمی شد قبل از مرگش گفته بود که نگهبان اسرائیلی به او شلیک کرده بود.
در حالی وزارت خارجه اسرائیل این گونه وانمود می‌کند، که دکتر الحمارنه به طور اتفاقی یا به دست نجار جوان اردنی کشته شده است.
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت: نیروهای امنیتی اردن ۳۰ کارمند اسرائیلی را در این سفارتخانه را به دستور وزیر کشور و قاضی پرونده به محاصره درآورده‌ بودند، اردن ضمن مخالفت با خروج این کارکنان، خواستار بازجویی از آنان بود، حال آنکه سران تل‌آویو با این امر مخالفت می‌کردند.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که مذاکرات کنونی با مقامات امان از طریق نهاد امنیتی صورت گرفت.
در این راستا منابع امنیتی اردن گفتند، نیروی امنیتی اسرائیل که دو اردنی را کشته است قبل از اینکه اجازه خروج از خاک اردن را به همراه کادر سفارت اسرائیل بیابد،‌ تحت بازجویی قرار گرفت.
یک مسئول دفتر بنیامین نتانیاهو گفت: کارمندان سفارت اسرائیل در اردن از جمله نگهبان عامل تیراندازی به دو اردنی روز دوشنبه امان را به مقصد تل‌آویو ترک کردند.
یدیعوت آحارونوت نوشت، کادر سفارت اسرائیل به همراه اینات شالین از طریق گذرگاه جسر النبی وارد اسرائیل شدند.
از سوی دیگر، نوار صوتی مکالمه نتانیاهو با سفیر اسرائیل در اردن و نگهبان امنیتی سفارت که دو اردنی را به قتل رسانده منتشر شد. در نوار صوتی منتشر شده نتانیاهو بعد از بازگشت کادر سفارت به اسرائیل با نگهبان قاتل تماس تلفنی داشت او از نتانیاهو به دلیل تلاش‌هایش تشکر می‌کند که او را در امنیت کامل به تل‌آویو بازگردانده و گفته است: امروز احساس کردم کل دولت پشت من ایستاده است.
در همین راستا، دانی یاتوم رئیس سابق سازمان جاسوسی برون مرزی اسرائیل گفت که باید این بحران حل و فصل شود و این کارکنان از این سفارتخانه خارج شوند.
سایت عبری زبان واللا به نقل از دانی یاتوم نوشت که باید این بحران هرچه زودتر حل و فصل شود، تداوم این بحران به نفع اسرائیل نیست، زیرا این امر موجب پیچیده تر شدن اوضاع می‌شود.
یاتوم ابراز عقیده کرد که باید گیت‌های امنیتی از دروازه‌های مسجد الاقصی برچیده شوند، زیرا این امر موجب تشدید درگیری‌ها میان فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی می‌شود.

یاتوم همان مسئول صهیونیستی است که مذاکرات با حسین بن طلال پادشاه فقید اردن را پیش برد، این مذاکرات به دنبال ترور نافرجام خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در سال ۱۹۹۷ به دست یک تیم تروریستی موساد صورت گرفت، این مذاکرات به تهیه پادزهر برای مشعل و آزادی شیخ احمد یاسین از بنیانگذاران جنبش حماس در ازای آزادی تیم ترور مشعل انجامید. ماموران امنیتی اردن این تیم را دستگیر کرده بودند.