جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت در واکنش
به معضل آلودگی هوا که سلامت مردم را به مخاطره انداخته است با صدور بیانیهای از
مسئولان خواستند برای نجات مردم از آسیب بیشتر اقدام کنند.
متن بیانیه خبرنگاران حوزه سلامت به این شرح است:
آلودگی هوای پایتخت و برخی کلانشهرها باز هم از مرز ناسالم عبور کرد. این وضعیت روزهای متمادی مدارس را تعطیل و نفس مردم را تنگ کرد. وضعیتی که بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان تاثیر بسیار خواهد گذاشت و قدر مسلم به افزایش هزینههای نظام سلامت منجر خواهد شد.
آلودگی هوا برای مردم تهران و کلانشهرهای کشورمان، موضوع تازهای نیست و در سالهای اخیر به ویژه در فصل سرما، زندگی و سلامت مردم را در همه ابعاد مختل میکند. سرفهها و خس خس سینهها بیشتر شده، چشمها میسوزد، خستگی و بی حوصلگی بیشتر شده و بیماریهای قلبی و تنفسی تشدید شده است. ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون که اکنون آلاینده اصلی هوای کلانشهرهاست در ریهها جا خوش میکند و فاجعهای را به دست خود رقم میزنیم که مثل آتش زیر خاکستر است.
بیماریهای جسمی تنها ارمغان هوای آلوده نیست؛ شاخصهای سلامت روان هم از این بلای عادی شده، تاثیر میگیرند. استرس، افسردگی و اضطراب مردم در این روزها بیشتر شده و عصبانیت، بگومگو و مشاجرهها و بوقهای مکرر خودروها در این روزهای آلوده بیشتر است.
معاون وزارت بهداشت به استاندار تهران نامه مینویسد که ادارات با دو ساعت تاخیر آغاز به کار کنند، اما مورد پذیرش قرار نمیگیرد، فقط طرح زوج و فرد است که از در منازل اجرا میشود، اما اتومبیلهای بیکیفیت، موتورسیکلتهای دودزا همچنان در خیابانهای پایتخت جولان میدهند و کامیونهای فرسوده شبها شهر را به تصرف خود در میآوردند تا صبحهای کدر شهر را رقم بزنند.
عمق فاجعه اینجاست که رییس سازمان محیط زیست نیز به خودروسازان و مافیای خودروسازی میتازد و میگوید که حتی زور رییس جمهوری نیز به آنها نمیرسد. مردم جنوب و غرب کشور نیز ماههاست در خاک زندگی میکنند و گرد و غبار جزیی از زندگی روزمرهشان شده است؛ مردمانی مظلوم که صدایشان به جایی نمیرسد و فریادرسی ندارند.
اگر معتقدیم، سرنوشت هیچ قومی تغییر نمیکند مگر آنکه خودشان بخواهند، پس باید پرسید چرا نمیخواهیم این بلای همیشگی را برطرف کنیم و چرا مسئولان شهری، کشوری و ملی کاری نمیکنند و صرفا به اقدامات لحظهای و روزانه بسنده میکنند.
سیستم حمل و نقل شهری جوابگوی مردم نیست؛ آنهایی هم که هستند اعم از اتوبوس و مینی بوس و ون و کامیون و وانت و موتورسیکلت و هر چه هست خود عامل آلودگی هستند. خودروهای داخلی آلایندهاند، بنزین و گازوییلها کیفیت ندارند، کارخانههای اطراف کلانشهرها بدون استانداردسازی و استفاده از صافیهای کاهنده آلودگی سرجایشان هستند. همه نشستهاند و وزیدن باد و باریدن باران را از آسمان میخواهند.
راه حلهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، از نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی گرفته تا استانداردسازی خودروها، بنزین، گازوییل و دور کردن صنایع آلاینده از محیط زندگی مردم تا استفاده از فناوریهای نوین برای کاهش آلایندهها و سایر راه حلها را میدانیم، اما منتظر معجزه نشستیم و کاری نمیکنیم. مردم نیز مانند مسئولان چشم به آسمان دارند.
گاهی استفاده از الگوهای کشورهای پیشرفته آنقدرها هم بد نیست؛ میتوان از کشورهای موفق جهان الگو گرفت، مطالعه کرد، تحقیق کرد و دید که آنها چه کردند. آنان که میدانند چرا کاری نمیکنند و آنان که نمیدانند چرا پشت میز نشستهاند.
خبرنگاران سلامت برای دومین بار از مسئولان میخواهند از نا امیدی و وعدههای دور دست فاصله بگیرند و از همین امروز شروع کنند تا سال آینده با امروز متفاوت باشد. به ارائه اخبار ناقص، قطره چکانی و دیرهنگام پایان دهند. اگر چه اطلاعات مربوط به آلایندههای هوا به خاطر نبود دستگاههای سنجش کافی در شهرها و حتی مناطق مختلف پایتخت به درستی سنجیده نشده و آمار دقیق و کاملی از میزان آلودگی در اقصی نقاط کشور اعلام نمیشود.
خبرنگاران حوزه سلامت از روسای قوای سه گانه، وزرای دولت، نمایندگان مجلس، شهرداران، اعضای شوراهای شهر، متولیان تولید و پایش خودروها و صنایع، برنامهریزان توسعه کشور و دانشگاهیان میخواهند از همین امروز همت مضاعفی انجام بدهند و فکری به حال نفس مردم کنند.
امضا کنندگان دومین بیانیه خبرنگاران حوزه سلامت درباره آلودگی هوا:
مریم مهران راد، امیر پروسنان، یاسمن قاسمی، افشین شاعری، فائزه نجارزادگان، نسیم قرائیان، محمد شفیعی، علیرضا وهاب زاده، یاسر مختاری، سارا امیری، سمانه زین العابدین، سادات حسینی خواه، ریحانه شاهسون، محمد رضازاده، معصومه حیدری پارسا، مهرو ماهر، شادی مکی، سمانه جعفری، سمانه نجارزادگان، علی رمضان پور، مرجان قندی، فریبا خان احمدی، فتانه انفرادی، ملیحه شفیعی، ناهید حاجی خانی، شعیب شاه زمانی، مهرنوش زارعی هنزکی، محمد حسین نجاتی، مهناز بیرانوند، مرضیه منگلی، عارف چراغی، سمیرا حسینی، زهرا سادات خوشحالی، راحله مهربان.
متن بیانیه خبرنگاران حوزه سلامت به این شرح است:
آلودگی هوای پایتخت و برخی کلانشهرها باز هم از مرز ناسالم عبور کرد. این وضعیت روزهای متمادی مدارس را تعطیل و نفس مردم را تنگ کرد. وضعیتی که بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان تاثیر بسیار خواهد گذاشت و قدر مسلم به افزایش هزینههای نظام سلامت منجر خواهد شد.
آلودگی هوا برای مردم تهران و کلانشهرهای کشورمان، موضوع تازهای نیست و در سالهای اخیر به ویژه در فصل سرما، زندگی و سلامت مردم را در همه ابعاد مختل میکند. سرفهها و خس خس سینهها بیشتر شده، چشمها میسوزد، خستگی و بی حوصلگی بیشتر شده و بیماریهای قلبی و تنفسی تشدید شده است. ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون که اکنون آلاینده اصلی هوای کلانشهرهاست در ریهها جا خوش میکند و فاجعهای را به دست خود رقم میزنیم که مثل آتش زیر خاکستر است.
بیماریهای جسمی تنها ارمغان هوای آلوده نیست؛ شاخصهای سلامت روان هم از این بلای عادی شده، تاثیر میگیرند. استرس، افسردگی و اضطراب مردم در این روزها بیشتر شده و عصبانیت، بگومگو و مشاجرهها و بوقهای مکرر خودروها در این روزهای آلوده بیشتر است.
معاون وزارت بهداشت به استاندار تهران نامه مینویسد که ادارات با دو ساعت تاخیر آغاز به کار کنند، اما مورد پذیرش قرار نمیگیرد، فقط طرح زوج و فرد است که از در منازل اجرا میشود، اما اتومبیلهای بیکیفیت، موتورسیکلتهای دودزا همچنان در خیابانهای پایتخت جولان میدهند و کامیونهای فرسوده شبها شهر را به تصرف خود در میآوردند تا صبحهای کدر شهر را رقم بزنند.
عمق فاجعه اینجاست که رییس سازمان محیط زیست نیز به خودروسازان و مافیای خودروسازی میتازد و میگوید که حتی زور رییس جمهوری نیز به آنها نمیرسد. مردم جنوب و غرب کشور نیز ماههاست در خاک زندگی میکنند و گرد و غبار جزیی از زندگی روزمرهشان شده است؛ مردمانی مظلوم که صدایشان به جایی نمیرسد و فریادرسی ندارند.
اگر معتقدیم، سرنوشت هیچ قومی تغییر نمیکند مگر آنکه خودشان بخواهند، پس باید پرسید چرا نمیخواهیم این بلای همیشگی را برطرف کنیم و چرا مسئولان شهری، کشوری و ملی کاری نمیکنند و صرفا به اقدامات لحظهای و روزانه بسنده میکنند.
سیستم حمل و نقل شهری جوابگوی مردم نیست؛ آنهایی هم که هستند اعم از اتوبوس و مینی بوس و ون و کامیون و وانت و موتورسیکلت و هر چه هست خود عامل آلودگی هستند. خودروهای داخلی آلایندهاند، بنزین و گازوییلها کیفیت ندارند، کارخانههای اطراف کلانشهرها بدون استانداردسازی و استفاده از صافیهای کاهنده آلودگی سرجایشان هستند. همه نشستهاند و وزیدن باد و باریدن باران را از آسمان میخواهند.
راه حلهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، از نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی گرفته تا استانداردسازی خودروها، بنزین، گازوییل و دور کردن صنایع آلاینده از محیط زندگی مردم تا استفاده از فناوریهای نوین برای کاهش آلایندهها و سایر راه حلها را میدانیم، اما منتظر معجزه نشستیم و کاری نمیکنیم. مردم نیز مانند مسئولان چشم به آسمان دارند.
گاهی استفاده از الگوهای کشورهای پیشرفته آنقدرها هم بد نیست؛ میتوان از کشورهای موفق جهان الگو گرفت، مطالعه کرد، تحقیق کرد و دید که آنها چه کردند. آنان که میدانند چرا کاری نمیکنند و آنان که نمیدانند چرا پشت میز نشستهاند.
خبرنگاران سلامت برای دومین بار از مسئولان میخواهند از نا امیدی و وعدههای دور دست فاصله بگیرند و از همین امروز شروع کنند تا سال آینده با امروز متفاوت باشد. به ارائه اخبار ناقص، قطره چکانی و دیرهنگام پایان دهند. اگر چه اطلاعات مربوط به آلایندههای هوا به خاطر نبود دستگاههای سنجش کافی در شهرها و حتی مناطق مختلف پایتخت به درستی سنجیده نشده و آمار دقیق و کاملی از میزان آلودگی در اقصی نقاط کشور اعلام نمیشود.
خبرنگاران حوزه سلامت از روسای قوای سه گانه، وزرای دولت، نمایندگان مجلس، شهرداران، اعضای شوراهای شهر، متولیان تولید و پایش خودروها و صنایع، برنامهریزان توسعه کشور و دانشگاهیان میخواهند از همین امروز همت مضاعفی انجام بدهند و فکری به حال نفس مردم کنند.
امضا کنندگان دومین بیانیه خبرنگاران حوزه سلامت درباره آلودگی هوا:
مریم مهران راد، امیر پروسنان، یاسمن قاسمی، افشین شاعری، فائزه نجارزادگان، نسیم قرائیان، محمد شفیعی، علیرضا وهاب زاده، یاسر مختاری، سارا امیری، سمانه زین العابدین، سادات حسینی خواه، ریحانه شاهسون، محمد رضازاده، معصومه حیدری پارسا، مهرو ماهر، شادی مکی، سمانه جعفری، سمانه نجارزادگان، علی رمضان پور، مرجان قندی، فریبا خان احمدی، فتانه انفرادی، ملیحه شفیعی، ناهید حاجی خانی، شعیب شاه زمانی، مهرنوش زارعی هنزکی، محمد حسین نجاتی، مهناز بیرانوند، مرضیه منگلی، عارف چراغی، سمیرا حسینی، زهرا سادات خوشحالی، راحله مهربان.
دبیر شورای نگهبان گفت: در زمینه مشکلات
اقتصادی و معیشتی راهها بسته نیست، ولی باید مسؤولیتها را به آدمهای انقلابی و
توانمند سپرد.
به گزارش فارس، آیتالله جنتی دبیر
شورای نگهبان در نطق پیش از دستور امروز جلسه این شورا با تبریک ایام پر برکت دهه
فجر، پیروزی انقلاب اسلامی را مایه برکات فراوان دانست و افزود: مردم ما با سرنگون
کردن قدرت طاغوت، برای اولین بار در طول تاریخ حکومت اسلامی را در ایران ایجاد
کردند.
دبیر شورای نگهبان با برشمردن اهمیت
تاریخی انقلاب اسلامی ایران در آن زمان، ابراز امیدواری کرد همانطور که این حرکت
عظیم ملّت ایران توانست قدرت طاغوت را بشکند باز هم مسیر عزت بخش خود را تا ظهور
حضرت امام زمان(عج) ادامه دهد.
آیتالله جنتی با اشاره به برخی مشکلات
اقتصادی و معیشتی مردم، گفت: دشمنان در طول 40 سال گذشته با کارشکنیهای گوناگون
از جمله جنگ تحمیلی 8 ساله، توطئههای نظامی، تحریمهای سنگین و جنگ نرم، قصد
نابودی نظام اسلامی را داشتند که بحمدلله تاکنون در این زمینه هم شکست خورده اند.
وی با بیان اینکه دشمنان نمیخواهند
مردم، 40 ساله شدن انقلاب خود را جشن بگیرند، درباره برخی تلاشها برای پایهگذاری
فتنههای جدید، هشدار داد و افزود: مسئولان باید مراقب باشند و مجال ندهند تا فرصتطلبان
و هتاکان به مقاصد شوم خود دست یابند.
آیتالله جنتی به سخنان امام راحل اشاره
کرد و گفت: ایشان خطاب به مسئولان فرمودند: «کاری نکنیم که بگویند اسلام توان
مدیریت ندارد، بلکه باید ثابت کنیم که اسلام میتواند مدیریت کند»،
وی ادامه داد: در زمینه مشکلات اقتصادی
و معیشتی راهها بسته و قفل نیست ولی باید مسئولیتها را به آدمهای انقلابی و
توانمند سپرد.
دبیر شورای نگهبان در ادامه با اشاره به
مشکلات شدید گوناگون اقتصادی در دیگر کشورها بویژه در آمریکا، تأکید کرد: مردم
عزیز ما ضمن اینکه حق دارند اصلاح اوضاع اقتصادی را از دولت بخواهند ولی باید صبر
و تحمل نیز داشته باشند.
پلیس راهور محدودیت های تردد و توقف در
طول برگزاری راهپیمایی مراسم ۲۲بهمن را اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، پلیس راهور تهران بزرگ
محدودیت های تردد و توقف در طول برگزاری راهپیمایی مراسم ۲۲ بهمن را اعلامکرد.
۱- محدودیت های تردد در معابر منتهی به
میدان آزادی:
الف) محدودیت های تردد ساعت ۲۲۰۰ شب
مورخه ۲۱/۱۱/۹۶ بشرح ذیل خواهد بود: (مرحله اول)
رینگ داخلی میدان آزادی در ۴ مقطع ذیل
منتهی به میدان آزادی محدودیت اعمال خواهد شد:
۱- خیابان آزادی در مسیر شرق به غرب از
ابتدای خیابان شهید برادران عزیزی به سمت غرب
۲- جاده مخصوص غرب به شرق از ابتدای
راستگرد مخصوص به آیت اله سعیدی به سمت میدان
۳- بزرگراه جناح از خیابان دانش به سمت
جنوب
۴- دسترسی رینگ خارجی ضلع جنوب میدان
آزادی به رینگ داخل میدان
ب) محدودیت های تردد ساعت ۰۶۰۰ مورخه ۲۲/۱۱/۹۶
بشرح ذیل خواهد بود: (مرحله دوم)
۱- طول خیابان آزادی از میدان آزادی تا
میدان انقلاب، در ادامه افزایش به سمت خیابان انقلاب اسلامی از میدان انقلاب تا
میدان فردوسی و گسترش محدوده به سمت میدان امام حسین(در صورت نیاز و با نظر
فرماندهان) و همچنین طول جاده مخصوص کرج از دوربرگردان تأمین اجتماعی (بعد از پل
ستاری) تا میدان آزادی.
۲- طول بزرگراه محمد علی جناح از فلکه
دوم صادقیه تا میدان آزادی.
۳- طول بزرگراه آیت اله سعیدی از میدان
فتح تا میدان آزادی.
۴- در کلیه رمپ و لوپ های پل غیرهمسطح
بزرگراه شیخ فضل اله ورودی به بزرگراه محمد علی جناح.
۵- بزرگراه نواب جنوب به شمال از میدان
جمهوری تا خیابان آزادی و خیابان توحید در مسیر شمال به جنوب از میدان توحید تا
خیابان آزادی به هنگام افزایش تردد راهپیمائی کنندگان.
۶- بزرگراه یادگار امام(ره) از خیابان
تیموری تا دوربرگردان ضلع جنوبی به سمت خیابان آزادی.
۷- خیابان حبیب اللهی وخیابان اکبری و
بلوار برادران شهید عزیزی از آخرین تقاطع به جنوب تا خیابان آزادی.
۸- خیابان برادران شهید رحمانی از میدان
رحمانی تا جاده مخصوص کرج.
۹- خیابان کارگر در حدفاصل خیابان
جمهوری تا بلوار کشاورز (حرکتهای خلاف جهت خیابان لبافی نژاد به سمت شمال کنترل
گردد).
۱۰- طول خیابان فردوسی در حدفاصل
خیابانهای جمهوری تا سمیه (حرکتهای خلاف جهت در طول خیابان قرنی از خیابان طالقانی
و سمیه کنترل گردد.
۱۱- طول خیابان ولیعصر در حدفاصل خیابان
جمهوری تا طالقانی.
۱۲- مسیرهای عمود بر خیابان آزادی در
ضلع شمالی شامل: خیابان دکتر قریب شمالی، خیابان اسکندری شمالی(از خیابان فرصت
شیرازی به سمت خیابان آزادی)، خیابان رودکی شمالی و خیابان خوش شمالی(از خیابان
نیایش تا آزادی).
۱۳- مسیرهای عمود بر خیابان آزادی در
ضلع جنوبی شامل: خیابان جمالزاده، خیابان نوفلاح، خیابان زارع و خیابان اوستا و
ساسان به سمت خیابان آزادی ـ خیابان اسکندری جنوبی ـ خیابان رودکی جنوبی و خوش
جنوبی از کلهر به سمت شمال تا خیابان آزادی، خیابان جیحون از بهنود به سمت شمال تا
خیابان آزادی.
۱۴- مسیرهای عمود بر خیابان انقلاب در
ضلع شمالی شامل: خیابان استاد نجات اللهی و خیابان حافظ از سمیه به سمت جنوب (بار
شمال به جنوب حافظ از ابتدای پل به سمت روی پل هدایت خواهد شد)، خیابان فلسطین،
وصال شیرازی و خیابان قدس از طالقانی به سمت جنوب و خیابان ۱۶ آذر از بلوار کشاورز
و پورسینا.
۱۵- مسیرهای عمود بر خیابان انقلاب در
ضلع جنوبی شامل: خیابان خارک از استاد شهریار، خیابان ابوریحان، خیابان رازی،
خیابان دانشگاه ـ خیابان ۱۲ فروردین ـ خیابان منیری جاوید از دکتر لبافی نژاد به
سمت شمال تا خیابان انقلاب.
۲- محدوده های ممنوعیت توقف و پاکسازی
معابر:
۱- طول بزرگراه جناح از میدان آزادی تا
فلکه دوم صادقیه در هر دو مسیر.
۲- طول جاده مخصوص از میدان آزادی تا پل
اکباتان در هر دو مسیر.
۳- طول بزرگراه آیت اله سعیدی از میدان
آزادی تا میدان فتح در هر دو مسیر.
۴- طول خیابان آزادی از میدان آزادی تا
میدان فردوسی و در ادامه تا میدان امام حسین(ع) در هر دو مسیر.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در
اظهاراتی اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در موضوع خروج شبه
نظامیان کُرد سوریه از منبج ما را فریب داد.رئیسجمهوری ترکیه اعلام کرد که دونالد
ترامپ هم مانند باراک اوباما در موضوع خروج شبه نظامیان کُرد سوریه از منبج ما را
فریب داد.به گزارش مهر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد
که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در موضوع خروج شبه نظامیان کُرد سوریه از
منبج ما را فریب داد.رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: دولت ترامپ نیز در همین جهت گام
بر می دارد چرا که وعده هائی که آمریکا داده بود عملی نشد.وی در ادامه افزود:
ترامپ به ما گفت که آن ها (کردهای مورد حمایت واشنگتن) نمی توانند در آنجا (منبج)
بمانند و باید به شرق فرات بروند؛ اما وعده های او هم محقق نشدند.