گزیده های قسمت چهارم 19 بهمن - 96
خوشبختانه اکنون خریداران، ابزارهای محافظتی متفاوتی نسبت به گذشته در دسترس دارند. امروزه وبگاههای متنوع و شناختهشدهای وجود دارند که در خرید خودروهای کارکرده و کارشناسی آن خودروها، به خریداران کمک میکنند. البته ضمانت صددرصدی در این زمینه وجود ندارد و همچنان باید مراقب باشید خودروی تصادفی نخرید.
هنگام خرید خودروی دست دوم، باید مراقب باشید خودروی مورد نظر تصادفی نباشد. یا اگر تصادفی است دستکم تصادف سنگینی نداشته باشد. البته درست کردن ظاهر یک خودروی تصادفی کار چندان سختی نیست، اما روبهراه کردن فقط ظاهر خودرو با تعمیرات اساسی آن تفاوت بسیار بزرگی دارد. وقتی میخواهید یک خودروی دست دوم بخرید باید موارد متعددی را بررسی کنید تا مطمئن شوید، خودرو تصادفی نیست.
به گزارش جام جم، خوشبختانه اکنون خریداران، ابزارهای محافظتی متفاوتی نسبت به گذشته در دسترس دارند. امروزه وبگاههای متنوع و شناختهشدهای وجود دارند که در خرید خودروهای کارکرده و کارشناسی آن خودروها، به خریداران کمک میکنند. البته ضمانت صددرصدی در این زمینه وجود ندارد و همچنان باید مراقب باشید خودروی تصادفی نخرید.
اگر در این زمینه تخصصی ندارید، گاهی اوقات میتوانید از کارشناس خودرو کمک بگیرید. این کارشناسان هنگام خرید خودروی کارکرده، موارد متعددی در نظر میگیرند که در ادامه به 10 مورد از آنها اشاره شده است. با دانستن این موارد تا حد زیادی میتوانید از تصادفی بودن یا نبودن خودرو مطمئن شوید.
1. توجه به رنگ خودرو
فروشندگان مشکوک معمولا نهایت تلاش خود را میکنند تا ظاهر و بدنه خودرو را خوب جلوه دهند، اما آنها همیشه نقاط مهمی را از قلم میاندازند. اول اینکه، وقتی به رنگ بدنه با دقت نگاه کنید متوجه میشوید که با درخشندگی و بافت رنگ اصلی بیشتر قسمتهای دیگر بدنه خودرو هماهنگی ندارد. در ضمن چارچوب درها، اطراف کاپوت و نزدیک گلگیرها را بخوبی نگاه کنید. زیرا درست رنگ کردن دوباره این قسمتها به زمان، پول و انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر در هر قسمت از خودرو متوجه رنگ متفاوتی شدید، علت آن را جویا شوید و چنانچه پاسخی که میخواستید نگرفتید، خودرو را نخرید.
2. نامیزانی جلوبندی
قابهای در، سپرخودرو، درِ صندوق عقب و گلگیرها باید با بقیه قسمتهای خودرو هماهنگ و میزان بوده و خود آنها نیز در فاصله متناسب نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند. اگر متوجه یک بخش ناهماهنگ با بقیه خودرو شدید، به آن قسمت توجه کافی نشان دهید. به هرچیزی که به خودرو متصل است، کاملا دقت کنید. ببینید آیا رنگ هر کدام از آن قطعات با بقیه قسمتهای خودرو هماهنگی دارد، یا نه و اینکه احتمال دارد آن قطعات، صدمهدیده و تعویض شده باشند. خودروسازان هنگام ساخت خودرو، زمان و انرژی بسیاری صرف میکنند تا تمام قطعات خودرو در هماهنگی با یکدیگر باشند. اگر قطعهای، این هماهنگی را نداشت، مسلما بیدلیل نیست!
3. بتونه ممنوع!
گاهی اوقات قسمت بسیار کوچکی از بدنه خودرو، بویژه در خودروهای کارکرده، را کمی بتونه میزنند تا از گسترش زنگزدگی پیشگیری کنند که اقدام خوبی است. اما وقتی میبینید در بیشتر قسمتهای خودرو و کل پانل پهلوی عقب آن، لکههای بزرگی از بتونه وجود دارد، شرایط چیزی غیر از صرفا پیشگیری از زنگزدگی بوده و به احتمال زیاد خودرو تصادفی است. از علائم بتونه میتوان به وجود خطوط متقاطع و رگهدار زیر رنگ خودرو و همینطور اطراف گلگیر اشاره کرد.
معمولا خریداران برای بررسی دقیق همه بخشهای خودرو و مشاهده تمام قسمتهای آن و احتمال وجود بتونه، روی چهار دست و پا قرار نمیگیرند. اما اگر میخواهید سرتان کلاه نرود، تمام قسمتهای بدنه خودرو را با دستتان کاملا وارسی کنید. بدنه خودروها در کارخانهها بسیار صاف و صیقلی رنگآمیزی میشوند و هر قسمت که کمی احساس زبری کردید، نشاندهنده وجود بتونه و تصادفی بودن خودروست.
4. اسکلت خودرو
احتمالا یکی از بدترین اتفاقهایی که برای خودروها میافتد، صدمه دیدن اسکلت آن است. متاسفانه به جای تعمیرات درست آن، که معمولا گران تمام میشود، متخصصان تعمیرات بدنه، گاهی اوقات عیب آن را با به زور برگرداندن بخش صدمهدیده اسکلت خودرو به حالت اول آن، بهطوری که شبیه شکل اولیهاش شود، برطرف میکنند. صدمه دیدن اسکلت خودرو معمولا بر اثر تصادف رخ میدهد و برگرداندن بخش صدمهدیده به حالت اول، باعث کمی نرم شدن آن قسمت نسبت به بخشهای دیگر خودرو میشود. به پوشش چراغهای خودرو، سرشاسی خم شده، نواحی موجدار اطراف تغاری گلگیر کاملا دقت کنید. زیرا این نواحی به آسانی صدمات مربوط به تصادف را نشان میدهند.
5. تازگی آستر خودرو
یکی از قدمهای مهم در تعمیر یک خودروی تصادفی، استفاده از اسپری پلاستیک روی آستر خودرو برای پوشاندن بخش زیرین خودرو است. این اسپری چسبناک معمولا کف خودرو را از چرک و دوده و نمک جاده یا هر آلودگی دیگر، محفوظ نگه میدارد. این اسپری برای بخشهایی از خودرو که در معرض زنگزدگی هستند، وسیله خوبی است. اما اگر در بیشتر قسمتهای خودرو، بویژه پهلوهای آن، از این اسپری استفاده شده باشد، مطمئن باشید که خودرو مشکلی داشته و به احتمال زیاد تصادفی است. در ضمن گاهی اوقات با مشاهده روکش تازه بخشی از یک خودروی کهنه، میتوان فهمید که آن قطعه بتازگی عوض شده است. علت استفاده از اسپری را از فروشنده بپرسید و اگر پاسخ منطقی نگرفتید، خودرو را نخرید.
6. ترکخوردگی
ترکهای روی شیشه جلوی خودرو، بویژه اگر به صورت تارهای عنکبوت باشند، به معنای تصادفی بودن خودروست. البته ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد، بهتر است فورا جویای علت آن باشید. در هر حال تعویض شیشه شکسته جلوی خودرو بر عهده فروشنده است. بدین معنا که موقع خرید خودرو باید فروشنده از قیمت آن به اندازه قیمت شیشه کم کند.
7. نبود بستهای ضروری
نبود چند پیچ رکابی پلاستیکی یا هر نوع پیچ دیگر مشکلی به وجود نمیآورد. اما میتواند نشان دهد احتمالا خودرو دچار مشکل جدیتر از این حرفها شده است. به طور مثال شلشدن پیچها، بویژه روی آستر گلگیر به معنای اتفاق بدی است که برای خودرو در جاده رخ داده است. تمام پیچ و مهرههای قسمتهای مختلف خودرو، بویژه تغاری گلگیر، بدنه خودرو، محفظه موتور و چارچوب درها را به دقت وارسی کنید.
8. پیچهای زنگزده
هنگام خرید خودروی کارکرده، پیچ و مهرههای زنگزده مانند نبود بستها و اتصالات، علامت هشداردهندهای است. خودروسازان هنگام سوار کردن قطعات خودرو، با استفاده از ابزارهای پیشرفته، طوری پیچ و مهرهها را میبندند که رنگ سر پیچها صدمه نبیند، بنابراین اگر سر پیچها زنگزده یا سابیده شده بود، مطمئن باشید اتفاقی برای خودرو افتاده و احتمالا قطعهای تعویض شده است.
9. تعویض نامناسب چراغهای خودرو
طلق چراغهای مدرن امروزی به دلیل سبکتر شدن، از جنس پلاستیک ساخته میشوند و همین مساله باعث میشود نور وسیله نقلیه در جادهها، ماتتر به نظر بیاید. اگر هنگام خرید خودرو متوجه شدید یکی از چراغها از برندهای جدید است، در حالیکه دیگری از نوع قدیمیتر است، میتوانید مطمئن شوید که خودرو به احتمال زیاد تصادفی بوده است. هر زمان چراغهای جلوی خودرو نیز با هم هماهنگی نداشتند، کاپوت خودرو را بالا زده و داخل آن را بررسی کنید، ممکن است صدمه مهمتری وجود داشته باشد.
10. سند خودرو
اگر خودرویی دیدید که در شرایط نسبتا خوبی است و در عین حال قیمت آن مناسبتر از چیزی است که اصولا باید باشد، جدا از اینکه ممکن است صاحبش به علت نیاز فوری قصد فروش داشته باشد، شک کنید که خودرو مشکلی دارد. برخی افراد سعی میکنند خودروهای تعمیری یا دزدی را به سرعت به فروش برسانند و معمولا امیدوارند که خریدار سوالی از آنها نپرسد. هنگام خرید خودرو حتما به سند آن توجه کنید. اگر متوجه مورد مشکوکی شدید، خودرو را به هیچ وجه نخرید.
رشد قیمت دلار از مرداد ماه سال جاری آغاز شد. در حالی که در مرداد ماه قیمت دلار در کانال 3600 تومان قرار داشت، قیمت دلار رشد خود را آغاز کرد و کانال های 3700، 3800 و 3900 را درنوردید و در ساعت 11 مهر ماه 1396 به کانال 4 هزار تومان وارد شد.
از مرداد ماه امسال بود که بهای دلار شروع به رشد کرد و از کانال 3600 گذشت و در ساعت 11، 17 مهر ماه 96 به کانال 4 هزار تومان وارد شد. حالا نیز قیمت دلار رکوردهای جدیدی را روزانه برای خود به ثبت می رساند و برخی بر این باورند که قیمت این ارز به 5 هزار تومان هم خواهد رسید؛ اما چه دلایلی باعث شد قیمت دلار رشد کند؟
به گزارش تابناک، رشد قیمت دلار از مرداد ماه سال جاری آغاز شد. در حالی که در مرداد ماه قیمت دلار در کانال 3600 تومان قرار داشت، قیمت دلار رشد خود را آغاز کرد و کانال های 3700، 3800 و 3900 را درنوردید و در ساعت 11 مهر ماه 1396 به کانال 4 هزار تومان وارد شد.
هم اکنون نیز قیمت این ارز روزانه رکوردهای جدیدی را برای خود به ثبت می رساند و عده ای از کارشناسان معتقدند که با این روند باید منتظر دلار 5 هزار تومانی هم باشیم. اما چه دلایلی باعث شد تا قیمت دلار شروع به افزایش کند؟
نخست باید گفت که رئیس جمهور روحانی، روز گذشته هفدهم بهمن 1396 در پاسخ به پرسشی درباره قیمت ارز و اینکه مخالفان دولت معتقدند گرانی ارز اقدام خود دولت برای تامین کسری بودجه است، ابراز کرد: همان طور که تأکید کردم اگر امروز نرخ ارز بالاتر از هفته های پیش است حتما نمی تواند دلایل اقتصادی و تجاری داشته باشد به دلیل اینکه در تأمین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است؛ یعنی درآمد ارزی ما بیشتر است.
در ادامه به بررسی دلایل گرانی ارز می پردازیم و به دنبال این موضوع هستیم که آیا واقعاً گرانی ارز دلایل اقتصادی و تجاری دارد یا خیر؟
نخستین دلیل شاید به موضوع تک نرخی کردن ارز بازگردد. در چند سال اخیر، ولی الله سیف بسیار بر این موضوع تأکید داشته که باید ارز را به سمت تک نرخی کردن سوق دهیم؛ برای نمونه وی که در 14 مرداد 1396 در رسانه ملی حضور یافته بود بار دیگر وعده یکسان سازی نرخ ارز را داد و عنوان نمود که این کار در ابتدای دولت دوازدهم انجام خواهد شد. از طرفی بسیاری از کارشناسان نیز بر این باور بودند که نرخ دلار واقعی نیست و باید نرخ آن را واقعی تر نمود و سپس اقدام به تک نرخی نمودن دلار کرد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که نرخ واقعی دلار باید بیش از 4 هزار تومان باشد؛ مثلا در فروردین ماه سال جاری روزنامه دنیای اقتصاد از 66 اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال 96 را جویا شد. حدود 74 درصد از اقتصاددانان قیمت دلار را در بازه ۳۹۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و حدود ۲۰ درصد نیز قیمت دلار را در فاصله ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان ارزیابی کردند. یعنی در مجموع حدود 94 درصد از اقتصاددانان قیمت واقعی دلار را بیش از 3900 تومان می دانستند.
دومین دلیل رشد قیمت دلار، کسری بودجه دولت است؛ هر چند رئیس جمهور روحانی در روز گذشته عنوان نمود دولت کسری بودجه ای ندارد که بخواهد به دنبال گران کردن ارز و تأمین کسری بودجه از این طریق باشد، باید گفت، در اول شهریور ماه سال جاری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از کسری بودجه 37 هزار میلیارد تومانی رونمایی کرد و گفت: در بودجه امسال قیمت نفت ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه شاهد افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم و امروز به حدود ۴۷ دلار رسیده است، پیش بینی ما این است تا پایان سال به پایین تر از این رقم می رسد؛ بنابراین، بودجه ۳۴۶ هزار میلیارد تومانی را که در قانون آمده است عملا پیش بینی ما آن است که در حد ۳۰۹ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا می کند. هر چند که رئیس جمهور روحانی در گفت وگوی خود با مردم اعلام کرد که دولت به دنبال آن نیست که با افزایش نرخ ارز مخصوصاً دلار کسری بودجه خود را جبران کند؛ اما صحبت های هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این زمینه قابل تأمل است.
وی گفت: نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۱۳۹۶، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله ای ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از ما به التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می کند.
سومین دلیل رشد بهای دلار را می توان به منفی بودن تراز تجاری کشور نسبت داد. در حالی که در ده ماهه سال 95 میزان تراز تجاری مثبت 288 میلیون دلار بوده، این تراز در ده ماهه نخست سال جاری، به منفی 7 میلیارد و 193 میلیون دلار رسیده است. این موضوع یعنی این که در ده ماهه نخست سال جاری، میزان تقاضا برای دلار افزایش یافته است.
چهارمین دلیل به منفی بودن تراز سرمایه بازمی گردد. در حالی که در فروردین ماه سال جاری خالص حساب سرمایه مثبت 1.02 میلیارد دلار بوده، این میزان در شهریور ماه سال جاری به منفی 6.2 میلیارد دلار رسیده است. این موضوع نشان می دهد سرمایه ها در حال خروج از کشورند و به همین دلیل، این شرایط بر میزان تقاضای دلار تأثیرگذار بوده است.
منفی بودن تراز گردشگری را می توان پنجمین دلیل رشد قیمت دلار دانست. بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط معاونت گردشگری کشور، در پنج ماهه نخست سال 96 حدود 2 میلیون و 159 هزار و 882 نفر گردشگر وارد کشورمان شده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 1.1 درصد کاهش داشته است. از طرفی در همین مدت، شمار گردشگران خروجی سه میلیون و 474 هزار و 692 نفر بوده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.9 درصد رشد داشته است. با توجه به این آمار، می توان گفت تراز گردشگری ورودی و خروجی کشور منفی است. البته شایان ذکر است که این آمار تا پنج ماهه نخست سال جاری است و بعد از آن کشور شاهد خروج زائران بسیاری برای حضور در مراسم اربعین بوده است. به هر صورت این منفی بودن تراز گردشگری نیز خود نشان می دهد که خروج ارز از کشور بیشتر از ورودی آن بوده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که هر گردشگر ایرانی با خود تنها هزار دلار از کشور خارج کرده باشد در پنج ماهه نخست حدود 3.4 میلیارد دلار، ارز از کشور خارج شده است.
حال به موارد بالا، ناآرامی های اخیر در سطح کشور و اعتراضات مردمی و همچنین کاهش نرخ سود بانک ها و روانه شدن سپرده ها به سایر بازارها از جمله بازار ارز جهت کسب سود بیشتر را نیز اضافه کنید.
همه دلایل بالا به نوعی باعث شده است تا در ماه های اخیر قیمت دلار رشد چشمگیری داشته باشد و پول ملی روز به روز بیشتر تضعیف گردد؛ هر چند رئیس جمهور معتقد است گرانی ارز در ماه های اخیر، اقتصادی نبوده و دولت در تأمین ارز و مخارج ارزی مشکلی نداشته و درآمد ارزی بیشتر بوده و تراز مثبت است؛ اما باید گفت، مطابق دلایل بالا اولاً بخش عمده ای از این موضوع اقتصادی بوده (هر چند شاید جنبه های روانی و تبلیغاتی نیز به این گرانی دامن زده باشد) و ثانیاً شاید درآمدهای ارزی ما بیشتر از مصارف ما باشد، بخشی از این درآمدهای ارزی ما به دلیل برقرار نشدن روابط بانکی کامل با سایر کشورها، دیر به دست دولت می رسد و یا به گفته محمدباقر نوبخت در 18 مهر 96، این پول فروش نفت به صورت چمدان های دلاری وارد کشور نمی شود و در همان خارج کشور به حساب های بانک مرکزی و شرکت نفت واریز می شود.
با وجود این، ما نیز باید به حمایت از رئیسجمهور تأکید می کنیم که مردم در این مسیر پرریسک به خاطر منافع خودشان، قدم برندارند، مسیرهای خیلی بهتر از مسیر ارز برای اینکه از پولشان استفاده کنند، وجود دارد و این مسیر، مسیر باثباتی نخواهد بود.
علي شمخاني ديروز از جايگاه دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده مقام معظم رهبري به مناسبت فرارسيدن دهه فجر با مديران ستاد اجرايي فرمان امام ديدار كرد. شمخاني در اين ديدارگفت ستاد اجرايي بايد مكمل سياستهاي اقتصادي دولت و بخش خصوصي باشد نه رقيب آنها و در اين زمينه متمركز بر اجراي پروژههايي مانند صنايع دانش بنيان و پيشران شود كه امكان تحقق آن توسط ساير بخشها نيست.
به گزارش اعتماد، با ورود شمخاني به اين حوزه، دستور روحاني به وزير كار و البته دستور رهبري معظم انقلاب به سپاه و ارتش به نظر ميرسد عزم حاكميت براي واگذاري بنگاههاي اقتصادي نهادهاي دولتي، عمومي و حاكميتي جزم است؛ از مديران ارشد اجرايي تا مديران عالي و حتي مقامات امنيتي به اين باور رسيدهاند كه نبايد نيروهاي مسلح يا ستادها و نهادهايي كه دست كم به مجلس پاسخگو نيستند فعاليت اقتصادي به معناي بنگاهداري داشتهباشند. فرقي ندارد سپاه و ارتش باشد يا نهادهاي ديگر.
اولينبار امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از دستور رهبري معظم انقلاب با واگذاري بنگاههاي اقتصادي نيروهاي مسلح خبر داد. وزير دفاع روز سيام تير در گفتوگو با روزنامه ايران با اشاره به توصيه حسن روحاني مبني بر واگذاري بنگاههاي اقتصاي نيروهاي مسلح تا پايان سال جاري توضيح داد كه اين مساله جهتگيري اصولي همه است و براي آن تلاش ميكنيم اما ميزان موفقيت ما به شرايط و وضعيت بازار و امكان واگذاري بستگي دارد. البته حسن روحاني پيش از اين از جايگاه رييسجمهوري نيز بارها بر واگذاري بنگاههاي اقتصادي از سوي نيروهاي مسلح تاكيد كرده و هفتم آذر امسال در رسانه ملي گفت كه بخشهاي عمومي غيردولتي و نيروهاي مسلح بايد بنگاههايشان را واگذار كنند و حتي توضيح داد كه يكي دو مرتبه در اين مورد با رهبري صحبت كرده كه ايشان هم كاملا موافق بودند.
چند هفته پيش از اظهارات وزير دفاع نيز محمود واعظي، رييس دفتر رييسجمهوريگفته بود كه روحاني به همه دستگاههاي زيرمجموعه دولت، اعم از وزارتخانهها و بانكها گفته است تا پايان سال ۱۳۹۶ براي فروش اموال و بنگاهها و واگذاري آنها به بخش خصوصي اقدام كنند. روز سهشنبه البته حسن روحاني در نشست خبري بار ديگر بر واگذاري بنگاههاي اقتصادي تاكيد كرد و حتي يكي از شروط تداوم كار علي ربيعي به عنوان وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي را واگذاري تمام بنگاههاي اقتصادي اعلام كرد؛ واگذارياي كه بايد از از سوي همه بخشهاي دولتي، غيردولتي، نيروهاي مسلح و... اتفاق افتد.
ریشارد چارنگی، نماینده و نایب رئیس پارلمان اتحادیه اروپا بدلیل اهانت به یک نماینده هموطن با رای نمایندگان پارلمان از مقام خود برکنار شد.
به گزارش یورونیوز، پارلمان اتحادیه اروپا یکی از نایب رئیسان این نهاد مهم را بدلیل توهین به یکی از نمایندههای هموطنش برکنار کرد. این عزل پس از اهانت ریشارد چارنگی، نماینده پارلمان اروپا از حزب حاکم در لهستان به روزا تون، نماینده دیگری از لهستان، از حزب رقیب دولت، با رای گیری نمایندگان پارلمان صورت گرفت. چارنگی خانم تون را با عبارت «خبرچین نازیها در جریان جنگ دوم جهانی» مورد خطاب قرار داده بود. عزل یک نایب رئیس پارلمان با رای نمایندگان پارلمان در اروپا بی سابقه است.
دعوای این دو نماینده بر سر لایحه عدم مسئولیت پذیری لهستان در هولوکاست کشتار یهودیان بالا گرفت. ریشارد چارنگی با وجود از دست دادن مقام نایب رئیسی پارلمان همچنان نماینده باقی خواهد ماند. چارنگی خانم تون را بدلیل عدم حمایت این نماینده از لایحه جدید دولت متهم به خبرچینی برای اروپا کرده است.
با وجود اینکه جنگ لفظی دو نماینده به زبان لهستانی بود اما اخطار خانم تون به پارلمان موثر واقع شد و نمایندگان پارلمان درباره اهانتهای چارنگی رای گیری کردند.
رزا تون پس از جلسه پارلمان در این باره به خبرنگاران گفت: «من نخواستم انتقام بگیرم. تنها بحث بر سرگرفتن یک حق بود. از تمام کسانی که از من حمایت کردهاند تشکر میکنم.»
۴۴۷ نماینده پارلمان به عزل نائب رئیس رای دادند. ۱۹۶ نماینده، عمدتا از احزاب راستگرا با این کار مخالفت کردند.
ریشارد چارنگی یکی از ۱۴ عضو هیات رئیسه پارلمان اتحادیه اروپا بود. قاعدتا هفته آینده طی یک رای گیری جانشین این نماینده حزب محافظه کار حاکم در لهستان برای نایب رئیسی پارلمان انتخاب خواهد شد.
آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم به لهستان حمله و این کشور را اشغال کرد. از جمله اقداماتی که نازیها پس از اشغال لهستان انجام دادند، ساختن اردوگاه کار اجباری آشوویتس در سال ۱۹۳۹ میلادی و استفاده از آن بود. در جریان هولوکاست، چندین میلیون لهستانی از جمله سه میلیون شهروند یهودی این کشور کشته شدند.
مقامات لهستان مدتهاست که با استفاده از عباراتی همچون «اردوگاه مرگ لهستان» مخالفند؛ عباراتی که بیانگر آن است که دولت لهستان در کنار نازیها به نحوی در قبال اردوگاه آشوویتس دارای مسئولیت مشترک است. هولوکاست به قتل عام شش میلیون نفر یهودی بدست رژیم نازی در فاصله سال۱۹۳۳ میلادی تا پایان جنگ جهانی دوم گفته میشود. یهودیان بزرگترین قربانیان کشتارهای صورت گرفته توسط نازیها بودند. علاوه بر آنها بسیاری از همجنسگرایان، افراد معلول و کولیها هم در طول جنگ جهانی دوم در اروپا کشته شدند. اغلب اردوگاههای کشتار یهودیان از جمله مشهورترین آنها آشوویتس در خاک لهستان بودند.