910 مدرسه در سیل اخیر خسارت دیدند

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس:
910 مدرسه در سیل اخیر خسارت دیدند7  اردیبهشت-98
س کشور گفت: سیل اخیر موجب وارد آمدن خسارت به 910 مدرسه در استان های گلستان، لرستان و خوزستان شده است.
به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه آموزش و پرورش ایرنا، «محمدرضا قربانی» اظهار داشت: سیل در استان گلستان که از 25 اسفند شروع شد 24 مدرسه را به طور کامل تخریب کرد؛ به همین دلیل تعداد زیادی از این مدارس نیازمند تعمیر اساسی هستند.
وی طی سخنانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: در لرستان نیز حدود 80 مدرسه تخریب شد و حدود 300 مدرسه نیازمند تعمیر اساسی است. در خوزستان نیز 106 مدرسه تخریب شده و 400 مدرسه به تعمیر اساسی نیاز دارد.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور درباره نحوه مشارکت مردم در بازسازی این مدارس گفت: اگر کمک ها خرد است به حساب جامعه خیرین واریز شود، اما اگر هدف ساخت مشارکتی مدرسه است به اداره کل نوسازی یا مجامع خیرین در استان ها مراجعه کنند.
قربانی ادامه داد: اکنون حدود 110 هزار مدرسه در کشور فعالیت دارند که 25 هزار مدرسه خیرساز هستند؛ به عبارت دیگر از 530 هزار کلاس درس، 110 هزار کلاس معادل 25 درصد خیرساز هستند.
وی با بیان اینکه اگر بخشی از کار خیرین که شامل اهدای املاک است را به این آمار اضافه کنیم، حدود 30 درصد مدارس خیر ساز هستند، تصریح کرد: میانگین سرانه فضاهای آموزشی در سطح کشور 5.2 متر مربع به ازای هر دانش آموز است.
به گفته مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور، 11 استان کشور میانگین سرانه فضای آموزشی کمتر از 5.2 متر مربع دارند که سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از جمله آنهاست.
قربانی ادامه داد: استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی 8.4 مترمربع است که گام اول آن است که استان های پایین تر از میانگین را به صورت متمرکز مورد توجه قرار داده و روی آنها بیشتر کار شود.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: نهم اردیبهشت ماه همایش ملی خیرین مدرسه ساز با هدف جلب همت افکار عمومی در امر مدرسه سازی برگزار می شود
وی با اشاره به نقش بانوان در حوزه خیرین مدرسه ساز افزود: بیش از پنج هزار خیر مدرسه ساز زن در کشور داریم.
قربانی خیرین مدرسه ساز را از جمله سرمایه های ملی دانست و تاکید کرد: از برنامه های اصلی سازمان نوسازی مدارس آن است که این سرمایه حفظ شود.

**
بانوان خیر مدرسه ساز بیشتر مورد توجه قرار گیرند
مسئول شورای بانوان خیرین مدرسه ساز و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره مدرسه سازی اظهار داشت: کار خیر گاهی از مسیر فطرت یا برای کسب رضایت خداوند است که می توانند مکمل همدیگر باشند. اگر فطرت شکوفا شود فرد مسیر کمال و سعادت را طی می کند و 'خیر' به معنای صرف نعمت در مسیر کمال است.
«
خدیجه نیزاری» با اشاره به اینکه 20 سال است که به صورت منسجم در مسیر کار خیر مدرسه سازی هستم، افزود: اگر انسان راه سعادت را پیدا کند، همه خوشبختی ها در همان مسیر است. مدرسه، خوب بودن و چگونه متجلی کردن آن را به انسان ها می آموزد. مدرسه پایگاه تجلی فطرت انسان است که روح خداوند در او دمیده شده است.
وی درباره مشکلات موجود از جمله توجه کمتر به بانوان خیر مدرسه ساز در سطح ستادی آموزش و پرورش گفت: «سعیده تهرانی» از جمله خیرین مدرسه ساز است که 54 مدرسه ساخته و هنرستان های بزرگی احداث کرده است. از این رو جا دارد در کنار اسم خیرین مرد مدرسه ساز، از بانوان مدرسه ساز هم نامی برده شود.
مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: روح انسانیت، زن و مرد ندارد و باید مدرسه بسازیم. شاید این فرهنگ جا بیفتد که زن و مرد همانند هم هستند و تفاوتی با هم ندارند. اکثر بانوان در استان ها از این تفاوت و تبعیض ها گله مند هستند.

**
خیرین مدرسه ساز بهترین نوع از تشکل های خیری است
«
حسن بنیانیان» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان نوسازی مدارس کشور نیز اظهار داشت: مدیران و معلمان مدارس از کمبود فضاهای موجود در رنج هستند و اینکه معلم و شاگرد در کشور ما از تعطیل شدن مدرسه به علت بارش برف خوشحال می شوند، یک امر غیرطبیعی است؛ زیرا اگر در مدارس امکانات کافی وجود داشته باشد، دانش آموزان با ذوق و شوق به مدرسه می آیند.
وی با بیان اینکه اگر کمک و همراهی خیرین مدرسه ساز نبود با مدارس دو نوبته و سه نوبته بیشتری روبرو بودیم، عنوان کرد: بهترین تشکل های خیرین کشور، خیرین مدرسه ساز هستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مدرسه سازی از جمله کارهای ماندگاری که اثرات خیر آن ادامه پیدا می کند، تاکید کرد: نگاه دولتمردان و نمایندگان مجلس باید نسبت به امر خیر تغییرات اساسی پیدا کند. پول نفت موجب شده قدر این جریان فرهنگی را ندانیم و مجلس و ائمه جماعات باید سالانه یک بار از خیرین قدردانی کنند.
بنیانیان با اشاره به اینکه باید نهضتی برای حمایت از این جریان راه بیفتد؛ نه حمایت مالی بلکه حمایت معنوی، با طرح این سوال که چرا باید مدارس در محله های مختلف شب ها تعطیل باشند؟ گفت: می توان امور فرهنگی مختلفی را در این اماکن برای نوجوانان ارائه کرد.
وی در ادامه از اخذ عوارض از خیرین مدرسه ساز توسط شهرداری ها انتقاد کرد و بیان داشت: یک روش دیگر برای انجام کار خیر و مدرسه سازی آن است که والدین مبلغی را در زمان ازدواج فرزندانشان به مدرسه سازی اختصاص دهند و زندگی فرزندشان را پربرکت و شیرین کنند؛ ضمن اینکه یکی از ماندگار ترین نذرها نیز مدرسه سازی است که امتداد آثار آن تا مدت ها باقی می ماند.

** 50
درصد تعهدات خیرین محقق می شود
«
محمدرضا جعفری» مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در پاسخ به اینکه مبلغ سالیانه تعهدات خیرین مدرسه ساز چقدر است؟ گفت: در سال های اخیر تعهد خیرین حدود هزار میلیارد تومان بوده است که در طول سال پیگیری می شود تا تحقق یابد و به طور معمول سالانه 50 درصد آن محقق می شود. برخی هم ممکن است مربوط به پروژه های بزرگی باشد که دو تا سه سال به طول می انجامد.
وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی امسال و سال گذشته تصور ما بر کاهش حضور و مشارکت خیرین بود، اما تعهد خیرین کاهش پیدا نکرد که این حجم از مشارکت پذیری قابل تقدیر است.
جعفری با اشاره به تخریب حدود 70 مدرسه در زلزله سال گذشته استان کرمانشاه تصریح کرد: خیرین در این رابطه به میدان آمدند و بیش از 170 مدرسه ساختند که تحویل آموزش و پرورش شد.
مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با بیان اینکه خیرین از اقشار مختلف مردم هستند و آن گونه نیست که همگی متمکن باشند، اظهار داشت: لذت حضور دانش آموزان در مدرسه ای که یک فرد خیر ساخته است با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: حتی معلمان و دانش آموزان نیز از محل پس انداز خود در سطح استان ها مدارسی را ساخته اند؛ به عنوان مثال مرحوم خسروشاهی در منطقه آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل مدارسی ساخته و هیچ کدام را به نام خود نام گذاری نکرده است یا داورپناه بیش از 200 مدرسه و موفقیان که در خارج از کشور ساکن است 40 مدرسه فنی و حرفه ای و استثنایی و مردانی آذر مدارس مختلفی را در آذربایجان شرقی و تهران ساخته اند.

**
مدرسه سازی توسط خیرین به یک جریان تبدیل شده است
«
مهدی نوید ادهم» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در سخنانی درباره الزامات توجه بیشتر دولت به خیرین مدرسه ساز گفت: مدرسه سازی توسط خیرین به یک جریان بالنده تبدیل شده و تاثیرات مثبت فرهنگی، اجتماعی و تربیتی به همراه داشته است و آموزش و پرورش نیز همواره تلاش کرده زمینه مشارکت حداکثری افراد خیر را فراهم کند.
وی افزود: یک زمینه که قانون آن فراهم است، اما از ظرفیت آن به خوبی استفاده نشده است مشارکت خیرین در امر نگهداری و اداره مدارس است که با عنوان قانون هیئت امنایی شدن مدارس از آن نام برده می شود و به افراد اجازه می دهد در فرایند مدیریت، برنامه ریزی و ارتقای کیفیت مدرسه نیز مشارکت داشته باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از خیرین دعوت می شود مشارکت را محدود به ساخت مدرسه نکنند و در بخش نرم افزاری و ارتقای کیفیت مدرسه نیز مشارکت داشته باشند، ادامه داد: گزارش ها از مدارس هیئت امنایی نشان می دهد که حضور خیرین بسیار موثر بوده است.
وی درباره علت اولویت نبودن بانوان خیر مدرسه ساز نیز توضیح داد: به لحاظ قانونی تفاوتی بین خیرین مرد و زن وجود ندارد و این به فرهنگ اجتماعی برمی گردد. هیچ منع قانونی برای حضور و مشارکت بانوان وجود ندارد و اگر خودشان بخواهند می توانند مشارکت داشته باشند. کما اینکه در سال های گذشته این مشارکت بالا بوده است.

**
زمان برگزاری کنکور سراسری تغییر نمی کند
نوید ادهم درباره احتمال به تعویق افتادن کنکور سراسری با توجه به وقوع سیل گفت: تصمیم گیرنده در این زمینه سازمان سنجش و شورای سنجش و پذیرش دانشجو است. درخواست های بسیاری وجود داشت که به این شورا منتقل کردیم، اما موافقت نشد و به هیچ وجه زمان کنکور تغییر نخواهد کرد