گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 10 اردیبهشت - 98
به زودي واكنش مناسب به اقدامات غيرقانوني آمريكا خواهيم داشت
عراقچي:
معاون سياسي وزير خارجه گفت: به زودي واكنش مناسب به اقدامات غيرقانوني آمريكا را اتخاذ خواهيم كرد.
رئيس و تعدادي از اعضاي گروه دوستي پارلماني اتريش و مجلس شوراي اسلامي ايران با عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه ديدار كردند.
در اين ديدار مهم ترين موضوعات و تحولات بين المللي و همچنين روابط دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
عراقچي در اين ديدار ضمن تشكر از همدردي دولت و مردم اتريش به خاطر سيل هاي اخير و نيز ارسال كمك به سيل زدگان، در مورد برجام گفت:  برجام يك توافق بين المللي است و آمريكا با خروج خود از اين توافق، قطعنامه 2231  شوراي امنيت را نقض كرده، ولي متاسفانه اين اقدام غيرقانوني با واكنش مناسب از سوي شوراي امنيت و يا كشورهاي اروپايي مواجه نشده است.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران تاكنون به تعهدات خود در برجام پايبند بوده و با انتقاد از سياست ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته اي تاكيد كرد: صبر و تحمل جمهوري اسلامي نامحدود نيست و ما با ارزيابي جامع از شرايط حاضر و بدون برخوردهاي احساسي، به زودي واكنش مناسب به اقدامات غيرقانوني آمريكا را اتخاذ خواهيم كرد.
معاون سياسي وزير خارجه خاطرنشان كرد: ما به اندازه كافي فرصت و زمان براي جبران تبعات خروج آمريكا از برجام ارائه كرده ايم و اكنون ديگر زمان عمل فرا رسيده است. ما از مواضع سياسي اتحاديه اروپا استقبال مي كنيم، اما حمايت صرفا سياسي هيچ كمكي به ادامه برجام نمي كند.
به گزارش فارس، عراقچي در اظهارنظري عجيب گفت: برجام يك توافق اقتصادي نيست و ماهيت امنيتي دارد و اگر براي اروپا اهميت دارد بايد هزينه هاي حفظ آن را هم بدهند.
صادق خرازي: اشتباه كرديم آب و نان مردم را به برجام گره زديم
يك ديپلمات ارشد دولت اصلاحات تصريح كرد وصل كردن آب و نان مردم به برجام، يك اشتباه استراتژيك بود.
صادق خرازي كه از حاميان برجام به شمار مي رفت، درباره محل زندگي اش گفته است: من در مرز بين قيطريه و شميران زندگي مي كنم، در تهران متولد شدم و اميدوارم كه همسايه هاي من از من ناراضي نباشند، نمي توانم خودم از خودم تعريف كنم.
دبير كل حزب نداي ايرانيان در گفت وگو با راديو تهران و در پاسخ به اين پرسش كه به نظرتان بزرگنمايي دستاوردهاي اقتصادي برجام ناشي از نگاه ساده انگارانه بود يا با هدف سياسي انجام شد؟ اظهار كرد: برجام يك واقعيت است، ما وارث يك فعل و انفعالاتي در جهان پيرامون مان بوديم كه اين برجام به يك باره با تحولات ژئواستراتژيك در منطقه صورت گرفت و خاستگاه جهاني ما را تغيير داد، لذا ما بايد اينها را درك كنيم و بپذيريم آن جاهايي كه من مخالف بودم. ما در برخي جاها يك غلوهايي كرديم و اين باعث يك سري درگيري براي ما شده است. دقيقا همان زماني تلقي و تصورشان بر اين بود كه همه چيز به برجام وصل است و آب خوردن مردم را به برجام وصل كردند و اين به نظر من يك اشتباه استراتژيك است، در حالي كه ما نبايد اين كار را مي كرديم ما در حقيقت بايد با صلابت و قدرتمندانه روي مواضع انقلابي خودمان پافشاري مي كرديم. اينجا در مذاكرات برجام جايگاه مردم كجا قرار داشت؟ بايد با مردم صادقانه صحبت كنيم و به مردم بگوئيم در اين زمينه ها اشتباه كرديم و اگر اشتباه نمي كرديم امروز خيلي دستاوردهاي زيادي هم نداشتيم مردم ما نمي خواهند ما را محاكمه كنند.
وي گفت: مردم از ما يك چيز مي خواهند و آن هم اينكه صادقانه درباره چالش هايشان و گرفتاري هايشان صحبت شود، آن چيزي كه در مناسبات برجام مهم است اين كه ما خيلي از مسائل را به برجام وصل كرديم، نه نان مردم به برجام وصل بود و نه آب مردم به برجام وصل بود. من به عنوان كسي كه در طول مذاكرات برجام قبل از اينكه اين دولت سركار بيايد و بعد از به سركارآمدن اين دولت در زماني كه مذاكرات در اروپا انجام مي شود تا روزي كه مذاكرات به نتيجه رسيد در كنار دوستان بوده ام، مفاهيمي كه آنها در زندگي شان داشتند را من خوب درك مي كردم، اما نكته مهم اينجاست كه ما چقدر به برجام كمك كرديم كه بتوانيم مديريت بحران كنيم. ما در ماجراي برجام مديريت بحران نكرديم اين ها نكاتي است كه به نظر من بايد به عنوان دستاوردهاي انقلاب، بزرگان آن را بررسي كنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در صفحه اجتماعي تان درباره جنجالي كه بعد از سلفي گرفتن نمايندگان مجلس با خانم موگريني رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا صورت گرفت، يك واحد آموزش پروتكل رفتار و اخلاق جمعي براي نمايندگان مجلس تدارك مي ديديد كه وجاهت نمايندگان محترم دستمايه نقد قرار نمي گرفت، شما اين پيشنهاد را به عنوان ايده شخصي مطرح كرديد يا چنين تجربه اي در بقيه جاهاي دنيا وجود دارد؟ افزود: اين ايده شخصي من است كه آن را تجربه هم كرده ام، شما مي خواهيد در جامعه تان مردم نقش داشته باشند شما مي خواهيد در جامعه تان مجلسي داشته باشيد كه معتبر باشد، اين كشور كشور حافظ و سعدي و فارابي است، ايراني ها در زايش و رويش تاريخ انديشه و علم نقش اساسي داشتند وقتي ما صحبت از اين مي كنيم رفتار ما هم بايد با آنها آميخته باشد. مردم اين ها را نمي پذيرند كه يك كسي به عنوان خردمند سياسي و متفكر و صاحب انديشه رفتاري از خودش نشان دهد كه اين رفتار باعث سنجش و صدمه روحي شما شود همان اندازه كه بايد منطقي رفتار داشته باشند از گوهر خودبيني و تضاد و دوگانگي خارج باشد و به مباني رفتاري و اعتقادي كه خودشان باور دارند برسد و فكر كند اين براي مردم ما يك ارزش است كار بسيار زشتي بود كه در مجلس صورت گرفت وقتي كه همه شروع به سلفي گرفتن كردند.
چرا تهديدهاي تيم ظريف و عراقچي بر عكس از آب درمي آيد؟
مديران ارشد وزارت خارجه از اقدام مقابله اي در قبال بدعهدي و خباثت هاي آمريكا حرف مي زنند اما رفتار آنها متاسفانه پشتوانه گفتارشان نمي شود و همين مي تواند از اعتبار مواضع آنها كم كند.
سيدعباس عراقچي معاون وزارت خارجه در ديدار اعضاي گروه دوستي پارلمان اتريش و ايران، انتقاد از سياست ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته اي تاكيد كرد: صبر و تحمل ايران نامحدود نيست و ما با ارزيابي جامع از شرايط حاضر و بدون برخوردهاي احساسي، به زودي واكنش مناسب به اقدامات غيرقانوني آمريكا را اتخاذ خواهيم كرد.
وي تصريح كرد: ما به اندازه كافي فرصت و زمان براي جبران تبعات خروج آمريكا از برجام ارائه كرده ايم و اكنون ديگر زمان عمل فرا رسيده است. ما از مواضع سياسي اتحاديه اروپا استقبال مي كنيم، اما حمايت صرفا سياسي هيچ كمكي به ادامه برجام نمي كند. برجام يك توافق اقتصادي نيست و ماهيت امنيتي دارد و اگر براي اروپا اهميت دارد بايد هزينه هاي حفظ آن را هم بدهند.
آقاي ظريف نيز اخيرا درباره واكنش ايران به تحريم ها و تهديدهاي آمريكا به خبرگزاري صدا و سيما گفت: انتخاب هاي جمهوري اسلامي متعدد است، مقامات كشور در حال بررسي آن هستند، حسب اينكه چگونه اقدام شود انتخاب هاي متعددي است و خروج از NPT يكي از آنهاست.
يادآور مي شود مقامات وزارت خارجه قبلا تهديد كرده بودند كه اگر آمريكا برجام را نقض كند و خارج شود، ايران نيز خارج خواهد شد اما يكي دو ماه مانده به تصميم نهايي ترامپ، پالس هايي از سوي مقامات وزارت خارجه صادر شد كه از ماندن در برجام به هر قيمت حكايت مي كرد؛ همين مسئله موجب اطمينان خاطر آمريكا و بي هزينه تلقي كردن نقض عهد يكجانبه در برجام شد. به نحوي كه لغو تحريم ها از سوي آمريكا زير پا گذاشته شد و اجراي تعهدات يكطرفه ايران ادامه پيدا كرد.
متاسفانه تهديدها و اعتراض هاي وزارت خارجه به اظهار نظرهاي ديرهنگام محدود شده و در عمل به اصطلاح خودشان از سقف پرتاب كردن خودكار و فشار ايميلي و... بالاتر نرفته است و اين در حالي است كه آمريكا و غرب بيش از ما به برجام نياز داشتند.
مشاور خاتمي: ليست اميد با ريزش جدي راي روبرو خواهد شد
مشاور خاتمي، عضو شوراي مشورتي اصلاح طلبان بدون اشاره به مسئوليت اين شورا و خاتمي در چينش ليست اميد مي گويد اعضاي اين فراكسيون اهل تحول نيستند و عملكرد قابل قبولي نداشته اند.
عبداله ناصري در گفت وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ به اين سوال كه «ارزيابي شما نسبت به تاثير عملكرد فراكسيون اميد مجلس و شوراي شهر پنجم در اعتماد مجدد افكار عمومي به اصلاح طلبان در انتخابات اسفندماه چيست؟» گفت: عملكرد فراكسيون در مجموع قابل قبول نيست. معدود افرادي در اين فراكسيون حضور دارند كه وظايف شان را به خوبي انجام داده اند، البته جاي تقدير دارد. اما فراكسيون اميد به عنوان يك تشكيلات تا به حال چندان منشا اثر در تصميم گيري هاي مجلس دهم نبوده است و اين موضوع تاثيرگذار در اقبال عمومي است.
وي مي افزايد: شايد بتوان نحوه عملكرد شوراي شهر پنجم تهران را مانند فراكسيون اميد مجلس بين اعضا تفكيك كرد لذا مديريت شهري تهران حوزه بسيار حساسي است و حتي مي توان آن را فراشوراي شهري دانست. اتفاقاتي كه طي دوسال گذشته در ارتباط با انتخاب شهردار افتاد تاثيرات منفي را متوجه شوراي شهر تهران كرد. در ورود آقاي نجفي مشاهده كرديم كه پست مديريت شهرداري تهران را تمام كانون ها زيرنظر داشته و با حساسيت آن را دنبال مي كردند، اگر به انتخاب اول شوراي شهر، كانون هاي بيرون از حوزه مديريت شهري و شوراي شهر اجازه ادامه كار مي دادند، امروزه حتما بعد از دوسال مي شد كارنامه روشني از شهرداري تهران وشوراي شهر نشان داد. ارزيابي مردم از شوراي شهر متصل به عملكرد مديريت شهري تهران است. آقاي نجفي خوب شروع كرد، اما به لحاظ شرايطي كه برايش پيش آمد نتوانست ادامه دهد و از سمت خود كنار رفت. آقاي افشاني هم مشمول قانون عدم به كارگيري بازنشستگان شد و نهايتا پيروز حناچي موفق شد بر كرسي شهرداري تهران بنشيند. اين سه جابه جايي باعث شد كه كارها برزمين بماند و وقفه اي در تمركز بر مديريت شهري ايجاد شود و به طور طبيعي ارزيابي ها را نسبت به عملكرد شوراي شهر تحت الشعاع قرار دهد.
وي خواستار شرط گذاري(!) اصلاح طلبان براي انتخابات شد و گفت: اگر اين شرايط از سوي اصلاح طلبان مطرح نشود و تحت هر شرايطي بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند، باريزش راي بسيار جدي مواجه خواهند شد. ريزش آراي اصلاح طلبان همان هشداري است كه رئيس دولت اصلاحات در ديدار با فراكسيون اميد در اسفندماه مطرح كرد و به نحوي تلويحا به فراكسيون اميد گفت كه عملكرد ضعيفي در مجلس داشته اند و اين عملكرد ضعيف بر راي مردم در انتخابات اسفند98 تاثيرگذار خواهد بود.
ناصري مي گويد: آشكار است كه فراكسيون اميد بيش از آنچه كه در اين سال ها از خود بروز داده نمي تواند كاري انجام دهد تنها معدودي از اعضاي فراكسيون اميد نطق ها و روشنگري هاي خوبي داشته اند كه آن هم به عملكرد فردي آنها باز مي گردد و آن را نمي توان به پاي فراكسيون و كارجمعي نوشت