گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم10 اردیبهشت - 98
ايران براي امنيت ملي خود از هيچ اقدامي دريغ نخواهد كرد
معاون اول رئيس جمهور:
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به اينكه ايران در قرن ها و سال هاي گذشته پاسدار امنيت خليج فارس بوده و امروز نيز به عنوان بزرگترين كشور در اين آبراه بين المللي پاسدار امنيت و صلح و ثبات در منطقه است، تاكيد كرد: براي دفاع از امنيت ملي خود از هيچ اقدامي دريغ نخواهيم كرد.
به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري كه به منظور سخنراني در هفتمين نشست منطقه اي مجمع جهاني سلامت به جزيره كيش سفر كرده است، در بدو ورود به اين جزيره در جمع خبرنگاران فشار آمريكا به ملت ايران از طريق تحريم هاي ظالمانه را اقدامي ضدانساني، ضد حقوق بشر و تروريسم اقتصادي دانست و اظهار داشت: بر خلاف شعارهايي كه مي دهند كه هدف از تحريم اعمال فشار بر دولت جمهوري اسلامي ايران است، اين تحريم ها منجر به فشار سنگيني بر ملت ايران شده و زندگي مردم با مشكل مواجه شده است.
وي افزود: اين فشارها تامين دارو و واردات نيازهاي پزشكي را نيز با مشكل مواجه كرده كه اين مشكلات از سوي آمريكا ايجاد شده است.
جهانگيري در ادامه خليج فارس را منطقه اي استراتژيك و راهبردي براي جمهوري اسلامي ايران توصيف و خاطرنشان كرد: همواره از امنيت و صلح و كشتيراني آزاد در خليج فارس دفاع و حراست كرده ايم و جمهوري اسلامي به اين حفاظت و حراست پايبند است.
وي ادامه داد: همه اقداماتي كه كشورها براي پايداري صلح انجام مي دهند در راستاي منافع ملي اين كشورهاست. خط قرمز ما مانند هر كشوري اين است كه اگر اقدامي در تضاد با منافع ملي ايران انجام شود، ايران نيز براي دفاع از امنيت ملي خود هر اقدامي كه لازم باشد، انجام مي دهد.
جهانگيري افزود: البته ايران در قرن ها و سال هاي گذشته پاسدار امنيت خليج فارس بوده و امروز نيز جمهوري اسلامي به عنوان بزرگترين كشور در اين آبراه بين المللي پاسدار امنيت و صلح و ثبات در منطقه است.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از تجربه موفقي در زمينه سلامت برخوردار است، تصريح كرد: با اقدام هاي بسيار خوبي كه پس از انقلاب اسلامي صورت گرفته، شاهد كاهش چشمگير مرگ و مير مادران و كودكان و افزايش اميد به زندگي هستيم.
معاون اول رئيس جمهوري همچنين از طرح تحول نظام سلامت به عنوان يكي از كارهاي مهم بخش سلامت در دولت يازدهم و دوازدهم ياد كرد و گفت: اين برنامه همچنان در دست اقدام قرار دارد و اثرات مثبتي در نظام سلامت كشور داشته است.
هفتمين نشست منطقه اي مجمع جهاني سلامت ديروز دوشنبه با سخنراني معاون اول رئيس جمهوري درباره ظرفيت هاي نظام سلامت ايران و برنامه هاي دولت براي ارتقاي جايگاه سلامت كشور برگزار شد.
برگزاري نشستي با حضور مديران مناطق آزاد كشور و تبيين برنامه ها و رويكردهاي دولت براي استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت مناطق آزاد در جهت توسعه اقتصادي و مقابله با تحريم ها، از ديگر برنامه هاي جهانگيري در اين سفر بود.
هفتمين نشست منطقه اي مجمع جهاني سلامت، براي نخستين بار در منطقه غرب آسيا با ميزباني مشترك دانشگاه علوم پزشكي تهران و سازمان منطقه آزاد كيش در اين جزيره برگزار شد.
در اين نشست 2روزه، 181سخنراني از سوي وزيران، مسئولان، اساتيد علمي ايران و 40 كشور دنيا در قالب چهارplanery (نشست جامع) و 30 پنل، در پنج گروه شش تايي انجام شد.
نشست منطقه اي مجمع جهاني سلامت، نهم و دهم ارديبهشت در جزيره كيش برگزار شده است.
تلاش عجيب مرغداران براي گراني دوباره قيمت مرغ
در حالي كه به گفته وزير اسبق جهاد كشاورزي، قيمت مرغ بايد كيلويي 10 هزار تومان باشد، مرغداران با ارسال نامه اي به وزير جهاد كشاورزي به دنبال افزايش دوباره قيمت اين كالا هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بهمن محمد ياري؛ مدير عامل اتحاديه سراسري كشاورزي مرغداران گوشتي ايران با ارسال نامه اي به محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي نوشته است: «عليرغم پيگيري هاي اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي ايران در رابطه با اصلاح قيمت مرغ و برگزاري جلسات متعدد در معاونت امور توليدات دام و پذيرش تجديد نظر در اين كالا توسط آن معاونت و نيز پيشنهاد قيمت جديد متناسب با هزينه هاي فعلي توليد، تاكنون نتيجه اي حاصل نشده و مشكلات عديده اي براي اين صنعت به وجود آورده است
منظور اين مسئول از اصلاح قيمت همان افزايش قيمت است اما طوري در لفافه بيان شده كه انگار براي كاهش قيمت هم بحث خواهد شد.
اين مسئول در اين نامه توجيهاتي هم براي افزايش قيمت مطرح كرده و نوشته است: با توجه به اينكه توليدكنندگان بخش عمده اي از نهاده ها از جمله سويا را به واسطه روند طولاني صدور حواله و تامين آن، به قيمت آزاد تهيه مي نمايند، شرايط فعلي مورد اعتراض مرغداران بوده و لازم است نسبت به پيگيري و تصميم فوري در اين خصوص، دستور اقدام صادر فرماييد.
اما واقعيت اين است كه در دوماه گذشته، قيمت نهاده ها و هزينه ها بررسي و ارزيابي شده و قيمت فروش 11 هزار و 500 تومان را براي هر كيلوگرم مرغ اعلام كردند.
وزير جهاد كشاورزي همان زمان اعلام كرد با هرگونه فروش بيش از 11 هزار و 500 تومان در هر كيلوگرم برخورد خواهد شد. اين تاكيد وزير به اين معني بود كه قيمت تعيين شده، كارشناسي است كه مو لاي درز آن نمي رود، اما برخي تلاش مي كنند دوباره قيمت را بالا ببرند. آيا مردم طبقه متوسط و ضعيف توان مالي دارند كه گوشت كيلويي 100 هزار تومان خريداري كنند؟ چرا برخي تنها خودشان را مي بينند؟
مرغداران هر چقدر قيمت تمام شده توليد را كاهش دهند، حاشيه سودشان بيشتر خواهد شد. ضمن اينكه پرت انرژي، بهره وري توليد و ضريب تبديل دان در مرغداري هاي كشور، بسيار بالاتر از كشورهاي پيشرفته است.
در كنار مسائل مذكور، استفاده از لاين ها بهره ور، كارگران متخصص، بهره بردن از كارهاي تحقيقاتي و علمي مي تواند قيمت تمام شده توليد را كاهش داده و سود مرغداران را افزايش دهد. ظاهرا اين رسم شده است كه هر موقع فشاري روي توليدكننده وجود داشته باشد آنها اين فشار را به مصرف كننده انتقال مي دهند. بدون اينكه  براي كاهش قيمت تمام شده تلاش كنند. آيا ديواري كوتاه تر از مصرف كننده وجود ندارد؟
گفتني است، قيمت مرغ مدت كوتاهي است از قيمت كيلويي 17 هزار تومان عقب نشيني كرده و به 11 هزار و 500 تومان رسيده است. اين در حالي است كه محمدرضا اسكندري؛ وزير اسبق جهاد كشاورزي، چند روز پيش گفت كه با توجه به اينكه نهاده هاي دام و طيور با ارز دولتي وارد شده، قيمت مرغ بايد كمتر از كيلويي 10 هزار تومان باشد
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا از افزایش 100 هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد طی دو روز گذشته گذشته خبر داد و گفت: قیمت هر بند کاغذ 70 گرم طی 48 ساعت از 450 هزار تومان در بازار آزاد به 550 هزار تومان رسید.
سید حسین میرباقری رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش قیمت کاغذ طی 48 ساعت گذشته اظهار کرد: قیمت هر بند کاغذ 70 گرم طی 48 ساعت از 450 هزار تومان در بازار آزاد به 550 هزار تومان در بازار رسید.
این شوک قیمت کاغذ در بازار در شرایطی است که طی ماه‌های آینده، فصل چاپ کتاب‌های درسی، کمک درسی و دفاتر موردنیاز دانش‌آموزان فرا خواهد رسید و ادامه این روند افزایشی، علاوه بر مشکلاتی که برای صنعت نشر و کتاب فراهم می‌کند، برای خانواده‌هایی که به دنبال تامین مایحتاج دانش‌آموزان خود هستند نیز مشکل ساز خواهد شد.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا ماه‌ها است که این اتحادیه از توزیع کاغذ و فروش آن در بازار کنار گذاشته شده و وزارت ارشاد وظیفه توزیع کاغذ را عهده‌دار است؛ کاغذی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و وزارت ارشاد می‌بایست این کاغذ را میان ناشران توزیع کند ولی قیمت کاغذ طی این مدت روندی صعودی داشته و از حدود 140 هزار تومان، به 550 هزار تومان رسیده است.
حقوق نادانان! و مخدوش سازي امر به معروف و نهي از منكر
روزنامه زنجيره اي آرمان امروز در سرمقاله خود به قلم فردي كه «حقوقدان و وكيل دادگستري» معرفي شده، به موضوع احضار دريافت كنندگان پيامك كشف حجاب پرداخته و نوشته است: «با توجه به اينكه داخل ماشين جزو حريم خصوصي است و نوعا افراد در خيابان ها در حال عبور و مرور و گذر هستند، سپردن عنان كار و اختيار امر به افراد ديگري غيراز پليس، قابل توجيه نيست»
شايان ذكر است نويسنده اين يادداشت و گردانندگان رسانه هاي زنجيره اي مي خواهند دست به سناريوسازي و مخدوش سازي امر به معروف و نهي از منكر بزنند مگرنه كدام حقوقداني است كه قانون را نداند؟ تبصره ماده 5 قانون «حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر» مصوب مجلس شوراي اسلامي (23/1/94) تصريح مي كند: «اماكني كه بدون تجسس در معرض ديد عموم قرار مي گيرند، مانند قسمتهاي مشترك آپارتمان ها، هتلها، بيمارستان ها و نيز وسايل نقليه مشمول حريم خصوصي نيست
همچنين در سطر اول اين يادداشت آمده است: «در قانون چيزي به نام ابلاغ پيامكي وجود ندارد.» در حاليكه درماده 175 قانون «آيين دادرسي كيفري» مصوب مجلس شوراي اسلامي (4/12/92) آمده است: «استفاده از سامانه‏هاي رايانه‏ اي و مخابراتي، از قبيل پيام نگار، ارتباط تصويري از راه دور، نمابر و تلفن، براي طرح شكايت يا دعوي، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائي و همچنين نيابت قضائي با رعايت مقررات راجع به دادرسي الكترونيكي بلامانع است
با توجه به دو نكته حقوقي فوق به نظر مي رسد مسئله مدعيان اصلاحات، مباحث حقوقي و قانوني نيست بلكه آنها مي خواهند واجب ديني «امر به معروف و نهي از منكر» در جامعه را كمرنگ و در همراهي با ضد انقلاب، كشف حجاب در وسايل نقليه را تقويت كنند.