گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم 9 اردیبهشت - 98
همشهري: دولت، آمار را حذف كرد مشكل مسكن حل شد(!)
يك روزنامه همسو با اصلاح طلبان مي گويد دولت، مشكل مسكن را با حذف آمار حل مي كند.
روزنامه همشهري در مطلبي با عنوان «حل مشكل مسكن با حذف آمار؛ مراجع آماري، انتشار اطلاعات مربوط به مسكن را متوقف كردند» نوشت: از يك سال و نيم پيش تاكنون بازار مسكن با رشد 130 درصدي ميانگين قيمت ها مواجه بوده و روند صعودي قيمت هاي اين بازار، هرماه در گزارش هاي بانك مركزي و وزارت راه و شهرسازي بازتاب داشته و اعتراض جامعه به بي عملي مسئولان در حوزه مسكن را برانگيخته است؛ اما حالا، در شرايطي كه بانك مركزي قافيه را در نشر اطلاعات، به مركز آمار ايران باخته و خلا گزارش دهي اداره آمار اين بانك از بازار مسكن به شدت احساس مي شود، دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي نيز انتشار آمار مقدماتي ماهانه از تحولات بازار مسكن را متوقف كرده تا عملا هيچ ردي از آشفتگي اين بازار برجا نماند و مشكل مسكن زير تيغ سانسور اطلاعاتي حل شود. به گزارش همشهري، حذف امار از حوزه مسكن، با هر هدفي كه باشد فقط مي تواند فشار بر متوليان امر را كاهش دهد چرا كه با توقف اطلاع رساني از تحولات بازار مسكن، ديگر ركوردشكني هاي قيمت مسكن در سر خط رسانه ها قرار نمي گيرد و جز فعالان حاضر در كف بازار، كسي از وخامت اوضاع گلايه نمي كند و اگر از نگاه متوليان حوزه مسكن به ماجرا نگاه شود، از آنجايي كه هيچ اعتراضي در بازار مسكن شنيده نمي شود، پس مشكلي هم وجود ندارد. خبرها حاكي از اين است كه تداوم تنش قيمتي در بازار مسكن انتقاد برخي از نمايندگان مجلس را نيز برانگيخته تا جايي كه اعلام شده است در صورت كوتاهي دولت در رسيدگي به مشكل بازار مسكن و اجاره، مجلس به اين حوزه ورود خواهد كرد.
در شرايطي كه هيچ كدام از متوليان انتشار آمار در كشور، اطلاعاتي از وضعيت بازار مسكن منتشر نمي كنند، يافته هاي همشهري از تحولات بازار مسكن در فروردين امسال نشان مي دهد در اين ماه 3058 مورد قرارداد خريدوفروش مسكن مربوط به شهر تهران در سامانه املاك ومستغلات به ثبت رسيده كه نسبت به ماه مشابه سال قبل 50/8 درصد كاهش نشان مي دهد. در اين ماه، ميانگين قيمت هرمتر مربع زيربناي مسكوني همچنان روند صعودي خود را حفظ كرده و از مرز 11هزار و 500 تومان گذشته است كه نشان مي دهد فرضيه سنگين تر شدن ركود تورمي مسكن در سال 98 تا اينجاي كار درست از آب درآمده است.
هشدار بلومبرگ به دولت آمريكا قيمت نفت ممكن است افسار پاره كند
يك شبكه خبري آمريكايي تصريح كرد ممكن است با تحريم نفتي ايران، قيمت نفت! افسار پاره كند.
بلومبرگ نوشت: بزرگترين تهديد براي هدف كوتاه مدت ترامپ يعني كاهش بهاي بنزين، مداخله رو به افزايش او در سياست هاي داخلي اوپك است. واشنگتن قصد دارد ضمن قطع صدور نفت ايران، ثبات عرضه در بازار نفت را نيز حفظ كند و تنها ابزار براي نيل به اين هدف، تكيه بر ظرفيت مازاد عربستان، تنها عضو اوپك است. با اين حال به موازات اين هدف، مداخلات آمريكا در ونزوئلا و اخيرا ليبي، موجب شده توانايي عربستان در كنترل جريان عرضه نفت در محك آزمون قرار داده شود.
به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه اين مطلب آمده است: بهاي نفت براي نخستين بار در شش ماه گذشته به مرز 75 دلار نيز رسيده است. اگر بحران هاي متعدد در كشورهاي عرضه كننده نفت موجب مصرف ذخاير نفتي شود، امكان دارد بهاي نفت به سطحي برسد كه رشد اقتصادي جهان را در معرض خطر قرار مي دهد.
نيل بوريج، تحليلگر بازار نفت در هنگ كنگ معتقد است اگرچه عربستان سعودي و ساير اعضاي اوپك قادر هستند كه كمبود عرضه را پوشش دهند، اين امر موجب مي شود ظرفيت مازاد به كمترين ميزان تاريخي خود برسد. به اين ترتيب فضا براي ارتكاب خطا بسيار اندك مي شود. نگراني از كاهش ظرفيت مازاد توليد نفت، با اعلام خبر لغو معافيت خريداران نفت ايران بار ديگر در بازار مطرح شد. اين خبر باعث شد فضاي حاكم بر بازار نفت كه نگران ميزان كاهش توليد اوپك به منظور ممانعت از عرضه مازاد در بازار به خاطر افزايش توليد نفت شيل در آمريكا بود، ناگهان تغيير كند.
هلگه آندره مارتينسن، كارشناس بازار نفت مي گويد جبران توليد نفت ايران، موجب كاهش ظرفيت مازاد در بازار مي شود و بازار را در برابر بحران هاي ناگهاني و مخاطرات ژئوپوليتيك، آسيب پذير مي كند.
ونزوئلا، عضو ديگر اوپك كه با ترامپ دچار اختلاف است، در نتيجه بحران اقتصادي و تحريم نفتي آمريكا شاهد كاهش توليد خود به نازل ترين سطح در يك دهه گذشته است. در صورت گسترش منازعه ميان مادورو و اپوزيسيون اين كشور به سرتاسر كشور، امكان دارد توليد نهصدهزار بشكه اي اين كشور از اين هم كمتر شود.
پال هرسنر، مسئول بخش نفت در شركت استاندارد چارترد لندن مي گويد محتمل ترين خطر كوتاه مدت براي عرضه نفت در بازار، اوضاع ليبي است. توليد نفت ليبي  كه در طول دهه گذشته به دليل بحران هاي داخلي دچار نوسان شديدي بوده است، هم اكنون در معرض خطر هجوم ژنرال حفتر به طرابلس، پايتخت اين كشور نيز است.
توليد ليبي اكنون حدود 1/1 ميليون بشكه در روز است اما همين ميزان هم در صورت تداوم حمله به پايتخت كه گفته مي شود با حمايت دولت ترامپ و جان بولتون انجام شده و تبديل شدن به يك جنگ فراگير، در معرض خطر قرار خواهد گرفت. ساير توليدكنندگان نفت از قبيل، نيجريه، الجزاير و سودان نيز امسال با افزايش بي ثباتي سياسي مواجه بوده اند. همچنين توقف عرضه نفت روسيه از طريق خط لوله در اروپاي شرقي از روز پنجشنبه نيز نشان مي دهد كه وقفه هاي احتمالي بيشتري در جريان عرضه نفت وجود دارد.
اصلاح طلبان مي خواهند مسئوليت سوءمديريت را از سر خود باز كنند
«مدت هاست كه ديگر در اظهارات و مواضع اصلاح طلبان آن اعتماد به نفس روزهاي پس از انتخابات رياست جمهوري سال 92 ديگر به چشم نمي خورد. آنها همچون سربازاني شكست خورده خود را نشان مي دهند كه ديگر حال و حوصله پشتيباني از هم قطاران خود را ندارند، چه رسد به آنكه ناي پاسخگويي به واكنش هاي ارسالي از اردوگاه رقيب را داشته باشند
سايت نامه نيوز با انتشار اين خبر نوشت: تقريبا ماهي نيست كه چهره اي اصلاح طلب در قالب گفتگو يا انتشار توئيت به ريزش سرمايه اجتماعي اين جناح اعتراف نكند و نيروهاي اصلاح طلب حاضر در مجلس، شوراي شهر و دولت را بابت اين اتفاق به ملامت ننشيند.
شايد نتيجه نگاه ساده و سطحي به اين اعترافات، آن باشد كه اصلاح طلبان از هم اكنون دستان تسليم را در برابر رقيب بالا گرفتند و آماده مي شوند كه از اسفند 98 تا رياست جمهوري 1400 سنگر به سنگر كرسي هاي قدرت را به رقيب سنتي خود تحويل دهند.
اما با توجه به اظهارنظر اخير سعيد حجاريان كنار هم قرار دادن مواضع مي تواند از واقعيتي ديگر پرده بردارد و آنكه اينكه اصلاح طلبان تحولات ماه هاي آتي، عرصه سياسي را پرالتهاب پيش بيني مي كنند بنابراين مي خواهند سر خود را پايين بگيرند تا به سلامت از طوفان پيش رو عبور كنند.
در روزهايي كه اصولگرايان مشغول پرداختن به مشكلات اقتصادي هستند، اما اصلاح طلبان مي خواهند به حوزه اجتماعي ورود كنند و مباحث و دغدغه هاي اين حوزه را زمزمه و سپس بلند بلند تكرار كنند.
اصلاح طلبان گرچه در عرصه سياسي و اقتصادي نمره قبولي نگرفتند اما مي كوشند اين باور را در ذهن مردم جامعه نهادينه كنند كه «گرچه ما در عرصه سياست شكست خورديم و انتظارات عمومي را برآورده نكرديم اما فقط ما هستيم كه به مشكلات اجتماعي مردم آگاهيم و براي رفع اين مشكلات دغدغه داريم
به نظر مي رسد تغيير فاز اصلاح طلبان از كنشگري در عرصه سياسي به كنشگري در عرصه اجتماعي پروژه اي در حال اجراست تا ضمن پاك كردن دامن اصلاحات از آثار و تبعات تصميمات و عملكرد دولت، معضلات اقتصادي را نيز دور بزنند. به همين دليل هم هست كه آنها مي گويند ديگر بازار سياست برايشان چندان مهم نيست و حتي شايد بخواهند در انتخابات حضور نداشته باشند.
منتجب نيا: نيازي به شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان نيست
يك فعال اصلاح طلب گفت: اغلب اعضاي ليست اميد پاي سوگندنامه خود نايستادند.
رسول منتجب نيا درگفت وگو با نامه نيوز ضمن انتقاد از شوراي هماهنگي اصلاح طلبان اظهار داشت: هيچ شوراي فرادستي نمي تواند جاي احزاب را بگيرد. اما متاسفانه چون نقش احزاب كم رنگ شده و شوراهاي فرادستي جاي احزاب را گرفته اند، افرادي انتخاب مي شوند كه هيچ تعهد حزبي ندارند و هيچ حزبي پاسخگوي عملكرد آنها نيست.
وي تصريح كرد: در انتخابات سال 94 اعضاي ليست اميد سوگندنامه امضا كردند ولي اغلب آنها پاي امضاي خود نايستاده و راه ديگري رفتند و چون احزاب آنها را انتخاب نكرده بودند، آنها هم تعهد حزبي نداشتند. در حالي كه اگر احزاب ليست انتخاباتي تهيه كرده بودند، اين افراد پاسخگوي عملكرد خود بودند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا اصلاح طلبان هنوز به صورت جدي وارد انتخابات نشده اند گفت: برخي تصور مي كنند با شرط گذاشتن يا ترديد كردن مي توانند رقيب را قانع يا تسليم كنند اين در حالي است كه من هميشه گفته ام اگر ما در انتخابات شركت نكنيم براي ما فرش قرمز پهن نمي كنند و چه بسا جناح رقيب هم از شركت نكردن ما خوشحال شود. به ما التماس نخواهند كرد كه در انتخابات شركت كنيم و ما هستيم كه ضرر مي كنيم.
منتجب نيا در پايان شوراهاي فرادستي در جريان اصلاحات را عامل ديگري براي فعال نبودن احزاب دانست و گفت: مدت هاست كه بحث مي شود شوراي عالي سياست گذاري كار خود را ادامه دهد يا نه. آيا پارلمان اصلاحات تشكيل شود و جايگزين شوراي عالي شود. همه اينها تلف كردن وقت است چون به اين شوراها، نيازي نيست و احزاب بايد خودشان فعاليت كنند و در ايام تبليغات انتخابات با همفكران خود ائتلاف كنند. اكنون  با اين مباحث مطرح شده فرصت ها از دست مي رود و شايد همين وقت تلف كردن موجب شود كه نيروهاي حداقلي براي انتخابات معرفي شوند.