خطیبان نمازجمعه: ملت در قبال دسیسه های دشمن سکوت نمی کند

 خطیبان نمازجمعه: ملت در قبال دسیسه های دشمن سکوت نمی کند  6 اردیبهشت-98
استانها -ایرنا- خطیبان آیین عبادی سیاسی نمازجمعه این هفته سراسرکشور با تاکید براینکه ملت ایران درمقابل دسیسه های دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی سکوت نخواهدکرد و پای آرمان های انقلاب ایستاده اند، گفتند: آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران همانند دیگر توطئه های خود شکست می خورد و نمی تواند فروش نفت ایران را متوقف کند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استانها، امامان جمعه در خطبه های این هفته با اشاره به نقش راهبردی تنگه هرمز در معادلات اقتصادی و سیاسی جهان اظهارداشتند: تحریم نفتی ایران راه به جایی نخواهد برد زیرا کشورهای خریدار نفت کشور، پالایشگاههای خود را با نوع نفت وارداتی از ایران ساخته اند و تحمل قیمت های بالای نفت بازارهای جهانی را ندارند.
آنان افزودند: افزایش قیمت نفت ضمن وارد کردن ضرر فراوان به اقتصاد آمریکا و کشورهای دیگر در بلند مدت سبب انزاوی این کشور می شود.
امامان جمعه اجرای راهبرد غیرنفتی، تاکید بر صادرات غیر نفتی و استفاد از ظرفیت های کشورهای همسایه و اصلاح نظام مالیاتی کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی را از راهکارهای موثر مقابله با این طرح آمریکا علیه ایران عنوان کردند.
آنان با تبریک 10 اردیبشهت روز خلیج فارس گفتند: خلیج فارس یکی از نقاط حساس و استراتژیک جهان محسوب می شود که به نام رگ حیاتی دنیا معروف است.
خطیبان جمعه با بیان اینکه حدود 20 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور داده می شود، افزودند: بسیاری از کشورهای معاند نظام سالها در تلاش برای تغییرنام خلیج فارس بودند که موفق نشدند.
آنان با بیان اینکه آمریکا با وجود اینکه سپاه را در زمره گروههای تروریستی قرار داده بود اما به نیروهای خود ماموریت داد تا ناوگان های خود را از تنگه هرمز با هماهنگی سپاه عبور دهند، تاکید کردند: هر گونه تحرک آمریکا در خلیج فارس مدنظر نیروهای امنیتی بویژه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
خطیبان جمعه در خطبه های این هفته با اشاره به روز کار و کارگر گفتند: کارگران سربازان و زمینه ساز رونق تولید هستند، کار کارگران به مانند جهاد در راه خدا و ارزشمند است.
آنان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به روز معلم در هفته پیش رو اشاره کردند و اظهارداشتند: معلمان امانتداران بزرگ کشور هستند چرا که دانش آموزان به عنوان آینده سازان مملکت امانتی در دست معلمان هستند.
سالروز شوراهای اسلامی شهر ورستا و آغاز دهه کرامت و غبار روبی مساجد و همبستگی و همدلی مردم در مناطق سیل زده کشور از جمله محورهای بود که خطیبان نماز در بخش های مختلف نماز جمعه در بین نماز گزاران آن را تحلیل و تبیین کردند.
خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی بخش هایی از خطبه های برخی مراکز استانی را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

**
سمنان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: ملت ایران در مقابل دسیسه های دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی سکوت نخواهد کرد و پای آرمان های انقلاب ایستاده است.
آیت الله سید محمد شاهچراغی در خطبه های نماز جمعه این هفته سمنان افزود: مردم ایران قدر رهبری را می دانند و رهبر نیز قدر مردم را می دانند و ملت ایران در برابر ستم استکبار جهانی مقابله به مثل خواهد کرد.
وی با اشاره به فرموده های مقام معظم رهبری، ادامه داد: ایران به هر میزان که بخواهد نفت تولید و صادر می کند و اگر روزی لازم باشد تنگه هرمز را بسته و راه انتقال نفت را به روی جهانیان می بندد.

**
سیستان وبلوچستان
امام جمعه موقت زاهدان گفت: تنگه هرمز در معادلات اقتصادی و سیاسی جهان نقش راهبردی دارد به طوریکه دو سوم انرژی دنیا از این تنگه عبور داده می شود.
حجت الاسلام احمد راهداری در خطبه های نمازجمعه این هفته زاهدان اظهار داشت: تحریم نفتی ایران راه به جایی نخواهد برد زیرا کشورهای خریدار نفت کشور، پالایشگاههای خود را با نوع نفت وارداتی از ایران ساخته اند و تحمل قیمت های بالای نفت بازارهای جهانی را ندارند.
وی ادامه داد: همچنین افزایش قیمت نفت ضمن وارد کردن ضرر فراوان به اقتصاد آمریکا و کشورهای دیگر در بلند مدت سبب انزاوی این کشور می شود.
امام جمعه موقت زاهدان اجرای راهبرد غیر نفتی، تاکید بر صادرات غیر نفتی و استفاد از ظرفیت های کشورهای همسایه و اصلاح نظام مالیاتی کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی را از راهکارهای موثر مقابله با این طرح آمریکا علیه ایران عنوان کرد.

**
کرمان
خطیب جمعه کرمان گفت: کارگران مایه عزت و سرافرازی مملکت هستند و در به حرکت چرخ اقتصاد نقش مهمی ایفا می کنند.
حجت الاسلام محمد صباحی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کرمان با اشاره به در پیش رو بودن 11 اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر و 12 اردیبهشت ماه شهادت مرتضی مطهری همه را به تقوای الهی دعوت کرد و افزود: اسلام نه تنها برای کار کردن ارزش قائل است بلکه برای کارگر و کارفرما نیز حق و حقوق و جایگاه ویژه ای را تعریف کرده است.
وی با اشاره به روایاتی که کار همتای جهاد در راه خداست و با جهاد یکسان است، بعضی از گناهان تنها با سعی و کار در طلب رزق و روزی حلال بخشیده می شود گفت: این روایات نشان از اهمیت کار و تلاش در زندگی است.

**
خراسان رضوی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بنا به نظر کارشناسان سیاسی دنیا آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران همانند دیگر توطئه های خود شکست می خورد و نمی تواند فروش نفت ایران را متوقف کند.
آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: ساختار پالایشگاههای هند، چین و ژاپن با نفت ایران سازگار است و تغییر این ساختار هزینه زیادی برای آنها ایجاد خواهد کرد. آمریکا هم نمی تواند رابطه خود را با چین، هند و ژاپن قطع کند چون بیشتر بازار آمریکا مربوط به همین کشورها است.
وی ادامه داد: بازارهای جهانی هم تحمل شوک افزایش قیمت نفت را ندارند، هم اینک قیمت هر بشکه نفت به بیش از 70 دلار رسیده و اگر این روند ادامه یابد قیمت نفت به 100 دلار می رسد. عربستان و امارات هم ‌نمی توانند این شوک و افزایش قیمت را جبران کنند.

**
زنجان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت:تحریم نفتی ایران اقتصاد دنیا را فلج خواهد کرد وتلاش های آمریکا در این رابطه به جایی نمی رسد.
حجت الاسلام علی خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته با تاکید بر اینکه تحلیلگران خارجی می گویند، 'امریکا می خواهد جهان را به آتش بکشد'، اظهار داشت: آنها می گویند باید دنیا برای مقابله با یکته تازی نابخردانه آن بسیج شود.
وی گفت: مسئولان و ملت ولایتمدار ایران اسلامی ثابت کرده اند که اگر همت کنند مرزها را می شکنند و تلاش آمرایکا مثل گذشته به جایی نمی رسد.
خطیب جمعه زنجان افزود: در ششم اریبهشت 1367 رژیم مسلمان کش صعودی اقدام به قطع رابطه با جمهوری اسلامی کرد و با این کار نوکری خود با آمریکا و حمایت از رژیم جعلی اسرائیل را هدف قرار داد