عضو هیات
مدیره شرکت آزادراه شمال در گفتوگو با ایلنا:
عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-
شمال گفت: در محدوده مداخل ورودی و خروجی آزادراه احتمال پرتاب سنگ وجود دارد که
برای جلوگیری از این اتفاق نسبت به ساخت سازههای نگهبان در تونلها اقدام کردهایم
به این صورت که در ورودی و خروجی تمام تونلها 15 متر سر درب تونل ساخته شده است
تا اگر سنگی پرتاب شد این سر دربها از ورود این سنگها به داخل تونل و جاده
جلوگیری کنند.
علی توکلی در گفتوگو با خبرنگار
اقتصادی ایلنا با بیان اینکه سیل اخیر امتحان خوبی برای ارزیابی ایمنی سازههای
آزادراه تهران- شمال بود، گفت: هر چند که آزادراه تهران – شمال در مسیر سیلاب قرار
دارد اما با وقوع بارشهای شدید اخیر هیچیک از سازههای قطعات یک و دو آزادراه
تهران- شمال آسیب ندید.
وی ادامه داد: سرشاخههای رودخانه کن از
اطراف آزادراه تهران- شمال عبور میکند اما به این معنا نیست که با وقوع سیل و
طغیان رودخانه کن این آزادراه دچار آبگرفتگی شود چرا که آبگرفتگی اساساً در
آزادراههای کوهستانی رخ نمیدهد.
عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-
شمال گفت: از سوی دیگر مناطق مسکونی محدودی در مجاورت آزادراه تهران- شمال وجود
دارد و سعی کردیم مسیر آزادراه از مجاورت واحدهای مسکونی عبور نکند که با وقوع
سیلابها و ریزشها و رانشها ناشی از بارندگیهای شدید مشکلی برای مردم ایجاد
نشود.
توکلی با اشاره به احتمال ریزش و رانش
کوه ناشی از بارشهای شدید در منطقه گفت: در جریان بارندگیها امکان پرتاب سنگ از
محل احداث ترانشهها محتمل است و برای مقابله با این موضوع هر جایی که ترانشهای
ساخته شده است به روش مطمئنی ترانشهها را تثبیت کردهایم تا ریزش سنگ به حداقل
برسد.
وی افزود: یکی از روشهای تثبیت ترانشهها
روش برمبندی است به طوری که ترانشهها پله پله بریده میشوند تا اگر سنگی پرتاب
شود در کف پله بماند و از پرتاب آن به سمت جاده جلوگیری شود. از دیگر روشهای
تثبیت ترانشهها این است که قسمتهایی که کوه بریده شده با بتنریزی و نصب سازههایی
تحکیم شود که این اقدامات هم در آزادراه تهران- شمال انجام شده است. بنابراین
نگران رانش و ریزش سنگ در آزادراه تهران- شمال نیستیم.
توکلی ادامه داد: از سوی دیگر در محدوده
مداخل ورودی و خروجی آزادراه احتمال پرتاب سنگ وجود دارد که برای جلوگیری از این
اتفاق نسبت به ساخت سازههای نگهبان در تونلها اقدام کردهایم به این صورت که در
ورودی و خروجی تمام تونلها 15 متر سر درب تونل ساخته شده است تا اگر سنگی پرتاب
شد این سر دربها از ورود این سنگها به داخل تونل و جاده جلوگیری کنند.
توکلی همچنین با اشاره به موضوع شکایت
مقامات مسئول استان البرز از یکی از پیمانکاران آزادراه تهران- شمال و انتشار خبر
بازداشت این پیمانکار گفت: این موضوع ارتباطی با وقوع سیل و آبگرفتگی در سطح جادههای
استان البرز ندارد و عدم تقصیر پیمانکار آزادراه تهران- شمال ثابت شد.
وی ادامه داد: موضوع از این قرار بود که
فردی در آن منطقه نسبت به جابهجایی درختان و کاشت آن در اراضی دیگر اقدام کرده
بود که بخشداری آن منطقه مدعی شده بود این جابهجایی درختان از اراضی منابع ملی
انجام شده و تخلف صورت گرفته است. گفته شد که فرد متخلف بیلهای مورد نیاز برای
جابهجایی درختان را از طریق یکی از پیمانکاران منطقه دو آزادراه تهران- شمال
تامین کرده بود.
توکلی افزود: گزارشهای بعدی حاکی از آن
بود که چنین موضوعی صحت ندارد و آن فرد در محدوده اراضی متعلق به خود نسبت به جابهجایی
درختان اقدام کرده و تخلفی هم صورت نگرفته است. در حال حاضر هم این پیمانکار
بازداشت نیست و ماشین آلات وی به صورت رایگان در جهت انجام برخی از پروژه
های عمرانی در اختیار بخشداری البرز قرار گرفته است.
عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-
شمال گفت: به پیمانکاران آزادراه تهران- شمال توصیه کردهایم که از ارائه هر گونه
خدمات و کمک به مردم منطقه دریغ نکنند چرا که ساخت این آزادراه مزاحمتهایی برای
مردم بومی ایجاد کرده و در راستای جبران برخی از این مزاحمتها، پیمانکاران در
تلاش هستند که در انجام بخشی از کارهای مردم ساکن آن منطقه به آنها کمک کنند و
ارائه بیلهای مورد نظر به آن فرد برای جابهجایی درختان در راستای همین هدف بود.
توکلی ادامه داد: در جریان سیل اخیر هم
پیمانکاران آزادراه تهران- شمال تمام امکانات و ماشینآلات سنگین خود را برای
بازگشایی مسیرها در اختیار مردم قرار گذاشتند که خوشبختانه در مدتزمان کوتاهی
بازگشاییها انجام شد.