آزادسازی استان ادلب بر سر دوراهی

 آزادسازی استان ادلب بر سر دوراهی9 اردیبهشت-98
تهران - ایرنا - سال گذشته (1397) پرونده شماری از گروه های تروریستی - تکفیری با آزادسازی بسیاری از مناطق سوریه به ویژه در غوطه شرقی، غوطه غربی (در استان ریف دمشق)، درعا و قنیطره در جنوب و البوکمال و بخش های شرقی استان حمص در شرق و پیش از آن در استان دیرالزور و الرقه و دیگر نقاط سوریه با شکست تروریست ها بسته شد و فقط پرونده تروریست ها در استان ادلب و شمال حماه باز ماند.
ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (1397) عزم خود را برای آزاد سازی استان ادلب جزم کرده اند و اگر مخالفت های روس ها و ترک ها نبود، این امر تاکنون تحقق یافته بود و سوریه می توانست با تجارب نیروهای نظامی خود در مناطق مختلف که در طول 9 سال گذشته کسب کرده، به سرعت بر استان ادلب مسلط شود و این استان را از تصرف تروریست های تکفیری آزاد کند.
از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) نزدیک به چهار سال می گذرد و قرار بوده عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شده تا به امروز این عملیات انجام نشود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به اتمام نرسد.
شرایط در استان ادلب و دو استان همجوار آن یعنی حلب و حماه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به 'تحریر الشام' بغرنج شده است، چرا که تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسکونی این دو استان را هدف قرار داده و یا به مواضع ارتش سوریه حمله کرده اند.
شرایط استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها از حد گذشته به میزانی که روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور روز جمعه (ششم اردیبهشت ماه) نسبت به تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه‌ النصره سابق) برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داد.
به گزارش 'المیادین'، 'ماریا زاخارووا' سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که وضعیت در این منطقه همچنان متشنج است.
'
الکساندر لاورنتیو' نماینده روسیه در سوریه نیز در این راستا گفت که حملات نظامی علیه تروریست‌ها در ادلب ادامه دارد و هماهنگی‌ها برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه هم در حال انجام است.
در عین حال خبر رسیده که جنگنده - بمب افکن های روسی در روزهای اخیر اقدام به بمباران 'قلعه المضیق' از مراکز مهم گروهک تروریستی - تکفیری تحریر الشام در استان ادلب کردند. تاکنون بیش از شش نوبت حمله ثبت شده است. در روزهای گذشته برخی منابع مطلع از ورود دو دسته از تروریست های چچنی و 'حراس الدین' به قلعه المضیق خبر داده بودند.
به نظر می رسد با اطلاع از احتمال حرکت این تروریست ها به خطوط ارتش سوریه و نزدیک شدن آنها به مراکز دیدبانی روس ها، جنگنده - بمب افکن های روسی اقدام به هدف قرار دادن مراکز حضور آنها کرده باشند. البته این حمله تنها یک روز پس از اظهارنظر رییس جمهوری روسیه که گفته بود باید به تروریسم در ادلب پایان داده شود، نیز مهم به نظر می رسد.

**
سخنان و اقدامات دو پهلوی مقامات روس درباره عملیات ادلب
'
سرگئی ورشینین' معاون وزیر خارجه روسیه در اواخر شهریور ماه سال 1397 در سخنانی در 'کنفرانس امنیتی مونیخ' در خصوص گروه های تروریستی در استان ادلب سوریه اعلام کرد که ما به آنان اعلام آتش بس نمی کنیم و بزودی آنان را هدف حملات خود قرار خواهیم داد.
وی گفت: هیچ گونه آتش بسی بین دولت سوریه و تروریست ها برقرار نخواهد شد، چرا که گروه های تروریستی تهدیدی مشترک برای همه هستند.
معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مشکل در ادلب بسیار جدی و بزرگ است، خاطر نشان کرد: شاهد تجمع تروریست ها از کل منطقه در این استان هستیم، شکی نداریم که باید آنان را نابود کنیم، اما به دنبال آن هستیم که ساکنان محلی با خسارت ها و آسیب های کمتری مواجه شوند.
نیروهای روسی از ابتدای مهرماه سال 1394 همکاری خود را با ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت اسلامی در مبارزه با گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی آغاز کردند و کمک حال خوبی برای ارتش سوریه بودند، اما در ادامه راه و با تجمیع گروه های تروریستی در استان ادلب، از همکاری با دمشق در آزادسازی این استان به خاطر همراهی با ترکیه، تا این لحظه طفره رفته اند.
با آزادسازی مناطق جنوبی سوریه توسط ارتش این کشور در فروردین - اردیبهشت سال گذشته و پس از آن آزادسازی استان های درعا و قنیطره از دست تروریست ها، ارتش سوریه نیروهای خود را از اواخر تابستان 1397 برای آزاد سازی ادلب رهسپار شمال غرب این کشور کرد، ولی به دنبال توافق 'سوچی' میان سران ترکیه و روسیه اجرای عملیات به تعویق افتاده است.
'
بشار الجعفری' رئیس هیات دولتی سوریه در مذاکرات موسوم به 'آستانه' با اشاره به خلف وعده ترکیه درباره توافق سوچی، گفت که در دو ماه مهر و آبان تروریست های حاضر در استان ادلب بیش از 300 بار این توافق را نقض کرده اند.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در یازدهمین دور نشست های صلح سوریه افزود: طرف ترکیه‌ای به تعهدات خود که در نشست سوچی امضا کرده، احترام نمی‌گذارد.
الجعفری با بیان اینکه توافق سوچی بر تضمین مقامات ترکیه‌ای مبنی بر خروج تروریست ها به سمت غرب تأکید دارد، خاطر نشان کرد که با وجود گذشت بیش از دو ماه از این توافق، این مسئله هنوز رخ نداده است.
وی در ادامه اعلام کرد که عدم پایبندی ترکیه به توافق سوچی گروه های تروریستی حاضر در ادلب را تشویق کرده که حلب، حماه و 'لاذقیه' را با خمپاره هدف قرار دهند و به افراد غیرنظامی حمله کنند.
الجعفری با بیان اینکه تروریست های مزدور خارجی با حمایت و پشتیبانی نیروهای ترکیه در ادلب حضور دارند، تأکید کرد: باید همه نیروهای خارجی غیرقانونی از جمله نیروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی از خاک سوریه خارج شوند.
طبق توافق سوچی میان ترکیه و روسیه، قرار بود در تاریخ 23 مهر ماه سال گذشته گروه های تروریستی از بخش های توافق شده در استان ادلب خارج شوند؛ گروه تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در ظاهر این موضوع را پذیرفت، اما چند گروه وابسته به این گروه این مساله را از ابتدا نپذیرفتند.
توافق سوچی میان ترکیه و روسیه جهت ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به وسعت 15 تا 20 کیلومتر مربع قرار بود تا روز 23 مهر ماه سال گذشته کاملا اجرایی شود، اما عدم همراهی برخی گروهک ‌های تروریستی حاضر در این استان موجب تعویق آن شد؛ مسئله‌ای که نقض توافق ادلب است.
'
ولادیمیر پوتین' رئیس‌ جمهوری روسیه هم در 17 سپتامبر (25 شهریور ماه) در کنفرانس خبری مشترک با 'رجب طیب اردوغان' رئیس ‌جمهوری ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق مسکو - آنکارا برای ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست ها خبر داده بود.
بر اساس توافقنامه سوچی قرار بود، در مرحله نخست سلاح سنگین تروریست‌ها از منطقه 'عاری از سلاح' خارج و در مرحله بعدی تروریست‌ها از این منطقه بیرون رانده شوند و در مرحله سوم نیز نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را در آن مناطق از سر بگیرند، اقدامی که نه نتها اجرا نشده، بلکه بنابر اخبار موجود تروریست ها خود را نسبت به سال گذشته بیشتر تسلیح و تجهیز کرده اند.
استان ادلب اهمیت ویژه ای برای هر دو جبهه تکفیری غربی - عربی از یک سو و ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی از سوی دیگر دارد، چرا که این استان آخرین پایگاه گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه به شمار می رود و با آزادسازی آن، تقریبا تمام خاک سوریه از لوث تروریست ها پس از 9 سال اشغال خارج خواهد شد.
استان ادلب از ابتدای بحران سوریه تا اواسط آن (بحران سوریه اسفند ماه سال 1389 / 2011 آغاز شد)، استانی امن به شمار می آمد، اما 14 هزار عنصر تروریستی از سراسر جهان که در ترکیه تجمع کرده بودند، تجهیز و سازماندهی شدند، در هشتم فروردین ماه 1394 به استان ادلب حمله کردند و به سرعت تمام خاک این استان را به غیر از دو شهرک شیعه نشین 'فوعه و کفریا' در 10 کیلومتری شمال شهر ادلب را اشغال کردند.
طی دو سال گذشته و با آغاز عملیات همه جانبه ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی به مواضع تروریست ها در سوریه و شکست آنها در اکثر جبهه ها، بازماندگان گروه های تروریستی با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود و فقط به همراه سلاح سبک از مواضع خود عقب نشینی و رهسپار استان ادلب شدند.
می توان گفت که استان ادلب در چهار سال گذشته به محل تجمع تمام گروه های تروریستی حاضر در سوریه به غیر از 'داعش' تبدیل شده و اگر عناصر این گروه ها تسلیم نشده یا تکلیف آنها روشن نشود، دستاوردهای زحمات چند ساله جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه به هدر خواهد رفت.
در چند ماه گذشته ترکیه سعی کرده تا از هر راه ممکن عملیات آزادسازی ادلب را به تاخیر بیندازد و در این اقدام از روسیه نیز کمک گرفته است.
مقامات روس تاکنون بارها اعلام کرده اند که باید به هر نحو استان ادلب از دست تروریست ها آزاد شود، اما عملا قدمی در این راه برنداشته و یا قدم آنها ناچیز بوده است؛ تنها راهی که باقی می ماند هماهنگی ارتش سوریه با جبهه مقاومت اسلامی می باشد که باید برای آزاد سازی ادلب خود آستین بالا بزنند.