گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم 4 اردیبهشت  -98
بي سوادي درباره برجام و FATF و گستاخي در قبال صاحب نظران مجمع
علي مطهري مدعي شد اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام چندان از خودشان راي و استقلال فكري ندارند.
وي در گفت وگو با سايت عصر ايران و درباره تاثير تصميم ترامپ در گنجاندن نام سپاه در ليست گروه هاي تروريستي بر تصميم تشخيص مصلحت نظام در بررسي لوايح پالرمو و CFT گفت: ارتباطي بين اين دو موضوع وجود ندارد، اگر ما بر عدم تصويب اين دو لايحه اصرار داشته باشيم به يك نوعي تاييد حرف ترامپ است و به نفع آمريكا خواهد بود.
وي افزود: اگر ما به كارگروه ويژه مالي نپيونديم مشكلات بيشتري براي روابط بانكي و مالي مان ايجاد مي شود.
مطهري در مورد برخي گمانه ها در رابطه با فضاي منفي در مجمع نسبت به اين لوايح گفت: اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام خيلي از خودشان راي ندارند يعني استقلال فكر ندارند، اينها منتظر پيامي هستند، اگر اشاره اي شود همه اعضا موافق مي شوند و اگر اشاره برعكس باشد همه مخالف مي شوند.
اين اظهارات در حالي است كه علي مطهري از جمله حاميان چشم و گوش بسته تصويب برجام به شمار مي رود و هنوز هم اطلاع درستي از ابعاد تعهدات واگذار شده در متن برجام و ابعاد فني و سياسي آن ندارد. وي زماني مدعي شده بود 20 دقيقه هم براي تصويب برجام زياد بود.
با اين اوصاف، خود وي، مصداق فقدان استقلال راي و فكر است؛ چنانكه اكنون هم با وجود تجربه پرخسارت برجام، به تقليد از كارچاق كن هاي اصلي FATF، درباره مزاياي تبعيت از اين كميته وابسته به آمريكا و اروپا حرف مي زند. اما كمترين توضيحي نمي دهد كه اگر تعهدات FATF را هم مانند برجام به انجام رسانديم و اطلاعات محرمانه مالي خود (از جمله در زمينه مقابله و دور زدن تحريم ها) را به FATF كه اكنون رئيس آن آمريكاست داديم اما طرف مقابل حاضر به كمترين گشايش مالي و بانكي نشد، در آن صورت گريبان چه كسي را بايد گرفت؟ و اصلا گرفتن افراد و دنباله رويي مانند علي مطهري در چنان وضعيتي، چه ارزش و فايده اي دارد؟
برخلاف القاي جريان تبليغاتچي FATF، مقامات آمريكايي به شدت اصرار دارند ايران براي خودتحريمي و ناتواني در مقابل تحريم ها، حتما عضو FATF و از اين طريق مديريت شود.
شما هماني نبوديد كه گفتيد از برجام سر درنياوردم؟!
نايب رئيس مجلس در اظهاراتي عوام فريبانه و برخلاف واقعيات مدعي شد: آنهايي كه پاسخگو نيستند، مخالف پيوستن ايران به FATF هستند.
مسعود پزشكيان به عصر ايران گفت: اينكه ما بخواهيم از يك كنوانسيون بين المللي خارج شويم يا به كنوانسيون هايي كه ديگر كشورها پيوسته اند نپيونديم بهانه دادن به دست آمريكاست براي اينكه تحريم هاي خودش يا هر حرفي را كه مي زند تشديد كند.
وي افزود: اگر ما بتوانيم تعاملات خودمان و آنچه كه واقعيات ايران است را به دنيا نشان دهيم به نفع ماست. اگر مشخص شود كه در كشور ما پولشويي وجود ندارد و شفاف است و براي دنيا شفاف شود كه روند چرخش مالي در كشور ما مشخص شود بهتر از اين است كه ما بگوييم «نه» نمي پذيريم كه به FATF بپيونديم.
عضو كميسيون بهداشت بيان كرد: كسي را پيدا نمي كنيد كه كارشناس باشد، دستش در آتش باشد و در سيستم اجرايي كشور حضور داشته باشد و بگويد كه ما به FATF نپيونديم. آدم هايي كه مي گويند ما نپيونديم كساني هستند كه در جريان اين كارها نيستند و مسئوليتي نيز ندارند، مشكل اين است كه اگر نپيونديم آن كسي كه بايد پاسخگو باشد همان كسي است كه درگير است.
نايب رئيس مجلس تصريح كرد: اصولا آدم هايي كه الان سركار داريم معتقدند كه بايد ما به FATF بپيونديم حالا چه درست چه غلط اين اعتقاد را دارند اگر قرار است اتفاق نيفتد و مشكلي پيش آمد بايد افرادي جواب بدهند كه هيچ باوري به اين نداشتند كه اين اتفاق بيفتد و همين افراد بعدا اگر مشكلي ايجاد شود مي گويند كه افرادي كه سركار هستند بي عرضه هستند، در واقع كس ديگري مي خواهد تصميم بگيرد اما افراد ديگر بايد جوابگو باشند و اين منطقي نيست.
برخلاف ادعاي آقاي پزشكيان، اولا وزيرخارجه رسما اعلام كرده كه تضمين نمي دهد در صورت پذيرش مطالبات FATF، مشكلات تحريمي و مشكلات بانكي برطرف شود؛ و حال آن كه دولت و وزارت خارجه در اجراي برجام، امضاي كري را تضمين مي دانستند و مدعي بودند با اجراي توافق، همه تحريم هاي مالي و بانكي برداشته خواهد شد.
ثانيا، آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي، مافياي حاكم بر FATF هستند كه مطالبات نامشروع سياسي خود را در اين پوشش شبه حقوقي دنبال مي كنند و به همين دليل، به جاي بازخواست رژيم هايي مانند اسرائيل و عربستان كه سرمايه گذاران اصلي تروريسم در منطقه هستند، ايران را كه با تروريسم مبارزه كرده، متهم به حمايت از تروريسم مي كنند.
جالب تر اينكه شهر ميزبان FATF (پاريس)، همان شهري است كه بالغ بر 3 دهه است از سازمان تروريستي منافقين ميزباني مي كند. بنابراين برخلاف ادعاي آقاي پزشكيان، مسئله در FATF، ايجاد شفافيت و رفع اتهام و سپس دريافت عايدي هاي اقتصادي آن نيست. ما اين مسير غلط و پرهزينه را در برجام آزموديم و براي جلب اعتماد حريف، امتياز يك طرفه داديم اما تحريم ها افزون تر شد.
و بالاخره اينكه امثال آقاي پزشكيان يك بار به اذعان خود در موضوع برجام- با وجود بي خبري و عدم اطلاع از محتواي اين سند- همراهي كردند و خسارت هاي بزرگي براي كشور گذاشتند؛ بنابراين انتظار مي رود ديگر آن تجربه اظهارنظر بدون اطلاع از محتوا را درباره FATF و كنوانسيون هاي CFT و پالرمو تكرار نكنند.
يادآور مي شود آقاي پزشكيان اواخر دي ماه 96 در اردبيل گفته بود:
«در زماني كه بنده نيز به عنوان عضو اكيپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معناي واقعي به دليل تخصصي بودن بحث زياد متوجه قضايا نشدم چرا كه در موضوعات غيرتخصصي همواره سعي مي كنم ورود پيدا نكرده و اصراري نداشته باشم. بنده فوق تخصص جراحي قلب هستم و 17 سال در دانشگاه در اين حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هيچ وقت به خود اجازه نمي دهم در حوزه هاي ديگر پزشكي ورود پيدا كنم؛ در حالي كه عده اي در آن مقطع احساس مي كردند با خواندن دو كتاب مي توانند كارشناس برجام باشند. همين غيرتخصصي عمل كردن ما كشور را به اين شرايط عجيب و غريب رسانده است؛ به طوري كه هيچ كس نيز نمي خواهد اشتباه خود و ورود غيركارشناسي اش را در چنين موضوعاتي بپذيرد
ادامه كار 8 مدير دو شغله 5 ماه پس از دستور وزير
انتظاري كه از وزير كار و رفاه مي رود اين است كه با كنار گذاشتن هر چند ديرهنگام چند شغله هاي باقي مانده، اين تحليل را كه جناب وزير در برخورد با مديران مذكور تبعيضي قائل شده است را بيش از اين قوت نبخشد.
به گزارش رجانيوز، آبان ماه سال گذشته بود كه محمد شريعتمداري، وزير پيشنهادي روحاني براي تصدي وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در جريان دفاع از صلاحيت خود براي وزارتخانه مذكور، قول انتشار ليست اسامي و حذف مديران چند شغله را داد: «در صورت تصدي مسئوليت كليه معاملات در صندوق هاي بازنشستگي و صندوق تامين اجتماعي به صورت مكشوف در اختيار مردم قرار مي گيرد و فهرست همه مديران و اعضاي هيئت مديره هاي ذي ربط وزارتخانه نيز روي سايت رسمي قرار خواهد گرفت؛ زيرا ما مكلف به ايجاد شفافيت به عنوان پايه برخورد با فساد هستيم
حذف مديران و اعضاي هيئت مديره چند شغله طبق ماده 241 قانون تجارت، يكي از اولين وعده هاي وزير تعاون در حين اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي بود كه تا به امروز به طور كامل محقق نشده است.
ماده 241 قانون تجارت تصريح دارد كه هيچ فردي نمي تواند اصالتا يا به نمايندگي از شخص حقوقي، همزمان در بيش از يك شركت كه تمام يا بخشي از سرمايه آن متعلق به دولت يا نهادها يا موسسات عمومي غير دولتي است به سمت مديرعامل يا عضو هيئت مديره انتخاب شوند.
از همين رو، سايت «نود اقتصادي» اقدام به انتشار ليستي 9 نفره (نجات اميني، مهدي وهاب زاده، محمد حسين مهدوي عادلي، مهدي كريمي، مصطفي اميد قائمي، سعيد شيرزادي، فتح الله امي، حجت الله انصاري و ناصر شاهباز) از برخي مديران چند شغله كه هنوز سركار هستند كرده است. همان ايامي كه شريعتمداري تازه عهده دار وزارت تعاون شده بود، در دستوري به سيدتقي نوربخش (مديرعامل سازمان تامين اجتماعي) و جمشيد تقي زاده (مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري) به آنها ماموريت داد تا حذف مديران چند شغله را اجرايي كنند. اكنون با گذشت نزديك به پنج ماه از وعده محمد شريعتمداري در مجلس، ليستي از اسامي مديراني كه مشمول ماده 241 قانون تجارت هستند و تاكنون بايد كنار گذاشته مي شدند، منتشر شده است كه حكايت از عدم تحقق وعده و دستور شريعتمداري دارد. ناگفته نماند كه روزهاي ابتدايي حضور شريعتمداري در وزارت تعاون، ليستي 1200 نفره از مديران چند شغله منتشر شد كه در جاي خود قابل تقدير بود. اما ضعف و يا عدم جديت شريعتمداري در برخورد با مديران چند شغله تاكنون مانع از آن شده است كه اعضاي چند شغله هيئت مديره ها، به طور كامل بركنار شوند.
فايننشال تايمز: ترامپ اشتباه كرد سپاه در ايران محبوب تر شده است
يك روزنامه اروپايي تصريح كرد هم زمان با تحريم سپاه پاسداران از سوي آمريكا، بر محبوبيت و جايگاه اجتماعي اين نهاد در ايران افزوده شده است.
فايننشال تايمز مي نويسد: درست در هفته اي كه دولت «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا عنوان سازمان تروريستي را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران اطلاق كرد، داوطلباني از نيروهاي سپاه جنبه متفاوتي از اين نهاد را با حضور در استان خوزستان براي ارائه كمك به قربانيان سيل اخير نشان دادند.
«عباس پارسايي» كه يك مركز پزشكي را در مشهد مديريت مي كند، بيش از يك هزار كيلومتر را تا روستاي دهلاويه پيمود تا به دهها نفر ديگر از نيروهاي سپاه كه داوطلبانه مشغول ايجاد سيل بند و كمك به خانواده هاي نيازمند در مناطق سيل زده بودند، ملحق شود. وي به ما گفت؛ براي 600 نفر از مردم اين مناطق صبحانه و ناهار و شام تهيه مي كنيم و آنها را با قايق به روستاهاي زيرآب انتقال مي دهيم.
فايننشال تايمز مي افزايد: او مانند ميليون ها نفر از ديگر نيروهاي داوطلب دستمزدي براي اين تلاش هاي خود دريافت نمي كند.
پارسايي گفت: آنچه كه ترامپ درك نمي كند اين است كه پول، بخشي از ايدئولوژي ما را تشكيل نمي دهد. انقلاب به دليل فداكاري حاميانش بقاء يافته است.
فايننشال تايمز افزود: اين نقش پيشتاز سپاه در تلاش هاي امدادرساني بعد از سيل مخربي كه جان 76 نفر را گرفت و بيش از 8 ميليارد دلار خسارت به بار آورده است، نقش گسترده سپاه را در كانون توجهات قرار داده است.
قراردادن نام سپاه به عنوان يك گروه تروريستي، بخشي از تلاش هاي مداوم واشنگتن براي آسيب رساندن به تهران از طريق محروم كردن اين سازمان از منابع مالي مهم آن است.
دولت ترامپ، سپاه و به ويژه سپاه قدس تحت امر ژنرال (سردار) قاسم سليماني را، ابزار بي ثباتي در خاورميانه از سوريه گرفته تا يمن قلمداد مي كند.
اما در داخل ايران نقش سپاه در زندگي عمومي مردم متفاوت است. نقش سپاه در مقابله با سيل، توجهات را به خود جلب كرد و موجب تقويت نقش اجتماعي اين نهاد شد. سپاه در كمك به سيل زدگان نقش پيشتازي را ايفا كرد. حتي مقامات دولت روحاني هم مي گويند نقش آفريني سپاه، ضامن امنيت ملي ماست و كشور بايد نيروي دفاعي قدرتمند داشته باشد. در «حميديه» خوزستان كه آب رودخانه هاي دز و كرخه بالا آمده، داوطلبان سپاه به گروهي از روحانيون جواني پيوستند كه غذا براي انتقال با قايق به مناطق سيل زده آماده مي كردند و مشغول اقدامات امدادرساني بودند. چندروز قبل از بازديد فايننشال تايمز از اين منطقه، قاسم سليماني خود براي بررسي چنين فعاليت هايي به اين منطقه آمد تا علاوه بر چنين نظارتي داوطلباني در انجام جمع آوري كمك هاي انسان دوستانه جلب كند. نيروهاي مردمي عراق (حشدالشعبي) نيز براي كمك هاي امدادي وارد مرز ايران شدند.



«ناجي» مادر 26 ساله كه دوفرزند دارد گفت از اين ماموريت سپاه قدرداني مي كند، وي از تخليه منزل مسكوني خود خودداري كرده است. او گفت: دام و محصولات ما همه رفته است. فقط سپاه به ما كمك كرده است. «رضا عابديني سهي» فعال مستقر در تهران كه به مناطق آسيب ديده سفر كرده است، گفت: ترديدي نيست كه سپاه براي كاستن از درد و آلام مردم كمك مي كند. ما شانه به شانه با آنها همكاري كرده ايم. وقتي كل يك روستا در معرض خطر قرار دارد، اين چيزي نيست كه فعالاني مثل ما بتوانند كار چنداني براي رفع آن انجام دهند «علي سالك» سرپرست كمك هاي مهندسي در حميديه نيز ضمن قدرداني از تلاش هاي نيروهاي داوطلب سپاه تاكيد كرد كشورش با تهديدهاي رئيس جمهور آمريكا مرعوب نمي شود. ترامپ در به چالش كشيدن ما اشتباه كرد.